Урок розвитку зв"язного мовлення. Твір-міркування. Чому я люблю свою батьківщину?

Опис документу:
Мета: формувати в учнів розуміння про велику і малу батьківщину; розвивати уміння будувати текст-міркування; удосконалювати уміння висловлювати свої почуття і захоплення, передавати їх у письмовій формі; виховувати любов до рідного слова, народної мудрості, до краси і гармонії навколишнього світу, до рідного краю.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Твір-міркування. Чому я люблю свою батьківщину?

Мета: формувати в учнів розуміння про велику і малу батьківщину; розвивати уміння будувати текст-міркування; удосконалювати уміння висловлювати свої почуття і захоплення, передавати їх у письмовій формі; виховувати любов до рідного слова, народної мудрості, до краси і гармонії навколишнього світу, до рідного краю.

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Як називається найкраща земля, де ви народилися?

ІІ. Актуалізація знань учнів

- Діти, вам напевно доводилося покидати рідну домівку, вирушати в подорожі, на відпочинок. Але як би не було там добре, завжди хочеться швидше повернутися до батьківської оселі. Бо найкраща стежина та, яка веде додому.

- Яка ж країна є найдорожчою для нас?

- Україна – це чудовий і мальовничий край. Це наша велика Батьківщина. Це і земля наша, і люди, і рідна мова, і історія нашого народу, і його пісні та мрії, вся наша держава – рідна Україна. Вона для кожної людини, як рідна ненька, її не можна ані купити, ані заслужити, вона у кожного одна. Коли ми говоримо про нашу державу Україну, нашу велику Батьківщину, то слово «Батьківщина» пишемо з великої букви.

- А від якого слова утворилося слово «Батьківщина» і що воно означає? (Відповіді дітей).

- Якщо замислитись над самим цим словом, його значенням, можна побачити, що воно має спільні корені зі словами батько, батьки. Воно означає те місце, де живуть твої батьки, де поховані твої прабатьки, де є твої корені. Це місце і є твоєю маленькою батьківщиною.

Для кожного з нас маленька батьківщина – це рідна домівка, це той куточок на землі, де ти народився і виріс, де минають найкращі роки твого життя, де проходить твоє дитинство. Дитинство з дивосвітом-казкою, з материнською ласкою у затишній батьківській оселі. Це родинне вогнище. Маленька батьківщина починається з першого в житті крику, першої краплини молока, першого слова «мама». А далі з турботи про тебе в сім’ї, товаришів та друзів, з навчання і роботи, з першого кохання і власної сім’ї. Якщо слово батьківщина вжито в значенні малої батьківщини, то воно пишеться з малої літери.

Таким чином, ми допомогли Знайкові і Чомучці вирішити їхню суперечку: коли слово батьківщина пишеться з великої літери, а коли з малої.

(Якщо це слово вжито у значенні малої батьківщини, то пишемо з малої букви. А якщо воно урочисто називає нашу державу Україну, то пишемо з великої букви).

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

- Про те, чи любите ви свою малу батьківщину, чому любите, в чому ця любов проявляється, ви напишете сьогодні твір-міркування.

ІV. Робота над складанням тексту-міркування

1. Бесіда за малюнками

- Розгляньте ілюстрації, подумайте і скажіть, що ви називаєте своєю малою батьківщиною.

(Це берег мого дитинства, батьківський поріг, розквітла калина під вікном рідної хати, усміхнене віконце теплої домівки, під яким ростуть і цвітуть вогнисті мальви, соняшники, вишні. Це барвінок, який ніжно стелиться в садочку. Це і околиця села, і отара овець за селом, протоптана стежина до сусіда, лелече гніздо на стрісі. Над хатою синє високе, безкрає, бездонне небо. Це сяйво незрадливої маминої усмішки, суворий, але справедливий батьків голос…)

2. Словникова робота

а) Якими ще словами близькими за значенням ми можемо замінити слово «батьківщина»?

(Рідний край, земля батьків, отчий дім, рідний дім, рідний берег, рідна сторона, берег дитинства, рідне село, рідне місто…)

б) Знайко запропонував вам слова із своєї скриньки. Виберіть і підкресліть ті, які відображають ваше ставлення до своєї батьківщини.

в) З двох іменників утворіть словосполучення іменника з прикметником:

мама, ласка – мамина ласка;

казка, дитинство – казкове дитинство;

оселя, батько – батьківська оселя;

родина , вогнище – родинне вогнище;

вишня, цвіт – вишневий цвіт.

г) Складіть «асоціативний кущ». На місці кетягів калини впишіть слова, які народилися у вас, коли ми почули слово «батьківщина».

Домівка Родина Пісня вулиця поле

Батьківщина

Казка легенда колядка гопачок школа

3. Робота з мовним матеріалом

Гра «Мікрофон»

- Діти, а ви любите свою маленьку батьківщину? Чому?

- Поясніть, як ви розумієте прислів’я: «Люби батьківщину не словом, а ділом».

(По-справжньому любить свою батьківщину лише той, хто чесно і старанно працює, щоб збагатити її, звеличити і прославити).

- А що ви зробили корисного для своєї батьківщини чи мрієте зробити?

4. Усне складання тексту за поданим планом

План

1. Де ти живеш?

2. Як ти ставишся до рідного краю?

3. Чому ти любиш свою батьківщину?

4. Що ти хочеш для неї зробити?

V. Фізкультхвилинка

Ми мандруєм, (2р.)

Україною крокуємо.

Ось побачили Карпати,

Як вершину нам дістати?

Заглядаємо в озерця,

Не торкнутися до дінця!

Так ми довго йшли

І до класу знов прийшли.

VІ. Самостійне написання твору

- З яких частин складається текст-міркування?

Структура тексту-міркування

Твердження. Речення, в якому міститься необхідна для доведення думка.

Доказ. Речення, в яких міститься аргументація для твердження.

Висновок. Речення, в яких міститься оцінка, враження тощо.

VІІ. Перевірка написаного

VІІІ. Підсумок уроку

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методична діяльність в умовах децентралізації освіти в Україні»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.