Урок розвитку зв"язного мовлення. Стислий переказ тексту. Дві груші і одна

Опис документу:
Мета: вчити дітей писати стислий переказ тексту; розвивати вміння самостійно складати план тексту; активізувати словниковий запас школярів; виховувати доброзичливість, прагнення безкорисливо допомагати людям.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Стислий переказ тексту. Дві груші і одна

Мета: вчити дітей писати стислий переказ тексту; розвивати вміння самостійно складати план тексту; активізувати словниковий запас школярів; виховувати доброзичливість, прагнення безкорисливо допомагати людям.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Розповідь учителя з елементами бесіди

- А хто є майбутнім нашої країни? (Діти).

- Хто нам подарував життя? (Наші батьки).

- Хто подарував життя вашим батькам? (Наші дідусі і бабусі).

- Це наше минуле.

- Бабуся, бабуня, бабусечка! Перша заступниця і порадниця. Але кожна бабуся – це колишня донечка і внучка… Дівчинка, дівчина, дружина, мати… Бабуся – це довге життя жінки. Дай нам, Боже, дожити до віку бабусь, і навіть прабабусь, при доброму здоров’ї, при ясному розумі, при великій мудрості.

- Сьогодні ми будемо говорити про людей похилого віку, які прожили довге і нелегке життя, багато роботи виконали, чимало горя зазнали. Будемо вчитися бути уважними до них, шанувати їх, у всьому допомагати.

2. Розповіді учнів

- Як ви відноситесь до батьків ваших батьків?

- Що вони значать для вас?

- Як ви звертаєтесь до них?

- Розкажіть про своїх дідусів і бабусь.

- Якби ваша воля, щоб ви зробили для стареньких і немічних людей?

- А що ви можете зробити для літніх людей вже зараз?

(Виконати їхнє прохання, допомогти перейти дорогу, піднятись по сходах, піднести сумку, поступитися місцем, купити ліки, продукти, розрадити. Особливо важливо вміти вислухати, може, навіть в котрий раз їхню розповідь, щоб вони відчули, що комусь потрібні).

- Але є ще і чужі дідусі і бабусі, в яких немає дітей, онуків або вони дуже далеко. Хто це? Чи знаєте ви їх? Чи ходите до них? Чим допомогли?

- Не забудьте всміхнутися, вітаючись з ними, зупинитись і поцікавитись їх самопочуттям і надати посильну допомогу.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Який переказ називаємо докладним? (Це переказ, близький до тексту, з усіма подробицями).

- А сьогодні на уроці ми будемо будувати стислий переказ тексту «Дві груші й одна».

ІV. Робота над складанням стислого переказу тексту

Читання тексту вчителем

- Послухайте текст і подумайте, яка його головна думка (з якою метою він написаний).

Дві груші й одна

Сергійко й Леся гралися в саду. Повз них стежкою йшла незнайома бабуся. В одній руці вона несла кошик із грушами, другою опиралася на довгу сукувату палицю. Спіткнулася бабуся об камінець, що лежав на стежці, і мало не впала. Не втримала кошика. Випустила з рук, і груші розсипалися.

- От лихо! – скрушно мовила вона.

Відкинула палицею камінець зі стежки й заходилася збирати розсипані груші.

Тільки їй, старенькій, мабуть, важко було нахилятися за ними. Та, видно, ще й недобачала. Мацала, мацала навколо себе по стежці, по траві, поки не знаходила яку грушу.

Сергійко підійшов до бабусі, став показувати, де вони лежать.

- Ось…ось… - тикав пальцем. А коли бабуся і тоді водила руками не там, де він показував, Сергійко сердився:

- Та не там! Ось тут…

Бабуся слухняно підбирала.

Прибігла й Леся. Побачила, що вони роблять, метнулася швиденько, визбирала решту груш у фартушок і висипала у кошик.

- Спасибі вам, дітки, що допомогли, - подякувала бабуся. – Нате ж вам за це. Це тобі, дівчинко, – дала Лесі дві здоровенні, підрум’янені з боків груші. – А це тобі, хлопчику, – простягла лише одну грушу, хоча також велику й підрум’янену. Ще раз подякувала їм, попрощалася й рушила далі стежкою.

Сергійко здивувався, чому Лесі бабуся дала дві груші, а йому одну.

За Б. Комаром

2. Бесіда за змістом прочитаного. З’ясування головної думки і теми тексту

- Чому бабуся розсипала груші?

- Чи змогла вона сама позбирати їх?

- Як кожен із дітей допомагав бабусі?

- Чия допомога була кращою?

- Як бабуся оцінила допомогу Сергійка і Лесі?

- Чи зрозумів Сергійко оцінку бабусі?

- Чому ж Сергійкові бабуся дала тільки одну грушу? (Тому що хлопчик не допоміг бабусі позбирати груші так, як це зробила Леся, а лише вказував, де вони лежать. А старенькій важко було їх знаходити. Слід шанувати старших і завжди допомагати їм).

Головна думка твору. Завжди і у всьому допомагати стареньким людям.

Тема тексту. Розповідь про те, як по-справжньому треба допомагати дідусям і бабусям.

3. Словникова робота

- Поясніть, як ви розумієте значення слів:

скрушно – сповнено суму, журби, скорботи;

мацала – доторкалась руками або ногами до когось, чогось, щоб дослідити, упевнитись в чомусь.

метнулася – швидко попрямувала, побігла, кинулася; швидко почала щось робити;

рушила – почала йти.

- Які слова необхідно вжити при переказі, щоб уникнути повторень?

Бабуся – вона, старенька.

Сергійко – він, хлопчик.

Леся – вона, дівчинка.

Збирати – підбирати, визбирати.

- Доберіть синоніми до слів.

Стежка – дорога, шлях.

Йшла – шкандибала, чимчикувала.

Тикав – вказував.

4. Стислий виклад змісту тексту

- Стисло в кількох реченнях перекажіть зміст тексту.

- Про що йдеться в тексті взагалі?

- Чим починається текст?

- Як розвивалися дії?

- Чим завершився текст?

5. Детальний переказ одного-двох фрагментів

6. Повторне читання тексту

- Прочитайте текст самостійно і визначте кількість структурних частин у ньому.

7. Самостійне складання і запис плану

- Самостійно складіть і запишіть кожен пункт плану.

План

1. Розсипані груші.

2. Безпорадна бабуся.

3. Допомога Сергійка.

4. Метка Леся.

5. Бабусина подяка.

6. Здивований хлопчик.

- Що таке стислий переказ тексту? (Це переказ своїми словами основних частин тексту без подробиць).

- Стисло перекажіть текст за кожним пунктом плану, уникаючи діалогічного мовлення.

Дві груші і одна

Сергійко і Леся гралися в саду. Повз них йшла бабуся і несла кошик із грушами. Вона спіткнулась об камінець і мало не впала. Старенька випустила з рук кошик і груші розсипалися.

Вона заходилася їх збирати. Нахилятися за ними їй було важко. Та ще й недобачала. Тому довго мацала, поки не знаходила яку грушу.

Сергійко підійшов і став показувати бабусі, де вони лежать. Ще й сердився, коли та не відразу знаходила.

Леся побачила, що вони роблять, швиденько метнулася і сама визбирала всі груші.

Бабуся подякувала дітям за допомогу. Вона дала Лесі дві великі підрум’янені груші, а Сергійкові – одну, але також велику.

Хлопчик здивувався, чому так?

V. Фізкультхвилинка

VІ. Самостійне створення тексту переказу і його запис

VІІ. Перевірка написаного

VІІІ. Зачитування одного-двох кращих творів

ІХ. Підсумок уроку

- Який переказ називають стислим?

- Які види переказів вам відомі? (Докладний, вибірковий, стислий).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.