Урок розвитку зв'язного мовлення "Правила поведінки в осінньому лісі"

Опис документу:
Урок розвитку зв'язного мовлення в 3 ковсі на тему "Складання правил поведінки в осінньому лісі". На цьому уроці діти самостійно складають правила поводження в лісі та занотовують їх у своїх зошитах з РЗМ

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку».

Урок 08. Урок розвитку зв’язного мовлення. Написання правил за темою «Поведінка в осінньому лісі»

Мета: розширити та закріпити знання учнів про правила поведінки в природі; стимулювати пізнавальну активність у процесі розв’язання екологічних завдань; активізувати розумові процеси і мовлення школярів; розвивати пам’ять, мислення; виховувати екологічну культуру.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Холодно в полі, в саду, на городі,

Осінь мандрує по нашій господі.

Тепло і затишно в класі у нас,

Доброго дня, я вітаю всіх вас.

II. Актуалізація опорних знань

Вступне слово вчителя

За народними переказами Осінь — четверта донька Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім, стала четвертою порою року. Посилаючи Осінь на землю, Сонце сказало їй: «Забирай усе моє багатство. Я віддаю тобі все золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе». Кожного року Осінь чарує золотом.

Де найкраще можна побачити і відчути осінь? (У лісі)

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Помандруймо до осіннього лісу.

Прийшли ми у ліс — це система жива.

Дуб шелестом листя шепоче слова.

А співи пташок заворожують слух.

Тут дихати легко — ліс кожному друг.

— Ліс — це домівка для звірів, пташок, комах. Ми завітаємо до них у гості.

А коли йдеш у гості, необхідно дотримувати певних правил поведінки. Сьогодні на уроці ви спробуєте скласти такі правила, щоб ваш відпочинок у лісі не став на заваді лісовим мешканцям.

IV. Робота з мовним матеріалом

1. Робота за малюнками (с. 17)

— Розгляньте перший малюнок.

— Яка пора року на ньому зображена?

— Чому ви так уважаєте?

Які птахи відлітають першими? (Ті, які весною прилітають останніми: стрижі, зозулі, солов’ї.)

Як летять у небі журавлі? (Вони летять ключем і голосно курличуть.)

1-й у ч е н ь

В теплі подались краї

Гуси, чаплі, солов’ї,

Журавель, зозуля, шпак,

Трясогузка, стриж і грак.

З ними жайвір польовий,

Вивільга, деркач прудкий,

Конопляночка-співачка,

Лебідь, ластівка і качка.

І. Величко

2-й у ч е н ь

У скрутний зимовий час

Залишаються у нас

Дятел, ворон, горобець,

Галка, щиглик і норець,

Омелюх і сорока,

Гамірлива білобока,

Та синички з снігурами,

Та вівсянки з шишкарями.

Серед розсипу снігів

Чути їхній мужній спів.

І. Величко

— У народі кажуть: «Де багато комашок, там багато пташок».

— Поясніть, як ви розумієте це прислів’я.

3-й у ч е н ь

Ніколи не зробимо шкоди,

Ми пташці у ріднім краю.

Нехай звеселяють природу —

Співають для нас у гаю.

4-й у ч е н ь

Ми друзі й вірні, й щирі,

Бо ми бережем повсякчас

Пташок, що літають у вирій,

І тих, що зимують у нас.

Цікаво знати

Птахи — це краса та радість природи. Пернаті друзі радують нас своїм співом, допомагають у боротьбі зі шкідниками. Нам треба берегти птахів і турбуватися про цих друзів.

В Україні зустрічається 360 видів птахів. Розміри в них різні. Живляться вони різноманітною їжею. Та найважче їм узимку. Тому ми повинні їм допомагати їжею.

— Розгляньте уважно перший малюнок.

— Що назбирали діти в лісі?

Вікторина «Чи знаєте ви гриби?»

  • Трухлявий пеньок допоможе вам правильно знайти дорогу до цих грибів.

Які ж гриби ростуть на пеньках і руйнують їх? (Опеньки)

  • Вийшов красень на стежину,

Вдягся в білу одежину,

Капелюх червоний взяв —

Всіх навколо налякав! (Мухомор)

  • Виросли гриби прекрасні —

Капелюшки в них, мов в маслі.

І збирають грибники

Маслянисті... (маслюки).

  • Шапка коричнева, ніжка міцна,

Гриб цей найкращий, і кожен це зна,

Тому бажає усякий грибник

В лісі великий знайти... (боровик).

  • Капелюхи в них яскраві:

Жовті, сірі, зеленаві,

Зачекайте, любі, трішки,—

Я зберу вас... (сироїжки).

  • Ці грибочки невеличкі,

Із близнючок в них сестрички.

По лісах мандрують пішки,

Носять рижі босоніжки. (Лисички)

— Які серед названих грибів їстівні, а які — ні?

Чи знаєте ви, як правильно збирати гриби? (Збираючи гриби, не можна зривати їх разом з грибницею. Їх треба зрізати ножем.)

— Розгляньте другий малюнок. Кого ви на ньому побачили?

У ч е н ь. Білка запасає на зиму гриби, горішки не тільки для себе, а для інших білочок. У сильні морози білочки ховаються у вільних дуплах, де на них очікує пожива, яку запасла інша білочка. От які білки молодці!

Тварини — невід’ємна частина нашої природи. Не можна руйнувати мурашники, пташині гнізда. Там де є мурашники, дерева менше хворіють. Мешканців лісу не можна тривожити шумом, криком. Тваринки дуже злякані, насторожені, адже вони живуть тут у цілковитій тиші. Тут відбувається зовсім інше життя.

А хто іде нам назустріч? Так це ж Лісовичок! Він намагається нам про щось розповісти.

Л і с о в и ч о к

Ой, сталася в лісі в нас біда,

Проходила тут туристів орда.

Таке вони тут наробили —

Весь ліс сміттям забруднили.

Небезпечно і самим ходити

І когось в гості запросити.

— А хто такі туристи, ви знаєте?

Це люди, які приходять відпочити,

Грибів, ягід назбирати,

Природу оглядають,

Потім поїсти сідають

Та після себе сміття залишають.

— Чи можна так учиняти? Чому?

Ой, погляньте навколо і тут туристи були.

Гілочку зламали і далі пішли.

Як, ви вважаєте, малята,

Чи можна гілочку ламати?

Чому? Які мрії могла гілочка мати?

Діти по лісу ходили. Втомилися, змерзли. Дістали сірники і розпалили багаття. Зігрілись, відпочили, додому пішли, а багаття загасить забули.

А вогонь ставав все більшим,

Розгорявся все швидше.

Вже загорілася трава,

Стали горіти дерева.

Стали звірі і птахи тікати,

А вогонь не хотів стихати.

Що робити? Як допомогти? (Міркування учнів.)

2. Гра «Можна — не можна»

— Якщо ви вважаєте, що так можна вчиняти, плесніть у долоні.

  • Руйнувати пташині гнізда.

  • Спостерігати за рослинами і тваринами.

  • Бігати та галасувати.

  • Підгодовувати птахів.

  • Ламати гілки.

  • Зривати гриби, яких ти не знаєш.

3. Фізкультхвилинка

Ми лісочком йшли,

Грибочки знайшли,

Нахилились, підняли,

У кошик поклали.

Ми лісочком йшли,

Горішок знайшли,

Потягнулись, дістали,

У кошик поклали

І далі пішли.

V. Робота в групах

— Об’єднайтеся в групи.

— Прочитайте деформовані тексти.

— Розставте слова в реченнях так, щоб вийшли правила поведінки в осінньому лісі. Запишіть ці правила в зошити.

Учні можуть додати і свої власні правила. Можна скористатися матеріалом, поданим у зошиті з розвитку писемного мовлення.

  • Травинка в кожна повітря кисень Кожен листочок, виділяє. рослини Не топчи, не зривай!

  • в осінньому Не галасуй лісі, не шуміть — ліс як послухайте, шумить.

  • згубити Щоб дерево молоде, хвилини потрібні, а виростити — роки.

  • Не в лісі слід смітити.

  • їх додому Не ловити і не забирати диких тварин.

  • бо покидають їх птахи Не руйнувати гнізда,

  • в лісі Не розводити багаття.

VI. Звітування груп

VII. Підсумок уроку

Поясніть прислів’я: «Землю гріх ображати, бо вона — наша мати», «Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси».

У ч е н ь

Бережи краплинку,

Бережи травинку,

Бережи пташку,

Бережи тварину.

Скрізь і все оберігай,

І тоді на землі настане рай.

Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку».

© ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2015

Джерела:

1. Володарська М. О. Українська мова. 3 клас. I семестр (за підручником М. Д. Захарійчук,
А. І. Мовчун) / М. О. Володарська, А. І. Настенко, О. М. Пілаєва. — Х. : Вид. група «Основа», 2014. — 144 с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).

2. Періодичні видання ВГ «Основа» «Зростаємо разом».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток особистості на всіх вікових етапах життя»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн