Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Побудова дисципліни у ЗДО: профілактика проблемної поведінки
»
Взяти участь Всі події

Урок розвитку зв’язного мовлення на тему: Твір-опис за картиною І. Левітана «Золота осінь»

Українська мова

Для кого: 4 Клас

03.12.2019

1956

54

0

Опис документу:
Вчити дітей «читати» картину, складати тексти-описи за картиною; виробляти вміння пов’язувати бачене на картині з матеріалами власних спостережень; розвивати мовні навички, вміння влучно добирати слова, порівняння, ознаки предметів;вміння будувати зв’язні висловлювання, збагачувати словниковий запас дітей; формувати вміння писати твори-описи за картиною; розвивати уявлення, увагу, спостережливість, логічне мислення; виховувати любов до природи, живопису, музики.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Твір-опис за картиною І.Левітана «Золота осінь»

Мета:

вчити дітей «читати» картину, складати тексти-описи за картиною; виробляти вміння пов’язувати бачене на картині з матеріалами власних спостережень;

розвивати мовні навички, вміння влучно добирати слова, порівняння, ознаки предметів;вміння будувати зв’язні висловлювання, збагачувати словниковий запас дітей;

формувати вміння писати твори-описи за картиною; розвивати уявлення, увагу, спостережливість, логічне мислення;

виховувати любов до природи, живопису, музики.

Обладнання:

презентація, картки-схеми для учнів, грамзапис Вівальді «Пори року»

Очікувані результати:

У кінці уроку діти повинні вміти:

складати і записувати текст – опис за картиною;

працювати з тлумачним словником;

чітко і послідовно висловлювати свою думку.

Хід уроку

І. Організаційна момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Загадка про осінь:

Коли з дерев всі листочки злітають,

Коли вже на південь птахи відлітають,

Коли небо сіре, холодний дощ ллється,

оця пора року як зветься?

(Осінь)

- За якими ознаками впізнали осінь?

На кожній парті – різнобарвні листочки клена, ясена, каштана, дуба, горобини, калини, білокорої берізки.

2. Повідомлення теми уроку.

Сьогодні в нас незвичайний урок. Ми вирушаємо в подорож у світ природи. А допоможуть нам в цьому найкращі зразки мистецтва: поезія, музика, живопис.

Музику створює композитор, красу форм і кольорів відтворює художник, а художніми засобами та поетичними словами про все може розповісти поет або письменник.

Краса рідної природи майстерно описана у поезії. Згадайте вірші про осінь. («Минає літо», «Ой, діброво, темний гаю» Т. Шевченка, «Осінь» П. Грабовського.)

3. Вірші про осінь.

Підготовлені учні декламують вірші О. Бродського «Ще недавно в небі синім…», І. Блажкевич «Осінь», Г. Бойка «Осінні клени», С. Чарнецького «Осінь».

4. Бесіда про осінь.

  • Коли до нас приходить осінь за календарем?

  • Назвіть осінні місяці.

  • Яка буває осінь?

  • А звідки в осені стільки золота?

Учні слухають легенду про осінь

Легенда

За народним переказом Осінь – старша донька Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:

  • Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все золото. Будь щедрою і люди тебе полюблять.

І осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і щороку дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.

5. Під музику Вівальді «Пори року. Осінь» діти переглядають картини осені.

  • Які почуття викликала у вас мелодія і картини осені?

  • Що ви хотіли б зараз робити? (слухати, як шурхотить листя під ногами; як кружляє листя від вітру; підкидати опале листя; прогулятися по калюжах…)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  • Золота осінь – незвичайна пора. По-різному її сприймають люди. Багато віршів, пісень, музики складено про осінь. Також краса осені надихає і художників. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з репродукцією картини І. Левітана «Золота осінь» та кожний з вас складе власний твір-опис за цією картиною.

  1. Розгляд репродукції картини (2-3 хв. мовчки).

  1. Вступне слово вчителя

Художник Ісаак Ілліч Левітан за все своє життя створив дуже багато красивих творів живопису, в тому числі картин, в яких відтворена краса осінньої природи. Одним із найкращих полотен є репродукція цієї картини. Ось вона перед вами.

  1. Словникова робота

Пейзаж – загальний вигляд якоїсь місцевості, картина природи, краєвид.

Репродукція – відбиток, копія; фотографічне або поліграфічне відтворення творів живопису.

  1. Аналіз репродукції картини

- Який період осені зобразив художник? Чому ви так вважаєте?

- Який стан осінньої природи передав художник на картині? (Спокій.)

- Які кольори використовував художник?

- Яких кольорів більше – теплих чи холодних?

- Які барви головні?

- Які рослини? Яке небо? Вода в річці? Погода?

- Який настрій викликає у вас ця картина?

ІV. Розвиток мовних умінь.

  1. Підготовча робота до написання твору.

  • Ви послухали і подивились, як поети, художники, композитори змальовують осінь, а тепер прийшла і ваша черга. В ролі кого ви виступите? (Письменників.)

  • Який буде у нас вид твору? (Твір-опис).

  • З яких частин він повинен складатися7 (Зачин, основна частина, кінцівка).

  1. Робота у зошиті з розвитку зв’язного мовлення.

Зошит с. 27, завдання 2

Розглянь картину І.Левітана «Золота осінь» і підготуйся дати відповіді на запитання, доповнивши словник.

ПИТАННЯ

СЛОВНИК

  1. Яка осінь зображена на картині?

Казкова, чарівна, золота, барвиста, _______________

_____________________________________________

  1. Яка стоїть погода?

Тиха, суха, тепла, _____________________________

  1. Яке небо?

Синє, блакитне, ласкаве, _______________________

  1. У які шати одяглися дерева, кущі?

Різнобарвні, золотисті, святкові, _________________

  1. Яка вода в річці?

Холодна, чиста, прозора, _______________________

  1. Який настрій викликає картина

Бадьорий, сумний, піднесений, __________________

Учні доповнюють словник словами-ознаками:

Осінь – золотокоса, чепурна, святкова, щедра, багата, красива, багряна.

Погода – привітна, прохолодна, спокійна.

Небо – чисте, кришталево-прозоре, безхмарне.

Дерева – позолочені, святково вбрані.

Вода в річці – кришталева, синя, голуба.

Настрій – радісний, святковий.

Зошит с. 27, завдання 3

Намалював (дія) – описав, розфарбував, передав пензлем.

Зошит с. 27, завдання 4

Порівняння

Хмарки, як білі вітрила.

Сонечко, наче веселе маля, привітно всміхається.

Берізки вбралися, мов дівчата.

Золоте листячко, наче монетки.

Листочки в осики розрум’янились.

Листочки схожі на яскравих метеликів.

Листопад, немов золотий дощ.

« Золоті метелики з дерева летять,

Крильцями своїми сумно шарудять».

  1. Творча самостійна робота учнів.

Зошит с. 28, завдання 5

  1. Схема опису (у кожного учня).

Зачин

Що буде описано далі

Основна частина

Опис картини

Кінцівка

Своє ставлення до картини

  1. План опису ( у кожного учня)

1. Яка пора року зображена на картині?

2. Яка стоїть погода?

3. Яке небо восени?

4. Які вбрання одягли дерева, кущі?

5. Яка вода в річці?

6. Який настрій викликає картина?

  1. Усний опис картини (2-3 учні).

  1. Запис твору у зошит.

V. Підсумок уроку

  1. Зачитування кількох робіт школярів.

  2. Домашнє завдання:

дібрати прислів’я, загадки про осінь;

записати у зошит 2-3 прислівя та одну загадку

Зразки творів учнів

Золота осінь

Ось переді мною картина знаменитого художника Ісаака Левітана «Золота осінь».

На дворі золотокоса осінь. Прохолодна і спокійна погода. Небо кришталево-прозоре, а по ньому пливуть білі хмаринки. Дерева та кущі одягнені у святкові шати. Водиця в річці дзеркальна і прохолодна.

Мені подобається ця картина .

Болквадзе Анастасія

Золота осінь

Ось переді мною картина знаменитого художника Ісаака Левітана «Золота осінь».

На картині зображена чарівна золотокоса осінь. У лісі стоїть тепла погода. Небо чисте та блакитне. Ласкаво гріє привітне сонечко. Одяглися дерева та кущі в святково-позолочені шати. Річка, немов дзеркало. У ній можна побачити своє відображення.

Ця картина викликає піднесений настрій. Її одразу хочеться змалювати.

Андрійчук Тамара

Золота осінь

Завітала до нас найчудовіша пора року. Ось переді мною картина знаменитого художника Ісаака Левітана.

Мені дуже подобається ця картина. На ній зображена яскраво-золота осінь. Погода тепла. Небо блакитне безхмарне. У річці можна побачити своє відображення. Сонце привітне та тепле. Дерева позолочені, яскраво вбрані.

Хоч ця картина сумна, мені вона дуже подобається. Після неї мені самому хочеться щось намалювати.

Алексєєв Максим

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.