Урок розвитку зв’язного мовлення. Хоку: шлях від серця до серця. Складання учнями власного хоку.

Зарубіжна література

Для кого: 8 Клас

26.08.2021

69

2

0

Опис документу:
Розвиток творчих здібностей учнів - це джерело самореалізації кожної особистості . На мою думку, уроки розвитку мовлення дають можливість формувати уміння вірно добирати мовний матеріал, розвивають творче уявлення про всесвіт. Урок "Хокку: шлях від серця до серця" не тільки вчить умінню володіти художнім словом, розвиває асоціативне мислення, але виявляє кожного учня як особистості.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Урок розвитку звязного мовлення.

Хоку: шлях від серця до серця. Складання учнями власного хоку.

Мета. Розширювати знання учнів про особливості хоку, засоби вираження; провести підготовчу работу для написання учнівських хоку; розвивати письмове зв’язне мовлення, асоціативне мислення, творчі здібності; виховувати прагнення володіти художнім словом, любов до природи, до людини, естетичні смаки.

Обладнання. Портрет письменника, збірка його творів, ілюстрації художника-графіка Л. Ільїної, репродукції картин японського художника Кацусіка Хокусай, схема-каліграма характерних особливостей хоку, епіграфи:

  1. Хоку неможна складати з різних шматків. Його треба кувати, як золото.

М. Басьо

2. Кожен із віршів, що їх я склав за все життя, був написаний як передсмертний вірш.

М. Басьо

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

Презентація теми, мети уроку

Слово вчителя

Як ми знаємо, мацу Басьо залишив багату літературну спадщину, значна частина якої є поетичні мініатюри – трирядкові вірші – хоку. Дехто вважає, що складати хоку зможе кожен. А як говорив про це сам поет? Зверніть увагу на епіграфи до уроку.

Читання та обговорення епіграфів.

Отже, мистецтво писати хоку – це справді передусім мистецтво сказати багато в небагатьох словах. Спробуємо і ми сьогодні навчитися складати ці невеличкі вірші під назвою «хоку».

Роботи в групах

Завдання: «Закінчити вірш»

Дайте свій варіант останнього рядку хоку М. Басьо, порівняйте з авторським.

1. У хатиночці моїй

Комарі лише малі

(І нічого більше)

2. Опало листя.

Усе знебарвилось.

(Лише вітер свище)

Презентація результатів роботи груп

Міні-бесіда

- Розгляньте Ілюстрації художника-графіка Л. Ільїної та репродукції картин художника Кацусіка Хокусая. Як вдалося майстрам живопису відобразити життя природи і життя людини в їх нерозривній єдності?

Творча робота учнів

Тихо звучить японська музика. На її тлі учні складають власні хоку зі змістом проглянутих картин. (Робота може бути індивідуальною і груповою).

Презентація робіт. Оцінювання.

III. Підсумкове слово вчителя

Сьогодні ви намагалися стати справжніми поетами і скласти власні хоку, ці маленькі, але дуже складні вірші. Запамятайте слова японського письменника 20 століття Ясунарі Кавабата «Прекрасне народжується, коли відкриваєш існуючу красу, коли переживаєш відкриту красу і коли створюєш пережиту красу».

IV. Домашнє завдання

Продовжити складання власних хоку на вільну тему.

Перевірка домашнього завдання – письмової відповіді на запитання:

«Що вас приваблює у поезії Мацу Басьо?»

Бесіди за запитаннями:

- Пригадайте, що таке хоку?

(в японській поезії трирядковий вірш без рими, де зображується життя природи і життя людини в їх нерозривній єдності у круговерті пір року).

- Які характерні особливості хоку ви знаєте? Дайте відповідь, спираючись на схему-каліграму, яку ви склали на попередньому уроці. (Див. додаток №1)

- Що таке «сезонні слова»?

(певна лексика, яку використовували при складанні хоку, і свідчила про конкретну пору року й не могла використовуватися для опису інших сезонів. Див. додаток №2)

- У чому полягає нова поетика, яку створив Басьо своєю творчістю? (в основі поетики Басьо – естетичні принципи сабі, сіфі, хосомі. Сабі – лаконізм вірша, в якому сумний настрій і людська самотність. Сіфі – асоціативний зв’язок між світом природи і людини. Хосомі – глибина підтексту, яка найбільш вражає читача, переосмислюється, торкається душі і дає пізнання сущого).

II. Робота над темою уроку

Слово вчителя

Як ви знаєте, в японській поезії вірші не творилися «просто так» - для себе, на самоті. Їх потрібно було складати публічно і експромтом. Найчастіше колективне замилування природою спонукало поетів до творчості.

Я пропоную вам обєднатися в групи і попрацювати поки ще над віршами М. Басьо, а потім ви почнете складати свої власні вірші.































Додаток №2

Сезонні слова

Весна

Літо

Осінь

Зима

Сакура

Верба

Соловей

Жайворонок

Туман

Метелик

Павутиння

Квіти персика

Зозуля

Спека

Злива

Прохолода

Відпочинок

Листя

Дикі гуси

Місяць

Зірки

Збір урожаю

Хризантеми

Бамбук

Слива

Сніг

Сосна

Лід

Холод

Вогонь









































Додаток №3

Творчі роботи учнів

1. Блакитний день настає.

Біля самотньої хати.

Сакура сміється.

Стариченко Артем

2. Сяє місяць

високо у горах.

Старий заплутав.

Костін Едуард

3. Холодний вітер

Сосну цілує.

Важкий шлях у горах.

Ткаченко Ксенія

4. Самотній човен пливе

В блакитну даль.

Озеро сувако радіє.

Грідньова Ксенія

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили