• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Українська мова
  • Урок розвитку зв'язного мовлення "Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини (за складним планом)"

Урок розвитку зв'язного мовлення "Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини (за складним планом)"

Опис документу:
Останнім часом комунікативному вихованню школярів надається особливе значення, тому що успіх у мовленнєвому розвитку визначає й результативність засвоєння інших шкільних дисциплін, створює передумови для активної й осмисленої участі в суспільному житті, забезпечує дітей необхідними в особистому житті навичками мовного поводження, культурою мовного розвитку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Іщенко Валентина Петрівна,

учитель української мови та літератури

Родниківської загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів імені Т. Г. Шевченка

Уманської районної ради

Черкаської області

Українська мова, 7 клас

Тема. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини (за складним планом)

Мета:

знаннєва складова: знає типи та стилі мовлення, загальні та мовні ознаки художнього стилю мовлення; розуміє призначення художнього стилю, знає сферу його вживання;

діяльнісна складова: розпізнає текст, визначає його тему, основну думку, аналізує будову, визначає стиль; визначає мікротеми та складає складний план готового тексту;

ціннісна складова: усвідомлює функцію художнього стилю, критично ставиться до власного мовлення, прагне додержувати норм літературної мови.

Тип уроку: урок розвитку мовлення

Міжпредметні зв’язки: українська література

Список використаних джерел:

  1. Лобчук О. Г. Ознайомлення школярів із стильовим забарвленням тексту. – Електронний ресурс. – Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/445/1/%D0%9B%D0%BE%D0%B1%D1%87%D1%83%D0%BA%202.pdf

  2. Словник української мови. – Електронний ресурс. – Режим доступу: http://sum.in.ua/s/monumentaljnyj

  3. Українська мова: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./О.П.Глазова. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.

  4. Черсунова Н. І. Збірник текстів для диктантів, переказів та аудіювання. 5-9 класи. / Авт.-упоряд. Н. І. Черсунова. – Х.: ПЕТ, 2016. – 272 с.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Вступна бесіда

  • Які типи мовлення ви знаєте? Охарактеризуйте їх. (Розповідь – це висловлювання про події, що відбулися (відбуваються чи відбуватимуться) в певній послідовності. До тексту-розповіді можна поставити загальне питання що сталося (відбулося)? Опис – це висловлювання про певні ознаки, властивості предмета, особи чи явища. До тексту-опису можна поставити загальне питання який? Роздум – це висловлювання, у якому доводиться правильність чи неправильність певного твердження шляхом міркування та за допомогою аргументів. До тексту-роздуму можна поставити загальне питання чому?)

  • Які стилі мовлення ви знаєте? (Розмовний, науковий, діловий, публіцистичний, художній)

  • Які особливості художнього стилю? (Для художнього стилю характерні такі мовні засоби: конкретні слова (не птахи, а граки, шпаки, ластівки; не сказав, а нагадав, порадив, попередив), слова з переносним значенням (море вогнів, спить земля); емоційно-оціночні слова зі зменшувально-пестливими суфіксами (берізка, зіронька), із суфіксом -еньк (біленький), дієслова теперішнього часу замість минулого (Ходив по гриби. Раптом бачу), речення питальні, спонукальні, окличні, речення з однорідними членами).

  • Сфера його використання? (Використовується у художніх творах).

  • У чому особливість докладних переказів? (Повно, послідовно й максимально наближено до оригінального тексту передати почуте).

  1. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

  2. РОБОТА НАД ТЕКСТОМ

  1. Виразне читання тексту вчителем

Росава

На математиці до класу, трохи накульгуючи, раптом зайшла класна керівничка Ліда Василівна.

Клас доброзичливо загув, але раптом забув і про математику, і про саму Ліду Василівну.

Адже за вчителькою ступала дівчина. Така дівчина! Увесь клас ахнув! Струнка й тоненька, мов очеретинка. Очі – два бездонні озерця, такої смарагдово-зеленої барви, яка могла тільки снитись. Жмуток темного волосся був заколотий химерним кістяним гребенем і перехоплений яскравою смарагдовою стрічкою. Стрічка обкручувала його по всій довжині, а довжина – хіба таке буває в наш час? – до колін. Таку розкіш Софійка бачила тільки на ляльці Барбі у вітрині найдорожчого магазину, та й то – один раз.

Мала ще нереальніше відчуття, ніж коли побачила чудові сині черевички цієї дівчини.

Хвилюючись, Ліда Василівна повідомила дітям, що до їхнього класу сьогодні приєднується ще одна дуже гарна учениця на прізвище Підлісняк. Проте ім’я дівчини вчителька ніяк не могла пригадати.

Росава! Можна Росяниця. Можна й просто Рося! – злегка схилила голову новенька. При цьому її вії стрепенулись, як сполохані перепелички. І Софійці здалося, що весь клас ніби підкинуло в небо змахом тих чорних, густющих, магічних, чаклунських вій. Голос Росави був чистий, гірко-солодкий, як чорний шоколад.

Ліда Василівна втерла очі кінчиком хусточки і, гублячись у словах, пишномовно повідомила, що вони приймають Росю Підлісняк у свою дружну класну родину, а потім замислилася, куди посадити нову ученицю.

Учителька шукала очима місце десь ближче до дошки, але Росава вже рішуче прямувала до останньої парти.

(226 сл.) (За М. Павленко)

  1. Бесіда за змістом прочитаного

  • Про кого розповідається в тексті?

  • Яке враження справила Росава Підлісняк на вчительку та учнів?

  • Які художні засоби використовуються в описі зовнішності дівчини?

  • Висловіть припущення про риси характеру персонажа, портрет якого описаний в тексті.

  1. Лексична робота

Доберіть синоніми до слів: химерний, смарагдовий, пишномовно, рішуче.

Химерний – дивний, чудний, дивовижний, екзотичний.

Смарагдовий – зелений, ізумрудний, малахітовий.

Пишномовно – багатослівно, вишукано.

Рішуче – енергійно, завзято.

  1. Складання плану

Орієнтовний план

  1. Несподіваний прихід класної керівнички.

  2. Нова учениця.

  3. Зовнішність дівчини.

  1. Струнка постава.

  2. Великі смарагдові очі.

  3. Довге темне волосся, перехоплене стрічкою.

  4. Сині черевики.

  1. Дивне ім’я.

  2. Довгі вії та чистий голос.

  3. Привітання вчительки.

  4. Росава прямує до останньої парти.

  1. Повторне читання тексту

  2. Мовчазне попереднє обдумування викладу матеріалу

  3. Усний переказ змісту за планом

  1. АНАЛІЗ УСНИХ ПЕРЕКАЗІВ. ОЦІНЮВАННЯ

  2. ВИЗНАЧЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ УЧНЯМ

5

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Всеосвіта дарує

Три iPhone 12

+20 крутих призів з нашого фірмового магазину

до закінчення залишилось
00
00
00
00