• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Українська мова
  • Урок розвитку зв'язного мовлення для 4 класу на тему: Вчимося описувати. Твір з елементами опису на основі власних спостережень. Калина під моїм вікном.

Урок розвитку зв'язного мовлення для 4 класу на тему: Вчимося описувати. Твір з елементами опису на основі власних спостережень. Калина під моїм вікном.

Опис документу:
Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. Вчимося описувати. Твір з елементами опису на основі власних спостережень. Калина під моїм вікном. Урок допоможе навчити учнів складати твір з елементами опису, розширить знання дітей про калину. На уроці учні працюють в групі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Урок розвитку звязного мовлення. Вчимося описувати. Твір з елементами опису на основі власних спостережень. Калина під моїм вікном.

Мета: вчити дітей складати твори з елементами опису;

розвивати навички усного і писемного мовлення учнів;

розширити знання дітей про калину;

виховувати любов до символів рідної землі та бережливе ставлення до живої природи.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.

II. Актуалізація опорних знань. (Звучить музика пісні «Ой, у лузі калина»).

- Сьогодні урок української мови розпочнемо незвичайно. Про що будем говорити на уроці ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою чарівну вроду.

(Калина)

Навесні цвіте білим цвітом,

А в жнива червоним плодом.

(Калина)

У лісі на проліссі висить сукня червона. (Калина)

І не дівка, а червоні стрічки носить. (Калина)

  1. Мотивація навчальної діяльності

1. Оголошення теми уроку.

Сьогодні на уроці ми будемо складати письмовий твір - розповідь про калину з елементами опису, а також ви більше дізнаєтесь про калину, як символ українського народу.

2. Перегляд відео з калиною у різні пори року під словесний супровід вчителя.

Кожна пора року дарує свою красу. Весна — ніжні білі квіти, осінь — червоні ягоди. Це — калина. Люблять в Україні калину. Калина і Україна нероздільні. Калина полюбила українську землю, а народ України шанує її за пишну вроду, цілющі властивості. Нема, мабуть, такого села на всій Україні, де б за тином не росла, не квітла вона рясним білим цвітом навесні, не рум’яніла червоними ягодами аж до весни.

У канадців - клен, у росіян - берізка, а в нас верба і калина. «Перша квіточка - наша родинонька. Друга квіточка рідна сторона». Так говориться в пісні про калиновий цвіт. На луках і узліссях можна побачити цілі калинові гаї. Цим і пояснюється те, що в Україні багато населених пунктів з назвами Калинівка, Калинове. Правду каже прислів’я: «Без верби і калини нема України».

Калина є вірною супутницею людини від її народження ідо останніх днів. А чому? Не було в народній медицині корисніших ліків від застуди, ніж калиновий чай. Свіжі ягоди з медом та водою вживалися при кашлі, серцевих захворюваннях. Соком калини очищали обличчя, щоб рум’янілося.

А як потрібна була калина на весіллі! Коли випікали коровай, неодмінно прикрашали його калиною. (Демонстрація короваю на рушнику). Подивіться, діти, на цьому рушникові і грона калини.

Про калину складають пісні, вірші, загадки, легенди, прислів’я, повір’я.

3. Робота в групах.

Відновити прислівя про калину. Групи: «Калинки», «Вербички», «Лелечата».

Дівчина, як у лузі калина.

Вибери собі дівку, як калинову гілку.

Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.

Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоним.

У лузі калина з квіточками, неначе мати з діточками.

Нема цвіту білішого, як цвіт на калині, нема в світі ріднішого, як мати дитині.

Без верби і калини нема України.

4.Складання синкану

Калина

Запашна, корисна.

Тішить, чарує, лікує.

Люблю цей кущ. Надзвичайно корисний.

IV. Основна частина. Робота над написанням твору.

1. Словникова робота.

Кетяги - пучок ягід або квіток на одній гілці, стеблині.

Кетяги ще називають китицями, гронами.

Коровай - велика кругла хлібина із солодкого тіста, стріч-

ками, зеленню, яку випікають на весілля.

Символ - умовне позначення предмета, явища, поняття.

РУХАНКА

2. Розгляд плану, поданого учителем на дошці.

План

1. Де росте калина?

2. Яка калина на вигляд?

3. Кого приваблює кущ калини навесні, восени?

4. Яку користь приносить вона людям?

5. Як народ величає калину?

3. Усне складання твору за планом.

- Як називають калину в народі? (Калина - лісова красуня. Калина - символ українського народу).

- Де вона росте? (Діти всіх груп читають вірші відомих авторів про калину).

У полі калина, у полі червона

Хорошенько цвіте

Ой, роду наш красний,

Роду прекрасний,

Не цураймося, признаваймося,

Бо багато нас є.

Тече вода з-під явора,

Яром на долину,

Пишається над водою

Червона калина. г ь

Зацвіла в долині

Червона калина

Ніби засміялась

Дівчина-дитина.

(Росте вона в полі, в лісі, в долинах рік, за тином чи біля колодязя).

-А як цвіте калина?

А калина біля броду

Білі квіти розпускає.

На свою червону вроду

Задивляється у воду.

(Калина цвіте білими пишними квітами, які зібрані у суцвіття).

- Коли достигають її плоди?

Осінь мрійна, осінь мила

Все багрянцем притрусила

І сама в багрянім листі,

Ще й в калиновім намисті.

Відійшла в ранкову пору

За високу темну гору.

(Пізньої осені, нерідко з першими заморозками достигають плоди калини).

- Що являє собою плід калини?

Ось калина над рікою

Віти стелить по воді.

Хто це щедрою рукою

й намистечко надів? (Це кетяги ягідок).

Опис ягідок (Діти куштують їх).

Червонясте, променисте –

Розквітає, як вогні.

Дай хоч трішечки намиста,

Калинонько, і мені. (Ягідка яскраво-червона, соковита, кисла, гіркувата).

- А що всередині ягідки? (В ягідці заховане велике зернятко).

- Чим корисна калина?

Чи я в лузі не калина була,

Чи я в лузі не червона була?

Взяли ж мене поламали

І в пучечки пов’язали -

Така доля моя!

Гірка доля моя!

На калині мене мати колихала

Щастя-долі в чистім полі виглядала

Ой, калинонька червона, не журися

Від землі ти сили й соку наберися.

Загадка

З калини вирізана

Гладенько витесана

Співає, заливається,

Як називається?

(Сопілка)

- Плоди калини ламають і в’яжуть в пучечки, тому що калина має лікувальні властивості.

- З гілок калини роблять сопілки, колиски для немовлят.

- На весіллі ягодами калини прикрашають коровай.

- Як треба відноситися до калини?

Найдеш у гаї ту калину,

То й пригорнись,

Бо я любила, моя дитино,

Її колись.

(Калину треба саджати и оберігати).

4. Запис учнями твору на сторінці учня згідно поданого плану.

V. Підсумок уроку.

1. Оцінювання усних відповідей учнів. Зачитування кількома дітьми своїх письмових творів. Виставлення дітьми самооцінки роботи на уроці.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00