Урок "РМ. Лист до рідної людини з використанням звертань і вставних слів"

Опис документу:
Мета: навчальна — удосконалювати знання учнів про звертання, про культуру письма; розвивальна — розвивати образне та критичне мислення, усне й писемне мовлення; збагачувати словниковий запас; розширювати кругозір; виховна — сприяти формуванню культури мовлення та етики мовленнєвого спілкування.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

УРОК № 120

ДАТА :

Тема:

РМ. Лист до рідної людини з використанням звертань і вставних слів

Мета:

навчальна — удосконалювати знання учнів про звертання, про культуру письма; розвивальна — розвивати образне та критичне мислення, усне й писемне мовлення; збагачувати словниковий запас; розширювати кругозір; виховна — сприяти формуванню культури мовлення та етики мовленнєвого спілкування.

Тип уроку:

урок формування практичних умінь та навичок з елементами поглиблення(урок-практикум)

Обладнання:

підручник, презентація, зразки листів та конвертів, ілюстрації до теми.

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Звернення вчителя до учнів

— Паперові листи... Для декого — це вже анахронізм, музейний експонат. Проте багато людей усе ще пишуть листи на папері, і не тільки тому, що немає електронних засобів. Просто в електронному варіанті зазвичай багато не пишуть. Ці листи тривалий час і не зберігають. Натомість паперові — це матеріалізоване свідчення людських почуттів, міркувань. Кажуть же, що написане пером не вивезеш і волом.

ІІІ. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

1. Робота з мовленнєвим матеріалом. Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником, презентацією

Листування — один із видів писемного спілкування.

Лист — це написаний текст, метою якого є повідомлення про щось адресата.

Ділове листування відбувається між установами або працівником та установою.

Особисті листи — це листи до рідної та близької людини, до друга чи знайомого.

2. Повідомлення учня «З історії виникнення листів»

3. Словникова робота

Адресат — той, хто отримує лист, телеграму. Лист не знайшов адресата.

Адресант — той, хто адресує, надсилає лист. Адресант повинен чітко підписуватися.

Адрес — письмове ювілейне вітання особі чи установі. Ювілярові вручили вітальний адрес.

Адреса — місце проживання особи або розташування установи, напис на конверті, телеграмі. Правильно пишіть адресу.

4. Складання пам'ятки «правила листування» (або ознайомлення з нею)

Пам'ятка «Правила листування»

1. Вчасно відповідайте на листи, не залишайте їх без відповіді.

2. Пишіть на якісному папері.

3. Дбайте про почерк, охайність в оформленні.

4. Уживайте звертання.

5. Коли звертаєтеся до старших на «ви», пишіть це слово з великої букви.

6. Не порушуйте композиції листа (початок, основна частина, кінцівка).

7. Пишіть грамотно. Пам’ятайте: зміст листа говорить про вашу освіченість та виховання.

8. У кінці листа ставте розбірливий підпис, дату.

9. Після закінчення листа, якщо ви щось забули написати, користуйтеся пост-скриптумом (Р. S.).

5. Ознайомлення з правилами підписування конверта

Ø Підпишить конверт (уявний) у поданому форматі.

Відправник

Денисенко Дмитро Сергійович

вул. Свободи, 17, кв.129

м. Оскільськ

63705

Одержувач

Кіндратенко Олександр Васильович

вул. Річкова, 164

с. Квітневе, Борівський р-н

Харківська обл.

63800

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати листа рідним, друзям, відомій людині, підписати конверт.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

VІІ. Домашнє завдання

Написати листа.

Текст 1

Привіт, Олено! Нарешті одержав від тебе лист і довідався, як ті проводиш канікули. Я теж багато читаю. Востаннє я перегорнув сторінку роману, що ти мані радила, «Князь, Кий» В. К. Малика. Ти просиш написати, чи сподобався він мені! Не те слово! Я був настільки вражений подіями з історії Київської Русі. Цікаво було прочитати про героїчну боротьбу наших предків за утвердження й незалежність своєї держави. Знаєш, я вже кілька днів ходжу під враженням, тому більше сьогодні ні про що писати не хочеться.

Напиши, будь ласка, чи згодна ти з моєю думкою про роман або думаєш по іншому. Чекаю відповіді.

Сергій

Текст 2

Моя дорога, моя люба, моя далеко сестро!

Пересилаю тобі сердечні привіти з Новим роком. Веселих свят! Я дуже вдячний за всі тридцять листів. А ще ж я отримав чудову троянду, годинник з музикою, свічки, календар і т. д.

Оце, будь ласка, для тебе мій вірш. Я присвячую його тобі!

24грудня 1978 Відданий вам

Василь Стус

Текст 3

З листа поета Василя Стуса синові Дмитру

9.02.81 р.

Дорогий сину!

Дякую тобі за листа. Знаєш, я був приємно здивований, що ти став краще вчитися, братися за навчання. Може, ті й справді зможеш закінчити чверть без трійок? Чи задоволена тобою мама? Шануйся сину. Не залишай маму саму, частіше бувай з нею, не пускай маму саму нікуди – завжди, коли вона не перечитиме…

За мене не турбуйся. Я нібито залізний, бо інакше мені просто не можна.

Обнімаю і зичу добра.

Пиши, що ти читаєш тепер. Але пиши – тільки тоді, коли є настрій, бажання, а не просто мус.

Будьмо ж! Твій тато

Текст 4

З листа Лесі Українки до М. Павлика

3 лютого 1899 року, Берлін

Шановний друже!

Привіт Вам із з Німеччини!.. Хутко тиждень, як я в Берліні, а досі не написала Вам, бо настрій на сприяв. Тільки сьогодні да мені вирок від Бергмана, і то не абсолютний. В неділю (5.11) мене будуть оперувати. Однак біда бідою, а діло ділом.

Згодом подумаю і про одно видання своїх віршів, і багато про що, тепер же, здається, краще ні про що не думати, а так собі, ждати слушного часу.

Щиро стискаю Вашу руку, до побачення чи на прощання, се вже як трапиться

Текст 5

З листів Григорія Епіка до дружини й сина

Соловки

Люба моя дружинонько, рідна, хороша Вірусенько, драстуй! Драстуй, Роменцю – сонце моє! Кожен мій подих скерований до вас обох, кожний удар серця б’ється разом з вами. Я здоровий, я живу…

Вірусенько, бережи Ромчика, з нього мусить вирости високоталановита людина, я хочу цього. Я хочу, сам дивитися, як він буде розвиватися, - це така неймовірна радість

  • Слово вчителя

Учитель акцентує увагу п‘ятикласників на тому, що лист – це творчість кожної людини, проте існують основні правила ведення листування: увічливий тон спілкування, увага до адресата (до того, кому адресовано лист, телеграму, бандероль тощо), Уміння писати про себе коротко, про інших – більше й детальніше, уміння писати про цікаві факти й події, обов’язково відповідати на одержані листи

Звертається увага не те, що в листах, як узагалі в мовленні, проявляється характер людини, її розум, знання, рівень культури й вихованості

У листах людина, як правило, щира, бо, пишучи їх, вона не припускає, що ті будуть будь-коли опубліковані; будь-який особистий лист завжди є інтимним, бо призначення його – задушевна розмова з адресатом.

Пам’ятка «Як оформити лист»

  1. Пишіть на якісному папері.

  2. Дбайте про почерк, охайність оформлення листа і підпису на конверті.

  3. Уживайте звертання. Звертаючись до старших на «Ви», пишіть це слово з великої літери.

  4. Слідкуйте за мовленнєвим оформленням і грамотністю. Пам’ятайте: за тим, як ви говорите чи пишете, судять про вас.

  5. Ставте розбірливий підпис, число.

  6. Не залишайте листів без відповіді.

1

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»