Урок "Різноманітність кільчастих червів"

Опис документу:
Мета уроку: сформувати уявлення про різноманітність кільчастих червів на прикладі піскожила, п’явки, трубочника, нереїса; з’ясувати їх роль в екосистемах та значення для людини; розвивати вміння порівнювати, висловлювати свою думку; формувати вміння і навички роботи з додатковими джерелами інформації; виховувати любов до природи

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок 9

Різноманітність кільчастих червів

Мета уроку: сформувати уявлення про різноманітність кільчастих червів на прикладі піскожила, п’явки, трубочника, нереїса; з’ясувати їх роль в екосистемах та значення для людини; розвивати вміння порівнювати, висловлювати свою думку; формувати вміння і навички роботи з додатковими джерелами інформації; виховувати любов до природи.

Очікувані результати: учні наводять приклади кільчастих червів, зокрема червів, поширених в Україні; розпізнають кільчастих червів на фотографіях; пояснюють роль червів в екосистемах та житті людини; роблять висновки про особливості кільчастих червів та їхню роль в екосистемах для обґрунтування заходів їх охорони.

Обладнання:

Тип уроку: комбінований.

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).

2.2. Вибрати всі правильні відповіді із запропонованих варіантів.

Які ознаки пристосування до ґрунтового середовища існування характерні для дощового черв’яка?

А загострений передній кінець тіла

Б наявність кінцівок

В наявність щетинок

Г наявність «пояска»

Д волога і вкрита слизом шкіра

Е добре розвинуті повздовжні й кільцеві м’язи

Є наявність очей

Відповіді: А, В, Д, Е.

2.3. «Експрес-тести».

Вибрати правильну відповідь із двох запропонованих.

1. Двобічна симетрія в еволюції надала більше можливостей для:

А перетравлення їжі

Б різноманітності руху

2. Тіло кільчастих червів:

А сегментоване

Б несегментоване

3. Дощові черви забезпечують утворення родючого шару ґрунту:

А так

Б ні

4. Травна система кільчастих червів:

А наскрізна

Б ненаскрізна

5. Покриви кільчастих червів утворені:

А окремими шкірно-м’язовими клітинами

Б шкірно-м’язовим мішком

Відповіді: 1 — Б, 2 — А, 3 — А, 4 — А, 5 — Б.

2.4. Конкурс «Кросвордистів».

(Учні обмінюються кросвордами, які склали вдома, і розгадують їх.)

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Т. Жукова у книжці «Година цікавої зоології» говорить вустами свого героя: «Прогулюючись берегом моря, я помітив, що між великими каменями залишилося трішки води. Придивившись до цієї калюжі, я побачив справжній «місячний кратер». Доки я дивувався і роздивлявся його, він раптом «ожив» і перетворився на «вулкан»: почалося справжнє «виверження» — з отвору кратера полетів струмінь піску. Сам розумієш, що я вже не міг піти, не з’ясувавши, хто ж там усередині».

— То хто ж там усередині?

На це запитання ви дасте відповідь наприкінці уроку.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Різноманітність кільчастих червів. (Розповідь учителя, повідомлення учнів, обговорення, самостійна робота учнів з підручником, складання опорних конспектів.)

2. Роль червів у природі та значення в житті людини. (Розповідь учителя, повідомлення учнів.)

5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Мозковий штурм».

— Про дощових черв’яків відомо багато. Наприклад, учені вважають, що руїни Стародавнього Риму опинилися під землею завдяки роботі дощових черв’яків. Поясніть, як це відбувалося.

— Медична п’явка має в глотці залози, що виробляють гірудин. Вони його впорскують у ранку при укусі разом зі слиною. Після укусу п’явки рана довго кровоточить. Яке значення має гірудин для живлення п’явки?

6. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підбивають підсумки уроку, указують на ознаки, притаманні різним кільчастим червам, і їхнє значення в природі та житті людини.

Обговорення питання, яке було поставлене на початку уроку. (Усередині був піскожил — багатощетинковий кільчастий черв’як.)

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник

Зошит

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Скласти сенкани на теми «Піскожил», «П’явка».

2. Скласти «Подяку дощовим червам».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»