Урок "Речовини живих організмів. Неорганічні сполуки"

Опис документу:
План-конспект уроку з біології 9 клас Тема: Речовини живих організмів. Неорганічні сполуки. 1. Хімічні елементи живих організмів 2. Макроелементи, мікроелементи, ультрамікроелементи 3. Властивості води 4. Біологічна роль води

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

План-конспект уроку з біології

9 клас

Тема: Речовини живих організмів. Неорганічні сполуки.

Мета: - ознайомити учнів із різноманіттям і функціями мінеральних речовин живих організмів; проаналізувати особливості будови й хімічні властивості мінеральних речовин, які дозволяють їм ефективно виконувати свої функції; звернути увагу на значення мінеральних речовин для життєдіяльності живих організмів;

  • Розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між об’єктами вивчення та вміння аналітично мислити;

  • Виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Обладнання й матеріали: мультимедійний проектор, періодична таблиця хімічних елементів, підручники біології.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності діяльності учнів

Питання для бесіди

  • Скільки хімічних елементів включають до складу періодичної системи?

  • Які хімічні елементи вам частіше за все траплялися під час вивчення неорганічної хімії?

  • Які хімічні елементи трапляються в навколишньому середовищі частіше за все?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

  1. Хімічні елементи живих організмів

У живих організмах серед хімічних елементів перші місця за вмістом займають: Н (64%), О (25,6%), С (7,5%), N (1,25%), P (0,24%), S (0,06%). Оксиген і Гідроген утворюють воду, яка є універсальним розчинником і середовищем, де відбуваються біохімічні процеси. Нітроген утворює найважливіші інформаційні молекули – ДНК і РНК. Фосфор бере участь в утворенні макроергічних зв’язків, тобто забезпечує клітину енергією. Сульфур відіграє важливу роль у формуванні просторової будови біологічних молекул. Карбон утворює макромолекулярні ланцюжки.

Усі хімічні елементи за вмістом у живій клітині поділяються на три групи: мікроелементи, макроелементи та ульмікроелементи. (табл. у підруч. ст. 8 К.М. Задорожний)

Неорганічні речовини зазвичай потрапляють у живі організми із зовнішнього середовища з їжею (у тварин) або з розчином води через поверхню організму (у рослин, грибів і бактерій). Але в деяких випадках живі організми можуть їх самостійно синтезувати (наприклад, клітини шлунка хребетних синтезують хлоридну кислоту). (табл.. у підручнику ст. 9)

Неорганічні сполуки можуть перебувати в живих організмах як у розчиненій формі (йони), так і в нерозчиненому вигляді. У розчиненій формі перебувають солі Na+, K+, Cl-, які накопичуються на мембрані і зумовлюють різний заряд її поверхні, що забезпечує проведення нервових імпульсів по нервах. Нерозчинні неорганічні сполуки солі Ca і P входять до складу скелета і забезпечують його міцність. Без таких речовин неможливе існування здорових зубів у людини.

  1. Властивості води

У молекулі води між атомами Гідрогену й Оксигену існує ковалентний полярний звязок. Це зумовлює появу на атомі Оксигену певного негативного електричного заряду (δ-), а на атомах Гідрогену - (δ+). Саме тому позитивно заряджений атом Гідрогену однієї молекули води притягується до негативно зарядженого атома Оксигену іншої молекули води. Такий звязок називається водневий. Він дуже слабкий, тому легко розривається під час випаровування води.

  1. Біологічна роль води

  • Вода є універсальним розчинником;

  • Транспортна ф-я – речовини разом із водою транспортуються з одних частин клітини в іншу;

  • Метаболічна ф-я – бере участь у реакціях обміну речовин (біохімічні реакції);

  • Терморегуляторна ф-я – підтримання температури тіла організмів (коли людина потіє, то вода, яка випаровується, знижує температуру її тіла);

  • Структурна ф-я – підтримання форми, обєму та внутрішньоклітинного тиску клітин.

IV. Узагальнення і систематизація знань

Учні роблять висновки (підруч. ст. 11)

  1. Які хімічні елементи трапляються в живих організмах?

  2. Якщо в організмі людини не вистачає Са. Яким чином можна вирішити цю проблему?

  3. До яких наслідків для організму людини може призвести втрата ним солей Na+? (порушення водно-сольового обміну організму, зниження осмотичного тиску, зниження нервово-м’язової активності, разом з Калієм Натрій відіграє основну роль у скоротливій ф-ї міокарда).

V. Підведення підсумків уроку

VI. Домашнє завдання

Читати параграф 2 і конспект у зошиті.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток і саморозвиток професійної креативності вчителя »
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн