Урок природознавства . Проект "Годівничка"

Опис документу:
Ознайомлення дітей з правилами підгодівлі птахів, з типами годівничок для птахів, з методикою ведення спостережень за птахами; розширити знання дітей про зимуючих птахів нашої місцевості; розвивати творчі здібності дітей – виготовити годівнички з підручних матеріалів; формувати основи екологічної культури учнів через розвиток дбайливого ставлення до зимуючих птахів, спонукати до надання їм допомоги взимку; виховувати любов до природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ПРОЕКТ «ГОДІВНИЧКА»

І. Підготовчий етап проекту.

Назва проекту: « Годівничка»

Вид проекту: навчально-дослідницький.

Мета проекту: ознайомити дітей з правилами підгодівлі птахів, з типами годівничок для птахів, з методикою ведення спостережень за птахами; підвести підсумки виконаної роботи; систематизувати та розширити знання дітей про зимуючих птахів нашої місцевості; розвивати творчі здібності дітей – виготовити годівнички з підручних матеріалів; формувати основи екологічної культури учнів через розвиток дбайливого ставлення до зимуючих птахів, спонукати до надання їм допомоги взимку; виховувати любов до природи.

Актуальність проекту: зимуючі птахи потребують допомоги людей у холодний період часу, потрібно дізнатися, чим їх можна погодувати.

Завдання проекту:

  1. розширити уявлення дітей про зимуючих птахів, види корму;

  2. активізувати і розширити словник дітей з теми проекту;

  3. розвивати навички пізнавально-дослідницької діяльності при пошуку інформації про зимуючих птахів, види корму, при реалізації проекту;

  4. розвивати творчу уяву у процесі продуктивної діяльності дітей; створення і організація регулярної роботи пташиної їдальні на шкільній території;

  5. формувати дбайливе ставлення до птахів у школярів;

  6. підвищувати екологічну культуру батьків учнів через надання допомоги дітям у реалізації проекту.

Очікувані результати: вміння презентувати свої результати спостережень, відображати їх в малюнках, розповідях, вміння об’єктивно оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників.

Попередня робота. Вивчення скоромовок, загадок про птахів, спостереження за осінніми явищами, бесіда про перелітних та зимуючих птахів, добір літературних матеріалів, прогулянка до лісу.

Навчальні предмети: природознавство, трудове навчання, літературне читання, математика.

Тривалість: 4 тижні.

І етап: Організація проекту. Вивчення теми, мети проекту, навчальні предмети, вид проекту та його тривалість.

ІІ етап: Планування пізнавальної діяльності школярів: прогулянка на природу, мета якої дізнатись, які птахи залишаються зимувати, де переважно знаходяться зимуючі птахи, чим вони займаються й чим харчуються.

ІІ Організаційний етап проекту

1 група «Художники» - дізнатися, які птахи мешкають біля оселі, вести спостереження за поведінкою птахів узимку. Результати відобразити на малюнках.

2 група «Народознавці» - зібрати прислів’я, приказки, прикмети, загадки, пов’язані із зимуючими птахами.

3 група «Науковці» - зібрати теоретичний матеріал про зимуючих і прилітних птахів.

4 група «Конструктори» - виготовити годівнички з підручних матеріалів для птахів, які лишаються зимувати у нас.

ІІІ етап: Збір малюнків, листівок, фотографій зимуючих птахів; створення презентації проекту «Допоможемо зимуючим птахам».

ІV етап: Проведення презентації проекту, оцінювання проекту і власної діяльності.

ІІІ Діяльнісний етап проекту

1.Організація учнів до роботи.

Вже дзвінок нам дав сигнал

Працювати час настав.

Тож і ти часу гай

Працювати починай.

2.Оголошення теми

- Діти, послухайте уважно вірш, і скажіть про яку пору року йде мова?

Летить сніжок легесенький, кружляє,

Безшумно осідає він на все

І килими гладенькі простеляє,

Та скільки щастя й радості несе!

Зійшли хмарки, і небо засиніло,

А сонце ген з-за обрію пливе,

І всюди заіскрилось, засвітило!

Напевно, диво – казка тут живе.

  • Які слова вам допомогли дізнатися? Якою зима є для вас? А для кого зима – велике випробування?

Зима для птахів – нелегка пора. Для птахів голод – одна з головних причин загибелі взимку. Тому птахи потребують нашої допомоги. І найкращим подарунком для них стане годівничка з кормом.

  • Чи всі птахи залишаються у нас на зиму?

  • Яких зимуючих птахів ви знаєте? ( Горобці, синиці, сороки, ворони, шишкарі, дятли і т. д.)

  • Як вони добувають їжу?

  • Які птахи зимують у нас взимку?

ІV. Виступи груп.

Виступ І групи «Художники».

Про зимуючих птахів, друже, пам’ятай,

Годувати взимку їх не забувай.

Небагато треба їм, жменька лиш зерна,

Лиш одна і не страшна буде їм зима.

Скільки гине взимку їх, аж болить душа,

Але в серці є для них крапелька тепла.

В теплий край вони могли,

В вирій полетіть,

Та лишилися з людьми

Холоди терпіть.

Ви привчіть в морози їх

До свого вікна,

Щоб весни вам принесла

Пісня їх дзвінка.

Чути їхній мужнів спів.

(Презентація малюнків.)

Виступ ІІ групи «Народознавці»

Прислів’я про птахів

  • У всякої пташки свої замашки.

  • Видно птаха по пір’ю.

  • Видно птаха по польоту.

  • Всяка пташка свої пісні має.

  • Кожна птиця знайде свого Гриця.

  • Де багато пташок, там нема комашок.

  • Доспівалась пташка до зими, прийшлося під стріхою зимувати.

  • Зав’яз пазурець – і пташці кінець.

  • Маленька пташка, та гострий дзьобик.

  • Ліпше пташині голодом у лісі, як при цукрі у багатій стрісі.

  • Ліпше пташці на зеленій вітці, ніж у пана в золотій клітці.

  • Не ходи у воду за птицею, а у ліс за рибою.

  • Нікому сама птаха в руки не вскочить.

  • Ранні пташки росу п’ють, а пізні слізки ллють.

  • Яка пташка, така й пісня.

  • Як багато птиць, не буде гусениць.

  • Ворона вороні ока не виклює.

  • Ворона хоч мала, а рот великий.

  • Горобець маленький, а серденько має.

  • Горобців боятися – проса не сіяти.

  • Хто б дятла знав, якби не його ніс.

  • Краще синиця в жмені, ніж журавель у небі.

  • За морем і синиця птиця.

  • Сова вдень мовчить, а вночі кричить.

  • Сорока у ворони просить оборони.

  • Цокотала сорока пугачеві і про те, і про Якова, і про всякого, а він їй в отвіт: «Пугу!».

  • Восени і горобець багатий.

Загадки

Що воно за дивна птиця?

Світла денного боїться,

Дзьоб гачком, великі очі

І не спиться їй щоночі.

- Ху-гу-гу! – вона співала.

Відгадали? Це ж … (Сова)

Б’ється, стука молоток,

Поправляє нам садок.

Відгадайте, діти, хто

Має носик-долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)

Цікава пташка у нас проживає.

Животик жовтенький ця пташечка має.

За море, у теплі краї, не літає.

А з нами зимує для нас співає.

Що це за птиця? Здогадались? Це … (Синиця)

Ростом він маленький, сірий, чепурненький.

Справжній молодець. Хто він? (Горобець)

На колір сірувата, на вроду хитрувата.

«Кар-р-р!» - гукає, курчат лякає. (Ворона)

Біла латка, чорна латка,

По деревах скаче. (Сорока)

Прикмети

Горобці ховаються в гіллячка – на мороз або перед заметіллю.

Ворона сидить вранці на верхівці дерева – до хурделиці.

Горобці ховаються під стріху – буде буря.

Ворони взимку розкаркались – на заметіль.

Скоромовки

Строката сорока веселої вдачі в садку, білобока, навприсядки скаче.

Ворона проворонила вороненя.

Летів горобчик, сів на стовпчик, прибіг хлопчик, утік горобчик.

Хитру сороку

Спіймати морока,

А на сорок сорок

Сорок морок.

Сидів горобець на сосні, -

Заснув – і упав уві сні.

Якби не упав уві сні,

Сидів би він ще на сосні.

Летів горобець через безверхий хлівець,

Вхопив гороху без червотоку.

Забавлянки

Послухайте, люди,

Послухайте, люди,

Довга байка буде!

Був собі раз горобець.

Бабі звив новий горнець.

Прилетіла горобчиха,

Питається в баби стиха:

- А хто збирав нам горнець? –

Баба каже: – Горобець!

Підіб’ю йому крильця!

Чи казати знов з кінця?

Як казати, то казати:

Був собі раз горобець …

Виступ ІІІ групи «Науковці»

Синичка.

Синичка – велика трудівниця. Готуватись до зимового голоду вона починає ще весною або влітку. І до зими ця маленька пташечка може назбирати і сховати до 15 кг насіння і зернят. Проте взимку не завжди їй вдається знайти схованку. Тому доводиться шукати їжу під снігом або харчуватися у годівничках.

Снігурі.

Як це не дивно звучить, але чим більші морози, тим спокійнішими виглядають снігурі. Зазвичай вони літають невеликими зграйками до 10 осіб. У люті морози снігурі сидять нерухомо і лише час від часу «оживають», щоб з’їсти яку-небуть ягідку чи насіння. Особливо полюбляють снігурі ягоди горобини.

Горобчики.

Хоча горобчики і невибагливі у виборі їжі, проте взимку ці маленькі сірі пташечки потребують допомоги людини. Харчуються горобчики насінням, зерном, хлібними крихтами. Тому варто їх підгодовувати.

Дятли.

Цікаво спостерігати за зимівлею дятлів. Дятли можуть як відлітати у теплі краї, так і зимувати у рідних лісах. Зимують вони у дуплах, які самі й видовбують. Зазвичай дятли харчуються комахами, ягодами і насінням. Але взимку їхній раціон значно звужується. Їх рятує насіння ялинових і соснових шишок. І попри невелику кількість їжі, дятли є дуже щедрими із легкістю можуть поділитися їжею з іншими пернатими.

Сойки.

Ці красиві птахи теж завчасно готуються до зими. Раціон сойки дуже різноманітний: комахи, ягоди, насіння, зерно, горіхи. Але взимку вони харчуються переважно жолудями. Ще восени сойки шукають жолуді і ховають у дуплах дерев, між корінням, під пеньками. Причому ховають лише відбірні жолуді, тому нерідко весною вони проростають. Завдяки хорошій пам’яті ці птахи з легкістю знаходять свої схованки.

Цікаві факти про голубів.

Під час Великої Вітчизняної війни голуби доставили понад 15000 повідомлень. Наука поки не може дати однозначного пояснення тому, як голуби знаходять дорогу додому. За однією з версій, птахи орієнтуються по сонцю і зіркам, за іншою – реагують на магнітне поле Землі. Тому, запускаючи голубів на весіллі, можете не турбуватися: з птахами нічого не трапиться, вони цілком безпечно повернуться в рідний голубник.

Правила підгодовування птахів

Серед найпоширеніших кормів, що можна використовувати для підгодівлі і птахів узимку можна назвати:

  • насіння соняшника (несмажене) дуже люблять снігурі та синиці. Можна трохи розтовкти його пляшкою чи качалкою;

  • насіння коноплі – люблять усі зерноїдні птахи;

  • овес – їдять, вівсянки та чубаті жайворонки;

  • просо, пшоно – найулюбленіша їжа для вівсянок, жайворонків, синиць та горобців;

  • насіння кавунів – корм для синичок та повзиків;

  • насіння дині – всі птахи полюбляють;

  • крихти сухого білого хліба (чорний й не можна ні в якому разі) – корм для багатьох птахів;

  • сире несолоне сало, сирі чи варені кістки – улюблені ласощі синиць;

  • ягоди горобини і бузини – улюблені ласощі дроздів;

  • насіння ясена – ласощі для снігурів;

  • насіння бур’янів (лобода, кропива, кінський щавель) – корм для всіх зерноїдних птахів.

Узимку такі дрібні птахи, як блакитна синиця, щодня мають з’їдати біля чверті їх власної ваги для того, щоб вижити. Отож, вони значною мірою залежать від їжі, наданої людьми.

ПАМ’ЯТАЙТЕ! Не можна підготовувати птахів смаженим насінням, солоними продуктами (салом або м’ясом) та чорним хлібом.

Виступ IV групи «Конструктори»

Учасники групи представляють свої роботи з підручних матеріалів та розповідають, хто їм допоміг в роботі.

Годівнички можна зробити з будь-яких матеріалів.

Головні правила такі:

Годівничка повинна мати дах, щоб корм не намокав від снігу, дощу.

Отвір в годівничці має бути достатньо широким, щоби пташка могла легко залізти в годівничку і покинути її.

І найголовніше: корм треба класти щодня, в однакову годину – до самої весни, коли розтане сніг. Пташки, що звикли до вашої годівнички, не полетять шукати собі їжу – чекатимуть вас! І якщо ви не покладете корм – вони залишаться голодними.

ІV.Підсумок проекту.

1.Оцінювання роботи груп.

Кожна група та вчитель мають конверт зі «смайликами» для оцінювання. («Усміхнений» - група працювала чудово; «байдужий» - група працювала добре; «сумний» - потрібно трохи більше старатися».)

2.Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Чи сподобалося працювати над проектом?

- Що сподобалося найбільше?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Всеосвіта дарує

Три iPhone 12

+20 крутих призів з нашого фірмового магазину

до закінчення залишилось
00
00
00
00