До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
6
міс.
0
5
дн.
2
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Урок - презентація "Синтаксис"

Опис документу:
Дидактичний матеріал до вивчення або ж узагальнення чи повторення вивчених тем: "Граматична основа речення", "Головні й другорядні члени речення" ,"Речення", "Просте речення" , "Односкладне речення", "Двоскладне речення...", "Складне речення"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
Слайд № 1

1.У лісі (як?) тихо, спокійно. 2.Дерева (які?) стрункі, високі, непорушні. 3.Дятел шукає (кого?)жучків і комах. 4.Заєць (що зробив?) пробіг, сів, о...
Слайд № 2

1.У лісі (як?) тихо, спокійно. 2.Дерева (які?) стрункі, високі, непорушні. 3.Дятел шукає (кого?)жучків і комах. 4.Заєць (що зробив?) пробіг, сів, оглянувся. 5.Заспівали(хто?) синички, горобці. А підмети Б присудки В означення Г обставини Д додатки А Б В Г Д 1 2 3 4 5

Речення Головні члени Другорядні члени підмет хто? що? що зробили?... що роблять? означення додаток обставина Граматична основа присудок
Слайд № 3

Речення Головні члени Другорядні члени підмет хто? що? що зробили?... що роблять? означення додаток обставина Граматична основа присудок

означення обставина Члени речення Головні Другорядні підмет присудок хто? що? що зробили?... що роблять? … Граматична основа додаток
Слайд № 4

означення обставина Члени речення Головні Другорядні підмет присудок хто? що? що зробили?... що роблять? … Граматична основа додаток

Головні підмет присудок хто? що? що роблять? що зробили?...
Слайд № 5

Головні підмет присудок хто? що? що роблять? що зробили?...

Слайд № 6

Слайд № 7

Другорядні члени кого? чого? кому? чому? кого? що? ким? чим? на кому? на чому? означення додаток обставина який? яка? яке? які? чий?чия?чиє?чиї? як...
Слайд № 8

Другорядні члени кого? чого? кому? чому? кого? що? ким? чим? на кому? на чому? означення додаток обставина який? яка? яке? які? чий?чия?чиє?чиї? якого? якої? яких? чийого? чиєї?... якому? якій? яким? чийого?... яким? якою? якими? чиїми?... на якому? на якій? на яких?... як? де ? коли? звідки? куди? навіщо?

Я і Сергій завжди приймаємо активну участь у позакласних заходах. Більша половина однокласників відгукується на наші пропозиції. Проводимо конкурси...
Слайд № 9

Я і Сергій завжди приймаємо активну участь у позакласних заходах. Більша половина однокласників відгукується на наші пропозиції. Проводимо конкурси, спортивні змагання, випускаємо стінну газету. Воно здавна шанується в народі. Я з задоволенням кусаю соковите яблуко і мовчу. Я та мій друг ідемо на озеро Світязь.

Я із Сергієм завжди приймаємо активну участь у позакласних заходах. Більша половина однокласників відгукується на наші пропозиції. Проводимо конкур...
Слайд № 10

Я із Сергієм завжди приймаємо активну участь у позакласних заходах. Більша половина однокласників відгукується на наші пропозиції. Проводимо конкурси, спортивні змагання, випускаємо стінну газету. Воно здавна шанується в народі. Я з задоволенням кусаю соковите яблуко і мовчу. Я та мій друг ідемо на озеро Світязь. Я та мій друг ідемо на озеро Світязь.

Голова крутилася від щастя. Щастя посміхалося мені. Звучала пісня “Щастя”! Я зазнала в житті щастя. Життя – це щастя! Знання Родина Людина
Слайд № 11

Голова крутилася від щастя. Щастя посміхалося мені. Звучала пісня “Щастя”! Я зазнала в житті щастя. Життя – це щастя! Знання Родина Людина

Слайд № 12

В лісі білочка стрибала по деревах і кущах. Дерева в лісі росли стрункі і високі. Мавпочка Мімус любить гратися з дітками, коли вони... Дятлик і си...
Слайд № 13

В лісі білочка стрибала по деревах і кущах. Дерева в лісі росли стрункі і високі. Мавпочка Мімус любить гратися з дітками, коли вони... Дятлик і синичка не відлі- тають у теплі краї. підмет (хто?) (що?) присудок(що робить?).....

Слайд № 14

За інтонацією
Слайд № 15

За інтонацією

За інтонацією
Слайд № 16

За інтонацією

або підмет
Слайд № 17

або підмет

Слайд № 18

Неозначено-особові називні безособові Узагальнено-особові Означено-особові
Слайд № 19

Неозначено-особові називні безособові Узагальнено-особові Означено-особові

З’ясуйте вид наведених простих речень. 1називне 2означено-особове 3узагальнено-особове 4безособове Речення АЛови летючу мить життя. БІ жити спішити...
Слайд № 20

З’ясуйте вид наведених простих речень. 1називне 2означено-особове 3узагальнено-особове 4безособове Речення АЛови летючу мить життя. БІ жити спішити треба… ВЗ усіх утрат утрата часу найважча. ГСудженого конем не об’їдеш. ДЛюдське життя… Установіть відповідність між видом односкладного речення та його прикладом 1означено-особове 2неозначено-особове 3узагальнено-особове 4безособове АНе шукай красоти, а шукай доброти. БПахло смолою і хлібом щоденним. ВБуває, часом сліпну від краси. ГПовечерявши, полягали спати. ДСніг і вітер, ніч зимова. Позначте відповіді: А Б В Г Д 1 2 3 4 А Б В Г Д 1 2 3 4

Двосклані речення підмет
Слайд № 21

Двосклані речення підмет

Двосклані речення
Слайд № 22

Двосклані речення

Слайд № 23

Слайд № 24

Звертання Звертанням називають слово або групу слів, що називають того, до кого звернена мова. О юність, ти наша надія! Вічні ви, українські козаки...
Слайд № 25

Звертання Звертанням називають слово або групу слів, що називають того, до кого звернена мова. О юність, ти наша надія! Вічні ви, українські козаки! Ну, ви, куди зібрались? О, незабутні ви, дороги, не заростати вам повік, дороги правди й перемоги, до гір далеких, дальніх рік.

Слайд № 26

Слайд № 27

Складнопідряднез підрядною частиною часу (коли? протягом якого часу? з яких пір?...) (сполуч слів: коли, поки, доки, як, як тільки, тоді, доти..) К...
Слайд № 28

Складнопідряднез підрядною частиною часу (коли? протягом якого часу? з яких пір?...) (сполуч слів: коли, поки, доки, як, як тільки, тоді, доти..) Коли не прийдеш до школи, завжди тут тебе зустріне твій учитель. Коли мати зайшла до хати0, Наталка навіть не підвела голови. ПРИМІТКА! Не слід визначати лише за засобами зв’язку:сполуч словами:де, коли тоді бо це призведе до помилки, бо цими прислівниками зв’язуються з головною підрядні означальні та з’ясувальні частини, Н-д: Та не життя було б Ількові, коли б співучої любові не існувало на землі. Мені хотілося закричати на весь світ, проклясти і той день, коли я одержав цей подарунок.

Складнопідрядне з підрядним місця (означає місце, напрям дії головної частини) відповідає на питання де? куди? звідки? де саме? (звідти-звідки, туд...
Слайд № 29

Складнопідрядне з підрядним місця (означає місце, напрям дії головної частини) відповідає на питання де? куди? звідки? де саме? (звідти-звідки, туди-куди..) Звідти, звідки дув вітер, доносилось переможне “ура”. Червоноармійці поспішали туди, куди щойно відбули танки й артилерія. Підемо туди, де берези співають пісень. ( ПРИМІТКА! Не слід визначати лише за засобами зв’язку:сполуч словами:де, куди, звідки, бо це призведе до помилки, бо цими прислівниками зв’язуються з головною підрядні означальні та з’ясувальні частини, н-д: Замфір по вечорі повів коні на ночліг у свій виноградник, (який?) де поміж деревами росла густа трава. )

Складнопідрядне з підрядним причини (вказують на причину дії головної частини) (чому? через що? з якої причини?) сполучники: бо, тому що, через те ...
Слайд № 30

Складнопідрядне з підрядним причини (вказують на причину дії головної частини) (чому? через що? з якої причини?) сполучники: бо, тому що, через те що, (затим що, оскільки, у зв’язку з тим, що рідко) Колгоспники його (тракториста) теж так звуть (Дорошем), бо людина він тут не остання, кращий механізатор в колгоспі! Я йому нічого певного на те не можу відповісти, бо й сам не знаю. А більший меншого тусає та ще й б’є, затим що сила є. А оскільки таких людей на світі більше, то ми й переконані, що охочі до наших билиць завжди знайдуться. У зв’язку з тим, що платина належить до благородних металів, її використовують для ювелірних виробів.

Складнопідрядне з підрядним мети (означає мету дії головної частини) відповідає на питання: для чого? з якою метою? навіщо?) Сполучники: щоб, аби, ...
Слайд № 31

Складнопідрядне з підрядним мети (означає мету дії головної частини) відповідає на питання: для чого? з якою метою? навіщо?) Сполучники: щоб, аби, для того щоб Аби не втрачати зайвих зарядів, мусив зробитися снайпером. Треба землю глибше орати, щоб урожаї добрі були. Слова: З тією метою, вживаються в науковому та публіцистичному стилях З тією метою щоб одержати чистий метал, оксид молібдену відновлюють воднем. ПРИМІТКА Дівчата співали так, щоб було чути на протилежному березі річки. (способу дії) Школярі вирішили пришкільну ділянку зробити такою, щоб сусіди приїхали за досвідом. (означальним) Сусіди нашій групі побажали, щоб ми знову завоювали перше місце в змаганні.(з’ясувальним)

Складнопідрядне речення з підрядним умовним (вказують на умову дії головної частини) можуть стояти перед головною, після неї або всередині її. (при...
Слайд № 32

Складнопідрядне речення з підрядним умовним (вказують на умову дії головної частини) можуть стояти перед головною, після неї або всередині її. (при якій умові?) Сполучники: якщо, коли, якби, як, раз, аби ( перевіряти російським сполучником:если) співвідносне слово: то; підсилювальні частки: б , би Якщо бажаєш стати заможним, у праці будь непереможним. Коли пообіцяв, Іване, слова мусиш дотримати. Як одступиш від грамоти на аршин, то вона од тебе на сажень. Коли б мені черевики, то пішла б я на музики.

Складнопідрядне з підрядним наслідковим (означають результат або наслідок дії головної частини) Сполучники: так що, тому що (Тому що пішов великий ...
Слайд № 33

Складнопідрядне з підрядним наслідковим (означають результат або наслідок дії головної частини) Сполучники: так що, тому що (Тому що пішов великий дощ, політ літака відмінили. Вночі йти гірською стежкою було б небезпечно, так що туристи вирішили зупинитися не перепочинок. (наслід.) Перебудуй причинові у наслідкові: Туристи вирішили зупинитись на перепочинок, бо йти вночі гірською стежкою було б небезпечно. (причин.)Основні правила заміни: 1)Причинові сполучники опускаються; 2)Підрядна причинова частина перетворюється на головну; 3) Головна частина при підрядній причиновій перетворюється у підрядну наслідкову Н-д: Слідопити поспішають у поле, бо в них там теж є діло. В них там теж є діло, так що слідопити поспішають у поле.

Складнопідрядне з підрядним з’ясувальним:підрядна частина, що пояснює в головній якийсь член речення, доповнюючи його зміст, називається з’ясувальн...
Слайд № 34

Складнопідрядне з підрядним з’ясувальним:підрядна частина, що пояснює в головній якийсь член речення, доповнюючи його зміст, називається з’ясувальним (відповідають на всі відмінкові запитання що?чого?...) (сполучники: що, щоб, як, наче, мов, ніби, чи, ) (сполучні слова: хто, що, який, чий, скільки, де, куди, звідки, коли..) (п.ч. пояснює дієслова: говорити, бачити, чути, розуміти, згадав..) (з’ясувальні частини можуть відноситись до таких слів головної частини, що є: іменними присудками : щасливий, радий, певен; безособово-прсудковими формами: жаль, шкода, треба, відомо, зрозуміло, добре, погано..) П.ч може стояти перед головною Андрій стиха зітхнув і почув зараз (що?), що коло нього щось ворошиться.Наші миролюбні народи просяться (до чого?), щоб був забезпечений міцний тривалий мир і безпека народів. Здається, (що?), нібийого не гнівлять не дуже привітні слова матері. Решетняк просто дивувався (з чого?), скільки може поглинути книжок людина. Оператор згадав, (що?) що десь тут, поблизу, біля старої верби, мав бути рибальський човен. Люблю, коли в вікно розкрите шумлять безжурно дерева. Він щасливий, (чому?) , що народився і жив в країні славних козаків. Ні, жаль (що?) мені, що той порив погасне. Що хотіла зробити, не знає(що?).

Складнопідрядне речення з підрядною обставинною вказують на різноманітні обставини Там, де Ятрань круто в’ється, з-під каміння б’є вода, там дівчин...
Слайд № 35

Складнопідрядне речення з підрядною обставинною вказують на різноманітні обставини Там, де Ятрань круто в’ється, з-під каміння б’є вода, там дівчина воду брала, чорнобрива, молода. Піти туди, куди серце кличе й обов’язок. Натхненно і жваво працюють бджоли, коли цвітуть сади. Вже коли почало сутеніти, мені здалося, що я почув далекий-далекий постріл.

Складнопідрядне з підрядним допустовим (незважаючи на що?) Зміст головної протилежний тому, чого слід було б чекати на підставі змісту підрядної ча...
Слайд № 36

Складнопідрядне з підрядним допустовим (незважаючи на що?) Зміст головної протилежний тому, чого слід було б чекати на підставі змісту підрядної частини (оскільки надворі зимно, то логічно було б думати, що і в вагоні буде прохолодно, але в вагоні була задуха) Сполучники: хоч, хоча, хай, нехай, дарма що, незважаючи на те, що Вставне слово: правда Дарма що стояло тихе сонячне безвітря, - листя тріпотіло на деревах вздовж шляху. Хоч би хто й захотів мені повірити, навряд чи зважиться. Нас, виявляється, ждали, хоч уже й втратили надію, що діждуться. Богдан поставив кринку біля кота і, хоча йому було не до їжі, заглянув у розсохлу від років скриню. Правда, Джаміля поважала старших, слухала їх, але ніколи не схиляла перед ними голови, зате й не шепотіла ущипливих слів, одвернувшись вбік.

Складнопідрядне з підрядним способу дії: поділяються на: (власне способу дії і міри чи ступеня дії) (вказують на якість, спосіб, міру та ступінь ді...
Слайд № 37

Складнопідрядне з підрядним способу дії: поділяються на: (власне способу дії і міри чи ступеня дії) (вказують на якість, спосіб, міру та ступінь дії головної частини) (власне способу дії: як? яким способом?) Сполучники: як, що та співвідносного слова так в головній частині (міри чи ступеня: якою мірою? Наскільки? Скільки?) з’єднуються за допомогою прислівника: наскільки, займенника: скільки, та сполучника: що і відповідних вказівних слів: настільки, стільки Любиш ти мене не так віддано, як я думала. Часом Десна розливалася так пишно, що у воді потопали не тільки ліси й сінокоси. Цього року клас зібрав металолому стільки, скільки навесні вся школа. Дід так страшенно кричав од болю, що листя на дубах шелестіло.

Складнопідрядне з підрядним означальним (який?яка?яке?які?) (сполучні слова: який,що, хто, котрий, чий, де, куди, звідки, коли…) (сполучниками:що, ...
Слайд № 38

Складнопідрядне з підрядним означальним (який?яка?яке?які?) (сполучні слова: який,що, хто, котрий, чий, де, куди, звідки, коли…) (сполучниками:що, щоб, як, ніби, наче, мов..) (відокремленим зворотом) Ми працю любимо, що в творчість перейшла. А кланяємось вам з полів жорстоких битв, на котрих не шкодуємо життя за свою Батьківщину. Благословен той день і час, коли прослалась килимами земля, яку сходив Тарас малими босими ногами. Займенниково-означальні частини можуть стояти перед головною: Хто в полі ростить все нові урожаї, той любить Вітчизну свою. Ні , сили на землі нема і сили на землі не буде, щоб потягти нас до ярма, щоб потоптати наші груди. До нього всміхнулись тільки червоні маки з карнизів ринку та ще дороги, зарослі маком.

  • 20.09.2019
  • Українська мова
  • 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас
  • Презентація
  • 107
  • 0
  • 6
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності соціального педагога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн
590 грн