Урок-практикум «Правопис прикметників. Тренувальні вправи.» (6 клас)

Українська мова

Для кого: 6 Клас

08.02.2020

3973

382

0

Опис документу:
Цікаві завдання уроку допоможуть здобувачам освіти застосовувати знання щодо написання складених прикметників разом і через дефіс, НЕ з прикметниками, -Н-, -НН- у прикметниках на практиці, вдосконалити вміння виконувати творчі завдання.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Правопис прикметників. Тренувальні вправи.

Мета: повторити вивчене про прикметник, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, правила написання складених прикметників разом і через дефіс, НЕ з прикметниками, -Н-, -НН- у прикметниках;

формувати вміння застосовувати вивчений матеріал на практиці, вдосконалювати творчі вміння;

виховувати в учнів повагу до рідного слова, культуру мови та мовлення.

Обладнання: підручник, презентація до уроку, картки,  індивідуальні завдання, стікери

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок

Вид уроку: урок-практикум

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ.Мотивація навчання школярів. Оголошення теми, мети уроку.

Вітаю вас! Ми знову зустрілись, щоб наполегливо працювати і застосовувати знання на практиці. Я впевнена, що кожен із вас досягне успіху на сьогоднішньому уроці. Тож запрошую до співпраці.

Інтерактивна вправа « Очікування.

На уроці мене чекає…

Від уроку очікую…

Пам`ятайте, діти, успіх  приходить до тиххто не боїться діяти. Тож девіз сьогоднішнього уроку :

Видумуй, пробуй і твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

ІІІ.Актуалізація  опорних знань .

1.Вікторина «Так. Ні»

1. Прикметник ̶ це службова частина мови (-)

2. Прикметники поділяються на групи: якісні, відносні, присвійні (+)

3. Присвійні прикметники мають ступені порівняння (-)

4. Вищий ступінь порівняння має просту і складену форму (+)

5. Найвищий ступінь порівняння має просту і складену форму (+)

6. За кінцевим приголосним прикметники поділяються на 2 групи: тверду та м’яку (+)

7. Прикметники виражають ознаку предмета (+)

8. Тільки присвійні прикметники утворюють ступені порівняння (-)

9. Прикметники не можуть переходити в інші частини мови (-)

10.Прикменики більш рідний відноситься до складеної форми найвищого ступеня (-)

IV Перевірка домашнього завдання.

1. Перевірка виконання домашньої вправи (вибірково, два реченя).

2. Мовний диктант «Правопис складних прикметників» (самостійна робота).

1.Виписати з речення складні прикметники.

Спершу яблука світяться поміж листям молоденьким жовтогарячим полум`ям, потім починають потроху падати на землю й одного дня залишається де-не-де на гіллі червоно-жовте листя.

2.Як пишуться складні прикметники?

3.Як пишемо складні прикметники, утворені від залежних слів?

4.Чому слово «осінньо-зимовий» пишемо через дефіс?

5.Як пишемо складні прикметники, що позначають відтінки кольорів?

6.Записати складний прикметник «триповерховий» так, щоб перша частина писалася числом.

2.1.Взаємоперевірка (відповіді на слайді)

3. Індивідуальне завдання.

Заміни словосполучення «іменник + іменник» на «прикметник + іменник». Запишіть за зразком.

Зразок. Варення з вишень – вишневе варення.

Ложка із заліза -

Сік із яблук -

Іграшка з паперу -

Каша з рису -

Одяг на свята -

Булка із шоколадом -

4.Проблемне питання .

До якої групи можна віднести утворені прикметники.? Чому?

V. Основний зміст уроку. Практикум.

1.Вибірковий диктант

Завдання:

І група: виписати лише ті прикметники, які без не-не вживаються.

ІІ група: виписати лише ті прикметники, які без не- вживаються. Пояснити правопис.

Нещадний, невисокий, невпинний, некрасивий, недорогий, невгамовний, нерадісний, нездарний, непроглядний, немічний, неширокий, непотрібний, ненависний, негайний, недорогий.

2.Вправа «Збагачуємо словниковий склад)

До наведених слів дібрати синоніми, пояснити правопис прикметників із не. Поясніть лексичне значення слова нечулий.

Не/яскравий – тьмяний, блідий

не/реальний - вигаданий

не/звичайний - особливий

не/широкий - короткий

не/довгий -вузький

не/цікавий -нудний

не/чемний -грубий

не/чулий – байдужий

Нечулий- позбавлений чуйності, душевності; байдужий, бездушний

3.Робота за варіантами.

Прочитайте речення, визначте в них головні члени речення. Перепишіть, розкрийте дужки. Поясніть правопис.

  • З одної печі та (не)однакові калачі.

  • Зі своєї печі дим (не)гіркий.

  • Доброму каменю пісок (не)страшний.

  • Ледареві втома (не) відома.

4.Прочитати речення. Виписати, розкривши дужки, складні прикметники; пояснити орфограми.

Індивідуальне завдання: пояснити розділові знаки

1.Жадібно всмоктувала земля (житє)дайне тепло, тяглась до сонця незчисленними голками прорості, (ясно)фіалковими гронами бузку, смолистим листом тополь і синюватими стрілками соснових паростків. (Біло) крилими кораблями пливли (сліпучо)білі хмари, швидко(швидко) громадились над обрієм димчастими гірськими кряжами (З. Тулуб). 2. На півдні, біля неспокійного Чорного моря, запломеніли буйним вогнем (рожево)блакитні квіти мигдалю. 

Фізкультхвилинка

5.«Четверте зайве».

Знайдіть у кожному рядку зайве слово. Поясніть.

  1. Розум…ий, бід…ий, сторо…ій, жадіб..ий.

  2. Істи…ий, кі…ий, щогоди…ий, мир…ий.

  3. Парка…ий, голос…ий, ваго…ий, цикло..ий.

  4. Магнітофо…ий, вантаж…ий, холод…ий, кабінет…ий.

  5. Заліз..ий, безтала…ий, полотня…ий, хмар…ий.

6. Робота в групах (усно).

Розкрийте значення фразеологізмів. Визначте у фразеологізмах прикметники, поясніть їх правопис.

1 група – рання пташка (1. Людина, яка рано прибуває куди-небудь або рано розпочинає працювати (прокидається) . 2. Невитримана, нетерпляча людина, дії якої не завжди продумані.

2 група – сонне царство (коли спокійно, тихо).

3 група – будувати повітряні замки (фантазувати).

7. Творче завдання . «Пазли»

7.1.Робота в групах. Із поданих речень скласти текст.

7.2.Індивідуальна робота. Записати утворений текст, знімаючи риски, розкриваючи дужки. Орфограми підкреслити.

Зима… На деревах срібний іній, а на землі – пухкий сніг. Підхоплені вітря(н,нн)ою мелодією заметілі, біло/блакитні сніжинки швидко/швидко кружляють у веселому танку.

За вікнами не/озора ніч, нескінче(н,нн)а зимова ніч. Не сплять у далекому небі не/зліче(н,нн)і зорі. Під старою вишнею стоїть накритий снігом не/легкий, а важкий жовто/гарячий вулик, в ньому - маленька со(н,нн)а бджілка. Їй сниться весня(н, нн)а пора.

КОД: 1,6,7 (абзац №1) 2,3,5,4 (абзац №2)

VІ.Підсумок.

1.Рефлексія

1.1.Міркуємо. Поміркуйте й скажіть, які розумові дії ви виконували, працюючи над завданнями. (Порівнювали, виділяли головне, узагальнювали, робили висновки).

1.2.«Незакінчені речення». Продовжіть висловлювання.

Сьогодні на уроці я

Я навчаюся для..

2. Вправа «Очікування» Чиї очікування справдились?

VІI.Оцінювання навчальних досягнень учнів.

VІІI. Домашнє завдання

Повторити параграф 47-49, вправа 406 (І,ІІ)

5

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.