Урок позакласного читання. Українські народні загадки для вивчення у 3 класі

Опис документу:
розкрити учням барвистий світ народних загадок; розвивати розумові здібності, образне й логічне мислення, пам’ять школярів; сприяти вихованню допитливості, інтересу до загадок; прищеплювати любов до усної народної творчості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок позакласного читання. Українські народні загадки

Мета: розкрити учням барвистий світ народних загадок; розвивати розумові здібності, образне й логічне мислення, пам’ять школярів; сприяти вихованню допитливості, інтересу до загадок.

Епіграф: Думати добре, а відгадувати — краще. (Народна мудрість).

Хід уроку

I. Організаційний момент

Вступне слово вчителя

— З раннього дитинства, з перших своїх кроків до пізнання навколишнього світу, і до глибокої старості людина послуговується загадками як стимулюючим засобом для гармонійного розвитку особистості. У загадках — цих краплинах мудрості поколінь — з великою повнотою віддзеркалюються творчий геній, душевна краса, гострий розум, доброзичлива фантазія українського народу, його художня обдарованість, бо невичерпною є криниця народної мудрості.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку

— І на сьогоднішньому уроці ми ще і ще зазирнемо у неї, побуваємо біля джерела, ім’я якого Українські загадки, і отримаємо, я вірю, максимум насолоди. Отже, тема уроку — «Українські загадки».

III. Робота над темою уроку

1. Про роль загадок у житті людини

— Загальновизнано, що в давнину загадка мала певне значення у будь-якій сфері життєвої діяльності людини. Минулого уроку ви отримали таке пошукове домашнє завдання: подумати самостійно або пошукати у довідковій літературі відповідь на запитання «Роль загадок у життілюдини».

Діти розповідають про роль загадок у житті людини.

Орієнтовні дитячі відповіді:

— У давнину загадка мала пізнавальну цінність: з її допомогою народні знання, народна мудрість передавалися підростаючим поколінням.

— Також загадка служила засобом розваг молоді на вечірках, своєрідною розумовою грою, змаганням у кмітливості.

— Уміння відгадувати загадки було мірилом мудрості й розуму (є дані про те, що в Київській Русі широко користувалися загадками державні діячі та дипломати).

— Загадки виконували певне обрядове призначення: вдале відгадування віщувало добрий урожай, гарне полювання, щасливу рибалку, вдале одруження тощо. Шанобою оточувалися ті, що добре відгадували, бо нібито вони й спонукали успіх.

— Від уміння відгадувати загадки подеколи залежала подальша доля людини, а іноді ставилося на кін і її життя. Ось як мовиться про це в обрядовій пісні:

Ой біжить, біжить мала дівчина,

А за нею да русалочка:

«Ти послухай мене, красна панночко,

Загадаю тобі три загадочки,

Як угадаєш — до батька пущу,

Не угадаєш — до себе візьму».

— Загадки були й своєрідним випробуванням. Древній грецький міф розповідає про чудовище, народжене Тиофоном і Єхідною, з обличчям і грудьми жінки, тілом лева і крилами птаха. Сфінкс знаходився на горі біля міста Фіви (чи на міській площі) і загадував перехожим загадку «Хто з живих істот рано ходить на чотирьох ногах, вдень на двох, а ввечері на трьох?». Тих, хто не відгадував, сфінкс убивав.

— Я пропоную вам трохи порозважатися, показати всім, що ми вміємо не тільки загадувати і відгадувати загадки, але й створювати їх самостійно, і багато чого іншого. Епіграфом до нашого уроку візьмемо прислів’я: «Думати добре, а відгадувати — краще». Чому? Та, звісно ж, це робити цікавіше!

Об’єднання учнів у групи.

2. Розумова розминка. Кросворд

3. Загадка

1) Не махає крильми, а літає, не птах, а птахів обганяє. (Літак)

2) По полю бродить, зерно молотить.

Жне-косить — хліба не просить. (Комбайн)

3) Лежить свинка, в неї поколена спинка. (Наперсток)

4) Не звір, не птиця, ніс, мов спиця,

Сам тонкий, а голос дзвінкий;

Хто його уб’є, свою кров проллє. (Комар)

5) Без рук, без ніг, на животі повзе, ще й інших везе. (Човен)

6) З бородою, а не старий, з рогами, а не бик,

Доять, а не корова, лико дере, а на личаки не бере. (Коза)

7) Маленьке, кругленьке, а з підлоги за хвіст не піднімеш. (Клубок)

8) Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч)

9) Іде в каструлю чорне, а з каструлі — червоне. (Рак)

4. Казкові перлини (загадки).

1. На городі виростала,
Сили набирала.
Непомітно, дуже швидко
Великою стала...
Став тут дід усіх гукати
Цю красуню рвати...
             (Ріпка)

2. Маленьке, сіреньке
біди наробило:
Щось біле, кругленьке
хвостиком розбило...
                        (Мишка)

3. Один поважний пан                   
Лисицю хитру пригощав.              
З височенького горщика                
Борщиком смачненьким                
годував.                         
Хто ж є цей поважний пан?           
                      (Журавель)                                           

4. Я по засіку метений,
Я на яйцях спечений,
Я від діда втік,
Я від баби втік,
І від вас я утечу...
 (Колобок)

5.    У хатинці, край гостинця           
Працелюб великий жив,                   
Бо від рання до смеркання               
Працювати він любив.                      
Ще жили з ним мишенята –                               
Круть і Верть їх звали.
Цілий день ледачі друзі
Танки витинали.
До роботи неохочі,
А як їсти – тут як тут.
Хто ж такий цей великий
                    працелюб?
                          (Півник)


6. Хоч маленький цей                       
                    хлопчина,                       
Зате має добру силу:                         
Злого змія подолав,                           
Сестру Оленку врятував
                          (Котигорошко)                                          

7. Сам маленький і колючий.
Та такий уже хитрючий.
Хвалька-зайця насварив,
Змаганням з бігу його 
                        провчив...
                                (Їжак)

8. В лісі бабця ця жила,                   
В хатки – куряча нога.                    
Коїла чимало зла.                            
Що ж за баба це така?                     
                             (Яга)                                                         

9.Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадались козенята,
Що то не їх мати...
                          (Вовк)

10.  Ой у лиски, в лиски                      
новий двір                        
Та чотири дочки на вибір,               
П’ятий синко, ще й Пилипко.         
Вийди, лисе, подивися,                   
Чи хороше граю?                                            
Хто це грав-вигравав
Та ще й приспівував?                     
                          (Котик)

5. Гра «Далі…»
Умови: кожен по черзі отримує свою загадку, швидко повинен її відгадати. Якщо відповіді не знає, каже: «Далі…»
* 1 правильна відповідь – 1 бал (одна дитина допомагає записувати бали).
І команда
1) Сидить в куточку і тче сорочку (Павук і павутина);
2) Не золото, а найдорожче (Життя);
3) Маленький, сіренький по гаях літає, уночі співає (Соловейко);
4) Рогатий, а не бик, пливе, а не качка (Місяць);
5) Зимою біле, весною чорне, літом зелене, восени стрижене (Поле);
6) Що без леза та без зуба розтина міцного дуба? (Блискавка);
7) Хто на собі ліс носить? (Олень)


ІІ команда
1)    Летить – пищить, сяде – мовчить. Хто його вб’є, той свою кров проллє. (Комар);
2)    У воді росте, та води боїться. (Сіль)
3)    Сюди-туди метається, а в куточок ховається. (Віник);
4)    У вогні не горить, у воді не тоне (Правда);
5)    Без болю, без печалі заставляє плакати (Цибуля);
6)    Сидить дівчина в траві, лице її у крові. (Суниця);
7)    Стоять в лузі сестрички, золотенькі очі, білі вії (Ромашка)

6. Загадки – картинки.

Хвилинка розвантаження.

Гра «Разом ми одна сім’я…»

- Незважаючи на те, хто сьогодні був кмітливішим, шустрішим, більш творчим і краще підготувався до уроку, усі ви – учні 1-А класу – члени єдиної класної родини. Доказом цього є навіть створене сьогодні загадкове класне фото. Давайте на завершення пограємо гру «Разом ми одна сім’я…». Слухаючи і промовляючи слова, супроводжуємо їх діями.

В цьому класі ми сім’я – ти і ми, і ви, і я. Посміхнись тому, хто зліва, посміхнись тому, хто справа. Ми одна сім’я... Руки дай тому, хто зліва, руки дай тому, хто справа. Ми одна сім’я... Обніми того, хто зліва, обніми того, хто справа. Ми одна сім’я... Посміхнись тому, хто зліва, посміхнись тому, хто справа. Ми одна сім’я...

IV. Підсумок уроку

— Що найбільше сподобалось на сьогоднішньому уроці?

V. Домашнє завдання

— Наступний урок позакласного читання проведемо за темою «Казка — це диво, сповнене краси».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтегрований курс «Мистецтво»: теоретико-прикладний аспект»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.