Урок позакласного читання "Поетична світлиця Лесі Українки"

Опис документу:
Узагальнити знання дітей про життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Викликати інтерес до творів письменниці. Познайомити з віршем Олени Журливої «Пам'яті Лесі Українки». Розвивати усне мовлення, навички виразного читання, творчу думку, розвивати інтерес до книги, розширювати кругозір дітей. Виховувати любов до рідної мови та письменників рідного краю .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Літвінова Олена Арторівна,

вчитель початкових класів

Берестівської загальноосвітньої школи

І – ІІІ стпенів

Тема: Урок позакласного читання. Поетична світлиця Лесі Українки.

Мета: Узагальнити знання дітей про життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Викликати інтерес до творів письменниці. Познайомити з віршем Олени Журливої «Пам'яті Лесі Українки». Розвивати усне мовлення, навички виразного читання, творчу думку, розвивати інтерес до книги, розширювати кругозір дітей. Виховувати любов до рідної мови та письменників рідного краю .

Обладнання: Портрет Лесі Українки, віночок пам'яті Лесі Українки, аудіо записи, презентація проекту, відеофільм (життя і творчість поетеси),відеофільм ( вірш Л.Українки)

Хід уроку

l. Організаційний момент. (Створення позитивного настрою).

В народі кажуть: нове діло треба починати з хорошим настроєм, з посмішкою, тоді і справа буде доброю.

ІІ. Актуалізація та мотивація.

Діти, а хто з вас полюбляє читати вірші?

Вірші яких поетів вам більше подобаються?

А я вас сьогодні запрошую у поетичну світлицю славетної доньки України. До кого? Ви зараз самі дізнаєтеся, коли зробити цікаву вправу, яка називається «Римування».

ІII. Повідомлення теми уроку.

1. Римування:

Ми сьогодні з вами

Поведемо… (мову)

Про чудову жінку,

Всім людям… (відому).

Оце перед вами,

У квітах… (барвінку),

Наша поетеса —

Леся … (Українка).

Так, сьогодні ми будемо в гостях у Лесі Українки, узагальнимо знання про життєвий і творчий шлях славетної доньки України.

Пропоную вам згадати вірші, які вам вже відомі, приготуйтеся до вікторини.

2.Вікторина «3 якого вірша ці рядки?». Читають діти.

Ні, не забула!

У вікно до мене

Заглянули від яблуні гілки,

Замиготіло листячко зелене,

Посипались білесенькі квітки. («Давня весна»)

Уже скотилось із неба сонце,

Заглянув місяць у моє віконце.

Вже засвітились у небі зорі,

Усе заснуло, заснуло й горе. («Вечірня година»)

Кому присвячений цей вірш? (Коханій мамі)

А де корабель наш пробіг,

Дорога там довга и широка

Біліє, як мармур, як сніг,

I ледве примітна для ока.

(«Вже сонечко в море сіда...»)

I до білої хатинки,

Немов мати до дитинки,

Вийшло сонце, засвітило

I хатинку звеселило.

(«На зеленому горбочку»)

ІV. Метод «Проектів» Розповідь про освіту Лесі Українки.

1.Презентація

Вчитель: Діти нашого класу провели дослідження і хочуть вам розповісти про освіту Лесі Українки.

Леся знала 13 мов. Грала на фортепіано. Написала підручник з історії для своїх молодших братів і сестер.

Леся була приємною і допитливою дівчинкою, надзвичайно вродливою та чуттєвою до краси. Вона була милосердною до всього і до всіх. Їй хотілося захистити зайченя від вовка, першу квіточку від негоди, подружку від хвороби, людину від зла.

Мати, Олена Пчілка, дуже любила свою доньку і доклала багато зусиль, щоб Леся виросла розумною, освіченою людиною. Маленька Леся дуже любила ліс, квіти, ніколи їх не нищила. Одного разу зеленим лісом мати вела Лесю за руку. На голові в неї був віночок із синіх волошок. Дівчинка дивувалася : «Як гарно тут, як багато дерев».

Мати навчала доньку, що и дерева живі. «Та у лісі не самі дерева, мовила ненька таємничим голосом. Тут можна зустріти і Лісовика, і Мавку». Про Лісовиків Леся вже чула. А хто така Мавка? «Мавка, пояснювала мати, дівчина-лісовичка незвичайної краси. Очі в неї зелені, розпущені довгі коси, легка зелена сукня. Люблять Мавки гойдатися на вітах». Пізніше Леся пише вірш «Лісова пісня».

2.Відіофільм

На основі побаченого, прослуханого матеріалу проведемо бесіду методом «Мікрофон». Я вам – питання, ви мені - відповідь.

Де народилася Леся Українка? (У місті Новгороді-Волинському, що на Житомирщині).

- В якому році вона народилася? (1871 р.).

- У скільки років навчилася Леся читати? (У 4роки).

- Перший вірш Лесі Українки? «Конвалія»

Яке справжнє ім'я Лесі Українки? (Косач Лариса Петрівна).

Хто мати Лесі Українки? (Відома дитяча письменниця Олена Пчілка).

V. Гра «Ми-актори». Інсценізація уривка з оповідання «Дивна дівчинка».

Автор. Стежинкою біжить дівчинка. Добігла до останньої хати, за якою вже починався ліс, густий та дрімучий. Під хатою сидить бабуся старенька.

Бабуся. А куди це ти, дитино, йдеш?

Леся. До лісу, бабусю.

Бабуся. До лісу? А хіба ти лісовика чи русалку не

боїшся?

Леся. А чого мені боятися? От я в книжечці читала про русалку, то вона зовсім не страшна.

Бабуся. У книжечці? А хіба ти читати вмієш?

Леся. Вмію. Всі ж уміють.

Бабуся. Дивна ти, дівчинко! Убрана, як усі люди, і говориш по-нашому, і от читати вмієш. Хто тебе навчив?

Леся. Матуся.

Бабуся. То і мати вміє читати? А чия ж ти? Щось я тебе ніде не бачила.

Леся. Бо я недавно із Зв'ягеля приїхала. Я, Косачівна, а зовуть мене Леся.

Бабуся. То ти Панова донечка? Я не знала, що з панночкою розмовляю. Пани ж усе по-московському говорять.

Леся. Чого ж нам мови своєї соромитися? Всі родичі так розмовляють. І Лисенки, і Старицькі, і дядько Драгоманов, і тіточка.

Бабуся. Чого ти так засмутилася, моя пташечко?

Леся. Бо тіточку в Сибір вивезли, за те, що по-українському говорила.

Бабуся. 1з Сибіру люди вертаються, не плач, моя пташко. А от коли тіточку засудили, то чи не страшно тобі по-українському говорити і одягатися?

Леся. Ой ні, бабусю, нізащо в світі своєї мови не відцураюся!

Бабуся. Що ж, бачу, завзята, рости велика!

Леся. До побачення, бабусю!

Автор. I пішла далі стежиною, замислившись.

Які риси характеру Лесі розкриваються в цьому діалозі (сміливість, доброзичливість, любов до України, повага до традицій українського народу).

VІ. Слухання аудіо запису

Всі полюбляють вірші Лесі Українки – і дорослі і малі. Прослухайте вірш і скажіть: якою була в дитинстві Леся.

VІІ. Динамічна хвилинка. Улюблена квітка Лесі Українки «Конвалія»

VIІІ. Читання дітьми віршів напам'ять.

Висловлювання дітей до прочитаного.

ІX. Поетична хвилинка.

1.Знайомство з віршем Олени Журливої «Пам'яті Лесі Українки».

1. Читання вірша(підготовлений учень).

Я знала Лесю Українку,

Живу, тривожну, молоду.

Вона, мов квітка у барвінку,

Цвіла в поліському саду.

Вітри пісням захлинались,

Ліси шуміли навкруги,

I в срібні роси одягались

В ранкових маревах луги.

Ходила Мавка-чарівниця,

Когось шукала між дерев,

I знав, хто їй ночами сниться,

Мешканець лісу — дядько Лев.

Не стерлась райдужна сторінка,

Не вмерла пісня лісова,

Безсмертна Леся Українка

Була і є повік жива.

  • Які почуття у вас викликав цей вірш?

  • З чим порівнюється Леся у вірші?

  • В яких рядках висловлено головну думку вірша?

2.Інтерактивна вправа «Віночок». Плетіння вінка пам'яті Лесі Українки.

Леся дуже любила плести віночки із квітів і прикрашала ними свою голівку. Вважалося, що це може захистити молоду дівчину. У ньому і квіточка ніби оберіг від лиха, від нечистої сили. І щось символізує.

Давайте і ми сплетемо з вами віночок пам'яті Лесі Українки.

(Заздалегідь готується шаблон віночка.)

1)Я вплету до віночка ромашки – символ миру і кохання. Це улюблені квіти Лесі. Нині медицина здолала таку хворобу, як туберкульоз. Колись він забирав багато життів, надто молодих, зокрема і Лесине. Раніше існувало товариство боротьби з туберкульозом, і його емблемою була ромашка.

2)Я хочу вплести барвінок. Існує така легенда. Хлопець Бар полюбив дівчину Вінку. В день весілля зла відьма окропила їх чорним зіллям, і молодята щезли. Матері скропили землю сльозами, і незабаром з’явилися квіти, які и назвали барвінок. Того часу люди вважають барвінок символом пам'яті і вдячності.

3)А я безсмертник вплету. Він тому так і називається, що людям здоров'я дарує. Його відвар від багатьох хвороб допомагає. Це – символ безсмерття.

4)Я вплету у віночок волошки. Волошки – символ вірності і постійності. Ще їх вважають царськими.

5) А я хочу вплести до Лесиного віночка калину. Калина – символ краси, вроди і мужності.

6)Я любисток вплету – символ любові, відданості.

7)Я вплету конвалії. Здається, ця квітка виточена руками лісових гномів. Інша назва квітки – лілія долин, макіївка, кукурічка, любка, язик лісовий. У нашому фольклорі ці квіти порівнюють із перлинами щасливого сміху лісової Мавки. Конвалії – символ ніжності, чарівності. Леся назвала свій перший вірш «Конвалія», який написала у 13 років.

8) Мак – символ печалі и туги. Ми сумуємо за тобою, Лесю, тому вплітаємо мак у віночок.

9) Незабудки – квіти постійності й вірності.

X. Підсумок уроку, рефлексія.

Якою залишиться Леся у вашому серці?

(Читає учень)

Рано пішла з життя Леся Українка,

Та нам у спадок

Залишила пісню, повну згадок,

Пам'ять залишила назавжди.

Безсмертна у віках, в душі народу

Ти довго, Лесю, будеш жити,

I ми клянемось нині щиросердно

Твоїм ідеям вірно послужити.

XII. Домашнє завдання. Оцінювання.

Будьте дослідниками! Знайдіть і прочитайте інші твори Лесі Українки. Дізнайтеся про пам'ятні місця, музеї, що пов'язані з її ім’ям.

Література

1. Державний стандарт початкової загальної освіти.

2. Програми для середньої загальноосвітньої школи.

3.Куріпка В. І. Навчальні ігри на уроках читання. 1–4 класи. – Х.: Вид. гр. "Основа", 2008. – 160 с.;

4. Липова Л., Ясинська А. Про експериментальні методи викладання. // Початкова школа. – 1997. – №5. – С. 58-62.

5. Логачевська С.П. Диференційоване навчання на уроках математики. // Початкова школа. – 2001. – №5. – С. 18-22.

6. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К.: Генеза, 2002. – 496 с.

7. Савченко О.Я. Основні напрями реформування шкільної освіти. // Шлях освіти. – 1998. – №1. – С.2-6.

8. Науменко В.О. Навчання вдумливого читання і розуміння художнього твору // Початкова школа. – 2008. – № 7. – С. 50-51.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Схожі матеріали