Зараз в ефірі:
Вебінар:
«
Підвищення кваліфікації та атестація педагогічних працівників ЗДО і ЗЗСО за новим профстандартом
»
Взяти участь Всі події

Урок .Повість «Кайдашева сім'я»

Українська література

Для кого: 10 Клас

26.01.2021

221

3

1

Опис документу:
На уроці використовуються різні методи навчання : "Асоціативний кущ", "Інформаційне гроно". "Діаграма Вена","Дошка запитань"; метод "Незакінченого речення","Народна платформа", інтерактивна вправа з Льонінг епс.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема :  Повість „Кайдашева сім’я”.
Мета :   ознайомити здобувачів освіти із життєвим та творчим шляхом майстра слова ;навчити визначати жанр „Кайдашевої сім’ї” та основні проблеми,  характеризувати образи твору та порівнювати їх;  висловлювати власні думки про національний характер, народну мораль та етику, сімейні стосунки; виховувати в них українську ментальність, повагу один до дного.

Компетенції: здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел;

вміння аналізувати, інтерпретувати твір;усвідомлення літератури як складової частини українського народу;формування загальнолюдських цінностей; знання сюжету й позасюжетних елементів;розвиток творчих можливостей;вирішення проблемних питань;уміння визначати художні особливості твору;уміння аналізувати вчинки героя.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, текст твору, схеми .

Х І Д У Р О К У

І. Організаційний момент.

ІІ. Активізація опорних знань.

  1. Бліц-опитування

- Назвіть основні політичні події 70-90рр ХІХ ст., які відбулися на українських землях. Як вони вплинуло на літературний процес?
 -  Хто належав до мистецького суцвіття цього періоду?

- Які основні теми розкривали письменники в ІІ половині ХІХ ст.- на поч.ХХ ст.?

- Чому Іван Франко говорив : «Іван Левицький – се великий артист зору, колосальне, всеобіймаюче око України»?

- Чи вважаєте ви Нечуя-Левицького новатором у літературі? Відповідь обґрунтуйте.     
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .

Викладач. Сьогодні на уроці ми з вами з’ясуємо, чому Євген Гуцало назвав „Кайдашеву  сім’ю” – «ареною людських пристрастей». Як же з’явилася ця повість ?

«Кайдашва сім’я» — реалістична соціально-побутова повість Івана Нечуя-Левицького, написана 1878року. У творі розкриваються деякі риси вдачі українського селянства, його індивідуалізм, прагнення жити окремим, самостійним життям. Уперше надруковано в журналі «Правда», 1879, № 3-12. Того ж року повість вийшла у Львові окремими виданнями. Ще перед тим, як повість почала друкуватися у «Правді», Нечуй-Левицький став клопотатись про дозвіл на її видання в Росії, але царська цензура ставила всілякі перепони, вказуючи на ряд «предосудительных мест» твору, зокрема в VI розділі, де змальовувалось перебування прочан в київських монастирях, та висуваючи інші претензії. Тільки 1886 року дозвіл на друкування повісті був даний при умові вилучення «в ней автором всех неудобных мест» відзначених цензурою. Внаслідок цього 1887 році вийшло в Києві видання «Кайдашевої сім’ї» з рядом цензурних купюр, авторських переробок та скорочень. Зокрема було перероблено початок і кінець твору. Тексти наступних прижиттєвих публікацій повісті (1894 та 1906 рр.) майже не відрізняються від видання 1887 р. В основу повісті «Кайдашева сім’я» автор поклав життя однієї селянської родини. Прототипом сім’ї Кайдашів стала родина селян Мазурів, відомих своїми бійками та колотнечами, проте в художніх образах Кайдашів проглядає широко узагальнена письменником трагедія життя тогочасного села взагалі. В 1993 році за повістю був знятий однойменний фільм кінооб’єднанням «Консорціум Козак», режисер — Володимир Городько. У 2020 році за мотивами цього твору було знято телесеріал “Спіймати Кайдаша” .

IV. Сприймання й засвоєння навчального матеріалу

1. Словникова робота.

Повість — великий за обсягом твір, у якому докладно розповідається про цілу низку подій, що висвітлюють життя одної чи кількох дійових осіб.

Соціально-побутова повість — художній твір, у якому картини родинного життя, побуту героїв зображені на фоні якихось соціальних подій чи зв’язані з певними суспільними обставинами і пояснюються ними.

Хроніка — це літературний твір, у якому розкривається послідовна історія якихось суспільних чи родинних подій за тривалий проміжок часу.

2.Інформаційне гроно.

3.Асоціативний кущ.

4.Складання паспорта твору.

Тема – зображення життя українського села в перші десятиріччя після реформи 1861 р.  У творі змальовувався побут селянської сім'ї Кайдашів, через що виростає реалістична і трагічна за суттю картина життя селянства – темного, забитого віками панщини.

Композиція – повість складається з 9 (дев'яти) розділів:
- лише родинні відносини та суперечки;
- одруження Карпа;
- відношення між невісткою
Мотрею та свекрухою;
- сватання Лавріна;
- його одруження;
- ставлення свекрухи до другої невістки – Мелашки;
- похід до Києва;
- втеча Мелашки;
- сварки між сім'ями братів.

5. «Дошка запитань»

1. Хто був прототипом родини Кайдашів із твору?

2. Що у творі стало символом родинних чвар, сварливості?

3. Чи правильно вчинила Мотря, виколовши око свекрусі за постійні знущання?

4. А якби Лаврінові трапилася така жінка, як Мотря, яким би було їхнє життя?

5. А якби Карпові трапилася така жінка, як Мелашка, якими були б їхні взаємовідносини?

6. Якою була б сім’я Кайдашів, якби справжнім головою родини був Омелько , а не Маруся?

7. Чи заслужив Омелько таку старість?

8. Чому Омелько наприкінці життя помирає від того, чого боявся?

9. Чи могла Маруся бути хорошою свекрухою?

10. Чому Мелашка тікає до Києва? Захотілося столичного життя?

11. Чому Мотря постійно затіває суперечки? Яка їй із цього вигода?

12. Звідки Маруся набралася того «панства»?

13. Чому Омелько був таким слабкодухим чи то Маруся була занадто владною?

14. Якби Маруся жила в наш час – чи була б вона турботливою бабусею і водила би своїх онуків на різні гуртки?

15. Чому сини так погано ставилися до своїх батьків?

6. Характеристика персонажів.

Доберіть цитати-характеристики до персонажів твору.

Образ

Характеристика

Омелько

Маруся

Карпо

Лаврін

Мотря

Мелашка

7. Діаграма Вена

Характеристика образів повісті «Кайдашева сім'я»

Карпо Лаврін

8. Інтерактивна вправа за повістю «Кайдашева сім’я»

https://learningapps.org/display?v=pupw8hj7a20

V. Систематизація вивченого матеріалу.

1. « Народна платформа».

Здобувачі освіти підходять до мікрофона і висловлюють власну думку на проблемне питання : «Чи могла сім’я Кайдашів жити у мирі та злагоді?»

 VІ. Підсумок уроку.
1.Метод «Незакінченого речення».

  • Я вважаю, що Карпо поводився з батьками….

  • Мені шкода Кайдашиху…..

  • Молодше покоління Кайдашів жило так, як і…

  • Мені сподобався образ…..

VІІ. Домашнє завдання

  1. Підготувати цікаві факти про життя і творчість Панаса Мирногого.

  2. Написати есе «Родина Кайдашів ХХІ століття».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.