Урок- подорож країною Знань (6 клас)

Опис документу:
Конспект уроку допоможе узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник; формувати вміння виявляти граматичні ознаки іменника; розвивати вміння аналізувати, систематизувати, узагальнювати, логічно мислити;розширити і поглибити знання дітей про звичаї, обряди та традиції українського народу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Українська мова

6 клас

Тема. Урок-подорож країною Знань

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник; формувати вміння виявляти граматичні ознаки іменника; розвивати вміння аналізувати, систематизувати, узагальнювати, логічно мислити;розширити і поглибити знання дітей про звичаї, обряди та традиції українського народу; виховувати любов до рідного слова, свого краю, українського народу, його звичаїв і традицій.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок учнів з теми "Іменник як частина мови".

Обладнання: українські рушники, вишивки, народні музичні інструменти, картки із завданням, кетяги калини, сигнальні картки.

Хід уроку

1. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Звучить стиха приємна мелодія.

– Добрий день, діти! Сідайте. Сьогодні у нас урок незвичайний. Ми з вами здійснимо подорож у країну Знань на незвичайному кораблі, уквітчаному українськими рушниками та вишивками. Наш клас – це великий корабель, а ми – його команда. А щоб наша подорож пройшла успішно, ми з вами повинні подолати перешкоди на своєму шляху.

Отже, наш корабель відправляється.

Галявина Дружби і Добра.

Діти, на горизонті видніється якась країна. Напевно, це і є країна Знань. А в ній є чарівна галявина. Це галявина Дружби і Добра. Дружба і Добро – два сусіди, які живуть у країні Знань і не можуть обійтись один без одного. Вони завжди разом і завжди дружні. Та й не дивно, адже вони починаються з однієї букви. Якої?

– Ім'я цих сусідів починається з букви „Д”.

– Діти, як ви гадаєте, для чого на нашому шляху зустрілись ці магічні слова?

– Бо ми одна дружна команда.

– І тільки разом, дружно ми подолаємо всі труднощі та перешкоди.

– Ми нестимемо мир і добро всюди, де тільки побуваємо.

Молодці, діти. А зараз я вам пропоную утворити синонімічний ряд до слова "добро". (Метод "Мікрофон").

– Добро – ласка, ніжність, теплота, лагідність, чуйність, сердечність.

А яку людину можна назвати доброю? (Метод "Коло ідей" ).

– Ту, що не залишить товариша у біді.

– Людину, яка допоможе в тяжку хвилину.

– Людину, яка добре ставиться до інших людей.

– Людину, яка піклується і переживає за інших.

– Людину, для якої колективна праця важить більше, ніж особиста справа.

  • Добре, діти. І з цим завданням ви впорались. А тепер давайте пригадаємо, які прислів'я про добро і дружбу ми знаємо. (Метод "Прес"). Отже, вам слово.

За добро добром платять.

Дерево міцне корінням, а людина – дружбою.

Людина без друзів, мов їжа без солі.

Добро не лихо, ходить тихо.

Добре слово говориться не язиком, а душею і серцем.

Птах сильний крилами, а людина – друзями.

Ви успішно подолали і цю перешкоду. Що нам допомогло?

Дружба і добро.

  • Так, сьогодні ми творитимемо тільки добро.

Місто Помилок.

– А зараз, діти, на нашому шляху місто Помилок. На нас чекає нова перешкода. На дошці записані слова. Вам потрібно виправити помилки, вказавши на основні орфограми у словах

Колори, сілю, працовитіст, прислівья, вирба, почутя, св'ято, шчастя, загатка, сердце, україна.

2. Оголошення теми та мети уроку.

3. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок учнів з теми "Іменник як частина мови".

Уважно прослухайте загадку

Всі на світі добре знають,

Що предмет я означаю.

Хто чи що? – ви запитайте

І про мене все дізнайтесь.

Я істота й неістота:

Парта, зайчик, дошка, котик.

Маю рід, число, відмінок

І чотири аж відміни.

Хто я? Знайте достеменно:

Називаюсь я … (іменник).

– Молодці!

– Діти, яка частина мови нам зустрілась у місті Помилок?

– Іменник.

– Правильно! Ми з вами опинились у володінні Іменника. Сьогодні ми повторимо і закріпимо набуті знання про цю частину мови. Пригадайте, що називається іменником?

– Іменник – самостійна частина мови...

  • Правильно! З цим завданням ви теж упорались.

Помешкання істот та неістот.

– Скажіть, які іменники відповідають на запитання "Хто?" ?

– Іменники, що є назвами неістот.

– А на запитання "Що?" ?

  • Неістоти.

Робота з картками. Текст про українські пироги. (Українські ліплені пироги – страва унікальна. Крім наших предків, пирогів не ліпив і не пік жоден народ. Пиріг в українців – символ місяця. Згодом вони здобули визнання і в інших народів).

У кожного з вас на картці є текст про українські пироги. Зараз хтось із вас його прочитає, а ви всі прослухаєте і доберете заголовок. Діти, давайте з'ясуємо значення таких слів: предки, символ, страва, унікальний. А тепер одна команда випише з тексту назви істот, а друга – назви неістот.

  • Ви справилися і з цим завданням. І самі того не помічаючи, опинилися в помешканні істот та неістот.

Поселення Карликів і Велетів.

– А зараз на нашому шляху поселення Карликів і Велетів. Скажіть, будь ласка, якими ще бувають іменники?

– Бувають іменники, що означають загальні та власні назви.

– А зараз ми з вами пограємось у гру. Я називатиму іменники, а ви плескатимете в долоні тільки тоді, коли почуєте іменники, що означають власні назви.

Місто, Десна, Харків, гори, Київ, Леся Українка, озеро, художник, Карпати, людина, горобець, Попелюшка.

  • Добре, діти. Достатньо. Я бачу, що ви і тут справились.

Поселення незвичайних людей.

– А зараз ми мандруємо в селище незвичайних людей. Давайте пригадаємо, за якою ще ознакою відрізняються іменники?

– Іменники належать до певного роду: ч. р., ж. р., с. р., сп. р.

Увага! На дошці записані слова: коромисло, паляниця, веретено,кропива, бубон, макітра, цеберко, діжа, віз, писанка, колодязь, нахаба, сирота, невдаха, лікар, професор, дівча, хлоп'я, бідолаха, роззява.

Утворюємо чотири групи. Перша група виписує в зошит іменники ч. р., друга – іменники ж. р., третя – іменники с. р., четверта – іменники сп. р– Молодці, діти! Добре підготувались до подорожі!

Вулиця сімох братів.

– А ось ми підходимо до вулиці, на якій дружно живуть семеро братів, один одного не ображають, разом труднощі долають.

  • Що це за брати?

  • – А зараз знову робота з картками. Прослухайте уважно текст і придумайте до нього заголовок. Про які обряди, пов'язані з рушником, тут розповідається? Випишемо словосполучення зі словом "рушник" і визначимо його відмінок у кожному словосполученні.

Український рушник. Його можна порівняти з піснею. Без рушника не обходяться народження, одруження людини, різні свята. По всій Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі. З хлібом і сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей. Рушник у нашому побуті живе і сьогодні.

Словосполучення: Український рушник, не обходяться без рушника, накривати рушником, зустрічають на рушнику.

Чарівники.

– По сусідству з братами-відмінками живуть чарівники, які можуть з одного предмета зробити дуже багато і навпаки. Хто це, діти?

Це числа: однина і множина.

Подивіться, будь ласка, на малюнки. Утворіть форми однини і множини. (На малюнках зображено: листок, хата, дерево, квітка, людина).

– А чи всі іменники мають форми однини і множини?

– Є такі іменники, що мають тільки форму однини чи тільки форму множини.

– Так. А тепер складіть речення з іменниками, які мають тільки форму множини.

За ворітьми стали сани і чекають на малят. Радощі та сміх лунають, всіх на вулицю скликають. Сутінки до нас підкрались непомітно. Ласощі люблю я дуже і чекаю їх завжди.

– Гаразд. До поданих слів дібрати і записати антоніми-іменники.

Радощі – сум.

Холод – спека.

Гамір – тиша.

Хвилювання – спокій.

– Як можна назвати ті іменники, що ви дібрали?

– Дібрані іменники мають тільки форму однини.

  • Знову дружно ми справились і з цими завданнями.

Площа чотирьох сестер.

– І, нарешті, остання наша зупинка – площа чотирьох сестер. Хто ці сестриці?

– Відміни.

Запишіть під диктовку речення. Визначте відміни іменників.

Новий рік надходить, щастя в дім заводить. Нова радість стала: над вертепом зірка ясна засіяла. Сійся, родися, жито, пшениця – всяка паш ниця. І лошата, і телята, і курчата, й гусенята – всі тихесенько сидять, не пустують, не пищать.

  • Молодці, діти! Гарно ми з вами попрацювали. А погратися хочете? Дорогою додому заїдемо на півострів Загадок.

Півострів Загадок.

За якою ознакою слово піч не схоже на слова село, праця, річка?

– За закінченням.

Чим відрізняється слово казка від слів дерево, вікно, дзеркало?

– За родом, закінченням, відміною.

Чому слово олівці не схоже на слова учень, парта, зошит?

Відрізняється числом.

Яке слово зайве: Київ, річка, Одеса, Харків?

– Слово річка є загальною назвою.

Вилучити зайве слово: камінь, людина, ніч, серце, сонце.

Слово людина є назвою істоти.

Чим ці клени не схожі? Учень саджає клен. Клен росте в парку.

– Клени відрізняються відмінками.

– Всі труднощі у країні Знань подолали і успішно завершили нашу подорож.

4. Підбиття підсумків роботи.

– Чи сподобався вам урок?

– З якою частиною мови ви зустрілись у країні Знань?

Що найбільше вам запам’яталось? (Метод "Мікрофон").

Оцінювання та нагородження найактивніших мандрівників-знавців.

5. Домашнє завдання.

Скласти усний твір-розповідь з теми "Країна мудрості, багатства і краси".

6

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!