Урок – подорож «Чарівні барви осені»

Опис документу:
Вчити дітей бачити і розуміти прекрасне, як в природі, так і в житті, музиці, поезії, допомогти учням відчути яскравість осінніх барв, щедрість осені, навчати дітей говорити красиво; поповнювати словниковий запас, учити добирати виразні мовленнєві засоби, виразно декламувати вірші; розвивати спостережливість; створити у дітей піднесений настрій від захоплення красою осені, плекати любов до рідного слова, виховувати любов до рідної природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Шевченківський НВК

Урок – подорож

«Чарівні барви осені»

Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Урок – подорож «Чарівні барви осені».

Мета: Вчити дітей бачити і розуміти прекрасне, як в природі, так і в житті, музиці, поезії, допомогти учням відчути яскравість осінніх барв, щедрість осені, навчати дітей говорити красиво; поповнювати словниковий запас, учити добирати виразні мовленнєві засоби, виразно декламувати вірші; розвивати спостережливість; створити у дітей піднесений настрій від захоплення красою осені, плекати любов до рідного слова, виховувати любов до рідної природи.

Обладнання: Музичний центр, запис «Пори року» П.І. Чайковського, репродукція картини І.І. Левітана «Золота осінь», дидактичний матеріал.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

1 учень

Добрий день вам, добрі люди!

Хай вам щастя, доля буде.

Не на день і не на рік,

А на довгий – довгий вік!

2 учень

Є у нас предмет чудовий,

Урок української мови.

Сьогодні ми раді вітати всіх вас

І дякуєм всім, що прийшли до нас.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

-Сьогодні у нас, діти, незвичайний урок. Ми вирушаємо у подорож в світ прекрасного, у світ природи. А допоможе нам у цьому мистецтво, музика, поезія, живопис. На уроці ми навчимося добирати красиві слова для вираження думки, збагатимо своє мовлення образними словами і виразами, познайомимося із зображенням однієї із пір року в художній літературі та інших видах мистецтва, закріпимо вміння творчо списувати текст.

-Послухайте загадку і ви зрозумієте, про яку пору року ми проведемо розмову.

Там доорює, там сіє,

Трусить яблука в садках.

І малює, як уміє,

На листочках і листках.

ну й завзята у роботі!

Гарна, вся у позолоті. (Осінь)

Сценка.

Учень 1

Ой, як гарно навкруги!

Золоті сади, луги.

Хто їх так розмалював?

Одяг хто подарував?

Учень 2

Уночі, як нам не спиться,

Ходить, чув я, чарівниця.

Ходить садом, полем, гаєм,

Все у шати одягає.

І сама вся в золотому,

У намисті дорогому.

Як лише чого торкнеться,

То те золотом заллється.

Учень1

Хто ж красуня ця чарівна?

Чи то фея, чи царівна?

Учень 2

Осінню красуня зветься!

Учень 1

Де ж вона? Як їй живеться?

Учень 2

Кажуть в ліс помандрувала,

Бо роботи там чимало.

Не сама пішла, з синами,

Полем садом і лугами.

А чи хотіли б ви, діти, зустрітися з чарівницею Осінню?

(Заходить осінь)

Осінь

Добрий день у добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Не сама до вас прийшла,

А синочків привела .

2. Метод «Мікрофону»

- Коли до нас за календарем приходить осінь?

- Назвіть осінні місяці.

- Яку роботу виконує кожен місяць?

Вересень місяць добре газдує, -

Овоч смачненький людям дарує.

А місяць – Жовтень мряку розвіє,

В лісах, у садочках лист жовтіє

А Листопад – той жалю немає,

З дерев останнє листя зриває.

-Після якої пори року приходить осінь?

- Яка буває осінь? (рання, пізня, золота)

-А звідки в осені стільки золота?

3. Розповідь вчителем легенди

За народним переказом Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи доньку на Землю, Сонце сказало їй:

- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе. І осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця. Кожного року вона дарує нам щедрі дари садів і полів, чарує своїм осіннім золотом.

4. Створення асоціативного куща (гронування)

- А що ви асоціюєте зі словом осінь?

Осінь - чарівниця, золота, шелестить, вересень, сонце, яскрава, листопад, павутиння, дощ, хмарки, жовтень.

5. Поетична стежинка Осені.

-Мандрує чарівна Осінь рідним краєм. Угорі бездонне синє небо. Тепле лагідне сонечко привітно дивиться у вікно. І все навколо розмальоване теплими барвами. Повітря напоєне пахощами, які бувають тільки восени.

Підемо з вами, діти, у світлу казку тепла, любові, осінніх чар.

(Діти читають вірші)

-Нас зустрічає місяць Вересень

Перший місяць осені, я смачні

Вам дарую яблука запашні,

Груші, сливи, дині і виноград –

То солодка радість для всіх малят.

  1. Завдання Вересня. Робота в групах.

Скласти речення з розсипаних слів

І група

Жовтокоса чарівниця – осінь примчала на баскому коні.

ІІ група

Вересень калиною радує, птахам про осінь нагадує.

ІІІ група

Як вересніє, то й дощик сіє.

Жовтень – місяць красень і чарівник,

До багатства й розкошів дуже звик.

Повні жмені золота розсипає,

Землю, мов царівну, він одягає.

  1. Завдання місяця Жовтня.

а) –Які ви знаєте, діти , прислів’я та приказки, пов’язані з жовтнем?

Жовтень іде – тумани несе.

Жовтень землю покриває де листком, а де й сніжком.

Журавлі летять низько – зима близько.

б) Відновити вірш.
1) Ходить Жовтень лісами.

2) Золотими листками.

3) І притрушує землю

4) Ходить Жовтень полями.

Я – славний місяць Листопад –

Все листя обтрусив підряд, -

Замів стежини чисто,

Прикрасив кожне місто.

  1. Завдання Листопада

Гра «Добери слова в риму»

Пізня осінь на дворі,

Мокро знизу і … (вгорі)

В небі вже пташок немає,

Чорне поле … (засинає)

Дуже довгі стали ночі,

Бо земля вже спати … (хоче)

Вся природа спочиває,

Вітер пісню їй … (співає)

6. Розважальна стежинка (фізкультхвилинка)

7. Завдання Осені

1) Хвилинка – каліграфинка

В в в

вав о ві ав ув ве

вересень жовтень листопад восени

Восени і горобець багатий

- Чому так говорять?

2) Робота в групах

І група «Виростимо речення»

Промайнуло тепле сонячне… (літо)

Осінь одягає дерева в жовте … (вбрання)

По небу пливуть сірі… (хмаринки)

В золотому вбранні стоять… (берізки, клени)

ІІ група. Доберіть з дужок потрібні за змістом слова і запишіть речення.

Стояла тепла, ясна (літо, осінь, зима).

Осіннє (повітря, небо, горизонт) прозоре, тихе.

На безхмарному небі сяяло (місяць, сонце, зірки).

Під його косим промінням золотом горіло листя (клени, липа, берези)

І група. Розібрати за членами речення.

Осінь одягає природу у різнобарвні шати.

ІІ група. Розібрати за частинами мови.

Похмуре осіннє небо зависло над землею.

ІІІ група. Встановити зв’язок між словами у реченні.

Жовте листя сумно тріпотіло від вітру.

8. Самостійна робота

Складання міні – твору «Мій улюблений місяць осені»

9. Ілюстративна сторінка

- Осінь – улюблена пора багатьох художників, композиторів, поетів і письменників.

- Подивіться на репродукцію цієї картини. Пригадайте, хто автор картини (Ісаак Ілліч Левітан, якого називають поетом природи)

«Довідкове бюро»

Репродукція – відбиток, копія, фотографічне або поліграфічне відтворення зображень творів живопису.

- Який період осені зобразив художник?

- Чому ви так думаєте? Який це місяць?

- Який стан осінньої природи зобразив художник? (спокійний)

- Які кольори використав?

- Яких кольорів більше – теплих чи холодних?

- Які барви головні

-Яке небо? (Світле з легким серпанком. Рожеві хмаринки пливуть по ніжно – блакитному небу)

- Яка вода в річці? Погода?

Вода в річці біля берега темна, як у вирі і в ній відбиваються прибережні квіти і трави. Далі річка все світлішає і світлішає.

Контраст холодних тонів синьої води із золотавим забарвленням беріз і трави підсилює святковий настрій, який створює картина.

Художник дає можливість відчути красу життя в золотому сяйві тихого осіннього дня. Осінні барви милують око і змушують нас забути, що ця краса скороминуща. Слідом за теплою і сухою осінню почнуться непогожі дощові дні і природа швидко скине своє вбрання .

Ми бачимо на картині разом із золотими барвами рудувату, побурілу траву й опале листя. Листочки, немовби на наших очах, тихо, один за одним падають на землю. Листопад викликає щемну тугу. Ми відчуваємо смуток художника, викликаний роздумами про недовговічність осінньої краси.

10. «Музична стежинка»

- А ось як передав красу осені П.І. Чайковський.

(Діти слухають уривок п’єси «Осіння пісня» з циклу «Пори року»)

- Що спільного в зображенні осені І.І. Левітана і П.І. Чайковського?

Художник зобразив осінь фарбами, а композитор – звуками. Письменник зображає її словами.

11. Стежинка Творчості

- Прочитайте речення, поширюючи їх прикметниками і дієсловами з довідки.

Золота осінь

Лісу улітку був увесь (який?) … (зелений). А зараз тут (що робить?)… (хазяйнує) осінь. Берізки і клени (які?)… (червоні), а між ними ялиночки (що роблять?)… (зеленіють). Стоїть ліс (який?) … (чарівний, казковий).

III. Підсумок уроку.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
7
дн.
0
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!