Урок по темі: "Становище у державі за часів правління Ярославичів"

Опис документу:
Мета уроку: ознайомити учнів з періодом міжкнязівських усобиць по смерті Ярослава, розкрити причини занепаду Київської держави за Ярославовичів; закріпити знання про міжусобні війни другої половини ХІ ст. у Київській державі, їхні причини наслідки й значення для подальшого розвитку Київської Русі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

7 клас. Історія України.

УРОК 14

Тема. Становище у державі за часів правління Ярославичів

 Мета: ознайомити учнів з періодом міжкнязівських усобиць по смерті Ярослава, розкрити причини занепаду Київської держави за Ярославовичів; закріпити знання про міжусобні війни другої половини ХІ ст. у Київській державі, їхні причини наслідки й значення для подальшого розвитку Київської Русі.

Вдосконалювати вміння працювати з історичною та контурними картами, розвивати навички роботи з історичними джерелами, удосконалювати навички роботи в малих групах, вчити робити власні висновки, аргументовано висловлювати думки.

Виховувати почуття шанобливого ставлення до історичного минулого свого народу.

Обладнання: Смолій В. А., Степанков В. С. Історія України 7 клас – К.: Генеза, 2007. – С. 79 – 85; Грушевський М. Ілюстрована історія України. – К., 1992. – С. 92 104; Крип’якевич І. Історія України. Львів, 1992. – С. 56 – 66; картки із завданнями для груп; презентація «Київська держава за часів правління Ярославичів», відеофільм «Історія України» І частина, серія 29 «Любецький з’їзд князів».

Основні дати: 1054 – 1073 р., 1068 р., 1097 р.

Основні поняття: тріумвірат, міжусобні війни, вотчина.

Тип уроку: засвоєння нових знань, вмінь, навичок.

Хід уроку

І.  Організація учнівського колективу

День добрий, друзі!

Ще один урок прийшов до нас,

Отож давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть у знань безодню.

II.  Мотивація навчальної діяльності

Сьогоднішній урок, я хотіла б розпочати з однієї притчі.

Жили-були собі маленькі жабенята, які організували змагання зі стрибків. Їхньою метою було дістатися вершини вежі. Зібралося багато глядачів, які хотіли подивитися на ці змагання і посміятися над їхніми учасниками.

Змагання розпочалися. Однак ніхто із глядачів не вірив, що жабенята зможуть дістатися вершини вежі. Чути було такі репліки: «Це занадто складно!», «Вони ніколи не досягнуть вершини!» або «Немає шансів! Вежа занадто висока!»

Маленькі жабенята почали падати. Одне за другим… за винятком тих, у кого відкрилося друге дихання: вони стрибали усе вище і вище… Юрба все одно кричала: «Занадто важко!!! Жоден не зможе це зробити!» Ще більше жабенят утомлювалися і падали… Тільки одне піднімалося усе вище й вище… Той, єдиний не піддався і досяг вершини!!!

Тоді всі жабенята захотіли дізнатися, як йому це вдалося. Один учасник запитав, як йому вдалося знайти у собі сили? Виявляється, переможець був глухим.

Учитель: Отже, сьогодні я бажаю вам досягти вершини пізнання, попри будь-які перепони. І залишатися такими ж цілеспрямованими, як переможець з притчі.

Учитель: Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему – «Київська Русь за часів роздробленості», під час вивчення якої, ви дізнаєтеся як відбулося зміцнення єдиновладдя в Русі. Про політичний і соціально-економічний розвиток князівств у середині ХІІ – першої половини ХІІІ ст. Про розквіт культури Київської Русі.

Учитель: Минуле – лише вікно у майбутнє. Любіть минуле, але живіть майбутнім… Із стародавніх чудесних каменів складіть східці прийдешнього. Сьогодні я пропоную вам прокласти східці від сучасності до Київської Русі за часів правління Ярославичів.

ІІІ. Хід уроку.

Тож тема нашого сьогоднішнього уроку: Становище у державі за часів правління Ярославичів. (Слайд 1) (записати у зошити)

Учитель. Ярослав Володимирович був справді видатним державним діячем, мудрим політиком, талановитим полководцем, його цілком заслужено прозвали Мудрим. Із таким ім’ям він назавжди залишився в історії нашої Батьківщини. Літописець, аналізуючи значення діяльності князя, писав: «Як то буває, що один зоре землю, другий засіє, а третій жне та їсть багаті овочі. Так і тут: батько Ярослава зорав та зрушив землю, просвітивши хрестом, а Ярослав, Володимирів син, засіяв книжними словами серце вірних...». За кілька літ до смерті він скликав своїх синів і розділив між ними землі й міста для князювання. При цьому Мудрий суворо наказав синам жити в злагоді, мирі, шанувати один одного, дружно боронити руські землі від ворогів.

Чи виконали сини заповіт?

Очікувані результати

По закінченні уроку ви зможете: (Слайд 2)

пояснити, з якою метою відбувся з’їзд князів в 1097 році в Любечі і які він мав наслідки;

• дати оцінку діяльності Ярославовичів;

• визначити причини занепаду Київської держави;

• вдосконалити навички роботи з історичними джерелами та роботи в малих групах.

Прогнозування «Запрограмуй результат».

На аркуші, на якому нанесено 12 рисок (кількість балів), позначте жовтим кольором ту оцінку, яку б ви хотіли отримати на уроці.

Учитель: Давайте пригадаємо, які настанови залишив синам Ярослав? (Слайд 3)

Відповіді учнів:

1. Жити в злагоді.

2. Слухати старшого брата.

3. Розподілив між синами землі.

Учитель: Князь Ярослав Мудрий помер, створивши особливий принцип престолонаслідування.

Робота з історичним джерелом

Опрацювати текст джерела і визначити який саме принцип престолонаслідування встановив Ярослав Мудрий. (Додаток 1)

Колективна робота за завданнями і запитаннями.

1.Опрацювати та порівняти логічні схеми «Принципи престолонаслідування в Київській державі»

( Слайд 4) (Слайд 5)

Схема 1 Схема 2

Батько Батько

Старший Молодший Старший Середній Молодший

син син син син син

Син

2. З якою метою Ярослав Мудрий встановив саме такий принцип успадкування київського столу? (Згідно із заповітом, київський стіл за принципом старшинства мав послідовно переходити до старшого за віком брата. Старший син Ярослава мав стати для братів «старшим» не лише за віком, а й за місцем, яке посідав на щаблях ієрархічної драбини).

Учитель: Так, запроваджувана система успадкування влади належатиме групі князів-родичів, пов’язаних між собою васально-ієрархічними стосунками. Нова система викликала конфлікт між дядьками і небожами. Але Ярослав наділив кожного сина уділом.

3. Показати на схемі стрілками землі, які належали спадкоємцям Ярослава Мудрого.

(Слайд 6)

Київський стіл

Новгородська земля Ізяслав Переяславська земля

Святослав

Чернігівська земля Всеволод Смоленська земля

Ігор

Володимирівська земля В’ячеслав Тмутаракань

(Слайд 7) Схема зі стрілками, учні перевіряють правильність виконання завдання.

Самостійна робота за контурною картою.

Знайти на карті атласу с.11, розташування земель, що належали спадкоємцям

Я. Мудрого і позначте їх на контурній карті.

Учитель: Жоден з братів не хотів поступатися владою, тож формується компромісна система.

Пригадайте, що таке дуумвірат? (Дуумвірат означав посаду, що займалася водночас двома особами).

У Русі ж склався тріумвірат.

Робота над формуванням історичних понять.

Тріумвірат – спільне правління трьох найвищих службових осіб. (Записати в зошит) (Слайд 8)

Закріплюється це поняття при складанні схеми:

Державні справи

Ізяслав Святослав Всеволод

(Слайд 9) 1054 – 1073 рр. – тріумвірат Ярославичів. (Дату записати в зошит).

Як ви вважаєте тріумвірат свідчить про посилення чи послаблення влади великого київського князя?

Учитель: Так нова форма правління засвідчила послаблення центральної влади й посилення політичних центрів на місцях. Старші брати порушили заповіт. Спочатку вони обмежили участь у державному житті молодших братів – Ігоря та В’ячеслава, а після їхньої смерті прибрали до рук їх володіння.

Робота з картою.

Проаналізуйте карту атласу с. 11 і скажіть кому і які володіння, померлих братів, дісталися. (Волинь і Галичина одійшли Ізяславу, Смоленськ Всеволоду).

Учитель: Але війни між братами не закінчилися.

Робота над формуванням історичних понять.

Війни між правителями окремих частин однієї держави називають міжусобними. (Записати у зошит) (Слайд 10)

А до чого призводять міжусобиці? (Послаблення держави).

А про наслідки усобиць на Русі, ми дізнаємося з уривку «Слово о полку Ігоревім».

Випереджальне завдання учня. (Додаток 2)

Учитель: Кожен із братів Ярославичів прагнув насамперед задовольнити власні інтереси, мало дбаючи про державні справи. Вони не змогли вчасно оцінити й загрози з боку половців – войовничих кочовиків, котрі потіснили печенігів і з’явилися на південних рубежах Русі. (Слайд 11)

Реферативне повідомлення учня.

(Учень робить коротку доповідь на тему «Нові вороги Київської держави – половці».) (Додаток 3)

Учитель: Так з’явилися нові вороги – половці, і кияни підняли повстання.

Самостійна робота з підручником (с. 80)

Знайти відповіді на питання: (Слайд 12)

  1. Коли відбулася битва на р. Альта?

  2. Чому руські князі зазнали поразки?

  3. Чому кияни звернулися по допомогу саме до князя?

Учитель: Заповіт Ярослава було порушено. Нова форма правління засвідчила слабкість центральної влади й виявилася неефективною.

Учитель: Великі проблеми і загроза загибелі держави спонукали князів зібратися у 1097 році на з’їзд у місті Любечі.

Перегляд відеофільму «Історія України» серія 29 – З’їзд у Любечі.

Знайти відповіді на питання: (Слайд 13)

  1. Коли відбувся з’їзд у місті Любечі?

  2. Що таке вотчина?

  3. У чому полягало історичне значення Любецького з’їзду князів?

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Робота в парах.

Учитель: Сьогодні, ми з вами опинилися в далекому ХІ ст. Щоб повернутися в наш час, у кожного з вас є «зворотній квиток». Давайте пригадаємо, що ви дізналися сьогодні на уроці. Кожна пара повинна скласти одне речення, один учень починає, а інший закінчує речення.

V. Підсумки уроку. (Слайд 14)

Правління Ярославичів ознаменувалося:

  1. Посилення міжусобиць.

  2. Послаблення єдиновладдя.

  3. Зростання політичної ролі місцевих князів.

VІ.  Оцінювання результатів уроку.

Учні які працювали в парах, оцінюють одне одного і на аркуші «Прогнозування» виставляють оцінку. Учитель з учнями аналізують, чого їм вдалося досягти на уроці, порівнюючи їх з очікуваннями.

VІI. Домашнє завдання. (Слайд 15)

Опрацювати параграф 13.

Вивчити основні дати і поняття вивченої теми.

Скласти оповідання «Повстання киян 1068 року».

Дати власну оцінку ухвалам Любецького з’їзду князів.

Історія – це той предмет, який дозволяє потрапити у минуле. І, як завжди, нам у цьому допомагають наші вірні товариші – книги. А поглибити знання вам допоможуть: «Історія України» О. Субтельного, «Історія України»

М. Грушевського, літопис «Повість минулих літ».

Додаток 1.

 «У рік 1054 представився великий князь руський Ярослав. А коли він ще був живий, поставив він синів своїх, сказавши їм: «Осе одходжу зі світу сього. А ви, сини мої, майте межи собою любов, бо ви єсте брати від одного отця і однієї матері. І якщо будете ви в любові межи собою, то й бог буде у вас і покорить він вам противників під вас, і будете ви мирно жити. Якщо ж будете ви в ненависті жити, у роздорах сварячись, то й самі погибнете, і землю отців своїх і дідів погубите, що її надбали вони трудом великим. Тож слухайтесь брат брата, пробувайте мирно. Тепер же поручаю я, замість себе стіл свій, Київ, найстаршому синові… Ізяславу. Слухайтесь його, як ото слухались ви мене, нехай він буде замість мене. А Святославу даю я Чернігів, а Всеволоду – Переяславль, а Ігорю – Володимир, а В’ячеславу – Смоленськ».

І так розділив він городи, заповівши їм не переступати братнього уділу…

Сам же Ярослав був слабий… Отож приспів Ярославу кінець життя, і віддав він душу свою богові місяця лютого у двадцятий (день), в суботу першої неділі посту…»

Додаток 2.

Отоді за Олега Гориславовича

Сіялись-росли усобиці, Гинули внуки Даждьбогові,

В княжих чварах віку позбавлялися,

Отоді в землі Руській

Не так ратаї гукали-покликали,

Як ворони крякали-кричали,

За трупи перекір маючи,

Чорні галки одна одну кликали,

На поживу вилітаючи в поле.

Додаток 3.

Дорогі друзі! Я хочу розповісти вам про нову загрозу, яка насувалася на землі Київської Русі за правління Ярославичів. З середини ХІ ст. на східних кордонах Київської держави з’являється новий небезпечний ворог – половці, кочові племена тюркського походження. В господарській діяльності половців переважало скотарство. Це був дуже войовничий народ, який здійснював грабіжницькі напади на сусідів, брав участь у міжусобних війнах. Половецькі загони часто чинили набіги на київські землі, грабували їх. Це приносило велике лихо Київській державі. Вважаю, моя розповідь допоможе вам краще зрозуміти, якою небезпечною силою були половці. 

Додаток 1.

 «У рік 1054 представився великий князь руський Ярослав. А коли він ще був живий, поставив він синів своїх, сказавши їм: «Осе одходжу зі світу сього. А ви, сини мої, майте межи собою любов, бо ви єсте брати від одного отця і однієї матері. І якщо будете ви в любові межи собою, то й бог буде у вас і покорить він вам противників під вас, і будете ви мирно жити. Якщо ж будете ви в ненависті жити, у роздорах сварячись, то й самі погибнете, і землю отців своїх і дідів погубите, що її надбали вони трудом великим. Тож слухайтесь брат брата, пробувайте мирно. Тепер же поручаю я, замість себе стіл свій, Київ, найстаршому синові… Ізяславу. Слухайтесь його, як ото слухались ви мене, нехай він буде замість мене. А Святославу даю я Чернігів, а Всеволоду – Переяславль, а Ігорю – Володимир, а В’ячеславу – Смоленськ».

І так розділив він городи, заповівши їм не переступати братнього уділу…

Сам же Ярослав був слабий… Отож приспів Ярославу кінець життя, і віддав він душу свою богові місяця лютого у двадцятий (день), в суботу першої неділі посту…»

Додаток 1.

 «У рік 1054 представився великий князь руський Ярослав. А коли він ще був живий, поставив він синів своїх, сказавши їм: «Осе одходжу зі світу сього. А ви, сини мої, майте межи собою любов, бо ви єсте брати від одного отця і однієї матері. І якщо будете ви в любові межи собою, то й бог буде у вас і покорить він вам противників під вас, і будете ви мирно жити. Якщо ж будете ви в ненависті жити, у роздорах сварячись, то й самі погибнете, і землю отців своїх і дідів погубите, що її надбали вони трудом великим. Тож слухайтесь брат брата, пробувайте мирно. Тепер же поручаю я, замість себе стіл свій, Київ, найстаршому синові… Ізяславу. Слухайтесь його, як ото слухались ви мене, нехай він буде замість мене. А Святославу даю я Чернігів, а Всеволоду – Переяславль, а Ігорю – Володимир, а В’ячеславу – Смоленськ».

І так розділив він городи, заповівши їм не переступати братнього уділу…

Сам же Ярослав був слабий… Отож приспів Ярославу кінець життя, і віддав він душу свою богові місяця лютого у двадцятий (день), в суботу першої неділі посту…»

Прізвище, ім’я_____________________

Прогнозування «Запрограмуй результат»

І І І І І І І І І І І І

Оцінка учня __________________________________________

Оцінка вчителя _______________________________________

Прізвище, ім’я_____________________

Прогнозування «Запрограмуй результат»

І І І І І І І І І І І І

Оцінка учня __________________________________________

Оцінка вчителя _______________________________________

Прізвище, ім’я_____________________

Прогнозування «Запрограмуй результат»

І І І І І І І І І І І І

Оцінка учня __________________________________________

Оцінка вчителя _______________________________________

Прізвище, ім’я_____________________

Прогнозування «Запрограмуй результат»

І І І І І І І І І І І І

Оцінка учня __________________________________________

Оцінка вчителя _______________________________________

Прізвище, ім’я_____________________

Прогнозування «Запрограмуй результат»

І І І І І І І І І І І І

Оцінка учня __________________________________________

Оцінка вчителя _______________________________________

Раз – підняти руки вгору,

Два – потягнутися додолу,

Не згинайте, діти ноги,

Як торкаєтсь підлоги

Три-чотири – прямо стати

Будем знову починати.

Всі піднесли руки – раз!

На носках стоїть весь клас,

Два присіли, руки вниз,

На сусіда подивись.

Хто старався присідати,

Може вже відпочивати.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Правове регулювання освіти осіб з особливими потребами»
Байталюк Ольга Михайлівна
24 години
490 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.