Урок "Перехід однієї частини мови в іншу" (6 клас)

Опис документу:
Матеріал допоможе засвоїти основні способи словотворення; вивчити правила про перехід різних частин мови; розвивати вміння розбирати слова за будовою, використовувати в усному та писемному мовленні, вдосконалювати творчі вміння.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

УРОК № 38

ДАТА :

Тема:

Перехід однієї частини мови в іншу.

Мета:

повторити засвоїти способи словотворення; вивчити правила про перехід різних частин мови; розвивати вміння розбирати слова за будовою, використовувати в усному та писемному мовленні, вдосконалювати творчі вміння, навички морфемного, словотвірного, розборів; виховувати культуру мови та мовлення.

Тип уроку:

комбінований.

Обладнання:

словники, підручник (О.Глазова, Ю.Кузнецов), навчальний посібник із орфографії, довідник для 6 класу, посібник «Мовний розбір».

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок учнів

Перевірка домашнього завдання:

  1. Словниковий диктант.

  2. Фронтальне опитування.

  3. Індивідуальна робота. Виконати морфемний розбір слів:

Програти, заболочений, превеликому, прегарно, підійшов, письменник.

4) Індивідуальна робота. Виконати словотвірний розбір слів:

Лісовий, прикордонник, чорнослив, вибрати.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

IV. Мотивація учіння школярів

1. «Створюємо настрій»

Побажання учням: Сьогодні на уроці хочу я знайти у вас те, що іншим непомітно:

Відвагу – в скромних,

Доброту – в черствих,

В лінивих – працелюбність,

Жагу до знань у всіх.

І непомітно струни так торкнути,

Щоб звуки всі злились в один оркестр,

VІ. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу

  1. Пояснення вчителя.

В українській мові слова можуть творитися ще одним способом - переходом однієї частини мови в іншу. Суть його досить проста, слово не зазнає змін в написанні чи звучанні, просто змінюється роль, яку воно відіграє в реченні, а також його значення. Наприклад, порівняймо два речення:

1. Український військовий корабель увійшов в гавань.

2. Кирило завжди мріяв стати військовим.

У в обох реченнях вживається слово «військовий», однак значення воно має різне. В першому випадку це прикметник, який є означенням до іменника «корабель». У другому випадку «військовий» - це іменник, що має значення - - особа, що служить у війську, в реченні слово – частина складеного присудка. Як бачимо «військовий» з прикметника перейшло в іменник і також змінилася його синтаксична роль.

Найчастіше переходять: прикметники, дієприкметники в іменники (вчений, майбутнє, пальне, поранений, військовополонений тощо).

При переході прикметників в іменники утворюються:

1. Назви осіб (знайомий, кошовий, коханий, зустрічний, перехожий).

2. Назви приміщень ( варенична, учительська).

3. Назви тварин (хордові).

4. Військові назви (передова).

5. Назви страв (перше, друге, холодне).

6. Абстрактні назви (сучасне, громадське).

7. Терміни (дзвінкий, приголосний, пряма).

- дієприкметники в прикметники (лежачий, освічений, стиглий, печений);

- іменники в прислівники (повернеться весною; кругом темрява);

- числівники в іменники (одна книжка – залишилася одна)

- займенники в сполучники (Що ти хотіла? – Я побачила, що комп’ютер зламався).

  1. «Перевтілення» ( бесіда з елементами пояснення)

  • Коли черговий учень стане сумлінним черговим?

  • На які питання відповідає слово черговий у реченні?

  • Яку синтаксичну роль виконує?

  • Які має граматичні ознаки?

Висновок: …

VІ. Осмислення, узагальнення, систематизація знань

  1. Робота в групах.

Творче конструювання. Скласти речення зі словами.

1 – майбутнє, сучасне, прийдешнє;

2 – вчений, старший, молодий, військовий;

3 – посівна, пернаті, диспетчерська;

4 – зовнішнє, пряма, дотична.

– Якими стилями і типами мовлення треба скористатися?

– Чи є серед слів терміни?

  1. Фразеологічна хвилинка. Дослідити, якими частинами мови є виділені слова, пояснити зміст фразеологізмів одним миром мазані, працює як каторжний.

Матеріал для вчителя

Одним миром мазані. Миро — масляниста ароматична речовина, якою під час церковного обряду помазання священик змащує лоби прихожан.

Про людей, котрих об’єднує спільна риса (частіше негативна), іронічно кажуть, що вони одним миром мазані.

Працює як каторжний. Каторга в сучасному розумінні — покарання за злочин, яке полягає в позбавленні волі, поєднаному з важкими примусовими роботами, а також місце відбування такої кари. Слово «каторга» тюркського походження, що означає «човен». Так називали вантажні чи бойові галери — великі веслові судна.

Отже, працює як каторжний — працює дуже тяжко, надмірно, багато.

4. Пояснювальний диктант. Записати речення, назвати субстантивовані прикметники, визначити їх синтаксичну роль.

Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє. Хіба минає все минуле? Не забувайте незабутнє… І не знецінюйте коштовне. Не загубіться у юрбі. Не проміняйте неповторне на сто ерзаців у собі! Старі правду кажуть: два хитрих мудрого не переважать.

*Індивідуальна робота. Виконати морфемний розбір кількох прикметників із диктанту.

VІІІ. Підсумки уроку

ІХ. Повідомлення домашнього завдання. § ___-. Вправа ______.

3

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
8
дн.
1
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!