Урок "Орфографічна помилка(практично), її умовне позначення

Опис документу:
Урок - подорож по країні " Орфографії". Перед початком подорожі діти у цікавій формі знайомляться з поняттям " орфографічна помилка" та її умовним позначенням. Під час цієї мандрівки учні відвідують будинки: Спрощення, Апостроф, Знак Мякшення, Редактор, Префікс і кафе " Птах". Виконують різноманітні завдання : шукають помилки і виправляють їх.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Орфографічна помилка ( практично), її умовне позначення.

Мета:повторити відомості та вдосконалити знання про орфограму; формувати вміння визначати в словах вивчені орфограми, пояснювати написання слів відповідними правилами; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, культуру мовлення; виховувати пошану до мови.

Тип уроку: урок – подорож.

Обладнання: мультимедійна дошка, картки, текст для редагування, карта королівства « Орфографії», орфографічний словник.

Хід уроку

І. Організаційний момент Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок. Девіз нашого уроку(хором) : «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів

Слово вчителя

Я отримала телеграму від королеви Орфографії, яка просить вас, дітей, допомогти врятувати її королівство від небажаної гості, яка приїхала до них, і у країні все стало шкереберть . Королева просить вас навести лад та повернути спокій її мешканцям. А щоб відправитися на допомогу, ми повинні дізнатися , про яку загадкову особу пише королева, адже треба нам знати, з ким будемо мати справу. Давайте згадаємо:

  • Що таке орфографія?

  • Як називають жителів цієї країни?

  • Що таке орфограма?

  • Чому потрібно знати орфограми?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Отже, сьогодні ми познайомимося з орфографічною помилкою та її умовним позначенням. Перед нами стоїть нелегке завдання: врятувати Орфографію від Орфографічної помилки і зробити наше письмо грамотним. Адже всі ми хочемо стати досвідченими і розумними громадянами України. І тому ми поглибимо наші знання, виконавши тренувальні вправи, удосконалимо навички правильної вимови й написання слів. На нашому шляху буде багато перешкод, і від того, як ви їх подолаєте, залежатиме доля королівства і його жителів.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

І перше , що ми зробимо, це розглянемо ось цю фотографію.

- Що ви бачите? Так. Це вертикальна риска. Але це не просто риска. Це умовне позначення Орфографічної помилки. Це помилка, пов’язана з порушенням правил написання слів. Запам’ятайте, який вона має вигляд, адже саме від неї ми будемо рятувати мешканців країни « Орфографії». Тож вирушаємо в далеку мандрівку, де на нас чекає багато цікавого.

V. Робота над закріпленням знань, умінь і навичок

Щоб потрапити у країну « Орфографію», треба пройти кордон, і це ми зможемо, коли виконаємо завдання ( на мультимедійній дошці).

1.Завдання: списати, вставити замість крапок пропущені літери. Обґрунтувати свій вибір написання слів. ( Учні по черзі називають слова з правильною літерою, називають правило).

Р..бро, в..сна, оз..ро, д..р..во, з..л..нь, тр..вога, оч..р..ти, бр..ніти, ч..р..вик, вгл..б, г..луб, с..ло, п..л..на, шв..дкий, т..плиця, л..сток, к..зулі, с..рпневий, кр..жини, ш..вця.

Учитель. Ви справились із завданням, і ми без перешкод перетнули кордон. У цій країні ми вперше, отже, щоб вирушити далі, ми повинні подивитися карту і визначити шлях нашої мандрівки .( Діти розглядають карту). Як бачите, будинків багато: Спрощення, Редактор, Знак М’якшення, Апостроф, Префікс і кафе « Птах». Щоб справа йшла швидко , давайте рухатися у алфавітному порядку.

1.буд. Апостроф

Завдання: розподільний диктант. Діти записують слова у дві колонки:

1)ті, у яких вставили апостроф;

2)ті, у яких апостроф не пишеться.

В…яжу, обр…яд, узгір…я, дит…ясла, мор…як, скам…янів, здоров…я,

св….ято, полум…я, чебер…яти, скип…ятити, вип….є, п…єса, од…яг,

ув…язнений, вечер…я, матір…ю.

Ключ

У кожному слові підкресліть другу від початку букву і прочитайте

прислів’я. (Язик до Києва доведе.)

Учитель. Ви справились і з цим завданням. А ми рухаємося далі. Наступний будинок……

2.буд. Знак м’якшення ( усно)

Завдання: відтворіть правила, позначені нижченаведеними зразками, і доповніть їх додатковими прикладами:

Кінь

Мільйон

Кольоровий

Тонкий – тоненький

Кільце

Балка

Менший

Няньці

Кобзар

Близько

Учитель. Ви справилися і з цим завданням. Тепер треба відпочити і підкріпитися. Завітаємо у кафе « Птах», але не всі можуть до нього зайти: вхід у кафе – тільки словам з префіксом С.

Завдання: назвати слова, які мають префікс С. ( Діти називають слова і стають біля парт)

Фізкультхвилинка

Ми старанно все робили,

Та завдання нас стомили.

Разом всі тихенько стали,

Пальчики порозминали,

Ніжками потупали,

Тишу скрізь послухали.

Помаленьку присідайте,

Обережненько вставайте

І до мандрів вирушайте.

Учитель. Наступний наш будиночок…..

3.буд. Префікс

Робота в групах « Навчаючи вчуся» ( картки)

Завдання: списати слова, вставити префікс при-, пре-, прі-. Обговорити із сусідом по парті їх правопис .

боркати. …кордонний. …мудрий, …рва, …високий, …погано, …звище, …їхати, …буття, …голомшити.

Учитель. Перевіряємо правильні відповіді. Молодці! А ми рушаємо далі.

4. буд. Спрощення

Завдання: утворіть прикметники.

Баласт, проїзд, кістка, тиждень, зап’ястя, серце, щасливий, контраст, пестощі,

уста, масло, область, пристрасть, компост, хворост .

Учитель. Ви швидко справилися і ми з вами рушаємо до останнього будинку

5. буд. Редактор ( Текст на мультимедійній дошці)

Завдання: знайдіть у тексті орфографічні помилки, а також ті, що пов’язані з порушенням милозвучності.

Дівчинка ішла в цю тишу й прислухалася. Тиша. Не шелестне й найтонша віточка. Й раптом в цю тишу увірвався далекий шум. Наростаючи, шум наблежався. Освідчене вухо дівчинки уловило звуки майбутньої грози.

Раптом загремів грім. Дирева ураз стрепенулися, а уже за мить роспочалася люта бородьба вітру з природою.

Та дівчинка нерозгубилася, бо в свої одинадцять років була дуже освіченою і мала сміливу удачу. (Взаємоперевірка. Правильний текст на мультимедійній дошці)

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Учитель. Ось і підійшла до завершення наша подорож. Ми виконали всі

завдання і захистили країну від небажаної гості – Орфографічної помилки. Тепер там панує добробут, і цариця Орфографія, я думаю, дуже задоволена нами. Але вона, напевно, хотіла б, щоб ми з вами ще раз повторили правила , якими ми користувалися у відповідному будинку..

(Учні показують на карті будиночок і називають правила, які вони використовували.)

Учитель. Діти, ми з вами зробили добру справу - навели лад у країні

« Орфографії» і здобули скарб, скарб цей – повторили вивчені орфограми. А здобувши його, ми побачимо, як оцінила нашу роботу королева Орфографія. (Оцінювання) Запам’ятайте, як позначається орфографічна помилка. Працюйте так, щоб на берегах ваших зошитів не було таких позначок. Домовилися?

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Учитель. Діти, а граф Орфографічний Словник шепоче мені, щоб ви дома дібрали 15 слів на певну тему з голосними е, и, що не перевіряються наголосом. Скласти три речення, використовуючи дібрані слова( на вибір).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!