УРОК № 9. МИСТЕЦТВО АМЕРИКАНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ. МИСТЕЦТВО ДОКОЛУМБОВОЇ АМЕРИКИ: МАЙЯ, АЦТЕКИ, ІНКИ.

Опис документу:
Урок-екскурс, мета якого- ознайомитися з культурою американського регіону доколумбового періоду, періодизацією та характерними особливостями розвитку мистецтва народів майя, ацтеків, інків; розвивати інтерес учнів до культурної спадщини народів доколумбової Америки,виховувати спостережливість, увагу, любов до всіх прекрасних творінь людства,уміння характеризувати культуру американського регіону.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

УРОК № 9

ТЕМА: МИСТЕЦТВО АМЕРИКАНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ. МИСТЕЦТВО ДОКОЛУМБОВОЇ АМЕРИКИ: МАЙЯ, АЦТЕКИ, ІНКИ.

МЕТА: ознайомитися з культурою американського регіону доколумбового періоду, періодизацією та характерними особливостями розвитку мистецтва народів майя, ацтеків, інків; розвивати інтерес учнів до культурної спадщини народів доколумбової Америки, формувати в учнів мовну культуру виступу, а також здібності до процесу інтерактивного пізнання, розвивати уміння розрізняти та порівнювати ознаки різних культур; характеризувати зразки творів мистецтва; емоційно відгукуватися на красу та досконалість творів мистецтва, виховувати спостережливість, увагу, любов до всіх прекрасних творінь людства,уміння характеризувати культуру американського регіону.

ТИП УРОКУ: урок-екскурс

ХІД УРОКУ

1.Організаційний етап

Походження предків латиноамериканців надалі залишається загадкою. В основному сучасні дослідники вважають, що  первинне населення Америки проникло сюди ще в кінці палеоліту з Північно-Східної Азії 30-25 тисяч років тому внаслідок декількох хвиль переселення. Предки американських індіанців заселили величезні простори і розпалися на велику кількість різних країн світу.

2. Мотиваційний етап

Періодизація розвитку мистецтва Американського регіону має три великі періоди:

1.Мистецтво доколумбової цивілізації корінних народів північного і південного континентів;

2.Мистецтво колоніальної епохи після завоювання європейцями Америки (ХVІ – ХVІІІ ст.);

3.Мистецтво суверенних держав після здобуття ними незалежності.

Крім того, зважаючи на велике культурне розмаїття Америки, виокремлюють північноамериканське та латиноамериканське мистецтво.

3. Етап засвоєння нових знань

Щоб скласти уявлення про культуру доколумбової Америки , потрібно простежи

ланцюжок з культур народів майя, ацтеків, інків та тих, що передував їм.

А щоб нам дізнатися про культуру цих цивілізацій, ми з вами відправимося в подорож на машині часу в ті часи, де й зможемо дізнатися про культуру зниклих цивілізацій.

Отож почнімо з прадавньої культури ОЛЬМЕКІВ. Рушаємо в путь!!!

УЧЕНЬ І: Культура ольмеків існувала на узбережжі Мексиканської затоки приблизно у II-I тисячоліттях до н. е., а зникла на початку нової ери.

Слово «ольмек» в перекладі з мови майя означає «житель країни каучуку», а країна «Ольман» - «країна каучуку». Ольмеків же називали «синами ягуара», так як тотемною твариною племені був ягуар (збереглося безліч його зображень). Навіть зображення людей у мистецтві мають певні «котячі» риси.

Ольмеки мешкали на території нинішньої південної і центральної Мексики. Давніші сліди цивілізації відносяться до 1400 р до н. е. У місті Сан-Лоренцо були знайдені залишки великого (можливо, головного) поселення ольмеків.

Ольмеки володіли писемністю, але мова їх невідома, і написи розшифрувати поки що не вдалося . Зразки ієрогліфічних записів є показниками цивілізації. Ольмекська цивілізація протягом кількох століть розвивала наукові знання, зрештою винайшовши календар ольмеків, власну складну календарну систему, що ґрунтується на астрономічних знаннях, сформувавши власні уявлення про математику і астрономію, і залишивши своїм нащадкам величезну міфологічну і культурну спадщину, але, на жаль, практично ці знання не збереглися.

До слова про порядки і календарну систему древнього народу. Календар ольмеків, по суті, є попередником славнозвісного майянського календаря. Він точно так же будувався на циклічності всесвіту, знаннях про тривалість земної доби, року, циклах місяця і Венери. Календар ольмеків є першою літописною системою, яка зуміла інтерпретувати астрономічні явища під свої потреби.

Основоположними сферами життєдіяльності, що дозволяли ольмекам процвітати, були землеробство і рибний промисел. По виявленим артефактам можна судити, що у ольмеків були розвинені будівництво, мистецтво і торгівля. До наших днів дійшли їх піраміди, палаци, гробниці, храми, кургани, водопровідна система та величезні пам'ятники у вигляді кам'яних голів (заввишки до 3м та вагою 40т) з африканськими рисами обличчя, які розміщені на відстані до 100 кілометрів від каменоломень, де їх висікали. Використовуючи численні інструменти - різці, свердла, шліфувальні пристосування, а також відповідну техніку обробки каменю, майстри створювали прекрасні вироби з базальту, кварцу, діориту. Найбільш відомими пам'ятками матеріальної культури ольмеків є гігантські кам'яні голови з чорного базальту, знайдені в Сан-Лоренсо, Лa-Вента і Трес-Сапотес. До цього часу залишається загадкою, що зображували гігантські голови. Існує гіпотеза, що голови створені на честь юнаків, які приносилися в жертву богам. Кращий юнак визначався для жертви жерцями з числа граючих в м'яч і ставав уособленням бога Маїсу. У ольмеків гра в м'яч носила релігійно-церемоніальний характер, а грі передував складний ритуал. Ольмеки вірили, що акт самопожертви забезпечить безсмертя і всі блага у вічному житті. На думку вчених, найкрасивіші дівчата поселення, як і кращі юнаки, які грають в м'яч, які відбиралися жерцями для жертви, з радістю і гордістю йшли на смерть.

Характерна особливість культури ольмеків – будівництво міст-святилищ, які були, передусім храмами. Храми ольмеків розміщувались на вершинах величезних ступінчастих пірамід, згодом цей архітектурний прийом у ольмеків перейняли наступні народи і цивілізації. У храмах жерці приносили богам людські жертви. Вінцем цивілізації вважається і релігія ольмеків, яка за століття до утворення культур майя та ацтеків зуміла перейти від поклоніння тотемної тварини, до шанування богів, що є втіленнями сил природи. Відомий факт, що ольмеки-боги стали першими людиноподібними божествами в історії американського континенту. Про занепад ольмекської культури нічого не відомо. У більш пізні американські цивілізації перейшло багато чого з мистецтва цього загадкового народу.

Вчитель. Дякуємо тобі за цікаву розповідь. А ми продовжимо нашу екскурсію в машині часу. Наступний період мезоамериканської (від грец. мезо - середній, проміжний) культури пов'язаний із містом Теотіуакан

УЧЕНЬ 2: Поселення з такою назвою, яке перекладається як «місце, де боги торкаються землі», виникло ще в середині I тисячоліття до н.е., а до 300 р до н.е. Теотіуакан став справжнім містом. Місце це вважалося священним, саме тут, за віруваннями його жителів, народилися боги Сонця і Місяця.

Місто розташувався навколо центральної осі Міккаотлі ( «Дороги Смерті»), що мала довжину 2000 м і простягнулася з півночі на південь. Воно було розділене на чотири величезних квартали з громадськими будівлями, культовими спорудами, ринками, палацами і житловими будинками. Вся територія Теотіуакана була вимощена гіпсовими плитами. Будівлі міста мали підлоги з слюди і каменю, стіни будинків покривалися штукатуркою і розписувалися сценами з міфів і ритуалів або прикрашалися барельєфами. Особливо шанувалися жителями Теотіуакана два боги: Кецалькоатль ( «Пернатий Змій» - бог вітру, повітря, покровитель знання і жерців) і Уїцилопочтлі (ім'я якого дослівно перекладається як «Колібрі-зліва» - бог війни; названий так тому, що вважалося, ніби душі хоробрих воїнів перетворювалися в колібрі). Також значним був Тескатліпока (бог караючого правосуддя, долі і ночі). Всі вони змагалися між собою.

На чолі суспільства Теотіуакана стояв верховний жрець. Влада його була безмежною, а особистість священною. Він був одягнений в чорний плащ, а на голові носив убір, схожий на тіару Папи Римського в католицькій церкві. Верховний жрець викликав жах і благоговіння у звичайних жителів Теотіуакана. Прості жителі міста займалися землеробством і ремеслом. Вони прославилися як чудові гончарі, зодчі і художники. Вже до початку III ст. в Теотіуакані існувала система штучного зрошення, за допомогою якої вода з озер доставлялася по мережі каналів.

Піраміди Теотіуакана є найбільшими з усіх, що існували на Американському континенті. Піраміда Сонця заввишки 64 м і периметром заснування 1000 м служила, як і інші споруди подібного типу того часу, для церемоніальних релігійних цілей. Її будували 20 тис. чоловік і тривало це будівництво 30 років.

Піраміда Місяця, яка уособлювала темряву і ніч, перебувала на північному кінці Шляху Смерті і мала 42 м у висоту. У центрі міста знаходилася величезна будівля довжиною близько 400 м, в центрі якого був ще один храм, присвячений богу Кецалькоатлю. Останніми дослідженнями (початок XXI ст.) встановлено, що Піраміда Місяця містить 7 вбудованих «пірамід у піраміді», при цьому кожна з наступних — більша першої. Ймовірно, за допомогою цієї піраміди стародавні жителі цього місця імітували потойбічний світ. До такої думки прийшли археологи під час комп'ютерного аналізу тунелю під цією пірамідою. Передбачається, що раніше там знаходилися ритуальні предмети. Які в ньому проводилися обряди поки невідомо. Тунель знаходиться під пірамідою на глибині десять метрів і розтягується на довжину 103 метри. Вважається, що його засипало ще в давнину.

Найбільшою перешкодою у вивченні історії міста стала повна відсутність письмових джерел. Їх немає ні на кам'яних стінах, ні в храмах, ні в похованнях. У будівлях знайдено значну кількість стінописів, але написів вони теж не мають. Переважають зображення богів, оголених та розкішно одягнених людей, сцени жертвоприношень, у тому числі кривавих. Ці стінописи та інтерпретації археологічних артефактів залишаються єдиним джерелом інформації про минуле міста. Особливістю стінописів стала відсутність портретних зображень, а ті, що є, не можуть бути портретами.

Теотіуакан був центром регіону протягом кількох століть, а потім упав під натиском варварських племен близько 650 р.

Вчитель. Це була дуже цікава інформація. Скільки невідомого залишилося для нас. Але нам час поспішати до жителів іншої цивілізації, не менш цікавої та загадкової. Зараз машина часу перенесе нас у Центральну Америку І половини 1-го тисячоліття нашої ери , де нас чекає представник найрозвинутішої цивілізації доколумбової Америки –МАЙЯ.

УЧЕНЬ 3: Історія народу Майя ділиться на три періоди: перший - домайську епоху (за кілька століть до Р. Х. по 317 рік по Р. Х.); другий-древній (з 317 по 987 рік); третій- новий, котрий ділиться на період травневого ренесансу до 1194 року; період мексиканського впливу 1194-1441 р. і період занепаду 1441-1697 р.

Майя жили самостійними і незалежними родами, головними з яких були: тутульшпу, кокоми, канепи, печі і чели. Кожне із цих незалежних племен утворило місто-державу, також незалежне, із прилягаючими землями і містами. На чолі майя стояв правитель, велика людина, що обиралася довічно і мала необмежені права. При ньому існувала державна рада. Найдавнішими містами майя були Тикаль, Киригуа, Іца. У Х столітті на землі майя вторгаються мексиканські племена тольтеки на чолі з Кукульканом, які злилися з місцевим населенням, і влили в нього свої звичаї. У цей час створюються нові великі міста-держави : Улималь, Майяпан і Чічен-Іца. Крім цих майя спорудили ще десятки великих міст-держав, що вражають мандрівників своїми розмірами і красою. Архітектура їх свідчить про вплив традицій ольмеків і Теотіуакана: ступінчасті піраміди, увінчані грандіозними храмами, майданчики для ритуальної гри в м'яч, що зовні нагадувала сучасний баскетбол, і широкі площі для всенародних обрядів.

Піраміди у народів Центральної Америки на відміну від єгипетських служили не гробницями, а свого роду п'єдесталами, на яких височіли храми. Тільки одна з пірамід майя, що дійшли до наших днів, була також гробницею. Це піраміда «Храму написів» у Паленке. Свою назву ця споруда отримала завдяки численним рельєфним ієрогліфічним текстам, якими покриті буквально всі її стіни. Варто відзначити, що протягом часу свого існування майа побудували набагато більше міст, ніж в усьому прадавньому Єгипті.

Астрономічні знання цієї давньої цивілізації значною мірою вплинули на архітектуру – майя ретельно розраховували будівництво кожної важливої для міста споруди залежно від орбіт руху зірок, розташування небесних світил та планет. Окремі споруди відігравали роль величезних кам’яних календарів, хронометрів, інші – були обсерваторіями та навчальними закладами, де вивчали астрономію, а деякі окремі міста служили гігантськими небесними діаграмами. Для будівництва таких приладів-споруд майя ретельно вимірювали терміни сходу і заходу сонця, періоди сонцестояння та рівнодення тощо.

Слід зазначити, що майя вперше винайшли цифру нуль і систему нумерації. Календарні системи, системи літочислення були найточнішими з усіх, створених древніми цивілізаціями. Система літочислення у древніх майя ґрунтувалась на математичних розрахунках і астрономічних спостереженнях, які набули втілення в оригінальному календарі. Календар майя виник, головним чином, з потреб сільського господарства. Пізніше він набув таємничого містичного характеру, перетворившись в основу релігійного культу майя.

Археологічні розкопки свідчать, що майя дійсно практикували людські жертвоприношення, але для жертви це вважалося милістю. Майя вірили, що до раю треба ще дійти: спочатку доведеться пройти через 13 кіл пекла, і тільки потім людина отримає вічне блаженство. І подорож це такий важкий, що добираються не всі душі. Але був і прямий «квиток в рай»: його отримували померлі під час пологів жінки, жертви воєн, самогубці, загиблі при грі в м'яч і ритуальні жертви. Тому стати жертвою вважалося у майя високою честю - ця людина була посланцем до богів. Астрономи і математики використовували календарі, щоб точно знати, коли слід принести жертву і хто підходить на цю роль найкраще. З цієї причини жертвами майже завжди ставали майя, а не жителі сусідніх племен.

Майя досягли високої майстерності у виготовленні кераміки, у тому числі розписний. З глини вони ліпили не тільки посуд, але й статуетки, що зображували богів, правителів, тотемний тварин, а також сценки з повсякденного життя. Майя робили прикраси з дорогоцінних каменів і займалися різьбою по дереву. Майже у всіх будівлях в місті є фрески. Фон в них, як правило, червоний. Інші кольори використовуються для зображення персонажів та інших деталей малюнка. Сюжети фресок здебільшого символічні і релігійні, ілюструють міфи доколумбової Америки, але зустрічаються і сцени повсякденній діяльності.

Вчитель. Про цивілізацію майя можна було б розповісти ще багато цікавого, але нам треба вирушати в путь, щоб встигнути дізнатися цікаве про ще одну цивілізацію доколумбової Америки. Вчені вважають, що люди заселяли Америку з півночі, поступово просуваючись на південь. Тому Південна Америка була заселена пізніше Північній, і перші цивілізації з'явилися там теж пізніше. Найзнаменитіша з південноамериканських цивілізацій, звичайно, ІМПЕРІЯ ІНКІВ.

УЧЕНЬ 4: Імперія Інків була найбільшою за площею і чисельністю населення розвиненою державою в Південній Америці в XI-XVI століттях, яка займала величезну територію, на якій сьогодні розташовані Перу, Болівія, Еквадор, частково Колумбія, Аргентина і Чилі. Назва імперії і народу, що виник спочатку в XII столітті на берегах найбільшого прісноводного озера в Південній Америці Тітікака, пов’язане з титулом правителів.

Імперія інків – «синів Сонця» (так звали себе її правителі) – найвідоміша із цивілізацій Південної Америки. Тут виключну роль відігравало золото, що виконувало в цій «золо тій країні» найріз номанітніші функції, крім однієї – воно не було засобом оплати. Інки обходилися без грошей, оскільки одним з основних принципів їхнього суспільства було самозабезпечення.

В імперії Інків була налагоджена не тільки розвинена іригаційна мережа, а й розгалужена система доріг. Інки також користувалися поштою, існувало близько 5-7 тисяч поштових станцій по всій країні. Водопроводи інків не поступалися по майстерності римським, але на відміну від античних були зроблені без використання шкідливого для здоров’я свинцю.

Імперія Інків мала чіткий адміністративний поділ і добре налагоджену економіку, на відміну від більшості європейських країн того часу. Імперія була розділена на 4 частини, кожна з яких складалася з провінцій. У кожній провінції була своя столиця з храмом Сонця. Закони Інків дійшли до наших днів в уривках, але достовірно відомо, що серед численних чиновників було абсолютно відсутнє поняття корупції, а завдяки високій строгості їх законів в імперії практично повністю були відсутні злочини, пов’язані з вбивством і крадіжкою. Це неймовірно захоплювало приїжджих європейців. Хроністи відзначали, що правління у Інків було одним з кращих в світі.

У інків була система вимірювальних величин, календар, математична і астрономічна науки, незвичайна архітектура, багатюща музична культура. Дивна і писемність інків – так зване вузликове письмо стос. Числа і літери інки кодували складною системою мотузкових сплетінь і різноманітних вузлів. Письмовий документ стос був сплетінням ниток, на яких були різноманітні вузлики. В ролі писемності у інків також виступали токапу – розкішні вбрання з різноманітними геометричними візерунками, кожен з яких позначав те чи інше поняття або подію.

Серед визначних пам’яток - Мачу-Пікчу – місто інків, одна з резиденцій святилищ. Мачу-Пікчу на мові місцевих індіанців означає "стара вершина". Будинки в місті складені з каменю. Блоки настільки точно підігнані один до одного, що майстерність древніх будівельників дивує навіть сучасних фахівців У столиці імперії – Куско головна святиня храму Кориканча була прикрашена була золотим диском, який було спрямовано на схід так, щоб його торкалися перші промені сонця, яке сходить. Саме до цього храму прилягав Золотий сад інків – справжнє диво. На площі приблизно двісті на сто метрів із золота і срібла, у натуральну величину росло, квітло все, що його «заселяло»: люди, звірі, птахи, ящірки, комахи, різноманітні рослини. Це унікальне творіння інків викликало захоплення не тільки нечуваною вартістю обробленого золота, а, що значно важливіше, видатною художньою майстерністю його творців.

На жаль, безцінні витвори «золотого міста» були розграбовані конкістадорами і більшість із них – знищені. Проте здобич іспанців виявилася лише часткою справжнього багатства Куско, усе інше зникло у схованках і до сьогодні не знайдене.

Вчитель. Ми вже дізналися багато цікавого про древні цивілізації Америки, але у нас залишилася ще одна зупинка в минулому. Тому я пропоную, не гаючи часу, вирушити в путь.

УЧЕНЬ 5: Цивілізація АЦТЕКІВ виникла і розквітла на території сучасної Мексики. Коли ацтеки заснували свою столицю Теночтітлан, цивілізація майя вже згасла. Менше ніж за два століття ацтеки створили одну з наймогутніших імперій у доколумбовій Америці. Ацтеки були найчисленнішим народом Мексики. Число ацтеків становило майже півтора мільйона осіб. Спочатку ацтеки були кочовим плем’ям, яке полювало на тварин. За легендою, в 12 столітті вони покинули свою міфічну батьківщину – острів Астлан і, врешті-решт, оселилися біля озера Тескоко. Тут вони освоїли землеробство і побудували місто Теночтітлан. Завдяки завоюванням правителів міста, територія, на якій господарями були ацтеки, значно розширилася. «Ацтеками» тепер стали називати всіх носіїв цієї культури. Аж до завоювання іспанцями у ацтеків зберігалися свої традиції. Міста ацтеків були чітко поділені на прямокутні ділянки, а народні збори проходили, як у всіх представників древніх цивілізацій на головній площі. Вулиці в Теночтитлані замінювали канали, тому що місто було побудоване на ділянці землі в центрі озера Тескоко. Повідомлення з берегом здійснювалося за допомогою дамб і мостів. Питна вода доставлялася в будинки по водопроводах. Народ ацтеків вірив в кінець світу, і для того, щоб продовжити 52-річний цикл знаходження сонця на небосхилі здійснювали людське жертвоприношення богу Уїцилопочтлі. Це був своєрідний релігійний обряд, жрець за допомогою ножа розсікав жертві груди і виривав ще пульсуюче серце окроплюючи кров’ю вівтар.

Пік розвитку культури ацтеків припав на XIV – початок XVI ст. Головними архітектурними спорудами були кам’яні піраміди з усіченою вершиною. На цій вершині знаходився храм. Будинки, де жили представники знаті, облицьовувались каменем. Було поширене захоплення скульптурою. Широко відомі скульптури голів з каменю: «Воїн-Орел», «Голова мертвого», «Сумний індіанець». На деяких будівлях збереглися настінні розписи з зображеннями божеств або воїнів.

Головною метою всього мистецтва ацтеків було здобрення богів. Ацтеки не просто прикрашали свої храми скульптурами, фресковим живописом, декоративними елементами. Вони були чудовими майстрами, тому все, чого торкалися хні руки, ставало неперевершеними творами мистецтва.

Ацтеки вміли робити різні прикраси, мозаїку, виготовляли вази і кераміку. Їх культура була знищена іспанцями, під час їхніх походів в 1519-1521 рр.

4. Етап висновків. Ось ми і повернулися з нашої подорожі в доколумбову Америку. Ми дізналися багато цікавого. Нині багато таємниць давніх цивілізацій Америки так і залишаються нерозкритими, а елементи їхніх культур органічно вплелися в мистецтво країн Латинської Америки. Так, національні костюми корінних народів Чилі та Перу дуже схожі на одяг інків. У картинах мексиканських художників часто виявляються стилістичні прийоми, характерні для образотворчого мистецтва майя. А в книгах колумбійських письменників фантастичні події химерно вплітаються в реалістичний сюжет зі звичною для ацтекської поезії легкістю.

Елементи культури доколумбової Америки органічно вплелися в мистецтво країн Латинської Америки, у їх творчості, що являє собою сплав Індійських та європейських культурних традицій, відчувається колорит різних культур доколумбової Америки.

5.Рефлексія

Які племена були першими у розвитку цивілізації?

Які головні досягнення індійців народу майя?

Які особливості культури інків?

Види мистецтва, найбільш розвинені у ацтеків?

Який вплив культури стародавніх індійців на подальший розвиток культури Америки?

6.Домашнє завдання

Поцікавтеся творами кінематографа (художнього, документального), що

присвячені цивілізаціям Доколумбової Америки. Які жанри переважають? Перегляньте один з фільмів. Поділіться своїми роздумами.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»