Зараз в ефірі:
Вебінар:
«
Природотерапія для дітей, що постраждали внаслідок воєнних дій
»
Взяти участь Всі події

Урок навчання грамоти . Тема : Позначення звуків [ в ] , [в ] буквою В в .

НУШ

Для кого: 1 Клас

20.01.2022

101

2

0

Опис документу:

Тема: Позначення звуків [в], [в’] буквою В в

Дослідницькі/проблемні запитання:

  • Як позначити на письмі звук [в].

  • Чи є у звука [в] парний за м’якістю звук.

  • У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [в’].

Завдання:

  • Відкрити, що звук [в] позначається буквою В в.

  • Відкрити, що у звука [в] немає парного за м’якістю звука.

  • Відкрити особливості вимови та вживання пом’якшеного звука [в’]: утворює склад лише з голосним [і] та дуже рідко з [а] (ві, цвя, свя), не «дружить» з м’яким знаком (вь).

  • Удосконалювати навички читання та письма.

  • Формувати вміння свідомого читання.

  • Навчати активного слухання в умовах усного спілкування.

  • Навчати висловлювати власну думу в умовах застосування наявного способу дії.

  • Формувати відповідну поведінку в місцях суспільного користування (театрі).

  • Навчати роботи в парі.

Обладнання:

  • Зошит-посібник «Букволенд» Частина 3, стор. 9-11.

  • «Прописи» Частина 3, стор. 6-7.

  • Плакат «Місто Букволенд».

  • Фішки-моделі голосних та приголосних звуків, модель наголосу в кожного учня.

  • Відеопрезентація «Буква В. Читаночка-співаночка».

  • Відеопрезентаціія «Буква В. Читай та вибирай».

  • Відеопрезентація «Буква В. Розминка».

  • Відеопрезентація «Буква В. Гра «Чарівна квітка».

Тема уроку: Позначення твердого звука [в] та пом’якшеного звука [в’] буквою В, в

  1. Привітання.

Вітаю дітей. Пропоную їм привітатися з тим, хто зліва, з тим, хто справа, називаючи однокласників по імені та посміхаючись.

  1. Що ми вже знаємо та вміємо.

Звертаю увагу, що один з будинків Міністерства приголосних вони вже заповнили буквами-працівниками і почали заповнювати другий будинок.

Пропоную учням пригадати, у чому особливість роботи букв, які мають розміщуватися в другому будинку. (Вони позначають тверді та пом’якшені звуки) Про роботу якої такої букви ви вже дізналися? (Про букву М).

  1. Постановка та розв’язання проблемного запитання «Як позначити на письмі звук [в]» Завдання 1, стор.9

Говорю учням, що з вивченими буквами вони працюють вже досить упевнено. Пропоную продовжити знайомство з роботою букв.

Заохочую учнів скласти слово:

  • перший склад цього слова є в словах ВАЛІЗА та КАВА (Це склад ВА),

  • другий склад цього слова є в словах ЗАМЕТ та КОЗА Це склад ЗА).

Слово – ВАЗА.

Усі разом позначаю буквами ті звуки, літери на позначення яких діти вже вивчили. Під звуком [в] ставлю знак питання:

? А З А

В А З А

Читаємо разом всім класом слово, яке вийшло та радіємо, що впоралися:

Яка нова буква допомогла записати слово? (Буква В). Який звук вона позначила? (Звук [в]).

  1. Постановка та розв’язання запитання «Чи є у звука [в] парний за м’якістю звук» Завдання 1, стор.9

Говорю учням, що тепер вони знають, що не всі тверді звуки мають парні м’які звуки. Деякі мають парні пом’якшені. Пропоную з’ясувати, чи є у звука [в] парний за м’якістю звук.

Вивішую на дошку малюнок ВІДРО. Вимовляю це слово кілька разів.

Увага! Український звук [в’] відрізняється від російського [в’]: він максимально наближений до твердого [в].

Заохочую учнів вимовити слово разом зі мною. Звертаю увагу дітей, що перші звуки в словах [ваза] та [в’ідро] майже не відрізняються.

Роблю висновок: в українській мові у звука [в] немає пари за м’якістю.

  1. Постановка та розв’язання проблемного запитання «У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [в’]» Завдання 1 стор. 9

Нагадую, що ми вже натрапляли на таке, коли звук вимовляється майже як твердий, а стоїть перед [і]. Такий звук називається пом’якшеним: пом’якшені звуки вимовляються майже як тверді, але стоять перед [і], а іноді (дуже рідко) й перед деякими іншими голосними звуками.

Пропоную пригадати, якою позначкою учні домовилися позначати пом’якшені звуки:

Пропоную позначити звуки буквами. Обговорюємо:

  • Внесення букви В до Міста Букволенд.

Звертаюся разом з учнями до плакату «Місто Букволенд». Міркуємо, де ж «працює» буква В на позначення звуків [в] та [в’]. Пропоную учням запитання:

  • у якому Міністерстві працює буква В? (У Міністерстві приголосних);

  • які звуки позначає ця буква? (Звуки [в] та [в’]);

  • ці звуки дзвінкі чи глухі? (дзвінкі);

  • що ми знаємо про звук [в’] (це пом’якшений звук).

Робимо висновок: буква В позначає твердий та пом’якшений дзвінкі звуки, та записуємо букву В на відповідному місці:

Заохочую учнів внести букву В у Місто Букволенд на стор. 63.

Радіємо разом з учнями, що вони дізналися про роботу ще однієї букви.

  1. Робота з графічним образом букви В.

Пропоную учням:

  1. У парі пальчиками побудувати літеру В.

  2. Прокрокувати шлях, який відтворює літеру В.

  1. Читання складів з буквою В. Завдання 1, стор.9

Пропоную дітям відкрити Букволенд на стор. 9 та прочитати склади в завданні 1.

Спочатку учні ставлять крапочки під голосними, а потім прочитують склади, приєднуючи приголосні до голосних.

Звертаю увагу: пом’якшений звук [в’] «дружить» лише з голосним звуком [і]. Іноді, поєднуючись з іншими приголосними, пом’якшений [в’] може утворювати склади з [а] (у словах цвях, свято, морквяний), але це дуже рідко. Отже складів ВЯ, ВЮ, ВЄ, ВЬО в українській мові немає.

Звертаю увагу, що буква В не дружить з Ь.

На дошці малюнок:

Хвалю учнів, що вони провели дуже цікаве дослідження і здобули важливе знання.

  1. Читання складів з буквою В. Завдання 2, стор. 9 Відеопрезентація «Буква В. Читаночка-співаночка».

Пропоную дітям проспівати склади Читаночки-співаночки у завданні 2. Використовую відеопрезентацію. Співаємо кілька разів. Перший раз співаємо повільно. Наступного разу прискорюємо темп. Третій раз співаємо швидко. На місці тире учні замість співу пласкають у долоні.

  1. Читання слыв з вивченими буквами. Завдання 3, стор. 9


ва за

вода

ву зол

ви ла

ве сла

весна

ві тер

віта ння

взуття

Світла на

Василь

Світозар


Учні ставлять крапочки під голосними, а потім прочитують слова складами, приєднуючи приголосні до голосних. Читають спочатку слова стовпчиками, а потім рядками.

  1. Робота з лексичним значенням слів. Відеопрезентація «Буква В. Гра Читай та вибирай».

Включаю відеопрезентацію. Працюємо з кожним слайдом, пропоную учням:

  1. подивитися на малюнок,

  2. прочитати слова під малюнком,

  3. назвати те слово, що називає намальоване,

  4. перевірити свою відповідь.

  1. Робота з лексичним значенням слів. Завдання 4, стор.9. Робота в парі.

мо – ро – зи – во – зи – ма – ту – ся

Учні мають прочитати склади, знайти слова та обвести їх за зразком.

Мають утворитися слова

МОВА ВАЗА ЗАЛІЗО ЗОРІ РІЗДВО

МОРОЗИВО ВОЗИ ЗИМА МАТУСЯ

Перший рядок опрацьовують фронтально. Другий рядок пропоную опрацювати в парах.

  1. Формування дії письма. Робота в Прописах. Частина 3, стор. 6.

  2. Формування дій контролю та оцінки. Прописи, стор. 6.

  3. Підсумок уроку.

Про позначення яких звуків дізналися на цьому уроці? (Твердого [в] та пом’якшеного [в’]).

Як позначаються ці звуки? (Літерою В).

У чому особливість пом’якшеного звука [в’]? (Трапляється лише перед [і] і дуже рідко перед [а], не дружить з Ь).

Кажу, що ми ще продовжимо працювати з позначенням цих звуків на письмі.

  1. Хвалю першокласників за співпрацю на уроці. Пропоную зафарбувати в Букволенді кружечок з номером сторінки 9, а в Прописах квадратик з номером сторінки 6.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Позначення звуків [в], [в’] буквою В в

Дослідницькі/проблемні запитання:

  • Як позначити на письмі звук [в].

  • Чи є у звука [в] парний за м’якістю звук.

  • У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [в’].

Завдання:

  • Відкрити, що звук [в] позначається буквою В в.

  • Відкрити, що у звука [в] немає парного за м’якістю звука.

  • Відкрити особливості вимови та вживання пом’якшеного звука [в’]: утворює склад лише з голосним [і] та дуже рідко з [а] (ві, цвя, свя), не «дружить» з м’яким знаком (вь).

  • Удосконалювати навички читання та письма.

  • Формувати вміння свідомого читання.

  • Навчати активного слухання в умовах усного спілкування.

  • Навчати висловлювати власну думу в умовах застосування наявного способу дії.

  • Формувати відповідну поведінку в місцях суспільного користування (театрі).

  • Навчати роботи в парі.

Обладнання:

  • Зошит-посібник «Букволенд» Частина 3, стор. 9-11.

  • «Прописи» Частина 3, стор. 6-7.

  • Плакат «Місто Букволенд».

  • Фішки-моделі голосних та приголосних звуків, модель наголосу в кожного учня.

  • Відеопрезентація «Буква В. Читаночка-співаночка».

  • Відеопрезентаціія «Буква В. Читай та вибирай».

  • Відеопрезентація «Буква В. Розминка».

  • Відеопрезентація «Буква В. Гра «Чарівна квітка».





Розробка

Тема уроку: Позначення твердого звука [в] та пом’якшеного звука [в’] буквою В, в

  1. Привітання.

Вітаю дітей. Пропоную їм привітатися з тим, хто зліва, з тим, хто справа, називаючи однокласників по імені та посміхаючись.

  1. Що ми вже знаємо та вміємо.

Звертаю увагу, що один з будинків Міністерства приголосних вони вже заповнили буквами-працівниками і почали заповнювати другий будинок.

Пропоную учням пригадати, у чому особливість роботи букв, які мають розміщуватися в другому будинку. (Вони позначають тверді та пом’якшені звуки) Про роботу якої такої букви ви вже дізналися? (Про букву М).

  1. Постановка та розв’язання проблемного запитання «Як позначити на письмі звук [в]» Завдання 1, стор.9

Говорю учням, що з вивченими буквами вони працюють вже досить упевнено. Пропоную продовжити знайомство з роботою букв.

Заохочую учнів скласти слово:

  • перший склад цього слова є в словах ВАЛІЗА та КАВА (Це склад ВА),

  • другий склад цього слова є в словах ЗАМЕТ та КОЗА Це склад ЗА).

Слово – ВАЗА.

Вивішую на дошку малюнок ВАЗА. Пропоную учням за допомогою фішок-моделей скласти звукову модель цього слова. Заохочую одного з учнів працювати на дошці, а іншим – на партах. По закінченні роботи узгоджую результати:







Усі разом позначаю буквами ті звуки, літери на позначення яких діти вже вивчили. Під звуком [в] ставлю знак питання:

? А З А

Запитую в учнів, чи знає хтось з них, як позначається в українській мові звук [в]. Пропоную тому, хто знає, вийти та записати відповідну літеру замість знаку запитання. Якщо бажаючих немає, роблю сама:

В А З А

Читаємо разом всім класом слово, яке вийшло та радіємо, що впоралися:

В А З А



Яка нова буква допомогла записати слово? (Буква В). Який звук вона позначила? (Звук [в]).

  1. Постановка та розв’язання запитання «Чи є у звука [в] парний за м’якістю звук» Завдання 1, стор.9

Говорю учням, що тепер вони знають, що не всі тверді звуки мають парні м’які звуки. Деякі мають парні пом’якшені. Пропоную з’ясувати, чи є у звука [в] парний за м’якістю звук.

Вивішую на дошку малюнок ВІДРО. Вимовляю це слово кілька разів.

Увага! Український звук [в’] відрізняється від російського [в’]: він максимально наближений до твердого [в].

Заохочую учнів вимовити слово разом зі мною. Звертаю увагу дітей, що перші звуки в словах [ваза] та [в’ідро] майже не відрізняються.

Роблю висновок: в українській мові у звука [в] немає пари за м’якістю.

  1. Постановка та розв’язання проблемного запитання «У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [в’]» Завдання 1 стор. 9

Нагадую, що ми вже натрапляли на таке, коли звук вимовляється майже як твердий, а стоїть перед [і]. Такий звук називається пом’якшеним: пом’якшені звуки вимовляються майже як тверді, але стоять перед [і], а іноді (дуже рідко) й перед деякими іншими голосними звуками.

Пропоную пригадати, якою позначкою учні домовилися позначати пом’якшені звуки:


Складаю разом з учнями звукову модель слова ВІДРО:










Пропоную позначити звуки буквами. Обговорюємо:

  • якою літерою можна позначити звук [в’], чи підійде буква В (Так, буква В підійде, бо звуки [в] та [в’] майже не відрізняються у вимові):

В І Д Р О



  1. Внесення букви В до Міста Букволенд.

Звертаюся разом з учнями до плакату «Місто Букволенд». Міркуємо, де ж «працює» буква В на позначення звуків [в] та [в’]. Пропоную учням запитання:

  • у якому Міністерстві працює буква В? (У Міністерстві приголосних);

  • які звуки позначає ця буква? (Звуки [в] та [в’]);

  • ці звуки дзвінкі чи глухі? (дзвінкі);

  • що ми знаємо про звук [в’] (це пом’якшений звук).

Робимо висновок: буква В позначає твердий та пом’якшений дзвінкі звуки, та записуємо букву В на відповідному місці:

Заохочую учнів внести букву В у Місто Букволенд на стор. 63.

Радіємо разом з учнями, що вони дізналися про роботу ще однієї букви.

  1. Робота з графічним образом букви В.

Пропоную учням:

  1. У парі пальчиками побудувати літеру В.

  2. Прокрокувати шлях, який відтворює літеру В.



  1. Читання складів з буквою В. Завдання 1, стор.9

Пропоную дітям відкрити Букволенд на стор. 9 та прочитати склади в завданні 1.

Спочатку учні ставлять крапочки під голосними, а потім прочитують склади, приєднуючи приголосні до голосних.

Звертаю увагу: пом’якшений звук [в’] «дружить» лише з голосним звуком [і]. Іноді, поєднуючись з іншими приголосними, пом’якшений [в’] може утворювати склади з [а] (у словах цвях, свято, морквяний), але це дуже рідко. Отже складів ВЯ, ВЮ, ВЄ, ВЬО в українській мові немає.

Звертаю увагу, що буква В не дружить з Ь.

На дошці малюнок:

Хвалю учнів, що вони провели дуже цікаве дослідження і здобули важливе знання.





  1. Читання складів з буквою В. Завдання 2, стор. 9 Відеопрезентація «Буква В. Читаночка-співаночка».

Пропоную дітям проспівати склади Читаночки-співаночки у завданні 2. Використовую відеопрезентацію. Співаємо кілька разів. Перший раз співаємо повільно. Наступного разу прискорюємо темп. Третій раз співаємо швидко. На місці тире учні замість співу пласкають у долоні.

  1. Читання слыв з вивченими буквами. Завдання 3, стор. 9

ва́за

вода́

ву́зол

ви́ла

ве́сла

весна́

ві́тер

віта́ння

взуття́

Світла́на

Василь

Світозар

Учні ставлять крапочки під голосними, а потім прочитують слова складами, приєднуючи приголосні до голосних. Читають спочатку слова стовпчиками, а потім рядками.

  1. Робота з лексичним значенням слів. Відеопрезентація «Буква В. Гра Читай та вибирай».

Включаю відеопрезентацію. Працюємо з кожним слайдом, пропоную учням:

  1. подивитися на малюнок,

  2. прочитати слова під малюнком,

  3. назвати те слово, що називає намальоване,

  4. перевірити свою відповідь.

  1. Робота з лексичним значенням слів. Завдання 4, стор.9. Робота в парі.

мо – ва – за – лі – зо – рі – здво

мо – ро – зи – во – зи – ма – ту – ся

Учні мають прочитати склади, знайти слова та обвести їх за зразком.

Мають утворитися слова

МОВА ВАЗА ЗАЛІЗО ЗОРІ РІЗДВО

МОРОЗИВО ВОЗИ ЗИМА МАТУСЯ

Перший рядок опрацьовують фронтально. Другий рядок пропоную опрацювати в парах.

  1. Формування дії письма. Робота в Прописах. Частина 3, стор. 6.

  2. Формування дій контролю та оцінки. Прописи, стор. 6.

  3. Підсумок уроку.

Про позначення яких звуків дізналися на цьому уроці? (Твердого [в] та пом’якшеного [в’]).

Як позначаються ці звуки? (Літерою В).

У чому особливість пом’якшеного звука [в’]? (Трапляється лише перед [і] і дуже рідко перед [а], не дружить з Ь).

Кажу, що ми ще продовжимо працювати з позначенням цих звуків на письмі.

  1. Хвалю першокласників за співпрацю на уроці. Пропоную зафарбувати в Букволенді кружечок з номером сторінки 9, а в Прописах квадратик з номером сторінки 6.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.