Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Урок "Написання й відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ, імен по батькові"

Українська мова

Для кого: 6 Клас

16.12.2019

4872

427

0

Опис документу:
Мета: дати відомості про основні способи творення іменників, суфікси, які надають значення зменшеності, пестливості або збільшеності, згрубілості; пояснити відмінювання прізвищ, імен та по батькові; формувати вміння визначати способи творення іменників та утворювати іменники різними способами.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

УРОК № 58

ДАТА :

Тема:

Написання й відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ, імен по батькові.

Мета:

дати відомості про основні способи творення іменників, суфікси, які надають значення зменшеності, пестливості або збільшеності, згрубілості; пояснити відмінювання прізвищ, імен та по батькові; формувати вміння визначати способи творення іменників та утворювати іменники різними способами; розвивати культуру усного та писемного мовлення; сприяти збагаченню словникового запасу учнів словами, утвореними за допомогою антонімічних суфіксів.

Тип уроку:

урок формування практичних умінь та навичок.

Обладнання:

підручник, таблиця.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

  1. Орфографічний диктант

У (не)роби завжди (не)врожай. Красить (не)краса, а розум. Лінивого вчи (не)молотом, а голодом. Совість чиста,як поцілунок (не)мовля. Для пташки і золота клітка – (не)воля. Такий (не)жить – хоч би вижить. Вчи (не)штурханцями, а слівцями. Бійся (не)чорта, а лихого чоловіка.

  1. Відкрийте дужки ,поясніть правила написання частки не з іменниками

(Не)безпека, (не)ук, (не)довір’я, (не)жить, (не)точність, (не)щастя, (не)года, (не)вихованість, ( не)отеса, (не)міч, (не)воля, (не)дбальство, (не)доросток, (не)робство. Красить (не)краса, а розум. Бійся (не)чорта, а лихого чоловіка.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Пояснення вчителя.

Є слово, з яким людина не розлучається ніколи. Як народиться дитина – до неї це слово приходить першим.Воно має бути дзвінким і красивим.

  • Скажіть,будь ласка, про яке слово йде мова?(Ім’я)

«На ім’я називають, а по батькові величають!» – так говорили здавна на Русі.

Сьогодні ми будемо вчитися утворювати, грамотно писати, відмінювати чоловічі,жіночі імена по батькові та прізвища.

Хоч ці правила на перший погляд прості, але помилок хоч греблю гати.

VІІ. Виконання вправ на закріплення.

1. Робота біля дошки. Записати, від поданих у дужках імен утворюючи імена по батькові.

І. Семен (Тарас), Богдан (Сильвестр), Олег (Ігор), Ярослав (В’ячеслав), Сергій (Юрій), Олександр (Валерій), Микола (Мефодій), Орест (Микола), Андрій (Євген, Євгеній), Світлана (Лука), Свирид (Яків), Митрофан (Хома).

ІІ. Олена (Степан), Іванна (Дмитро), Галина (Петро), Роксолана (Лев), Алла (Гнат, Ігнатій), Любов (Анатолій, Анатоль), Мар’яна (Валер’ян, Валерій), Дзвенислава (Ілля, Ілько), Парасковія (Яків), Анастасія (Хома).

2. Робота з таблицею.

Відмінювання імен по батькові

Н.

Р.

Д.

З.

О.

М.

Кл.

Іван Петрович

Івана Петровича

Івану (Іванові) Петровичу

Івана Петровича

Іваном Петровичем

(на) Івані (Іванові) Петровичі

Іване Петровичу!

Ольга Семенівна

Ольги Семенівни

Ользі Семенівні

Ольгу Семенівну

Ольгою Семенівною

(на) Ользі Семенівні

Ольго Семенівно!

3. Переписати, подані в дужках імена по батькові ставлячи в формі потрібного відмінка.

Запросити (Борислав Леонтійович та Ірина Кіндратівна). Передати (Богумила Веніамінівна та Полікарп Костянтинович). Підтримати … (Єлизавета Лаврентіївна та Владислава Ігорівна). Запропонувати (Дарина Феодосіївна та Павло Пантелеймонович). Запитати (Світозар Володимирович і Зоя Гордіївна). З’ясувати у (Зореслава Фотіївна та Віктор Віталійович). Зустрітись із (Аліна Сигизмундівна і Сергій Анастасійович). Викликати (Мирослава Аполінаріївна та Феофан Лазарович).

4. Подані імена по батькові поставити у формі кличного відмінка. Два-три з них увести до самостійно складених речень у ролі звертання.

Федір Павлович, Оксана Мелентіївна, Тарас Олександрович, Михайло Миколайович, Зоряна Вікентіївна, Лідія Святополківна, Володимир Самійлович, Надія Себастіянівна, Ольга Іполитівна, Ївга Андріївна, Євгенія Леопольдівна, Аристарх Захарович.

5. Дібрати власні приклади, назвавши імена по батькові вчителів, однокласників, друзів.

6. Коментар учителя. Відмінюються чоловічі та жіночі імена та імена по батькові як іменники відповідної відміни. Утворюються — від власних імен за допомогою суфіксів.

Увага! Ілля, Ілліч, Іллівна; Лука, Лукич, Луківна; Хома, Хомич, Хомівна; Сава, Савич, Савівна; Кузьма, Кузьмич, Кузьмівна, Микита, Микитович, Микитівна; Яків, Якович (Яковлевич), Яківна (Яковлівна).

V. Виконання системи завдань творчого характеру

1. Лінгвістичне дослідження

- До поданих імен дібрати чоловічі й жіночі імена по батькові. Записати їх. Позначити суфікси.

Анатолій, Андрій, Гордій, Герасим, Захар, Іларій, Лук’ян, Микола, Кость, Яків, Кузьма, Василь, Юліан, Орест, Віталій.

  1. Скласти зв’язне висловлювання на тему «Нові знайомства під час подорожі», використовуючи утворені імена по батькові.

3. Самостійна робота з прийомом взаємоперевірки

- Переписати, уставляючи на місці крапок потрібні суфікси. Аргументувати свій вибір.

Батьківщина — це твоє рідне слово. Бережи і вивчай мову українську. Це мова великого народу. Українською мовою написані безсмертні твори Івана Петров… Котляревського, Тараса Григор… Шевченка, Івана Яков… Франка, Ольги Юліан… Кобилянської, Олександра Євдоким… Корнійчука, Максима Тадей… Рильського, Миколи Платон… Бажана, Івана Кіндрат… Микитенка, Михайла Панас… Стельмаха, Олеся Терентій… Гончара.

VІІІ. Підбиття підсумків уроку.

ІХ. Домашнє завдання

§ 36. Вправа 309

3

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.