Зараз в ефірі:
Вебінар:
«
Підвищення кваліфікації та атестація педагогічних працівників ЗДО і ЗЗСО за новим профстандартом
»
Взяти участь Всі події

Урок на тему:"ГРАК – ПЕРЕЛІТНІХ ПТАХ"

Природознавство

Для кого: 3 Клас

01.07.2020

293

1

0

Опис документу:
Мета проекту:поглибити знання школярів про граків, їх будову та різноманітність; формувати уявлення учнів про пристосування птахів до польоту; ознайомити із живленням птахів та пристосуваннями до добування їжі; удосконалювати вміння доводити й робити висновки; розвивати вміння висувати проблему та шукати шляхи її розв’язання; учити дітей робити висновки, узагальнення; формувати вміння доводити власну думку;вчити працювати самостійно, в групах;
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ГРАК – ПЕРЕЛІТНІХ ПТАХ

Мета проекту:поглибити знання школярів про граків, їх будову та різноманітність; формувати уявлення учнів про пристосування птахів до польоту; ознайомити із живленням птахів та пристосуваннями до добування їжі; удосконалювати вміння доводити й робити висновки; розвивати вміння висувати проблему та шукати шляхи її розв’язання; учити дітей робити висновки, узагальнення; формувати вміння доводити власну думку;вчити працювати самостійно, в групах; виховувати прагнення дбайливого ставлення до граків.

Тривалість проекту: 1 тиждень.

Хід роботи над проектом.

І. Попередня робота.

На уроках природознавства поглибили знання учнів про птахів, їх будову і різноманітність; розширили знання про перелітних, осілих та кочових птахів, значення птахів у природі та житті людини..

ІІ. Підготовчий етап

  • Розроблення плану проекту.

  • Об’єднання дітей у групи.

  • Ознайомлення з темою проекту.

  • Проведення інструктажів.

ІІІ. Планування роботи.

  • Ознайомлення учнів з метою роботи та завданнями для груп.

  • Розподіл обов’язків між членами групи.

  • Пошук учнями інформації, визначення шляхів виконання завдань.

ІV.Пошуковий етап.

Самостійна робота учнів над індивідуальними та груповими завданнями.

1-ша група.

  • Пошук інформації про опис та спосіб життя граків.

2-га група.

  • Пошук інформації про розмноження та харчування граків.

3-тя група.

  • Учні готують вірші, прислів’я та приказки про граків та обговорюють їх.

4-та група.

  • Учні готують цікаву інформацію про граків.

V. Узагальнюваний етап.

Обговорення отриманих даних. Оформлення творчого звіту.

Тема. Грак – птах року 2020.

Обладнання: комп’ютер, проектор, зображення грака.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.

-Ось і все! Дзвенить дзвінок,

В гості йде до нас урок.

Сядьте зручно! Усміхніться

І на мене подивіться!

Треба дружно привітатись.

Добрий день!

Дружно, голосно сказати.

Добрий день!

Вправо, вліво поверніться,

Один одному всміхніться.

Ще раз дружно привітались.

Добрий день!

Вправа «Очікування»

  • Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Орієнтовні відповіді учнів

Я очікую, що на уроці буде цікаво.

Я хочу дізнатися щось корисне та важливе.

Я очікую, що ми будемо працювати в групах.

Я очікую, що ми будемо працювати творчо.

  • А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви точно і правильно висловлюватимете свої думки, будете активними, злагодженопрацюватимете в групах.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  • На попередньому уроці ми з вами говорили про птахів. Визначили, що птахів можна поділити на три групи: осілі, перелітні та кочові. Скажіть, яких птахів називають осілими, перелітними, кочовими? Яке значення птахів у природі? Як потрібно охороняти птахів?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.

Щобдізнатися про що буде наш урок вам потрібно відгадати загадку.

Чорний, моторний,

по полю ходить,

черв’ячків ловить.

Кричить: «Крак!» А звати його … (грак)

Тому сьогоднішній урок буде присвяченийзахисту проекту «Грак- птах року 2020», над яким ви працювали протягом тижня.

ІV. ЗАХИСТ ПРОЕКТУ

  • Чим же відрізняється грак від ворони та який спосіб життя ведуть граки? Відповіді на ці запитання нададуть учні 1-ї групи. Надаємо їм слово!

Виступ 1-ої групи

Повідомлення учнів супроводжується демонструванням малюнків.

Опис

Грак — Corvusfrugilegus – це птах, що відноситься до загону горобцеподібних, родина воронових. Приналежність до сімейства воронових робить цю птицю зовні схожою на ворону.Багато хто, за зовнішнім виглядом грача і ворону не можуть відрізнити, однак, ці птахи мають відмінності.

У грака струнке підтягнуте тіло, розміри грача трохи менше, ніж ворони, довжина тіла птаха становить близько 45 сантиметрів. При такому розмірі маса тіла птаха досягає 450-480 грамів.

Характерною відмітною ознакою грача є ділянка неопереної шкіри на голові навколо дзьоба. Це, правда, властиве тільки дорослим птахам.

Молоді особини, які ще не досягли статевої зрілості і мають відмінне від дорослих птахів оперення, такого кільця шкіри непокритою пір’ям не мають. Молоді птахи лише з часом втрачають пір’я навколо дзьоба.

Пір’я грака позбавлене буйства фарб, воно повністю чорне. Але при цьому граки мають унікальний синій металевий блиск. Особливо в ясну сонячну погоду гра світла на пір’ї птахи просто приголомшлива. Відрізнити грака від ворони можна по відсутньому оперенню на дзьобі

Дзьоб також як і пір’я пофарбований в чорний колір. Потрібно зауважити, що дзьоб цієї птиці має особливу будову, він дуже сильний і міцний. Особливого таланту до виконання пісень у грача немає, зазвичай він видає басисті звуки з хрипотою. Звуки, які видають ці незвичайні птахи, дуже схожі на каркання ворон. Граку не властиво звуконаслідування, в його арсеналі, як правило, є лише два варіанти звуків – «кааа» і «краа».

Спосіб життя

Грак є суспільним птахом, все життя проводить у товаристві собі подібних, іноді складаючи численні (сотні птахів) групи. Політ важкий, з ледачими помахами крил, але буває маневровий, часто ширяючий. Здобуває поживу переважно на землі, відшукуючи безхребетних, в основному черв'яків і комах, частини рослин, насіння, дрібних хребетних, падло, харчові покидьки, місцями фрукти, насіння хвойних, волоські горіхи, жолуді.

Граки разом з іншими представниками родини воронових наділені високими розумові здібностями, вищими не тільки за інших птахів, а й за більшість тварин. Численні спостереження доводять, що граки керуються не тільки інстинктами, а й інтелектом. Розум птахи виявляють у розумінні деяких фізичних процесів та умінні рахувати кількість речей. Так, в одному з досліджень граки не могли дістатитися до хробака, який плавав у вузькій високій склянці з водою. Її неможливо було перекинути, тому птахи здогадалися кидати камінці у склянку. Граки швидко зрозуміли, що чим більші камінці будуть у воді, тим швидше підійметься її рівень.

Виступ 2-ї групи

Розмноження

Гнізда граки найчастіше мостять в верхівкових розвилках крони або на бічних гілках на значній (до 15-20 м) висоті, крім випадків, коли під гніздування зайняті низькорослі дерева. Порода дерев, зазвичай, не грає істотної ролі при виборі місця гніздування. Колонії бувають дуже щільними, особливо за браком придатних дерев. Буває, що на одному дереві розташовується до декількох десятків гнізд, і тоді деякі з них, тісно з'єднуючись краями, утворюють громіздкі споруди химерної форми. На більш-менш великих лісових ділянках колонії розосереджені і нерідко займають значну площу.

Крім того, відомі рідкісні випадки поселення граків в незвичайних місцях, наприклад на металевих опорах ліній електропередач. Гнізда досить масивні, споруджуються із сухих деревних гілок і сучків та використовуються протягом декількох років, у зв'язку з чим регулярно добудовуються і з кожним роком збільшуються. (Якщо гніздо з якоїсь причини не займається, будівельний матеріал швидко розтягується птахами для спорудження нових гнізд.) Глибокий лоток рясно вистилається сухою травою, мохом, ликом, шерстю, пір'ям, нерідко серед цього матеріалу трапляються нитки, конопать, дрібні ганчірки, обривки паперу, тощо.

У кладці зазвичай 3-5, рідше 6 яєць. Забарвлення та розміри їх бувають дуже схожі з яйцями сірої ворони, але частіше вони трохи дрібніше і відрізняються буро-жовтим відтінком. До гніздування птах береться рано - в першій декаді квітня, причому свіжі (пізні і повторні) кладки можна виявити до середини травня. У центрі колонії кладки з'являються дещо раніше, ніж на периферії. У році один виводок.

Харчування граків

Граки не надто вибагливі до їжі, це всеїдні птахи. Ранньою весною, в період прильоту, вони їдять торішні насіння рослин, залишки зернових, шукають на проталинах перших комах і жуків.

Загалом, харчуються всім, що їм вдається роздобути. З настанням тепла в раціоні все більше з’являються різні комахи, яких граки знаходять на молодий листі, землі, яка більше не покрита снігом, ловлять навіть у польоті.

У літній час граки віддають перевагу різним зерновим. Насіння кукурудзи, соняшнику, гороху є улюбленими ласощами птахів. В цей час птахи поїдають значно менше комах, так як рослинна їжа такого плану дуже ситна і багата енергією.

У період дозрівання динею і кавунів, граки можуть приносити збитки фермерам, так як вони розкльовують і пошкоджують баштанні. Це ж стосується і посівів зернових, іноді граки викльовують зерна і псують урожай.

Виступ 3-ї групи

Загадки

Чорномазий, білодзьобий,

Він за плугом важко ходить,

Черв’ячків, жучків знаходить –

Сторож вірний, друг полів,

Перший вісник теплих днів.

(Грак)

Вірш Радченко «Грак»

Так поважно грак крокує,

Не боїться він людей.

Роздивляється, пильнує,

Зустріча новий він день.

З гордо витягнутим дзьобом

Йде по стежці, не зверта.

Ось крутнувсь й пішов підскоком,

Ось навприсядки сіда.

Зупинився, щоб спочити,

Крила широко розкрив.

Вирішив: пора летіти —

Марш ранковий завершив.

Ось така в грака забава:

Вранці стежкою гулять.

І важливіша є справа:

Ще б навчитися співать.

Прислів’я та приказки

Якщо граки граються – буде гарна погода.

Граки літають високо зграями і опускаються стрімко на землю – на дощ.

Граки зграями і з криком в’ються над гніздами, то сядуть, то знову злетять – погода зміниться.

Якщо граки пасуться на траві — невдовзі задощить.

Грак прилетів — через місяць зійде сніг.

Виступ 4-ї групи

Граків та ворон можна вважати розумними птахами. Вони селяться поблизу людських осель бо там тепліше і затишно. Їжу шукають собі на звалищах, бо там її багато. Щоб прогодуватися, проявляють кмітливість. Уміють розмочити тверду їжу в калюжі. Цього не роблять інші птахи.

Граки і ворони є розумними птахами. Вони дружні й кочують великими зграями. У пошуках їжі проявляють кмітливість на відміну від інших птахів. Саме їх найчастіше побачиш на звалищах, де багато поживи. Уміють розмочити тверду їжу. Кидають у посудину камінці, щоб напитися через вузьке горло. Здається, ніби вони можуть думати по-людськи.

У порівнянні з іншими птахами грак і ворона є досить розумними. Грак здогадався розмочити твердий бублик і тоді з'їв його, а синиці й горобці залишилися голодними. Кажуть, що ворона вміє відкривати защіпки на воротах, навіть рахувати. Ці птахи полюють зграями, дружнім гуртом дають відсіч ворогові. Їхня поведінка вирізняє їх серед інших птахів.

Граки вирішили задачу Архімеда

Учені в черговий раз підтвердили, що граки є одними з найрозумніших птахів: у серії випробувань вони використовували камені, щоб підняти рівень води в судині. Вважається, що спостереження схожого явища у ванні привело Архімеда до відкриття закону, який був названий пізніше його ім'ям. Стаття дослідників з'явилася в журналі CurrentBiology, а її короткий виклад наводить ВВС News.

Згідно з однією з легенд, Архімеду було дано завдання з'ясувати, чи була корона Герона II, царя Сиракуз, виконана з чистого золота. Для цього було необхідно зміряти її об'єм, проте корона мала неправильну форму, тому геометрично це було зробити майже неможливо. Згідно з легендою, рішення задачі прийшло до Архімеда, коли той купався у ванній - він відмітив, що його тіло витісняє рідину з ванної. В результаті він дійшов висновку, що об'єм рідини, що витісняється, рівний об'єму зануреного тіла. У рамках дослідження гракам надавалася судина з невеликою кількістю води. На поверхні води плавала їжа. При цьому безпосередньо дістати їжу граки не могли - судина була дуже глибокою. Поряд з судиною дослідники розміщували купку каменів одного розміру.

З чотирьох граків двоє відразу здогадалися, що треба робити - вони почали кидати камені в судину, щоб рівень води піднявся до прийнятного рівня, і птахи могли дістатися до їжі. Інші двоє справилися із завданням з другої спроби.

Щоб перевірити, наскільки птахи розуміють механіку процесу, що відбувається, під час наступного випробування учені розклали перед граками камені різних розмірів. З'ясувалося, що птахи вважають за краще використовувати камені побільше. Окрім цього, коли гракам на вибір пропонувалася судина з водою і судина з тирсою, птахи вибирали судину з водою.

Численні досліди вже не раз підтверджували інтелект граків. Так, нещодавно ученим вдалося довести, що ці птахи здатні використовувати декілька інструментів одночасно - здатність, яку раніше помічали тільки у приматів. При цьому біологи відзначають, що нічого подібного в дикій природі граки не роблять. Дослідники вважають, що це пов'язано з тим фактом, що в цьому просто немає необхідності: птахи здобувають птах без додаткових інтелектуальних зусиль.

V.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ДАНИХ.

- Ми почули багато цікавого про грака

Обговорення вірша Ольги Шнуренко «Граки прилетіли»

Вранці під ковдрою стало дуже жарко, тіло пашіло.

Перша думка була – я захворіла. Друга – стали більше подавати тепло по трубах із котельні.

Коли глянула у вікно, відразу зрозуміла, що сьогодні кардинально потепліло…

Довкілля, яке було сліпучо-білим, голубим, чистим, іскристим, раптом стало сірим і поруділо.

Радісно потягнулися дерева вгору до неба, налипання снігу на гілках зовсім облетіло.

На карнизах дахів висять льодяні бурульки, які також скоро, як тільки пригріє яскраве сонце, попадають на землю, як яблука спілі…

Відчинила вікно навстіж і ніздрі залоскотав ледве відчутний аромат весни. Подумки себе питаю, чи це реально, чи може мої сни?

Глянула вниз і побачила, що на снігу поважно ходять ворони – так і захотілося закричати що є сили: »Весна прийшла! Граки прилетіли»…

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Вправа «Мікрофон»

  • Чи справдилися ваші очікування?

  • Що нового ви дізналися?

  • Що вам найбільше сподобалося на уроці?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили