Урок на тему "Значення бактерій в природі та житті людини"

Біологія

Для кого: 6 Клас

07.04.2018

966

6

0

Опис документу:
Розробка поглиблює знання учнів про бактерії; визначає значення бактерій у природі та житті людини. Розвиває уміння порівнювати будову і процеси життєдіяльності бактерій та представників інших царств; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки і узагальнення. Виховує розуміння цінності всіх живих організмів і природи в цілому, формує інтерес до предмета.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Значення бактерій в природі та житті людини.

Мета: Освітня. Поглибити знання учнів про бактерії; визначити значення бактерій у природі та житті людини.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову і процеси життєдіяльності бактерій та представників інших царств; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки і узагальнення.

Виховна. Виховувати розуміння цінності всіх живих організмів і природи в цілому, формувати інтерес до предмета.

Обладнання та матеріали: підручник, зошити, таблиці та малюнки, що ілюструють бактерії.

Терміни і поняття: ціанопрокаріоти, Археї, біфідобактерії, бульбочкові бактерії, паразитизм, симбіоз.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, комунікативна, загальнокультурна, соціальна, здоров'язбережувальна, науково-природнича.

Епіграф уроку:

«Природа – такий же унікум,

як картина Рафаеля.

Знищити її легко,

відновити неможливо»

(І. П. Бородін)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день, шановні учні! Сьогоднішній урок ми присвятимо найдрібнішим організмам, які постійно оточують нас, залишаючись невидимими, але відіграють велику роль. Саме з них розпочалося життя, вони були перші живі істоти, здатні до фотосинтезу. Ви вже зрозуміли, що мова йдеться про бактерії.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Прийом «Впізнай хворобу» (Учні повинні впізнати небезпечні бактеріальні захворювання за описом і назвати збудника)

  1. Переносником цієї хвороби можуть бути дикі тварини, особливо мляві, такі як щури, миші, ховрахи, бабаки - … (чума, збудник - чумна паличка)

  2. Переносником цієї хвороби можуть бути дикі птахи особливо слабкі, такі як голуби, папуги - … (орнітоз, збудник - хламідія)

  3. Переносником цієї хвороби можуть бути воші – … (висипний тиф, збудник – ріккетсія тифозна)

  4. Збудник може бути в сирій воді, або брудній воді з неприємним запахом - … (холерний вібріон)

  5. Збудник цієї хвороби може бути у консервах (найчастіше м’ясних, грибних, рибних) - … (ботулізм)

2. Прийом «Інтелектуальна розминка»

1. Відомо, що повітря в місцях великого скупчення людей (вокзал, кінотеатри), насичене бактеріями, а в чистому повітрі, особливо в природних умовах, їх мало. Чому? (Чисте повітря не підходить для життя бактерій, оскільки для їх існування потрібні такі речовини як аміак, сірчистий газ, які відсутні у чистому повітрі)

2. В дуже сухому ґрунті, наприклад в пісках пустині, добре зберігаються трупи тварин. Дайте пояснення цьому явищу. (Сухий пісок пустині безводний і тому не підходить для розвитку бактерій гниття. Через це трупи тварин висихають (муміфікуються), але не руйнуються)

3. Одна бактеріальна клітина через 10 днів може дати нащадків, об’єм яких рівняється об’єму земної кулі. Однак цього не відбувається. Чому? (Бактерії у великій кількості гинуть під дією зовнішніх факторів – світла, холоду, тепла, хімічних речовин)

4. Велика кількість бактерій можуть знаходитися в умовах, які для інших організмів зовсім неприйнятні. Дайте пояснення цьому явищу. (Проста внутрішня будова, використання для живлення органічних відходів, здатність до швидкого розмноження забезпечують панування бактерій в природі)

5. Руди заліза і марганця можна зустріти на дні озер та боліт. Звідки вони могли там з’явитися? (В результаті діяльності бактерій, які накопичують ці речовини)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Якби бактерії припинили розкладати органічні речовини решток та продуктів життєдіяльності організмів і виділяти при цьому вуглекислий газ, його запаси в атмосфері та світовому океані вичерпалися приблизно за 2 тис. років і наша планета перетворилася б на купу сміття. Тобто, бактерії протягом тисячу років відігравали і відіграють важливе значення.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Значення бактерій в природі та житті людини (Розповідь вчителя та робота з підручником – складання опорного конспекту)

  • Очищення планети від органічних решток та відходів (бактерії гниття);

  • Створення та розщеплення органічних речовин;

  • Формування сучасної кисневої атмосфери Землі (ціанобактерії);

  • Забезпечення життя рослин, грибів, тварин;

  • Здатні до бродіння (бактерії використовують для виготовлення кислого молока, сметани, масла, кефіру, сиру, під час засолення огірків);

  • Здатні до фотосинтезу;

  • Збагачення ґрунту Нітрогеном (азотофіксуючі бактерії);

  • Бактерії – паразити спричинюють захворювання (є збудниками інфекційних хвороб – дизентерії, холери, туберкульозу, бронхіту, ботулізму …)

  • Бактерії – симбіонти отримують взаємну користь (молочнокислі бактерії, бульбочкові бактерії, оцтовокислі бактерії);

  • Бактерії є найдавнішою групою живих організмів нашої планети;

  • Псують продукти харчування;

  • Бактерії використовуються для отримання газу, нафти, ацетону, етилового і бутилового спиртів, оцтової кислоти, гормонів, антибіотиків, вітамінів;

  • Бактерії використовуються при дубленні шкіри, виготовлення шовку, каучуку, порошку какао та кави.

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

Метод «Ти – мені, я - тобі» (Учні складають запитання з вивченої теми, щоб поставити його комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання).

VI. Підсумок уроку.

  1. Отже, ви з вами розглянули значення бактерій в природі та житті людини.

  2. Оцінювання і мотивація. Здійснити оцінювання діяльності учнів згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень.

VII. Надавання та пояснення домашнього завдання.

  1. Завдання для всього класу:

  • Вивчити параграф 14.

  • Дати відповіді на питання стор. 63.

  1. Індивідуальні та творчі завдання:

  • Скласти тематичний кросворд.

  • Виконати проект «Очищуємо помешкання від бактерій».

  • Скласти правила профілактики від хвороботворних бактерій.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.