! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

УРОК НА ТЕМУ : ВЖИВАННЯ ОСОБОВИХ ЗАЙМЕННИКІВ У ТЕКСТАХ

Опис документу:
Мета: вчити учнів упізнавати на слух і в текстах особові займенники, пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні; формувати правильні правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення. Джерела: 1. Володарська М. О., Мазурок Г. П., Пілаєва О. М. Українська мова. 4 клас. IІ семестр

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ОСОБОВІ ЗАЙМЕННИКИ. ВЖИВАННЯ ОСОБОВИХ ЗАЙМЕННИКІВ У ТЕКСТАХ

Мета: вчити учнів упізнавати на слух і в текстах особові займенники, пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні; формувати правильні правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

Вправа 234

Назвіть займенники, які утворили слово-відгадку.

Прочитайте складене речення з цими займенниками. Поясніть їхні значення.

2. Робота над прислів’ями

Прочитайте прислів’я та приказки. Підкресліть займенники.

1) Я дав би дві зими за одне літо. 2) На дощ ще і хмари не збираються, а вона вже змокла. 3) Казали минеться, а воно тільки настає. 4) Ви їсте кисле, а на нас оскома нападає. 5) Ми з тобою, як риба з водою. 6) Хоч і дощ йде, а він на долоні плює.

3. Каліграфічна хвилинка

Складіть і запишіть слово.

Ім ен ник Зай ме нн ик

Із поданих слів складіть речення.

Праця, краща, маленька, безділля, велике, за.

Підкресліть антоніми, доберіть до них синоніми.

4. Словникова робота

Гра «Загадки Діда-Буквоїда»

т л ф н п ртр т ф тб л в с н

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про займенник як частину мови.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження за мовним матеріалом

Прочитайте і порівняйте казки.

Холодно взимку Зайчикові. Вибіг Зайчик на узлісся. Мороз тріщить. Сів Зайчик під кущем, простяг лапки до Місяця просить:

Місяцю, любий, погрій Зайчика променями, бо довго ще сонечка чекати.

Холодно взимку Зайчикові. Вибіг він на узлісся. Мороз тріщить. Сів сіренький під кущем, простяг лапки до Місяця просить:

Місяцю, любий, погрій мене променями, бо довго ще сонечка чекати.

Який текст вам сподобався більше? Чим саме?

Назвіть слова, які надали можливість у другому тексті уникнути повторень слова Зайчик.

На основі другого тексту зробіть висновок про значення займенників у мовленні.

Наше мовлення було б нудним і довгим, коли б у ньому не було займенників. Отже, слова він, мене — займенники. Займенники вдало замінюють іменники, прикметники, числівники (це видно із самої назви «займенник» — замість імені, тобто замість іменних частин мови), а іноді і цілі частини речень чи інші довгі найменування. За частотою вживання займенники посідають третє місце після іменника і дієслова.

Які займенники зустрілися у другій казці?

Займенники я, ти, ми, ви, він, вона, вони — особові займенники.

2. Робота за підручником (с. 121–123)

Вправа 235

Учні складають та записують три речення, доповнюючи текст про вчителя та використовуючи займенники.

Вправа 236 (робота в групах)

Вправи 237–238 (колективно)

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Знайди»

Визначте в тексті особові займенники.

Людина побачила свою землю із космічних висот. Вона загадкова і прекрасна: жовто-бурий колір пустелі, зеленкуватий лісовий покрив, синь океанів проглядають крізь хмарну блакить. Голуба наша планета. А на ній твоя Батьківщина.

2. Самостійна робота

Прочитайте текст. Замініть іменники, що повторюються, займенником або іменником, який підходить за змістом.

КВІТИ — ДІТИ ВЕСНИ

Весна — це чарівність. Летить весна (красуня, вона) над землею з пролісками, сон-травою, фіалкою, мати-й-мачухою. Весна (чарівниця, вона) заплітає різнобарвний яскравий вінок. Сонячні промені відсвічуються у (вінку, ньому) теплими кольорами. Пробуджується природа, оживає, буяє ніжною зеленню. Тягнуться до сонця своїми рученятами провісники весни — проліски. Стоять (проліски, вони) тендітні, ніжні і водночас велично замріяні. Квіти — діти весни! Рясно вкривають (квіти, вони) землю-плодоносицю. Буяє природа.

3. Гра «Упіймай займенник»

Якщо у прочитаних реченнях є займенник, учні плескають у долоні.

Узимку прилетіла синичка до вікна. Вона замерзла й шукала затишку. Діти відчинили кватирку. Пташка влетіла в хату. Діти нагодували пташку. Вони — друзі птахів.

Настав березень. Степанко зробив шпаківню. Він повісив її на дереві.

4. Робота над загадками-жартами

  • Які два займенники вкупі руйнують дороги, ще й заважають їздити? (Я — ми)

  • До якого займенника слід додати одну літеру, щоб він перетворився на провалля? (Я — р)

  • Які займенники примушують тримати руки в чистоті? (Ми — ти)

  • Я — спереду, я — в кінці, а посередині — назва породи маленького коня. Разом — назва країни. (Я — поні — я)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Яка частина мови називається займенником?

Назвіть особові займенники.

Замість якої частини мови вживаються займенники?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 239 (с. 123).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Креативний менеджмент в умовах змін (на прикладі управління закладами позашкільної освіти)»
Просіна Ольга Володимирівна
30 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись