До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
5
міс.
2
5
дн.
2
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

урок на тему "СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИОКРЕМЛЕННЯ РЕГІОНІВ СВІТУ."

Опис документу:
Конспект уроку з географії, 10 клас, профільний рівень, курс «Регіони і країни світу», що є продовженням базової географічної освіти у профільних класах старшої школи. Він спрямований на розкриття глобальних та регіональних явищ і процесів, що відбуваються як у світі в цілому, так і в окремих субрегіонах, країнах і їх регіонах. джерело: http://geo-bav.at.ua, інтернет ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

10 клас

Урок № 109

Дата:

СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИОКРЕМЛЕННЯ РЕГІОНІВ СВІТУ.

Мета: актуалізувати й розширити знання учнів про історико-географічні регіони світу; показати сучасні підходи до виокремлення історико-географічних регіонів світу.

Обладнання: зображення прапора МОК, настінна політична карта світу, збільшене зображення карти півкуль із виділеними кордонами частин світу, підручник, географічні атласи для 10 класу (різні видання).

Ключові поняття: регіоналістика, історико-географічний регіон.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель знайомить учнів із результатами підсумкової роботи з теми «Галузевий склад світового господарства», виділяє типові помилки.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Географічний диктант

Учитель диктує назви держав, із яких учні мають записати лише європейські країни. У списку повинні бути кілька держав, чиє європейське розташування є сумнівним. Орієнтовний перелік держав: Велика Британія, Туреччина, Лесото, Сан-Марино, Росія, Литва, Ісландія, Кіпр, Албанія, Данія, Чорногорія, Грузія, Україна, Мальта, Швейцарія. У процесі написання диктанту в учнів виникнуть запитання. Учитель попереджає, що відповідь на них вони отримають наприкінці уроку.

Перевірка домашнього завдання

Виступи учнів із повідомленнями за темою «Монблан — найвища точка Європи».

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне слово вчителя

Наприкінці XX ст., коли Казахстан, вийшовши зі складу СРСР, став незалежним, чемпіони цієї країни з футболу брали участь у розіграшах Кубку азіатських чемпіонів. Але вже протягом кількох останніх років вони є учасниками Ліги Європи та Ліги чемпіонів Європи. Поясніть, чому Казахстан спершу був членом Азіатської конфедерації футболу, а потім зміг вступити до Європейської федерації футбольних асоціацій? (Оскільки можуть бути висловлені різні способи пояснення, учитель повідомляє, що остаточну від повідь на запитання має дати матеріал, який буде вивчатися на уроці.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Поняття «історико-географічний регіон»; необхідність виділення історико-географічних регіонів.

Матеріал подається у формі розповіді вчителя.

2. Традиційний підхід до виділення історико-географічних регіонів світу — поділ Землі на частини світу.

Проблемна ситуація

Учитель демонструє прапор Міжнародного олімпійського комітету та пропонує учням пояснити його символіку. Ключове запитання: чому на прапорі зображені п'ять кілець і чому кожне з них має свій колір? У процесі обговорення учні знайомляться з традиційним поділом світу на частини світу. Учитель звертає увагу, що подібний підхід зберігається й зараз у практиці багатьох міжнародних організацій: спортивних МОК, ФІФА тощо, політичних — Африканський Союз, Ліга американських країн тощо. Його покладено в основу й чинної навчальної програми з географії для 10 класу.

3. Сучасні підходи до виділення історико-географічних регіонів світу.

Усна практична робота з порівнянням історико-географічних регіонів, які виділені в різних географічних атласах; можна також використати зображення відповідної карти з підручника Б. Яценка. Головний висновок, якого мають дійти учні, — на сьогодні немає єдиного, визнаного всіма вченими, поділу світу на історико-географічні регіони. Різні вчені виділяють неоднакову їх кількість. При цьому межі одних і тих самих регіонів можуть проводитись різними вченими неоднаково (типовий приклад — Південна Африка).

4. Історико-географічні регіони ООН.

Практична робота з картою відповідного атласу.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель пропонує розглянути сучасні межі Азії та порівняти їх із межами цієї частини світу, які проводилися 50 років тому (використовуються карти атласу для 10 класу та зображення карти півкуль із виділеними кордонами частин світу — варіант 1960-х рр.). Особливу увагу потрібно звернути на межу Європи та Азії між Уральськими горами й Каспійським морем, а також межу між Азією й Океанією в районі Малайського архіпелагу й острова Нова Гвінея.

Дискусія

1. Чому деякі сучасні географи «відібрали» в Океанії західну часину острова Нова Гвінея?

2. Чому вони цього не зробили з Гавайськими островами, які є повноправним штатом США, та островом Пасхи, який є частиною південноамериканської держави Чилі?

3. Якщо в основу виділення меж історико-географічних регіонів покласти виключно державні кордони, то як має проходити межа Європи: західним кордоном Росії чи її східним кордоном? Як проводити кордони Європи у випадку з Туреччиною? Чи можна відносити Сінайський півострів до Африки?

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учні аналізують суперечливі випадки, які мали місце при написанні ними диктанту (Туреччина, Кіпр, Росія, Грузія, можливо, Ісландія й Мальта), виявляють причини протиріч.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § 58 підручника.

2. Обґрунтуйте своє бажання здійснити туристичну мандрівку до однієї з країн Європи (визначте мету поїздки, поясніть вибір місця поїздки, пору року, коли вона буде здійснена).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.