Урок на тему "СПОСОБИ ЗОБРАЖЕННЯ ЗЕМЛІ"

Опис документу:
Мета: актуалізувати знання про способи зображення Землі з курсу приро-дознавства; формувати первинні знання про особливості зображення Землі на глобусі, географічній карті, плані місцевості; розвивати вміння визначати відмін-ності в зображеннях місцевості на рисунку, фото- й аерознімках джерело: інтернет-ресурси

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

6 клас

Урок №12

Дата:

СПОСОБИ ЗОБРАЖЕННЯ ЗЕМЛІ

Мета: актуалізувати знання про способи зображення Землі з курсу природознавства; формувати первинні знання про особливості зображення Землі на глобусі, географічній карті, плані місцевості; розвивати вміння визначати відмінності в зображеннях місцевості на рисунку, фото- й аерознімках, плані; з’ясувати різницю між зображеннями земної поверхні на глобусі, плані, карті, аерофото- і космічних знімках; розвивати аналітичні здібності, допитливість, кмітливість; виховувати повагу до розвитку людських знань.

Обладнання: підручник, атлас, глобус, карта півкуль, план місцевості, аерофотознімки, знімки земної поверхні з космосу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні зможуть називати різні способи зображення місцевості, виявляти та пояснювати їх переваги та недоліки.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Прийом «Мозкова атака»

Усі можливі відповіді вчитель записує на дошці.

1. Уявіть собі, що вас попросили зобразити пришкільну територію. У які способи ви це зробите?

2. Уявіть собі, що вам необхідно зобразити територію вашої області. У які способи ви це зробите?

3. Уявіть собі, що ви вирушили в космічну подорож і на одній із планет виявили гостинних розумних істот. Які способи зображення Землі ви використаєте для її опису?

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Практична теорія»

Виконуючи завдання, ви мали можливість переконатися в різноманітності способів зображення нашої планети. З давніх-давен люди намагалися зобразити місцевість якомога точніше та докладніше.

Археологічні розкопки свідчать про існування в давніх людей рисунків і планів територій. Їх робили на камінні, бивнях мамонта, бересті. Довгий і важкий шлях пройшло людство, перш ніж навчилося складати географічні карти. Про це ви дізналися, вивчаючи розділ «Географічне пізнання Землі». А пам’ятаєте, який переворот у розвитку географічної науки здійснив глобус Мартіна Бегайма — «Земне яблуко»? Навіщо ж людям потрібні точні зображення місцевості? На це питання відповісти легко. Зображення місцевості необхідні в будівництві та сільському господарстві, у військовій справі й авіації, туризмі та подорожах і в багатьох інших видах діяльності людини. Кожний у своєму житті стикається з необхідністю побудувати план, прочитати карту, зорієнтуватися на місцевості.

На уроках, присвячених темі «Земля на плані і карті», ви навчитеся користуватися планами і картами, грамотно «читати» їх, визначати відстані та напрямки. А сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати, які способи зображення місцевості є найбільш точними та які переваги й недоліки вони мають.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1 Види зображення земної поверхні

Існують різні види зображень земної поверхні: рисунок, фотографія, аерофотознімок, план, карта, глобус тощо.

Рисунок дає загальне уявлення про вигляд місцевості, але не має точності.

Фотографія — точніше, ніж рисунок, передає особливості місцевості, але добре видно тільки ті предмети, що розташовані на передньому плані.

Аерофотознімок — зображує ділянки поверхні зверху, охоплює значні за розміром території, однак не дає інформації про призначення та назви географічних об’єктів.

План місцевості — зображує невеликі ділянки місцевості, має високу точність та містить характеристики географічних об’єктів.

Географічна карта — зменшене зображення різних за розмірами ділянок земної поверхні, складають з урахуванням кулястості Землі, подані характеристики об’єктів.

Глобус — найточніше передає зовнішній вигляд нашої планети, але не відображає дрібні об’єкти, до того ж він громіздкий.

Висновок 1. Земну поверхню можна зобразити на площині у вигляді рисунка, фотознімка, аерофотознімка, космічного знімка, плану та географічної карти. Найбільш точно передає зовнішній вигляд нашої планети глобус.

2 Переваги й недоліки плану, карти та глобусу в зображенні земної поверхні (робота в парах з підручником)

Заповнення таблиці

Основні способи зображення земної поверхні

Переваги

Недоліки

План

Географічна карта

Глобус

Висновок 2. План, карта і глобус є найбільш досконалими способами зображення земної поверхні. Ці картографічні твори мають істотні відмінності.

3 Глобус — об’ємна модель Землі

Розгляд процесу створення глобуса (робота з рисунками та схемами атласу)

Висновок 3. Глобус найточніше, без спотворення зображує земну поверхню, проте у повсякденному житті та практичній діяльності його використовувати незручно.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Експрес-тест» 1

1. «Глобус» у перекладі з латини означає:

А модель; В куля; Б великий; Г коло.

2. Творець найстарішого глобуса Землі:

А Мартін Бегайм; Б Ґерард Меркатор;

В Клавдій Птолемей; Г Джеймс Кук.

3. Подає вид місцевості збоку:

А глобус; Б фотознімок; В план; Г карта.

4. Фотографії з космосу мають найбільше значення для складання:

А географічних карт; Б туристичних маршрутів;

В планів для будівництва; Г планів сільськогосподарських угідь.

5. Найкращим помічником у вашій подорожі рідним краєм буде:

А глобус; Б карта України;

В карта вашої області; Г карта автомобільних шляхів України.

Прийом «Творча лабораторія»

1. Спрощеним варіантом плану місцевості є схема.

Складіть схему вашого шляху:

А від будинку до школи;

Б від будинку до найближчої крамниці;

В від вашого будинку до будинку вашого товариша.

Складаючи схему, використовуйте власні умовні позначення та орієнтири.

2. Вигадайте та замалюйте схематичні позначення для таких об’єктів: будинок, дерево, річка, міст, клумба, школа, вокзал, дорога, гора, яма.

Прийом «Взаємоперевірка»

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Що нового ви відкрили для себе на уроці? Чому навчилися?

Заключне слово вчителя

Зобразити земну поверхню можна у вигляді малюнка, фотознімка, аерофотознімка, плану та географічної карти.

Найбільш повну інформацію про характер земної поверхні та об’єкти, розміщені на ній, передають план і карта.

Найбільш точно зовнішній вигляд Землі передає глобус.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний текст підручника.

2. Скласти п’ять репродуктивних запитань до тексту параграфа.

3. Скласти творче запитання, пов’язане зі способами зображення земної поверхні, обміркувати відповідь на нього.

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

Найпростіші картографічні рисунки з’явилися ще до зародження писемності. Це свідчить про значну роль карти в житті первісної людини.

Мабуть, найстародавніша із відомих карт, вирізьблена на кістці мамонта 15 тис. років тому, була знайдена біля села Межиріч на Україні. У цьому складному рисункові вбачають план поселення первісної людини доби пізнього палеоліту: зображені річка, кілька жител та ліс.

Приблизно в той самий час було створене картографічне зображення на Кирилівській стоянці (м. Київ), відоме під назвою «Кирилівська карта». На ньому вчені ідентифікують фігури тварин, водну поверхню, контури житла.

В околицях села Дударків на Київщині археологи знайшли так звану «Дударківську карту» (ІІ тис. до н. е.). На розі оленя вирізьб лені обриси дерев, тварин, орнаментальне зображення води. Вважають, що це схема мисливських угідь.

До найдавніших належить також картографічне зображення на срібній вазі III тис. до н. е., знайденій в одному з Майкопських курганів, яка зберігається в Ермітажі (Санкт-Петербурґ). На рисунку зображені гірський хребет з двома великими вершинами (можливо, це вершини кавказьких гір Ельбрус і Казбек), звідки беруть початок дві річки, які впадають в озеро (або море); на горах показаний ліс, навколо озера і біля підніжжя гір — різноманітні тварини (бики, козли, леви).

Найбільший на Землі глобус має 10 м у діаметрі і важить 30 тонн. Зберігається він в астрономічній обсерваторії м. Пезаро (Італія). Глобус зроблений із дерева, і його розміри дозволяють розмістити всередині 600 осіб на трьох ярусах настилів.

4

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методична діяльність в умовах децентралізації освіти в Україні»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн