Урок на тему "СКЛАДАННЯ ПЛАНУ ЗА ДОПОМОГОЮ УМОВНИХ ТОПОГРАФІЧНИХ ЗНАКІВ"

Опис документу:
Мета: актуалізувати, поглибити та систематизувати знання про план місце-вості та умовні знаки, ознайомити із способами складання планів місцевості, роз-вивати первинні практичні вміння складати план за допомогою умовних знаків; розвивати просторове мислення та уявлення, вміння відображати інформацію за допомогою умовних знаків плану джерело: інтернет-ресурси

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

6 клас

Урок №15

Дата:

СКЛАДАННЯ ПЛАНУ ЗА ДОПОМОГОЮ УМОВНИХ

ТОПОГРАФІЧНИХ ЗНАКІВ

Мета: актуалізувати, поглибити та систематизувати знання про план місцевості та умовні знаки, ознайомити із способами складання планів місцевості, розвивати первинні практичні вміння складати план за допомогою умовних знаків; розвивати просторове мислення та уявлення, вміння відображати інформацію за допомогою умовних знаків плану; виховувати повагу до праці картографів, уважність, зосередженість, окомір, уміння орієнтуватися на місцевості.

Обладнання: підручники, атласи, настінний план місцевості, креслярські приладдя, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Як створюють план місцевості», рулетка, компас.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Очікувані результати: учні зможуть називати способи створення планів місцевості, складати елементарний план за допомогою умовних знаків.

Методичний коментар: на цьому уроці доцільно використовувати детальну мультимедійну презентацію або провести це урок на місцевості, наприклад, на шкільному подвір’ї.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Прийом «Бліцопитування»

Що таке план?

Що таке умовні знаки?

Наведіть приклади об’єктів, які зображаються за допомогою контурних, значкових, лінійних умовних знаків.

Людям яких професій необхідні плани?

Наведіть приклади ситуацій, коли є необхідність скористатися планом.

Прийом «Картографічна розминка» (робота в групах)

Учитель називає умовний знак. Та група, яка малювала картку з таким умовним знаком, піднімає її та характеризує знак.

Прийом «Міні-мандрівка» (робота в групах)

Складіть оповідання-мініатюру (п’ять-шість речень) про мандрівку з використанням підготовлених карток з умовними знаками. Під час відповіді замість назв об’єкта використовуйте його зображення.

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

На минулому уроці ви розв’язали загадки картографів та навчилися читати плани місцевості. А чи замислювалися ви над тим, як створюють плани місцевості, яка це кропітка, відповідальна, але дуже цікава робота?

Уже в Стародавній Греції та Римі вимірювали землю, визначаючи межі між володіннями. Ці описи супроводжували схематичними кресленнями, які поступово перетворювалися у чіткі, побудовані за певними законами картографічні твори. У цей період й зароджуються такі наука, як геодезія.

Геодезія (грець. гео — земля і дайдзо — ділити на частини) означає землеподіл — тобто вивчення Землі за допомогою вимірювань на її поверхні. Одним з напрямів геодезії, який вивчає невеликі ділянки земної поверхні, приймаючи їх за пласкі, є топографія (в перекладі з грец. «опис місцевості»).

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як створюють плани місцевості та, перетворившись на юних картографів, спробуєте скласти план самостійно. Знання про масштаб та умовні знаки стануть вам у пригоді.

IV. ЗАСВОЄННЯ УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Топографічна зйомка місцевості (демонстрація слайдів)

Зйомку місцевості проводять різними способами, серед яких виділяють наземну та аерофотозйомку.

Наземна зйомка буває полярною та маршрутною.

Полярну застосовують тоді, коли потрібно зняти невеличку видиму навколо ділянку місцевості з однієї точки.

Маршрутна зйомка відбувається за заданим маршрутом. На відміну від полярної, її виконують із кількох точок (полюсів).

Прилади, які використовують для топографічної зйомки місцевості (демонстрація слайдів)

Мензула — польовий креслярський столик, який використовують під час топографічного знімання.

Теодоліт — прилад для вимірювання горизонтальних та вертикальних кутів.

Нівелір — прилад, що застосовують для вимірювання перевищень (висот).

Далекомір — прилад для вимірювання довжин ліній.

V. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

(Робота на місцевості, або слайд із зображенням ділянки місцевості з додатковими характеристиками.)

Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)

Інструкція до роботи

1. Виберіть точку, звідки буде видно всю ділянку, на яку ви хочете зробити план. Лист білого паперу прикріпіть до жорсткої основи — планшету. Виберіть масштаб, необхідний для того, щоб вся ділянка помістилася на плані. Накресліть стрілку північ-південь і під час виготовлення плану зорієнтуйте планшет, встановивши його на плоскій твердій основі, за компасом.

2. Нанесіть на плані точку свого стояння і за допомогою лінійки нанесіть напрямок на цікаві для вас об’єкти і основні орієнтири, розташовані в цій місцевості.

3. Напрямок на кожну таку точку виміряйте по азимуту — куту між напрямком на північ і на об’єкт. Нанесіть цей напрям на плані за допомогою транспортира.

На цьому напрямку відзначайте відстань до кожної точки в обраному масштабі. Її можна виміряти кроками або парами кроків і перевести потім у метри й сантиметри, що відповідають обраному масштабу.

4. Основні точки, вибрані як орієнтири, відобразіть на плані тими умовними знаками, які їм відповідають. Огляньте уважно місцевість і нанесіть по крокових промірах або «на око» розташування інших об’єктів, які ви хочете бачити на плані — дороги, межі рослинності, огорожі. Розфарбуйте умовні позначення відповідними кольорами.

5. На плані підпишіть масштаб, а також усі необхідні найменування та назви, зверху напишіть заголовок плану.

Корисна порада. Як зручною і точною підосновою для створення плану ви можете скористатися космічними знімками високої роздільної здатності, які можна роздрукувати з картографічних сервісів Google Earht або Yandex Maps.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Обговорення результатів робіт, з’ясування утруднень. Оцінювання, самооцінювання, рефлексія.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний текст підручника.

2. Придумати, намалювати в зошиті власний умовний знак для плана місцевості та обґрунтувати його необхідність.

3

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Google-сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
390 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.