До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
5
міс.
2
8
дн.
1
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Урок на тему "РОСЛИННИЦТВО СВІТУ. ГЕОГРАФІЯ ВИРОЩУВАННЯ НАЙВАЖЛИВІШИХ ЗЕРНОВИХ КУЛЬТУР."

Опис документу:
Конспект уроку з географії, 10 клас, профільний рівень, курс «Регіони і країни світу», що є продовженням базової географічної освіти у профільних класах старшої школи. Він спрямований на розкриття глобальних та регіональних явищ і процесів, що відбуваються як у світі в цілому, так і в окремих субрегіонах, країнах і їх регіонах. джерело: http://geo-bav.at.ua, інтернет ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

10 клас

Урок № 97

Дата:

РОСЛИННИЦТВО СВІТУ.

ГЕОГРАФІЯ ВИРОЩУВАННЯ НАЙВАЖЛИВІШИХ

ЗЕРНОВИХ КУЛЬТУР.

Мета: актуалізувати й розширити знання учнів про галузеву структуру сільського господарства; сформувати знання й розуміння закономірностей просторового поширення у світі найважливіших зернових культур; розвивати вміння самостійно робити висновки, удосконалювати просторове мислення та вміння використовувати картографічний метод досліджень.

Обладнання: настінні політична карта світу та карта природних зон світу, географічні атласи для 10 класу, підручник, різнокольорові паперові кружечки різного розміру, контурні карти світу, зразки гербарію культурних рослин «Пшениця», «Ячмінь», «Жито», «Кукурудза», «Рис», «Просо», збільшена діаграма структури валового збору зернових культур у світі, статистичні таблиці зі списками найбільших виробників пшениці, рису, кукурудзи, контурні карти світу.

Ключові поняття: зернові культури, «три хліби людства».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Прийом «Розпізнай і розкажи»

Учитель звертає увагу учнів на перелік країн, який записаний на дошці. Він повідомляє, що далі зачитає опис сільського господарства кількох країн зі списку. Завдання учнів — визначити, якої країни стосується опис, аргументувати свій вибір і показати країну на політичній карті світу. Слід зазначити, що в списку мають бути також країни, опис сільського господарства яких учитель не даватиме.

Орієнтовний перелік країн: Бразилія, ДР Конго, Ірак, Куба, Монголія, Польща, Судан, Таїланд, Туреччина, Франція.

Описи сільського господарства країн:

1. Ця країна —- найбільший у Європі експортер сільськогосподарської продукції та продуктів харчування. Сільське господарство її високоінтенсивне, особливо в північній, рівнинній частині. Тут у значних обсягах вирощують пшеницю й цукрові буряки. А от у невисоких горах і нагір'ях провідною культурою є виноград, за збором якого країна посідає перші місця у світі (Франція).

2. Це велика, проте малонаселена постсоціалістична країна, у сільському господарстві якої через посушливий суворий клімат поширене пасовищне тваринництво, особливо конярство й вівчарство. У рослинництві провідною культурою є пшениця (Монголія).

3. Країна із середнім рівнем розвитку. Сільське господарство на її території розвинене дуже нерівномірно. На узбережжі великі площі займають плантації кави, какао, цукрової тростини. Продовольчі й кормові культури — маніок, банани, кукурудза — вирощують далі від узбережжя. Рівень технічного забезпечення їх вирощування низький. У віддалених від моря районах країни провідною галуззю є екстенсивне пасовищне скотарство з осередками землеробства (вирощування переважно продовольчих культур для місцевих потреб). У північній частині країни через наявність великих масивів лісів сільське господарство розвинене лише в окремих осередках (Бразилія).

4. Сільське господарство країни дуже відстале. Головна експортна культура — бавовник. Проте навіть її- вирощування здійснюється дрібними селянськими господарствами та ґрунтується на малопродуктивній ручній праці. Значна частина території країни через посушливий клімат для землеробства практично не придатна. Тут провідна галузь — екстенсивне вівчарство споживацького напрямку. На півдні країни — малотоварне рослинництво й тваринництво (Судан).

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Оскільки знання учнів про географію галузей світового сільського господарства ще неповні, про що свідчать труднощі, які виникали в багатьох учнів під час проведення конкурсу, необхідно усунути зазначений недолік.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель здійснює роботу у формі інтерактивної бесіди. Він демонструє листки гербарію «Культурні рослини» зі зразками пшениці, жита, ячменю, рису, кукурудзи та проса. Запитання до учнів: які риси об'єднують ці культури? (Усі вони злаки; їх вирощують для одержання зерна.) Далі вчитель виділяє значення зернових культур у житті людства, після чого пропонує назвати найважливіші з них. Для полегшення відповіді на запитання й можливості її обґрунтування демонструється збільшена діаграма структури валового збору зернових культур у світі.

Вивчення географії посівів пшениці, рису й кукурудзи здійснюється таким чином. Учитель бере паперові кружечки жовтого кольору (вони символізують виробництво пшениці). Учні, працюючи з таблицею найбільших виробників пшениці, називають країни-виробники та вказують, кружечок якого розміру необхідно прикріпити на карті (використовується карта природних зон) на території відповідної країни (найбільші кружки відповідають виробництву пшениці понад 50 млн тонн на рік, середні — 20—50 млн тонн, найменші — іншим виробникам). Після того як учитель прикріпить на карті останній кружечок, учні самостійно називають найважливіші райони вирощування пшениці та визначають закономірності поширення її посівів.

Вивчення географії посівів рису й кукурудзи виконується аналогічно. При цьому використовуються кружечки білого (рис) і зеленого (кукурудза) кольорів.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Практична робота «Побудова картодіаграми найбільших виробників головних зернових культур»

На карті світу учні мають позначити, обравши самостійно масштаб, способом стовпчастих діаграм розташування країн — найбільших виробників пшениці (чорний колір), кукурудзи (зелений колір) та рису (синій колір). Кількість країн кожної категорії визначає вчитель. Під час роботи вони працюють із статистичними таблицями зі списками країн — найбільших виробників пшениці, рису, кукурудзи.

На допомогу вчителю

Країни-лідери з вирощування пшениці (млн т)

Країна

1980 р.

1990 р.

2000 р.

2005 р.

2010 р.

Світ

440

592

586

629

606

Китай

55,213

98,232

99,640

97,449

104,470

Індія

31,830

49,850

76,369

68,637

69,350

США

64,800

74,294

60,757

58,740

57,298

Росія

-

-

34,455

47,698

45,006

Франція

23,781

33,346

37,353

36,886

35,367

Канада

19,292

32,098

26,536

26,775

27,277

Німеччина

11,254

15,242

21,622

23,693

22,428

Пакистан

10,857

14,316

21,079

21,612

21,277

Туреччина

16,554

20,022

21,009

21,500

20,010

Велика Британія

8,470

14,033

16,704

14,863

14,735

Іран

5,850

8,012

8,088

14,308

14,500

Аргентина

7,975

11,037

16,147

12,574

14,000

Україна

-

-

10,197

18,699

14,000

Казахстан

-

-

9,074

11,066

13,500

Австралія

10,856

15,066

22,108

25,090

9,819

Країни-лідери з вирощування рису (млн т)

Країна

1980 р.

1990 р.

2000 р.

2005 р.

2010 р.

Світ

396,9

518,5

598,9

631,5

634,6

Китай

142,877

191,615

189,817

181,999

184,070

Індія

80,312

111,517

127,400

137,620

136,510

Індонезія

29,652

45,179

51,898

53,985

54,400

Бангладеш

20,821

26,778

37,628

39,796

43,729

В'єтнам

11,647

19,225

32,530

35,791

35,827

Таїланд

17,368

17,193

25,844

30,292

29,269

М'янма

13,317

13,972

21,324

25,364

25,200

Філиппіни

7,646

9,885

12,389

14,603

15,327

Бразилія

9,776

17,421

11,090

13,193

11,505

Японія

12,189

13,124

11,863

11,342

10,695

США

6,629

7,080

8,658

10,125

8,787

Пакистан

4,685

4,891

7,204

8,321

8,137

Сгипет

2,382

3,167

6,000

6,125

6,500

Республіка Корея

5,311

7,722

7,197

6,435

6,305

Камбоджа

1,717

2,500

4,026

5,986

6,264

Країни-лідери з вирощування кукурудзи (млн т)

Країна

1980 р.

1990 р.

2000 р.

2005 р.

2010 р.

Світ

396,7

483,4

593,2

712,9

695,2

США

168,647

201,532

251,854

282,311

267,598

Китай

62,715

97,214

106,181

139,502

145,625

Бразілія

20,372

21,348

31,879

35,113

42,632

Мексика

12,374

14,635

17,557

18,012

21,765

Індія

6,957

8,962

12,043

14,172

14,710

Аргентина

6,400

5,400

16,781

20,483

14,446

Франція

9,323

9,401

16,018

13,688

12,902

Індонезія

3,991

6,734

9,677

12,524

11,611

Італія

6,377

5,864

10,138

10,428

9,671

Канада

5,753

7,066

6,954

9,461

9,268

Румунія

10,563

6,810

4,898

10,388

8,985

Угорщина

6,673

4,500

4,984

9,050

8,441

ПАР

11,040

9,180

11,431

11,716

6,935

Єгипет

3,231

4,799

6,474

7,085

6,838

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

Завдання

За складеною картодіаграмою виділіть головні регіони вирощування «трьох хлібів людства».

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § 50 підручника.

2. На початку XX ст. у низці країн Європи існували магазини, які називалися «Колоніальні товари». Спробуйте відновити асортимент продуктів харчування, який у них продавався.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розроблення і використання цифрового освітнього контенту в освітньому процесі Нової української школи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.