Урок на тему: Римське рабовласницьке помістя за даними історичних джерел. Боротьба за республіку: Реформи братів Гракхів

Опис документу:
Розробка уроку на тему: Римське рабовласницьке помістя за даними історичних джерел. Боротьба за республіку: Реформи братів Гракхів. Підійдедля вчителів, які навчають дітей у 6 класі історію Страродавнього світу. Відповідає календарному плануванню .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Оберіть документ з архіву для перегляду:
45,5 Кб
Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

6 клас

Всесвітня історія

Тема: Римська рабовласницьке помістя за даними історичних джерел. Боротьба за республіку: Реформи братів Гракхів

Мета:

  • ознайомитися з основними досягненнями культури Давнього Риму, простежити зв'язок між грецькою та римською культурами; удосконалити навички складання плану параграфа; визначити роль римської культури в розвитку світової культури.

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

описувати архітектурні пам'ятки Риму;

порівнювати культуру, побут і традиції римлян і греків;

визначити ступінь впливу грецької цивілізації на розвиток культури римлян і вияви самобутності римської культури.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка творчого домашнього завдання.

Заслуховування повідомлень учнів про релігію ст. Риму

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Самостійна робота.

Покажіть на карті Апеннінський півострів і моря, що його омивають.

Покажіть на карті області, на які поділяється Італія за природно-кліматичними умовами.

Покажіть на карті найбільші річки Італії.

  1. Розвиток історичної науки в Римській імпері.

3 .Реформи братів Гракхів

З огляду на інформаційну насиченість і невелику складність нового матеріалу, можна запропонувати як форму роботи складання плану параграфа. План може складатися як під керівництвом учителя, так і в ході самостійної роботи.

Учитель підкреслює, що пункти плану мають відображати головні думки, найбільш суттєві моменти змісту параграфа. Назви пунктів плану можуть містити дати, імена, назви творів. Складений у такий спосіб план допоможе краще підготуватися до наступного уроку, стане у пригоді під час усної відповіді.

2 Розвиток історичної науки в Римській імпері.

Робота з підручником.

Прочитайте текст параграфа і складіть таблицю

Ім'я вченого

Роки життя

Основні праці

Описані історичні події

Марк

Порцій

Катон

234—149 рр. до н. е.

«Засади» (зберігся трактат «Про рільництво»)

Історія Риму, статті з рільництва, медицини, військової справи і з усіх предметів, знання яких було корисним простому громадянину

Тит Лівій

59 р. до н. е. — 17 р. н.е.

«Римська імперія від заснування міста» (142 книги)

Збереглося 35 книг про події від заснування Риму в 753293 рр. до н. е. і 218168 рр. до н. е.

Плутарх

40—119 рр.

«Порівняльні життєписи» (біографії)

Кожному славетному грекові підібраний до пари славетний римлянин, у біографіях зіставляється діяльність цих особистостей

Публій

Корнелій

Тацит

55—120 рр.

«Аннали», «Історія»

Відомості про життя римського суспільства

Гай

Транквілл Светоній

70—122 рр.

«Життя дванадцяти цезарів» (8 книг)

Біографії Юлія Цезаря і перших римських імператорів від Автуста до Доміціана

3. Після багатьох переможних воєн Риму в Середземномор'ї нарешті запанував мир. Але тепер державі загрожували внутрішні проблеми.

Велика кількість дрібних вільних землеробів не витримувала конкуренції з господарствами великих рабовласників, розорялась і перетворювалася на рабів. Це позначилося на становищі армії, основу якої становили вільні селяни. З одного боку, потрапляючи в рабство, селяни вже не могли бути у війську, з іншого, перебуваючи весь час у походах, вони не могли утримувати своє господарство і потрапляли в рабство за борги.

Ослаблена кризою армія втрачала боєздатність. А відсутність нових завойованих земель, які роздавалися громадянам, створювала напруженість у суспільстві. Суспільство потребувало змін. Найбільш далекоглядні політики розуміли небезпеку становища в державі й шукали шляхи її подолання. Один з них, Сципіон Еміліан, пропонував великим землевласникам повернути землю державі з тим, щоб потім роздати її біднякам. Такою реформою можна було б зменшити невдоволення серед народу і вивести з кризи армію. Навколо реформаторів почали об'єднуватися захисники інтересів народу – популяри(від лат. популус – народ). Багатії, які не бажали, щоб криза в суспільстві була подолана за їхній рахунок, групувалися навколо оптиматів.

Документ

Плутарх про загибель Тіберія Гракха

Як передають, після вигнання царів це була перша в Римі суперечка, що завершилася кровопролиттям та убивствами громадян, усі інші, хоча й нелегкі й не з дріб'язкових причин виникали, вдавалося припинити завдяки взаємним поступкам і тих, хто мав владу та боявся народу, і самого народу, який мав повагу до сенату.

 

Запитання до документа

Як ви гадаєте, чому ця суперечка, на відміну від попередніх, завершилася кровопролиттям?

 

У133 р. до н.е. представника популярів Тіберія Гракха (163-133 рр. до н.е.) було обрано народним трибуном. Він вніс на обговорення закон, за яким спеціальна комісія повинна була відібрати в аристократів державні землі й передати їх безземельним громадянам. Але інший трибун оптимат МаркОктавій наклав на закон вето. Тіберій Гракх за підтримки народних зборів домігся зміщення Октавія. Сенат засудив дії Гракха. Поширювані ворогамиГракха чутки про його намір позбавити сенат влади і правити одноособово викликали обурення сенаторів. Розлючені, вони, озброївшись ніжками сенаторських стільців, кинулися на площу, де був Тіберій Гракх із своїми прихильниками. Тіберій Гракх був убитий ударом у скроню. Разом із ним загинуло ще 300 його прибічників.

Але після смерті Тіберія Гракха протягом п'яти років створена за його життя комісія з перерозподілу земель роздала землю 75 000 громадян. У 129 р. до н.е. Сципіон Еміліан переконав народні збори в необхідності зупинити діяльність комісії. За це його задушили у власному ліжку перед виступом у сенаті.

У 123 р. до н.е. брат Тіберія Гракха – Гай Гракх (153-121 рр. до н.е.), ставши народним трибуном, запровадив закон, за яким кожен житель Риму щомісяця отримував по два пуди хліба на кожного члена сім'ї за зниженими цінами, кілька тисяч селян одержали земельні наділи, а покарання за злочини стали менш жорстокими. Це забезпечило йому підтримку бідняків, що масово почали переселятися до Риму. Проте реформи, спрямовані на подолання бідності, призвели до поширення неробства та паразитизму.

Наприкінці другого року свого правління Гай Гракх, якому вдалося обмежити владу сенату і зосередити управління державою в своїх руках, запропонував надати громадянство Риму всім, хто проживає в місті. Але тепер натовп виступив проти, і втретє його не обрали трибуном. Позбавлений посади,Гракх став беззахисним перед своїми противниками. Спалахнув збройний конфлікт між представниками партії оптиматів і популярів. Прихильники Гракха популяри засіли на Авентинському пагорбі. Сенат підняв війська. Під час штурму Авентина було вбито 250 його захисників. Гай Гракх намагався врятуватись у гаю над Тибром, але був викритий. Тоді раб за наказом Гракхаубив його. Так закінчилися спроби братів Гракхів змінити життя у Римі.

Поняття і терміни

Гладіатори – спеціально треновані раби, яких змушували битися на арені цирку між собою або з дикими тваринами.

Тріумф урочистий вступ у столицю полководця та його війська після переможного закінчення війни.

 

Цікаво знати

Зазвичай знатні римляни мали два або три імені. Наприклад, Гай (особисте ім'я), Юлій (родове ім'я прізвище), Цезар (прізвисько).

Прізвисько Цезар у давнину звучало як Кесар, що в перекладі означає слон. Воно було дане одному із членів роду Юліїв за те, що він у другій Пунічній війні під час бою убив слона. Юлій Цезар мав надзвичайні здібності, міг одночасно робити кілька справ: писати листа, читати, слухати донесення гінця.

 

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Учитель перевіряє правильність складаннятаблиці

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Заключне слово вчителя.

  • На розвиток римської культури суттєво вплинула Греція. Горацій писав: «Греція, узята в полон, полонила переможців диких унісши мистецтва в Лацій суворий».

  • Викликає захоплення самобутня римська архітектура.

  • Великих успіхів досягли майстри скульптурних портретів.

  • Імена Вергілія, Горація, Овідія, Тацита, Плінія знає кожна освічена людина сучасності.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1) Опрацювати текст параграфа.

5

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.