Урок на тему "Природокористування. Об’єкти природо - заповідного фонду Хмельницької області "

Опис документу:
Мета уроку: систематизувати знання учнів про при¬родно-заповідний фонд; сформувати вміння розрізняти категорії природно-заповідного фонду; удосконалити практичні вміння та навички ро¬боти з картою атласу «Природно-заповідний фонд» і діаграмами. Джерело: інтернет-ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 65

Тема уроку: Природокористування. Об’єкти природо - заповідного фонду Хмельницької області

Мета уроку: систематизувати знання учнів про природно-заповідний фонд; сформувати вміння розрізняти категорії природно-заповідного фонду; удосконалити практичні вміння та навички роботи з картою атласу «Природно-заповідний фонд» і діаграмами.

Обладнання: фізична карта, атлас, Конституція України, підручники, контурні карти.

Тип уроку: розширення нових знань, умінь і навичок.

Опорні і базові поняття: категорії природно-заповідного фонду.

ЕТАПИ УРОКУ

І. ПРИВІТАННЯ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Експрес-тести

1) Основними формами рельєфу Хмельниччини є:

а) рівнини;

б) височини;

в) гори.

2) До найпоширеніших типів ґрунтів належать:

а) чорноземи;

б) сіроземи;

в) дерново-підзолисті.

  1. Найбільша річка Хмельниччини:

а) Південний буг;

б) Случ;

в) Дністер.

  1. Клімат області:

а) субтропічний;

б) помірний;

в) помірно-континентальний.

5) Область достатньо забезпечена:

а ) кам’яним вугіллям;

б ) будівельною сировиною;

в) гідроресурсами.

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Вступне слово

Природні ландшафти, що сформувалися на території України, завдяки своїм оптимально сприятливим для життя людини умовам зазвали значного антропогенного (а від середини XIX ст. ще й інтенсивного техногенного) навантаження. За час тривалої «війни» з природним середовищем знищено багато видів рослин і тварин, вирубано великі масиви лісів, осушено болота, знищено малі річки, підтоплено чи засолено внаслідок хижацького видобутку корисних копалин значні площі родючих земель; гігантські території забруднено радіоактивними речовинами, сільськогосподарськими, комунальними та промисловими відходами.

Така діяльність залишила дуже мало незайманих або малозмінених ділянок природних угідь, які в умовах критичного стану природного середовища стали справжнім національним багатством, «золо-тим фондом» України. Ось чому питання збереження цих унікальних у природному та культурному відношенні куточків водночас із розробкою наукових основ раціонального природокористування стає одним із пріоритетних напрямків сучасної внутрішньої політики держави.

V. ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ

Інформація вчителя (міні лекція)

У сучасних умовах посилюються взаємозв'язки між людиною і природою і тому все більшу роль у розвитку господарства відіграє екологічна ситуація. Вона визначається станом використання земельних, водних, лісових ресурсів, забрудненням атмосфери.

Хмельниччина відноситься до областей України з високим рівнем розораності території. Значні перепади висот поверхні і велика частка просапних культур в посівних площах сприяють деградації грунтів на значній території області. Це проявляється у постійному зменшенні гумусу в грунті, в збільшенні площ еродованих земель. Вони займають понад третину площі земельних угідь області. Втрати поживних речовин від ерозії грунтів настільки великі, що в кілька разів перевищують їх щорічні внесення з органічними і мінеральними добривами. В зв'язку з цим боротьба з ерозією грунтів в області є надзвичайно актуальною.

Велику роль в підвищенні родючості грунтів відіграє застосування грунтово-захисних технологій. Вони складаються з послідовних прийомів, які чергуються протягом року. Застосування цих технологій дозволяє збільшити об'єм талої і дощової води на 80%. А це значно зменшує винесення поживних речовин з грунту. Найефективнішим засобом боротьби з ерозією грунтів є насадження лісів. Їх площа на ярково-балкових системах збільшується щорічно на 0,4 тис. га.

Важливою для області є проблема раціонального використання водних ресурсів, охорона їх від забруднення. Це викликано постійним збільшенням споживання води (за останні 5 років майже на 10%). Близько 8% від стічних вод в області становлять неочищені води. Їх скидають в ріки промислові і комунальні підприємства і тому багато з них на окремих ділянках несприятливі для водопостачання промислових, сільськогосподарських, комунальних підприємств, споживання населенням та ін. Для охорони і раціонального використання водних ресурсів необхідно збудувати очисні споруди в тих міських поселеннях, де вони відсутні (Віньківці, Нова Ушиця, Ярмолинці, Антоніни, Війтівці, Закупне, Смотрич та ін.), а також поліпшити роботу таких споруд у тих населених пунктах, де вони ще не забезпечують повного очищення стічних вод.

У сільській місцевості основними забруднювачами води є тваринницькі комплекси. Основна увага тут повинна приділятись тому, щоб гній і гноївка з них не стікала в річки чи потічки. Крім цього, в селах вода нерідко забруднюється мінеральними добривами і отрутохімікатами. Це відбувається тоді, коли вони зберігаються в непристосованих приміщеннях, на купах поблизу рік.

Забруднення повітря в області здійснюється переважно промисловими підприємствами і транспортними засобами. Щорічно вони викидають в атмосферу понад 700 тис. т шкідливих речовин. Більшу частину їх вловлюють і знезаражують, проте в атмосферу потрапляє ще досить багато неочищених пилогазових викидів. Щоб зменшити їх кількість, необхідно пришвидшити використання екологічно чистих технологій. Особливо це стосується підприємств Красилівського, Шепетівського, Старокостянтинівського та інших районів, в яких частка неочищених викидів в повітря становить 90-98%. Важливу роль в очищенні повітря від різноманітних викидів повинні відіграти зелені насадження газостійких рослин.

Для збереження і відтворення окремих видів рослин і тварин, охорони природних комплексів, об'єктів неживої природи на території області створено 269 територій та об'єктів природно-запо-відного фонду на площі 13,5 тис. га (0,7% від площі області). Деякі з об'єктів відомі не тільки в нашій країні, а й за кордоном. Серед них – Кам'янець-Подільський ботанічний сад, ландшафтні заказники – Кармелюкова Гора, Княжпільський, Панівецька Дача (Кам'янець-Подільський район), Іванковецький (Городоцький район), Сокіл (Чемеровецький район); ботанічні заказники – Сатанівська дача (Городоцький район), товтра "Самовита" (Чемеровецький район), Чапля (Кам'янець-Подільський район); гідрологічні заказники – Моломолинцівський (Хмельницький район), Маначинський (Волочиський район); парки садово-паркового мистецтва – Михайлівський, Голозубинецький, Маліївецький (Дунаєвецький район), Полонський (Полонський район), Антонінський (Красилівський район), Новоселицький (Старокостянтинівський район); геологічна пам'ятка природи – печера «Атлантида» (Кам'янець-Подільський район) та ін. Їх детально описано в "Переліку заповідних територій та об'єктів, рідкісних і зникаючих тварин і рослин Хмельниччини" (Хмельницький, 1986 р.), У книзі «Природа Хмельницької області» (за ред. К. І. Геренчука, Львів, 1980), а також у «Ґеографічній енциклопедії України» (1-3 т.).

У 1996 році створено національний природний парк «Подільські Товтри», площею 261,3 га. На парк покладено завдання збереження унікальних природних ландшафтів з їх цінною рідкісною рослинністю, а також збереження історико-культурних комплексів, створення умов для організованого туризму, відпочинку з додержанням режиму охорони заповідних територій.

VI. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

  1. Які заходи необхідно проводити в області для охорони грунтів?

  2. Що необхідно робити для охорони водних ресурсів, повітря?

  3. Підготуйте окремі реферати про найбільші заповідні об'єкти області на основі статей з «Географічної енциклопедії України» та іншої краєзнавчої літератури.

  4. Які заповідні об'єкти є на території населеного пункту, адміністративного району, в якому ви проживаєте? Які природні об'єкти охороняються в них?

VII. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Заключне слово

  • Для збереження унікальних і типових ландшафтів, рідкісних та зникаючих видів рослин і тварин, усього генофонду рослинності й тваринного світу для наступних поколінь в області створено заповідні території різних категорій;

  • в Україні ухвалено важливі законодавчі акти з охорони навколишнього природного середовища.

VIІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Опрацювати відповідний параграф підручника.

  • Запропонувати систему природоохоронних заходів, спрямованих на покращення геоекологічної ситуації у нашій області.

  • Підготувати (окремим учням) повідомлення (або

мультимедійну презентацію) про заповідні території області.

  • На контурну карту нанести основні природоохоронні обєкти області.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Ефективні комунікації (soft skills) учителя з батьками»
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.