Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
Урок 65
Тема уроку: Природокористування. Об’єкти природо - заповідного фонду Хмельницької області
Мета уроку: систематизувати знання учнів про природно-заповідний фонд; сформувати вміння розрізняти категорії природно-заповідного фонду; удосконалити практичні вміння та навички роботи з картою атласу «Природно-заповідний фонд» і діаграмами.
Обладнання: фізична карта, атлас, Конституція України, підручники, контурні карти.
Тип уроку: розширення нових знань, умінь і навичок.
Опорні і базові поняття: категорії природно-заповідного фонду.
ЕТАПИ УРОКУ
І. ПРИВІТАННЯ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Експрес-тести
1) Основними формами рельєфу Хмельниччини є:
а) рівнини;
б) височини;
в) гори.
2) До найпоширеніших типів ґрунтів належать:
а) чорноземи;
б) сіроземи;
в) дерново-підзолисті.
Найбільша річка Хмельниччини:
а) Південний буг;
б) Случ;
в) Дністер.
Клімат області:
а) субтропічний;
б) помірний;
в) помірно-континентальний.
5) Область достатньо забезпечена:
а ) кам’яним вугіллям;
б ) будівельною сировиною;
в) гідроресурсами.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Вступне слово
Природні ландшафти, що сформувалися на території України, завдяки своїм оптимально сприятливим для життя людини умовам зазвали значного антропогенного (а від середини XIX ст. ще й інтенсивного техногенного) навантаження. За час тривалої «війни» з природним середовищем знищено багато видів рослин і тварин, вирубано великі масиви лісів, осушено болота, знищено малі річки, підтоплено чи засолено внаслідок хижацького видобутку корисних копалин значні площі родючих земель; гігантські території забруднено радіоактивними речовинами, сільськогосподарськими, комунальними та промисловими відходами.
Така діяльність залишила дуже мало незайманих або малозмінених ділянок природних угідь, які в умовах критичного стану природного середовища стали справжнім національним багатством, «золо-тим фондом» України. Ось чому питання збереження цих унікальних у природному та культурному відношенні куточків водночас із розробкою наукових основ раціонального природокористування стає одним із пріоритетних напрямків сучасної внутрішньої політики держави.
V. ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ
Інформація вчителя (міні лекція)
У сучасних умовах посилюються взаємозв'язки між людиною і природою і тому все більшу роль у розвитку господарства відіграє екологічна ситуація. Вона визначається станом використання земельних, водних, лісових ресурсів, забрудненням атмосфери.
Хмельниччина відноситься до областей України з високим рівнем розораності території. Значні перепади висот поверхні і велика частка просапних культур в посівних площах сприяють деградації грунтів на значній території області. Це проявляється у постійному зменшенні гумусу в грунті, в збільшенні площ еродованих земель. Вони займають понад третину площі земельних угідь області. Втрати поживних речовин від ерозії грунтів настільки великі, що в кілька разів перевищують їх щорічні внесення з органічними і мінеральними добривами. В зв'язку з цим боротьба з ерозією грунтів в області є надзвичайно актуальною.
Велику роль в підвищенні родючості грунтів відіграє застосування грунтово-захисних технологій. Вони складаються з послідовних прийомів, які чергуються протягом року. Застосування цих технологій дозволяє збільшити об'єм талої і дощової води на 80%. А це значно зменшує винесення поживних речовин з грунту. Найефективнішим засобом боротьби з ерозією грунтів є насадження лісів. Їх площа на ярково-балкових системах збільшується щорічно на 0,4 тис. га.
Важливою для області є проблема раціонального використання водних ресурсів, охорона їх від забруднення. Це викликано постійним збільшенням споживання води (за останні 5 років майже на 10%). Близько 8% від стічних вод в області становлять неочищені води. Їх скидають в ріки промислові і комунальні підприємства і тому багато з них на окремих ділянках несприятливі для водопостачання промислових, сільськогосподарських, комунальних підприємств, споживання населенням та ін. Для охорони і раціонального використання водних ресурсів необхідно збудувати очисні споруди в тих міських поселеннях, де вони відсутні (Віньківці, Нова Ушиця, Ярмолинці, Антоніни, Війтівці, Закупне, Смотрич та ін.), а також поліпшити роботу таких споруд у тих населених пунктах, де вони ще не забезпечують повного очищення стічних вод.
У сільській місцевості основними забруднювачами води є тваринницькі комплекси. Основна увага тут повинна приділятись тому, щоб гній і гноївка з них не стікала в річки чи потічки. Крім цього, в селах вода нерідко забруднюється мінеральними добривами і отрутохімікатами. Це відбувається тоді, коли вони зберігаються в непристосованих приміщеннях, на купах поблизу рік.
Забруднення повітря в області здійснюється переважно промисловими підприємствами і транспортними засобами. Щорічно вони викидають в атмосферу понад 700 тис. т шкідливих речовин. Більшу частину їх вловлюють і знезаражують, проте в атмосферу потрапляє ще досить багато неочищених пилогазових викидів. Щоб зменшити їх кількість, необхідно пришвидшити використання екологічно чистих технологій. Особливо це стосується підприємств Красилівського, Шепетівського, Старокостянтинівського та інших районів, в яких частка неочищених викидів в повітря становить 90-98%. Важливу роль в очищенні повітря від різноманітних викидів повинні відіграти зелені насадження газостійких рослин.
Для збереження і відтворення окремих видів рослин і тварин, охорони природних комплексів, об'єктів неживої природи на території області створено 269 територій та об'єктів природно-запо-відного фонду на площі 13,5 тис. га (0,7% від площі області). Деякі з об'єктів відомі не тільки в нашій країні, а й за кордоном. Серед них – Кам'янець-Подільський ботанічний сад, ландшафтні заказники – Кармелюкова Гора, Княжпільський, Панівецька Дача (Кам'янець-Подільський район), Іванковецький (Городоцький район), Сокіл (Чемеровецький район); ботанічні заказники – Сатанівська дача (Городоцький район), товтра "Самовита" (Чемеровецький район), Чапля (Кам'янець-Подільський район); гідрологічні заказники – Моломолинцівський (Хмельницький район), Маначинський (Волочиський район); парки садово-паркового мистецтва – Михайлівський, Голозубинецький, Маліївецький (Дунаєвецький район), Полонський (Полонський район), Антонінський (Красилівський район), Новоселицький (Старокостянтинівський район); геологічна пам'ятка природи – печера «Атлантида» (Кам'янець-Подільський район) та ін. Їх детально описано в "Переліку заповідних територій та об'єктів, рідкісних і зникаючих тварин і рослин Хмельниччини" (Хмельницький, 1986 р.), У книзі «Природа Хмельницької області» (за ред. К. І. Геренчука, Львів, 1980), а також у «Ґеографічній енциклопедії України» (1-3 т.).
У 1996 році створено національний природний парк «Подільські Товтри», площею 261,3 га. На парк покладено завдання збереження унікальних природних ландшафтів з їх цінною рідкісною рослинністю, а також збереження історико-культурних комплексів, створення умов для організованого туризму, відпочинку з додержанням режиму охорони заповідних територій.
VI. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Які заходи необхідно проводити в області для охорони грунтів?
Що необхідно робити для охорони водних ресурсів, повітря?
Підготуйте окремі реферати про найбільші заповідні об'єкти області на основі статей з «Географічної енциклопедії України» та іншої краєзнавчої літератури.
Які заповідні об'єкти є на території населеного пункту, адміністративного району, в якому ви проживаєте? Які природні об'єкти охороняються в них?
VII. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Заключне слово
Для збереження унікальних і типових ландшафтів, рідкісних та зникаючих видів рослин і тварин, усього генофонду рослинності й тваринного світу для наступних поколінь в області створено заповідні території різних категорій;
в Україні ухвалено важливі законодавчі акти з охорони навколишнього природного середовища.
VIІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний параграф підручника.
Запропонувати систему природоохоронних заходів, спрямованих на покращення геоекологічної ситуації у нашій області.
Підготувати (окремим учням) повідомлення (або
мультимедійну презентацію) про заповідні території області.
На контурну карту нанести основні природоохоронні об’єкти області.
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»