До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
6
міс.
0
0
дн.
1
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Урок на тему "ПІВНІЧНА АМЕРИКА. ОСОБЛИВОСТІ РЕГІОНУ."

Опис документу:
Конспект уроку з географії, 10 клас, профільний рівень, курс «Регіони і країни світу», що є продовженням базової географічної освіти у профільних класах старшої школи. Він спрямований на розкриття глобальних та регіональних явищ і процесів, що відбуваються як у світі в цілому, так і в окремих субрегіонах, країнах і їх регіонах. джерело: http://geo-bav.at.ua, інтернет ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

10 клас

Урок №149

Дата:

ПІВНІЧНА АМЕРИКА. ОСОБЛИВОСТІ РЕГІОНУ.

Мета: актуалізувати знання учнів про населення та найбільші країни Північної Америки; дати загальну оцінку господарства регіону, визначити його характерні риси.

Обладнання: підручник, географічні атласи для 10 класу, настінні політична й економічна карти Північної Америки, політична карта світу.

Ключові поняття: економіко-географічне положення, історичний розвиток, федерація, населення, урбанізація, етнос, міграція, діаспора, господарство.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель оголошує оцінки за виконані під час попереднього уроку роботи та оцінки за попередню тему, умотивовує їх, дає відповіді на запитання учнів.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Бесіда/

1. Що ви знаєте про історію відкриття та дослідження Північної Америки?

2. Якими є особливості природних умов регіону?

3. На які корисні копалини багаті надра США, Канади й Мексики?

4. Що ви знаєте про корінних жителів Америки?

5. Коли і як у Канаді й США сформувалася українська діаспора?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне слово вчителя.

Північна Америка є третім за розмірами материком після Євразії й Африки. До неї належить найбільший острів світу Гренландія і Канадський Арктичний архіпелаг, а також острови, розкидані в Карибському морі. Серед держав континенту явно виділяються три. Це США, що посідають перше місце у світі за рівнем економічного розвитку, третє місце за населенням і четверте за територією; Канада, що посідає друге місце за площею й належить до найбільш розвинених країн; Мексика, яка посідає 11-те місце у світі за кількістю населення і є одним із лідерів серед країн, що розвиваються. У Північній Америці також розташовано багато невеликих, насамперед острівних держав.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

План вивчення нового матеріалу.

1. Географічне положення, природні умови та ресурси регіону.

2. Історія господарського освоєння території Північної Америки, особливості формування населення.

3. Відмінності в економічному розвитку держав регіону.

Учитель звертає увагу учнів на те, що матеріал уроку значною мірою знайомий їм із курсів «Географія материків і океанів» та «Всесвітня історія», тому заняття буде проходити за їх активною участю. Під час евристичної бесіди вчитель підводить учнів до основних висновків: Північна Америка розташована в Північній і Західній півкулях, основна частина материка розташована в субарктичному, помірному, субтропічному й тропічному поясах. Важлива обставина, яка зумовлює особливості ЕГП регіону, – його розташування між Атлантичним і Тихим океанами, що дає змогу країнам континенту підтримувати тісні економічні відносини з двома іншими економічними центрами світу – Західною Європою та Східною Азією, а також забезпечує зручний доступ для ввезення сировини з Південної Америки, Африки та Океанії.

На допомогу вчителю.

Північна Америка виступає потужним економічним центром світу.

ї осередком є США та південний схід Канади. Регіон прагне зберегти свої провідні позиції в економіці світу. Із цією метою, наприклад, у 1992 р. тут було створено Північноамериканську асоціацію вільної торгівлі (НАФТА), членами якої стали США, Канада й Мексика.

Крім основної частини материка, у Північній Америці виділяють острови Вест-Індії. У першовідкривача цієї частини світу X. Колумба, була заповітна мрія: відшукати «зелену, прекрасну й щасливу землю». Пропливаючи вздовж берегів островів Вест-Індії, він захопився природою цих місць і був упевнений, що відкрив таку землю. Дійсно, природні умови Вест-Індії чудові, тут цілий рік літо, а океанічні води теплі й прозорі. (Учитель нагадує учням, що Північна Америка порівняно пізно була втягнута до світових економічних відносин, хоча перші європейські поселення на її території (на острові Гренландія) з'явилися ще наприкінці X ст.)

Новий етап господарського освоєння території Північної Америки переселенцями з Європи розпочався в XVI-XVII ст., коли тут виникли колонії Іспанії, Франції, Голландії та Англії. їхні території поступово розширювалися, а кількість населення збільшувалася. Спочатку віддаленість від Європи гальмувала розвиток господарства колоній. Але, з другого боку, вона стимулювала розвиток місцевого господарства. Цей процес посилився після здобуття незалежності США наприкінці XVIII ст. та набуття в другій половині XIX ст. Канадою статусу домініону (обмеженого суверенітету).

Водночас відбувалося розширення територій США й Канади за рахунок захоплення земель, населених корінними народами Північної Америки індіанцями та ескімосами.

Мексика здобула суверенітет у 1821 р., під час війни за незалежність іспанських колоній у Латинській Америці на початку ХІХ ст. Консервативна еліта цієї країни проголосила створення Мексиканської імперії. Однак вона зазнала краху і за три роки Мексика стала республікою, з на території Центральної Америки була утворена Федерація Сполучених провінцій.

Розширюючи територію США, унизка країни вміло використовував проблеми своїх суперників у регіоні. Так, скориставшись тим, що наприкінці XVIII на початку ХІХ ст. Франція вела численні війни у Європі, американці викупили в неї величезну територію на захід від річки Міссісіпі Луїзіану. Пізніше тут було створено 12 нових штатів. Так само було викуплено й Аляску володіння Російської імперії. Зараз це приблизно 1/6 території США.

Можливість отримання земельних ділянок, свобода підприємництва та демократичність приваблювали до США переселенців із Європи. їхали сюди переважно люди працездатного віку, енергійні, ініціативні, певною мірою схильні до ризику. Найбільше було переселенців із Великої Британії, які несли сюди англійську мову та організованість. Більшість населення Канади також становлять нащадки переселенців: англійців, французів, шотландців, ірландців, українців, німців, поляків, росіян.

Процес переселення людей до Північної Америки триває й сьогодні. Це переважно економічні мігранти. На сьогодні частка корінних.народів у населенні США та Канади становить приблизно 1-2 %. Тому переселенці та їхні нащадки відіграють вирішальну роль у цих країнах. Серед них с й українці.

Евристична бесіда.

Учитель з'ясовує, що учні знають про формування української діаспори. Також розглядаються причини мобільності й урбанізованості населення США та Канади, його високі доходи й рівні споживання.

На допомогу вчителю.

Для економічного розвитку Північної Америки характерні великі контрасти. Явний лідер СІІІА; високий рівень розвитку багатьох галузей господарства має Канада. Ці дві країни посідають чільне місце у світовому господарстві й входять до Великої вісімки найбільш розвинених і впливових країн світу. Мексика, а також країни Центральної Америки й Вест-Індії належать до країн, що розвиваються, але за економічним й соціальним розвитком вони випереджають держави Африки. Це пов'язано з тим, що держави Північної Америки раніше більшості інших країн, що розвиваються, здобули незалежність і почали розвивати своє господарство. До найбідніших країн світу належить тільки Гаїті.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота в группах.

Схарактеризуйте основні етапи історичного розвитку однієї з найбільших країн регіону (США, Канада, Мексика).

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель узагальнює вивчений матеріал, робить висновки.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте матеріал уроку та відповідний матеріал підручника(§§68-71).

2. Випереджальне за вдання. Підготуйте повідомлення про населення СІІІА.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток особистості на всіх вікових етапах життя»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.