Урок на тему "Особливості природних умов і ресурсів Хмельницької області"

Опис документу:
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями природних умов і ресурсів Хмельницької області; закріпити навички самостійної роботи, роботи в групах, з використанням різноманітних джерел інформації; розвивати вміння аналізувати фізико-географічні карти; сприяти вихованню патріотичних почуттів, любові до рідного краю. Джерело: інтернет-ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 64

Тема уроку: Особливості природних умов і ресурсів Хмельницької області

Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями природних умов і ресурсів Хмельницької області; закріпити навички самостійної роботи, роботи в групах, з використанням різноманітних джерел інформації; розвивати вміння аналізувати фізико-географічні карти; сприяти вихованню патріотичних почуттів, любові до рідного краю.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок (групова форма навчання)

Обладнання: картки з завданнями, атласи Хмельницької області, листки А1, фломастери.

Опорні і базові поняття: природні умови, природні ресурси.

ЕТАПИ УРОКУ

І. ПРИВІТАННЯ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Індивідуальне усне опитування по домашньому завданню

  2. Фронтальне письмове опитування. Тестовий контроль

Вибери правильну відповідь (кожне завдання оцінюється в 1 бал)

  1. Площа Хмельницької області становить:

а) 21,9 тис.км2; в) 20,6 тис.км2;

б) 18,0 тис.км2; г) 23,1 тис.км2.

2. Крайні точки області знаходяться у районах:

а) Деражнянському; г) Шепетівському;

б) Летичівському; д) Кам’янець-Подільському;

в) Славутському; е) Волочиському;

3. Сусідніми областями Хмельниччини є:

а) Вінницька; д) Волинська;

б) Івано-Франківська; е) Чернівецька;

в) Рівненська; є) Тернопільська;

г) Житомирська; ж) Львівська.

4. Область була утворена:

а) 1945 року; г) 1937 року;

б) 1941 року; д) 1954 року.

в) 1923 року;

5. В адміністративному відношенні область поділяється на… районів:

а) 25; б) 15; в) 24; г) 18; д) 20.

6. Виділено такі міста обласного підпорядкування:

а) Старокостянтинів; д) Волочиськ;

б) Красилів; е) Нетішин;

в) Хмельницький; є) Полонне;

г) Шепетівка; ж) Славута.

7. На території області виділено…міст:

а) 12; б) 13; в) 20; г) 10; д) 15.

8. В області на 1.06.2016 проживало:

а) 1301,242 тис. в) 1,67 млн.чол;

б) 1,7 млн.чол; г) 1,34 млн.чол.

9. Зі скількома областями межує область:

а) 5; б) 4; в) 6; г) 3.

10. Протяжність області з півночі на південь становить:

а) 120 км; б) 150 км; в) 200 км; г) 220 км.

11. Історико-географічна область України, до складу якої входить більша частина Хмельниччини:

а) Поділля; б) Волинь; в) Полісся

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

(Для складання характеристики природно-ресурсного потенціалу області скористаємося груповою формою навчання «Коло ідей»)

Вступне слово вчителя

Під час дослідження даного вам питання постарайтеся бути згрупованими, допомагати один одному, доповнювати відповіді, робити самостійні висновки. Адже роботу кожного на сьогоднішньому уроці буде оцінено. Тема нашого уроку «Природно-ресурсний потенціал Хмельницької області». Ми будемо працювати за таким планом:

План

  1. Особливості рельєфу Хмельницької області. Корисні копалини..

  2. Кліматичні умови області.

  3. Гідрологічні умови області. Водні ресурси..

  4. Грунтово - рослинний покрив і тваринний світ області.

  5. Фізико-географічне районування. Природоохоронні комплекси області.

  6. Загальна оцінка природно-ресурсного потенціалу Хмельницької області.

IV. ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ

Всіх учнів класу вчитель розділяє на 5 груп-бригад (Якщо мало учнів, то індив. завд.), кожна з яких отримує завдання. Для дослідження отриманого завдання кожній групі вчитель дає інструктивну картку. Результати дослідження записуються за допомогою значків, схем, словесних повідомлень і т.п. на стандартному листку паперу А1. Під час відповіді представник групи використовує його як наочність і поміщає на дошці. Під час відповіді кожного представника від групи всі учні класу заповнюють таблицю 1. В кінці роботи всі разом формулюють висновок і дають оцінку природно-ресурсного потенціалу Хмельницької області.

Таблиця 1

Характеристика природних умов і природних ресурсів Хмельницької області

План характеристики

Характеристика

Рельєф, геологічна будова області

Корисні копалини області

Клімат області

Гідрологічні умови області

Грунти області

Рослинність і тваринний світ області

Природні зони області

Природоохоронні об’єкти області

Висновок. Оцінка забезпеченості Хмельницької області природними умовами і ресурсами

Завдання для груп та інструктаж їх виконання

1 група. Особливості рельєфу Хмельницької області. Корисні копалини

1. Користуючись тектонічною картою України, визначити в межах яких тектонічних структур розміщена територія Хмельницької області. Встановіть їх вік.

2. Користуючись фізичною картою Хмельницької області, назвати основні форми рельєфу області. Вказати їх абсолютні висоти.

3. Користуючись картами атласу Хмельницької області, визначити забезпеченість області видами корисних копалин.

4. Зробити висновок про забезпеченість області мінеральними корисними копалинами.

2 група. Кліматичні умови області

1. Визначити за кліматичною картою України, області переважаючі напрями вітрів в області. Назвати кліматичний пояс, в якому знаходиться територія області.

2. Визначити середні зимові і літні, максимальні і мінімальні показники температури повітря.

3. Визначити коефіцієнт зволоження і кількість опадів для різних регіонів Хмельницької області.

4. Зробити висновок про забезпеченість області агрокліматичними ресурсами.

3 група. Гідрологічні умови області. Водні ресурси

1. За допомогою фізичної карти України, області визначити річки, озера і водосховища Хмельницької області.

2. Вказати типи живлення і режим річок Хмельницької області

3. Охарактеризувати забезпеченість області мінеральними і лікувальними водами.

4. Зробити висновок про забезпеченість області водними ресурсами.

4 група. Грунтово - рослинний покрив і тваринний світ області

1. За допомогою карт «Грунти України», області, назвати основні типи грунтів Хмельницької області та райони їх поширення.

2. Назвати основні типи рослинності області, райони їх поширення. Вказати рослин, занесених до Червоної книги.

3. Назвати види тварин Хмельниччини, які зустрічаються найчастіше, місця їх поширення. Вказати тварин, занесених до Червоної книги.

4. Зробити висновок про забезпеченість області лісовими та біологічними ресурсами.

5 група. Фізико-географічне районування. Природоохоронні комплекси області.

1. Використовуючи карту «Фізико-географічне районування України», області, назвати основні одиниці фізико-географічного районування Хмельницької області.

2. Користуючись картою «Ландшафти України», визначити, які сучасні ландшафти характерні для Хмельниччини.

3. Назвати заповідні об’єкти та території в межах області, де охороняється та відновлюється природна рослинність і тваринний світ.

4. Зробити висновок про здійснення природоохоронних заходів на території області та стан забруднення природного середовища.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Репродуктивна бесіда

  1. Які галузі промисловості вигідно розвивати в Хмельницькій області? Чому?

  2. Які умови сприяють розвитку окремих галузей господарства?

  3. Які умови стримують розвиток окремих галузей господарства?

VІ. КОРЕКЦІЙНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП

Вчитель аналізує роботи учнів, оцінює їх.

VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

-Опрацювати конспект.

-Скласти кросворди, використовуючи матеріали уроку.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Картографія та топографія»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.