Урок на тему "Основні річкові басейни та системи."

Опис документу:
Мета: формувати в учнів уявлення про основні річкові басейни України та канали; поглибити знання учнів про загальні ознаки гідрологічного режиму та роботи річок на прикладі найбільших рік України; навчити давати комплексну характеристику; виявити закономірності розташування річкових систем країни; дати уявлення про географію й значення каналів; удосконалювати уміння та навички роботи з тематичними і контурними картами Джерело:інтернет-ресурси

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

8 клас

Урок №29

Дата:

Основні річкові басейни та системи.

Практична робота №7 «Позначення на контурній карті

найбільших річок, озер, водосховищ,

каналів, боліт України» (початок).

Мета: формувати в учнів уявлення про основні річкові басейни України та канали; поглибити знання учнів про загальні ознаки гідрологічного режиму та роботи річок на прикладі найбільших рік України; навчити давати комплексну характеристику; виявити закономірності розташування річкових систем країни; дати уявлення про географію й значення каналів; удосконалювати уміння та навички роботи з тематичними і контурними картами; продовжувати формувати вміння опрацьовувати різні джерела географічної інформації.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта України, карта поверхневих вод України, атлас, підручник, контурні карти, відеоматеріали, фотографії.

Географічна номенклатура: річки: Десна, Тетерів, Ірпінь, Прип’ять, Горинь, Рось, Сула, Ворскла, Псел, Інгулець, Стрий, Серет, Збруч, Соб, Синюха, Оскіл, Айдар, Казенний Торець, Прут, Тиса, Салгир, Альма, Кача, Бельбек, Західний Буг, Сан; канали: Сіверський Донець — Донбас, Дніпро Кривий Ріг, Дніпро — Донбас, Північнокримський, Каховський.

Очікувані результати: учні навчаться:

- показувати на карті річкові системи: Дніпра, Сіверського Донця, Південного Бугу, Дністра, Дунаю;

- давати визначення поняттям: «меандри», «тераси», «водний режим»;

- характеризувати водні об’єкти України;

- пояснювати особливості живлення та водного режиму річок.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Методичний прийом «Бесіда»

Закінчіть речення.

- Гідрологія — це...

- Поверхневі води — це...

- Густота річкової мережі України — ...

- Річки України належать до басейнів таких морів...

- Найбільший каскад водосховищ розташований на річці...

Робота біля карти

Охарактеризуйте режим річки України (за вибором).

Назвіть та покажіть на карті річки або їхні ділянки, які мають частку снігового живлення понад 80-90 %.

На карті проведіть приблизні межі басейнів річок Дніпра, Дністра, Південного Бугу, Дону, Дунаю, Вісли, Криму, північного Приазов’я, північного Причорномор’я.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Учням роздають «сліпі» контурні карти, під диктовку вчителя вони розставляють номери за назвами річок.

Методичний прийом «Бліцопитування»

За якими ознаками можна охарактеризувати річку?

Складіть план характеристики річки.

Пригадайте з минулорічного курсу географії, що ви знаєте про Дніпро і Дунай.

Чому долини річок асиметричні?

Що називають каналом? Для чого, їх створюють?

Назвіть основні напрямки використання річок.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Подорожувати річками України надзвичайно цікаво й захопливо. А зараз здійснимо уявну подорож найбільшими річками держави.

Випереджальне завдання. Учні, демонструючи відео- та фотоматеріали, за планом дають характеристику річкам, на яких вони побували. Демонстрування відеострічки про річку, яка не згадана в повідомленнях учнів.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Річки

Дніпро — третя за довжиною в Європі, в межах України 1121 км (загальна довжина 2201 км); витік на Валдайській височині в Росії, впадає кількома потоками в Дніпровський лиман; водні ресурси: річний стік — 53,5 км3; ширина долини до 18 км, заплави — до 12 км; в басейні близько 32 тис. водотоків, з них 89 завдовжки понад 100 км; живлення і режим характерні для рівнинних річок України; стік регульований каскадом водосховищ; величезне народногосподарське значення, судноплавна. Басейн Дніпра, це 65 % площі України.

Дністер — 925 км (1362 км); бере початок на північно-східних схилах Карпат, впадає у Дністровський лиман; у верхів’ях — гірська річка, у передгір’ях долина до 13 км, заболочена, перетинаючи Подільську височину, долина каньйоноподібна, завглибшки близько 120 м, є пороги, у гирла ширина долини до 22 км; річний стік близько 8,7 км3.

Південний Буг — 806 км; бере початок на Подільській височині, впадає в Бузький лиман; у середній течії долина звужується, утворюючи каньйон, є пороги; річний стік — 3,4 км3.

Західний Буг — 401 км (772 км); права притока Вісли; бере початок на північних схилах Подільської височини, перетинає заболочене Мале Полісся та Західну частину Волинської височини; долина до 3 км, річище звивисте, на окремих ділянках до 100 м завширшки.

Дунай — друга за довжиною в Європі 2850 км, в Україні — 174 км нижньої течії та Кілійське гирло (2960 км); у межах України формується 5,7 км3 стоку, частина лівобережної заплави та 8% його дельти. Річний стік 123 км3, що вдвічі більше, ніж у Дніпра.

Сіверський Донець — 700 км (1053 км); найбільша права притока Дону; початок на Середньоруській височині в Росії; річище звивисте, перетинаючи Донецький кряж річка звужується. Річний стік 5 км3.

Ріки Криму — кількість понад 1500; більшість завдовжки близько 10 км; переважно беруть початок у горах. Салгир — 232 км; починається на північних схилах Головного пасма Кримських гір злиттям двох витоків — Ангари і Кизил-Коби, впадає в Сиваш; долина завширшки від 300 м до 3 км, річище від 3 до 15 м, звивисте.

2. Основні річкові басейни

Чорного моря: Дніпра (48 % площі країни); Дністра (12 %); Південного Бугу (10%); Дунаю (10%); частини Криму; північного Причорномор’я.

Азовського моря: Дону — в межах України басейн Сіверського Дінця (4 %); північного Приазов’я.

Балтійського моря: Вісли (1,6 %).

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Практична робота № 7. «Позначення на контурній карті найбільших річок, озер, водосховищ, каналів, боліт України».

Методичний прийом «Гідне подиву»

А чи знаєте ви, що річки в Україні дуже різні й цікаві? Наприклад, Дніпро. Він має найбільший річковий басейн. Найглибшою рікою України є річка Прут (місцями глибина становить 10 метрів). Найкоротшою річкою України є річка Отуз завдовжки 4,5 км. Річка Сліпа Турія, що на Волині, не має гирла, тобто нікуди не впадає. Найкоротша назва українських річок містить дві літери — річки Уж та Уг, а найдовша назва річки має 27 літер — це Перший Куяльник Кучурганський (Одеська обл.).

Методичний прийом «Бліцопитування»

Назвіть найбільші за довжиною та басейнами річки України.

За допомогою карти визначте, на яких річках розташовані обласні центри України.

Зробіть висновок про значення річок для розселення населення.

За картами атласу назвіть адміністративні області, у яких створені найбільші зрошувальні системи. Зробіть висновок.

Методичний прийом «Тест-контроль»

1. Що утворює річка з усіма своїми притоками?

А Повінь.

Б Річкову систему.

В Річковий басейн.

Г Русло.

2. Дайте назву початку річки.

А Заплава.

Б Межень.

В Витік.

Г Гирло.

3.Визначте за характером течії більшість річок України.

А Рівнинні.

Б Бурхливі.

В Водоспадні.

Г Гірські.

4.Назвіть короткочасне підвищення рівня води після сильних дощів і зимових відлиг.

А Паводок.

Б Межень.

В Повінь.

Г Розлив.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Методичний прийом «Асоціація»

Учні висловлюють асоціації, що виникають у них під час згадування про основні річки України. Виставлення оцінок. Аналіз відповідей.

Колискою української нації був Дніпро. Понад тисячу років тому на широких дніпровських просторах виникла Київська Русь. Сьогодні Дніпро забезпечує водою населення країни, у ньому водяться цінні види риб. Дніпро — одна з найбільших річок Європи, символ України, освячений тисячолітньою історією. Нині Дніпро переживає важкі часи — через зарегульованість стоку водосховищами відбулися значні зміни, що негативно позначились на його стані. Значення річок переоцінити неможливо. Вони є головним джерелом прісної води, що використовує людство, є природними шляхами сполучення.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § 24 підручника.

2. Випереджальне завдання (окремим учням). Складіть короткі повідомлення про найбільш цікаві озера України.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності практичного психолога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.