Урок на тему: "Німецька імперія. Канцлерство Отто фон Бісмарка. Вільгельм ІІ"

Опис документу:
Протягом уроки учні зможуть визначити причини і наслідки утворення Німецької імперії, причини переходу Німецької імперії до «світової політики»; перелічувати основні заходи діяльності Отто фон Бісмарка.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

9 клас. Всесвітня історія

Тема. Німецька імперія. Канцлерство Отто фон Бісмарка. Вільгельм ІІ.

Мета:

  • визначити причини і наслідки утворення Німецької імперії, причини переходу Німецької імперії до «світової політики»; перелічувати основні заходи діяльності Отто фон Бісмарка;

  • розвивати в учнів уміння аналізувати текстові та візуальні історичні джерела, робити висновки, узагальнення й порівняння, визначати причини історичних явищ і подій;

  • виховувати почуття поваги до інших народів; людські якості: сумлінність, здатність до переборення труднощів.

Завдання:

    • застосовувати та пояснювати терміни «Друга імперія», «експансіонізм», «громадянська війна», «канцлер»;

    • встановлювати хронологічну послідовність подій;

    • проаналізувати соціально-економічне та політичне становище Німеччини;

    • проаналізувати внутрішню та зовнішню політику О. фон Бісмарка;

    • охарактеризувати реформи О. фон Бісмарка;

    • порівняти зміни запроваджені в державі О. фон Бісмарком та Вільгельмом ІІ.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Вид уроку: лекція, з елементами практично-аналітичної роботи.

Обладнання: карта, роздавальний матеріал з текстовими та візуальними історичними джерелами, схемами, таблицями, портрети Отто фон Бісмарка та Вільгельма ІІ, відео сюжет «Отто фон Бісмарк». Підручник. Щупак І.Я. Всесвітня історія: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: УОВЦ «Оріон», 2017. – 208 с.: іл.

Структура уроку

І. Організаційний момент. 1 хвилина

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. 7 хвилин

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності. 3 хвилини

ІV. Вивчення нового матеріалу. 27 хвилин

  1. Німецька імперія.

  2. Канцлерство Отто фон Бісмарка.

  3. О. Бісмарк та Вільгельм ІІ: внутрішня і зовнішня політика.

V. Закріплення вивченого матеріалу. 4 хвилини

VІ. Підсумок уроку. 2 хвилини

VІІ. Домашнє завдання. 1 хвилина

Розгорнутий план уроку

І. Організаційний момент. Слайд 1

Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів Слайд 2

«Фішбоун». Учні в парах складають схему (додаток) за темою «Франко-прусська війна 1870-1871 рр.».

Орієнтовний варіант відповіді учнів Слайд 3

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. У 1871 р. на карті Європи з’явилася нова держава — Німецька імперія. До складу Німецької імперії ввійшли 22 монархії, що зберегли автономію, і три вільні міста — Гамбург, Бремен і Любек. Перед Бісмарком та імператором Вільгельмом ІІ постала задача створити сильну державу, здатну зберегти свою територіальну цілісність і стати лідером континентальної Європи.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Німецька імперія. Слайд 4

Учитель. Пропоную разом охарактеризувати органи державної влади Німеччини згідно з Конституцією 1871 р. Під час моєї розповіді всі учні у зошиті мають створити відповідний кластер.

Лекція. Слайд 5. Для всієї Німеччини існує загальне право громадянства, згідно з яким житель кожної союзної держави повинен у кожній іншій союзній державі

Президентство в союзі належить королю прусському, який носить титул німецького імператора - кайзера. Імператор є представником імперії в міжнародно-правових відносинах, він від імені імперії оголошує війну й укладає мир, союзні та інші договори з іноземними державами, призначає і приймає послів. Для оголошення війни від імені імперії потрібна згода союзної ради, окрім випадків нападу на імперію або її узбережжя. Імператору належить право відкривати, відстрочувати й закривати союзну раду і рейхстаг.

Імперське законодавство здійснюється союзною радою і рейхстагом. Згода більшості обох зборів необхідна для ухвалення й набуття чинності імперського закону.

Головування в союзній раді і керівництво його роботою належить імперському канцлеру, який призначається імператором.

Імператор призначає посадовців імперії, примушує їх присягати імперії і видає в разі потреби розпорядження про їх звільнення.

Рейхстаг обирається шляхом загальних і прямих виборів і таємного голосування.

«Кластер». Вищі органи влади Німецької імперії за Конституцією 1871 р.

Орієнтовний варіант кластеру, утвореного учнями. Слайд 6

  1. Канцлерство Отто фон Бісмарка.

Учитель. Слайд 7. Незважаючи на те, що Німеччину очолював імператор Вільгельм ІІ, країною протягом майже 20 років керував Отто фон Бісмарк.

Пропоную ближче познайомитися з цією особистістю.

«Відеоспостереження». Учні переглядають відео сюжет «ENCYCLOPEDIA CHANNEL» «Отто фон Бісмарк» (відео додається) та до робочого зошита занотовують 5 тез які характеризують особистість Отто фон Бісмарка. По завершенню роботи учні презентують свої варіанти записів (не повторюючи вже названі).

Варіанти учнівських записів. Слайд 8.

  • В 20 років отримав диплом і його прийняли на роботу до Берлінського муніципального суду.

  • У вересня 1839 року пішов у відставку і прийняв на себе керівництво сімейним маєтком.

  • Сусіди прозвали його «скаженим Бісмарком» за буйну вдачу.

  • Під час революції 1848 року постав на чолі загону, що придушував бунти.

  • За його сприяння утворено Північно-германський союз.

  • Запровадив соціальне страхування та пенсійне забезпечення.

  1. О. Бісмарк та Вільгельм ІІ: внутрішня і зовнішня політика

Три речення. Слайд 9. Метод дозволяє набути уміння чітко, лаконічно й логічно висловлювати думку. Учитель пропонує опрацювати відповідний матеріал параграфа (Додаток текст підручника) стосовно діяльності у внутрішній та зовнішній політиці Отто фон Бісмарка та Вільгельма ІІ і передати його зміст трьома реченнями, записавши їх на спеціальний бланк. Учні об’єднуються у малі групи по 4 учасники і розподіляють між собою ролі: спікер, секретар, посередник, доповідач. По завершенню роботи доповідачі від груп презентують результати роботи групи і вивішують їх на дошку.

Зразок учнівської відповіді

  1. Внутрішня політика О. фон Бісмарка. Централізація та «Культуркампф». Слайд 10.

  • Зміцнення військової могутності країни.

  • Збільшення армії до 400 тис. воїнів.

  • Наступ на католицьку церкву.

  1. Внутрішня політика О. фон Бісмарка. Світська держава та соціальний реформізм. Слайд 11.

  • Закон «Проти суспільно небезпечних прагнень соціал-демократів».

  • Реформи у соціальній сфері.

  • «Новий курс» - перша країна в світі, де було ухвалено розгорнуте соціальне законодавство.

  1. Зовнішня політика О. фон Бісмарка. Союз трьох імператорів та відносини з Росією та Великою Британією. Слайд 12.

  • 1873 р. «Союз трьох імператорів» - Німеччина, Австро-Угорщина та Росія.

  • 1878 р. Німеччина не підтримала дії Росії на Балканах – митна війна.

  • Загострилися відносини з Великою Британією, яка побоювалася зростання впливу Німеччини в Європі.

  1. Зовнішня політика О. фон Бісмарка. Троїстий союз та колоніальна політика. Слайд 13.

  • 1882 р. виник Троїстий союз Німеччини, Австро-Угорщини та Італії.

  • Шлях колоніальних захоплень.

  • 1884 р. заснована перша Німецька колонія в Південно-Західній Африці.

  1. Внутрішня політика Вільгельма ІІ. Слайд 14.

  • Соціальне маневрування. Виступав проти репресій.

  • Соціальні закони: 11 годинний робочий день, заборона праці дітей, молодших 13 років.

  • Боротьба з «руйнівними елементами».

  1. Зовнішня політика Вільгельма ІІ. Слайд 15.

  • Перехід до «світової політики»: претензії на панування в Європі; укріплення позицій на Близькому Сході, Середньому та далекому Сході; прагнення переділу впливу в Африці, Азії, Океанії.

  • Будівництво потужного військово-морського флоту.

  • Активна участь у розділі Китаю.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

«Сенкан». Слайд 16. Учитель пропонує учням на етапі рефлексії скласти сенкан на задану тему. 1 ряд «Німецька імперія, 2 ряд «Отто фон Бісмарк», 3 ряд «Вільгельм ІІ».

Зразки учнівських відповідей.

Німецька імперія.

Нова, союзна.

Воює, об’єднує, створює.

Федерація.

«Залізом і кров’ю».

Отто фон Бісмарк

Винятковий, сильний.

Організовує, реформує, об’єднує.

«Залізний канцлер».

Вільгельм ІІ.

Руйнівний, самовпевнений.

Розширює, реформує, очолює.

«Народний монарх».

Кайзер

VІ. Підсумок уроку.

Заключне слово вчителя. Слайд 17. Остання чверть ХІХ ст. стала періодом стрімкого піднесення економіки Німеччини, особливо новітніх її галузей: хімічної, електротехнічної, машинобудівної.

Вагому роль у розвитку економіки Німеччини відігравала держава.

Два десятиліття після об’єднання напрямок розвитку Німеччини визначав канцлер Отто фон Бісмарк. Завдяки своїй політиці йому вдалося консолідувати країну, вирішити основні внутрішні протиріччя та проблеми.

Завдяки успіхам в економіці прусський мілітаристський дух отримав нове дихання, і Німеччина стала висувати претензії на переділ світу на свою користь.

Оцінювання роботи учнів.

VІІ. Домашнє завдання. Слайд 18.

  1. Опрацювати відповідний текст підручника.

  2. Підготуйте усні відповіді до розділу «Знаю й систематизую нову інформацію».

  3. *Підготуйте історичне есе на тему: «Перехід Німеччини до «світової політики».

Додаток. Схема «Фішбоун»

Додатки

Метод «Фішбоун». Це метод постановки і вирішення проблеми, дозволяє описати і спробувати вирішити ціле коло проблем.

«Кластер» – спосіб графічної організації матеріалу, що дає змогу унаочнити думки, які виникають у нас при заглибленні і ту чи іншу тему.

Щоб скласти кластер:

  1. Посередині чистого аркушу (класної дошки, зошита) напишіть ключове слово, або речення, яке є «стрижнем ідеї, теми.

  2. Навколо додаємо слова або пропозиції, що відображають ідеї, факти, образи, які відповідають цій темі (модель «планета та супутники»).

  3. У процесі виникнення нових записів з’єднуйте слова прямими лініями з ключовим поняття.

Результатом роботи буде структура, яка графічно відображає наші міркування, визначає інформаційне поле теми.

«Три речення». Метод дозволяє набути уміння чітко, лаконічно й логічно висловлювати думку. Учитель пропонує опрацювати відповідний матеріал і передати його зміст трьома реченнями.

Робота в малій групі. Розподіл ролей:

Спікер, головуючий (керівник групи):

  • зачитує завдання групі;

  • організовує порядок виконання;

  • пропонує учасникам групи висловитися по черзі;

  • заохочує групу до роботи;

  • підбиває підсумки роботи;

  • визначає доповідача.

Секретар:

  • веде записи результатів роботи групи;

  • записи веде коротко й розбірливо;

  • як член групи, повинен бути готовий висловити думки групи при підбитті підсумків чи допомогти доповідачу.

Посередник:

  • стежить за часом;

  • заохочує групу до роботи.

Доповідач:

  • чітко висловлює думку групи;

  • доповідає про результати роботи групи.

«Сенкан» - це не звичайний вірш, написаний за правилами:

Перший рядок – поняття, якому присвячений вірш, зазвичай іменник.

Другий рядок – два прикметники, що визначають цей іменник і описують ваше уявлення про нього.

Третій рядок – три дієслова, що показують, що «робить» поняття або що з ним відбувається.

Четвертий рядок – фраза з чотирьох слів, що передає ваше ставлення до поняття, (може бути у формі запитання-звернення).

П’ятий рядок – одне-два слова, через які людина висловлює свої почуття, асоціації, пов’язані з основним поняттям.

Додаток (текст підручника)

Підручник. Щупак І.Я. Всесвітня історія: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: УОВЦ «Оріон», 2017. – 208 с.: іл.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Впровадження веб-квестів в освітній процес»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.