До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
6
міс.
0
3
дн.
0
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Урок на тему "МІНЕРАЛЬНІ ПРИРОДНІ РЕСУРСИ. ГЕОГРАФІЯ ПАЛИВНИХ РЕСУРСІВ."

Опис документу:
Конспект уроку з географії, 10 клас, профільний рівень, курс «Регіони і країни світу», що є продовженням базової географічної освіти у профільних класах старшої школи. Він спрямований на розкриття глобальних та регіональних явищ і процесів, що відбуваються як у світі в цілому, так і в окремих субрегіонах, країнах і їх регіонах. джерело: http://geo-bav.at.ua, інтернет ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

10 клас

Урок №24

Дата:

МІНЕРАЛЬНІ ПРИРОДНІ РЕСУРСИ.

ГЕОГРАФІЯ ПАЛИВНИХ РЕСУРСІВ.

ПРАКТИКУМ 10. ТВОРЧА РОБОТА

«СТВОРЕННЯ КАРТОГРАФІЧНОЇ МОДЕЛІ СВІТОВОГО

ЕКСПОРТУ ТА ІМПОРТУ ПАЛИВНО-ЕНЕРГЕТИЧНИХ РЕСУРСІВ».

Мета: поглибити знання учнів про мінеральні природні ресурси, виявити закономірності їх просторового поширення; розвивати вміння розпізнавати корисні копалини за їхніми зовнішніми ознаками; прищеплювати учням навички картографування географічної інформації та аналізу тематичних карт.

Обладнання: підручник, настінна тектонічна карта світу, контурні карти, зразки кам'яного й бурого вугілля, торфу, нафти, картки-заготовки схеми «Поділ корисних копалин на групи», картки для виконання практикуму.

Ключові поняття: мінеральні природні ресурси, паливні корисні копалини, родовище корисних копалин, басейн корисних копалин, експорт, імпорт.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Експрес контроль

Учні виконують тест 6 із посібника «Експрес-контроль». (Після закінчення самостійної роботи учні обмінюються картками (здійснюють взаємоперевірку), учитель називає правильні варіанти відповідей.)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель пропонує розглянути зразки корисних копалин, які лежать перед учнями, та назвати їх. Він повідомляє, що тема сьогоднішнього уроку пов'язана саме з цими зразками, і пропонує учням сформулювати її. Після цього вчитель підкреслює, що посилення раціонального природокористування — одне з важливих завдань людства. Для цього необхідні перш за все глибокі знання в цьому питанні. Особливо це стосується мінеральних природних ресурсів, більшість яких є вичерпними. Учитель нагадує, що саме з використанням таких ресурсів пов'язані економічні кризи 1973 і 1979 р. Питання важливе й у побуті: адже від ціни на бензин, дизельне паливо, газ залежать ціни на проїзд у транспорті, вартість опалення квартир тощо. Тому розуміння цього питання дуже важливе для кожного.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Цей етап уроку вчитель пропонує розпочати із заповнення схеми «Поділ корисних копалин на групи», у разі потреби надаючи учням допомогу. Після закінчення роботи вчитель уточнює зміст роботи на уроці, указуючи, що головна увага буде приділена паливним корисним копалинам. Щоб зацікавити учнів навчальним матеріалом, учитель називає цифри щорічного видобутку нафти у світі (понад 3,9 млрд тонн), вугілля (понад 3,3 млрд тонн) та природного газу (понад 3 трлн м3). Інших паливних корисних копалин видобувають у багато разів менше. Учитель пропонує учням поміркувати над можливими причинами виникнення такої ситуації.

Подальше вивчення географії поширення паливних корисних копалин у світі відбувається у формі інтерактивної бесіди.

V. ПРАКТИКУМ

Творча робота «Створення картографічної моделі світового експорту та імпорту паливно-енергетичних ресурсів»

1. На основі аналізу даних таблиці (готується як роздавальний матеріал) визначте найбільших світових експортерів та імпортерів нафти, ураховуючи обсяг їх експорту чи імпорту. Дані занесіть до таблиці.

Країна

Видобуток, млн. т

Внутрішнє споживання, млн. т

Експорт, млн. т

Імпорт, млн. т

До яких країн належить

Саудівська Аравія

516

136

Росія

481

256

США

346

896

Іран

210

60

Китай

184

314

Мексика

183

83

Канада

151

81

Венесуела

145

40

ОАЕ

138

23

Норвегія

138

3

Кувейт

133

23

Лівія

125

25

Нігерія

125

15

Японія

2

272

Німеччина

2

127

Корея

0

110

Франція

1

86

Італія

4

89

Іспанія

0

65

Нідерланди

0

55

2. Підпишіть або позначте цифрами на контурній карті назви країн — експортерів нафти чорним кольором, назви країн-імпортерів — зеленим кольором.

3. Ураховуючи розташування країн-експортерів щодо найбільших регіонів-імпортерів, покажіть основні напрямки потоків експорту нафти.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання та завдання

1. Назвіть три найважливіші на сьогодні паливні корисні копалини. (Нафти, кам'яне вугілля, природний газ.)

2. Чому саме ці горючі корисні копалини використовуються людиною найширше? (Вони мають найвищу теплотворну здатність, а тому найбільш економічні.)

3. Якими є територіальні особливості залягання у світі найбільших вугільних родовищ і басейнів? (Утворюють два пояси — північний, більший, який відповідає переважно сучасним помірному та субтропічному поясам Північної Америки та Євразії, та південний, який об'єднує вугільні ба сейни та родовища Південної Америки, Південної Африки й Австралії.)

4. Якими є територіальні особливості розміщення основних запасів нафти? (Найбільші запаси нафти приурочені: 1) до передгірних прогинів — район Перської затоки й Месопотамської низовини (60 , світових запасів нафти ), передгір'я Уралу й Кордильєр: 2) плити платформ — Північна Сахара, Західний Сибір; 3) шельф —- Північне, Каспійське, Південно Китайське моря, Гвінейська та Мексиканська затоки:)

5. Якими є закономірності розташування найбільших газових родовищ? (Поширення їх схоже на географію нафтових басейнів, але, як правило, найбільші нафтові та газові родовища не збігаються.)

6. Використовуючи створену вами картографічну модель експорту та імпорту вугілля, назвіть маршрути трьох найважливіших вантажопотоків цієї корисної копалини. (Австралія — Східна Азія, США — Західна Європа, Південна Африка — Західна Європа.)

VII. ПІДСУМКИ УРОКУ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте §14 підручника.

2. Виконайте завдання 1 на контурній карті «Світове господарство» (посібник «Контурні карти із завданнями»).

3. Використовуючи дані таблиці, побудуйте картографічну модель експорту та імпорту природного газу у світі.

Країни (регіони)

Видобуток, %від світового

Споживання, % від світового

СНД

27,7

22,4

Європа (без СНД)

10,8

21,1

Азія (без СНД)

22,3

19,0

Африка

5,9

1,3

Англо-Америка

25,6

32,3

Латинська Америка

6,3

3,6

Австралія й Океанія

1,4

0,3

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Вчити читати. Літературна освіта в школі: химери чи лабіринти?»
Мацевко-Бекерська Лідія Василівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.