Урок на тему: "Інформація, дані, повідомлення". 5 клас

Опис документу:
5 класс. Урок № 2 "Інформація, дані, повідомлення". На уроці у дітей сформується уявлення про інформацію, дані та повідомлення; познайомляться з інформаційними процесами та роллю інформаційних технологій у житті сучасної людини.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

5 кл. «___»__________ 20___ року

Урок №2. Інформація, дані, повідомлення.

Цілі:

  • навчальна: сформувати уявлення учнів про інформацію, дані та повідомлення; познайомити з інформаційними процесами та роллю інформаційних технологій у житті сучасної людини.

  • розвивальна:  розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;

  • виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.

Тип уроку:

  • засвоєння нових знань;

Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  • Привітання з класом

Доброго дня, діти.

Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми поговоримо про інформацію, яка постійно нас оточує (навіть коли ми спимо). Навчимось розрізняти здається схожі поняття інформація, дані, повідомлення. Визначимо, які ж існують інформаційні процеси та дізнаємось, що таке інформаційна система. Але перед початком уроку обов’язково повторимо правила поведінки.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Діти , а з яким словом у вас асоціюється слово інформатика? Правильно зі словом Інформація. А, що ви розумієте під словом інформація? (відповіді дітей )

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Повторення раніше вивченого матеріалу

Повторення правил поведінки в комп’ютерному класі.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя (з демонструванням презентації на екрані)

Розпочнемо з поняття – повідомлення. Що ж таке повідомлення? А повідомлення – це коротка інформація, яку ми можемо отримати з навколишнього світу (в тому й числі від оточуючих нас людей, тварин і так далі). Коли вчитель на уроці Вам розповідає щось нове, він за допомогою слів подає Вам повідомлення. Дивлячись на рекламне повідомлення ви за допомогою очей можете прочитати, переглянути якесь повідомлення. Прикріплюючи записку на дошці оголошень ми намагаємось передати комусь повідомлення. Дивлячись телевізор, відвідуючи виставки чи переходячи вулицю ви постійно отримуєте повідомлення. Тому можна зробити висновок, що повідомлення постійно нас оточують.

За допомогою чого можна подати ці самі повідомлення? Їх можна подати за допомогою тексту, цифр, графіки, звуку, відео, умовних сигналів (по типу жестів та міміки), спеціальних позначень та за допомогою комбінованого способу – це коли поєднуються декілька або всі вище перелічені способи подання повідомлень.

Відомо, що одне й теж повідомлення можна подати різними способами. Спробуймо зробити це. Подаймо повідомлення «Сьогодні йде дощ» різними можливими способами.

Давайте визначимо за допомогою яких органів ми можемо сприймати повідомлення? Це очі (графіка, текст, цифри) – зорове сприйняття, вушка (звуки) – звукове сприйняття, ніс (запахи) – нюхове сприйняття, ротик (смак) – смакове сприйняття та шкіра (дотик) – тактильне сприйняття.

І так ми вирішили. Що таке повідомлення, але що ж це таке та інформація. А інформація - це відомості, нові знання, які одержує людина.

І з цією самою інформацією може відбуватись декілька важливих процесів. А процес – це послідовність взаємопов’язаних дій, що тривають протягом певного часу.

Давайте відповімо на таке питання: «Для чого люди зберігають інформацію?» І як, я думаю, ви вже здогадались перший процес – це зберігання. Інформацію можна зберегти на аркушах та папірусі, як це робили в древньому Єгипті, на тканині (наприклад на футболках), та різних металах та на інформаційних пристроях – флешках, дисках і так далі.

Те на чому ми зберігаємо інформацію називається носій інформації. Це може бути флешка, диск, книга або наш мозок.

Наступний процес – це передача даних. Передавати інформацію ми можемо за допомогою листів, телефонних розмов. Коли ми переходимо вулицю то світлофор подає нам інформацію про те чи можна переходити чи ні. Це саме може подати і регулювальник.

Для того, щоб успішно передати повідомлення люди використовують кабелі, телефони та комп’ютери, поштові служби та власний голос, і це ще не все.

Наступний процес – опрацювання. З інформацією, яку ми отримуємо звичайно потрібно опрацьовувати, щоб зрозуміти та запам’ятати. Інформація, яку неможливо опрацювати нікому не потрібна і тоді це не інформація, а шум. Пригадуєте на початку уроку було питання «Що ви робите далі коли прочитали умову математичної задачі?»? Саме ось цей процес коли ви називали, що визначаємо що знаємо, що ні та рахуємо і називається процесом опрацювання. В школі ви постійно опрацьовуєте інформацію. Навіть зараз коли я розповідаю Вам. Так само і інші істоти та пристрої опрацьовують інформацію. Ось наприклад піаніст. Він грає на роялі та читає ноти, опрацьовує в себе в голові та видає відповідну музику.

І останній процес – це пошук. Коли у нас не достатньо потрібної інформації, або взагалі немає і ми хочемо, щось дізнатись, то нам потрібно її знайти. Шукати інформацію ми можемо в бібліотеці, в мережі Інтернет або спілкуючись з друзями та дорослими.

Отже, давайте узагальнимо. Інформаційні процеси – це процеси зберігання, передавання, опрацювання і пошуку повідомлень.

А якщо говорити саме про комп’ютер та інформатику то тут всі пристрої призначені, щоб зберігати, передавати, опрацьовувати і шукати інформацію. А сукупність цих технічних пристроїв утворює інформаційну систему.

V. Усвідомлення набутих знань й формування вмінь та навичок

  • Практичне завдання

1. Наведіть приклади інформаційних процесів.

2. Наведіть приклади опрацювання повідомлень людиною.

З. Наведіть приклади опрацювання повідомлень автоматичними пристроями.

4. Розкажіть, як ви використовуєте кожний з інформаційних процесів.

5. Визначте, про які інформаційні процеси йдеться:

а) ви пишете твір;

б) ви дивитеся кінофільм;

в) ви читаєте листа;

г) вранці вас будить будильник;

д) лікар визначає діагноз хворого.

  • Релаксація

Вправа для профілактики короткозорості та порушення зору

Вії опускаються...

Очі закриваються...

Ми спокійно відпочиваємо... (2 рази)

Сном чарівним засипаємо...

Наші руки відпочивають...

Важчають, засинають...(2 рази)

Шия не напружена,

А вона розслаблена...

Губи трохи відкриваються...

Так приємно розслабляються. (2 рази)

Дихається легко, рівно, глибоко.

Ми чудово відпочиваємо.

Сном чарівним засипаємо...

VI. Підбиття підсумків уроку

  • Бесіда за питаннями

1. Що містять повідомлення?

2. Якими способами можна подавати повідомлення?

З. Як людина сприймає повідомлення?

4. Що таке інформація?

5. Чому для людини важлива інформація?

6. Для чого людина зберігає повідомлення?

7.Які носії повідомлень ви використовуєте?

8. Хто і кому може передавати повідомлення?

9. Для чого людина шукає повідомлення?

VIІ. Домашнє завдання

Виставлення оцінок

VIІІ. Домашнє завдання

Опрацювати вивчений матеріал. Підготуватись до тестової перевірки знань.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00