Урок на тему " Густота населення"

Опис документу:
Мета: формувати в учнів систему знань про територіальні відмінності показника густоти населення у світі й Україні; з'ясувати вплив природних та демографічних чинників на цей показник; продовжувати формувати навички роботи зі статистичним матеріалом; стимулювати активну пізнавальну діяльність. Джерело: інтернет-ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

8 клас

Урок №54

Дата:

Густота населення

Мета: формувати в учнів систему знань про територіальні відмінності показника густоти населення у світі й Україні; з'ясувати вплив природних та демографічних чинників на цей показник; продовжувати формувати навички роботи зі статистичним матеріалом; стимулювати активну пізнавальну діяльність.

Обладнання: атлас, карти населення і густоти населення світу та України, політична карта світу, карта адміністративно-територіального устрою України; комп'ютер з можливістю виходу в Інтернет; статистичні показники густоти населення світу, окремих країн та областей України. Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні навчаться:

- називати середній показник густоти населення в світі й Україні;

- показувати на карті країни і області України з найбільшою і найменшою густотою населення;

- пояснювати вплив природних та демографічних чинників на територіальні відмінності густоти населення.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання. Налаштування учнів на успіх через інтелектуальну розминку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ О Методичний прийом «Картографічний тренінг»

І варіант

а) На контурній карті світу знаком «+* позначте 3 країни світу, у яких спостерігається демографічний вибух.

б) На контурній карті України знаком «-» позначте 3 області з найменшим показником природного приросту населення.

в) На контурній карті світу літерою Л позначте 3 країни світу, де частка літніх людей перевищує частку дітей і підлітків.

г) На контурній карті України літерою П позначте 3 області України з найвищим позитивним сальдо міграції.

д) На контурній карті світу позначте 3 країни світу з найчисельнішою Східною українською діаспорою літерами, з яких починаються назви цих країн.

є) На контурній карті світу позначте 3 країни, у статевій структурі населення яких переважають чоловіки.

II варіант

а) На контурній карті світу знаком «-» позначте 3 країни світу, у яких спостерігається демографічна криза.

б) На контурній карті України знаком «+» позначте 3 області з найбільшим показником природного приросту населення.

в) На контурній карті світу позначте літерою Д 3 країни світу, де частка дітей і підлітків перевищує частку літніх людей.

г) На контурній карті України літерою Н позначте 3 області України з найвищим негативним сальдо міграції.

д) На контурній карті світу позначте 3 країни світу з найчисельнішою Західною українською діаспорою літерами, з яких починаються назви цих країн.

є) На контурній карті світу позначте 3 країни, у статевій структурі населення яких переважають жінки.

Методичний прийом «Міні-дискусія»

У Швеції середній вік вступу жінок у перший шлюб 2013 р. становив 33 роки, в Україні в 2011 р. — 24,1 років, в 1990 р. — 21,6 років. В окремих країнах світу, в Індії, зокрема, цей вік — помітно нижчий за 20 років. Які чинники, на вашу думку, визначають вік вступу жінок до шлюбу?

Методичний прийом «Моделювання ситуації»

Работа в парах. Проведення соціологічного опитування. Підготуйте анкету-опитування «Моє планування сім’ї» у вигляді п’яти запитань до своїх однокласників.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Населення на нашій планеті розміщується дуже нерівномірно. Наявність питної води, близькість до моря, родючі ґрунти, сприятливі кліматичні умови та інші природні чинники визначали кількість розміщення населення в тому чи іншому регіоні світу. З розвитком цивілізації до них додаються соціальні, економічні, екологічні чинники. Простежити особливості розміщення населення дасть змогу показник густоти населення.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Методичний прийом «Nota bene» (замітка на полях)

Густота (щільність) населення — ступінь населеності певної території; розраховується діленням наявного населення на площу території, країни загалом чи окремого регіону.

На розміщення (щільність) населення впливають історичний та природний чинники. Історичний виражений в історії заселення окремих територій — відкритті, колонізації та освоєнні нових земель. Найбільш яскраво проявилась дія цього фактору для Росії, Канади, СІНА, країн Африки, Латинської Америки, Австралії. Наслідки прояву природного чинника:

- Основна частина населення світу проживає на рівнинах, більше половини його — на низовинах, в горах — лише 8% населення світу.

- Більшість населення світу проживає в помірному і субтропічному кліматичних поясах. Менше всього заселені арктичні й тропічні пустелі, тайга, тундра й вологі екваторіальні ліси.

- Найвища щільність населення спостерігається в долинах великих річок (Інд, Ганг, Брахмапутра, Янцзи, Хуанхе, Ніл, Волга, Міссісіпі).

- Населення концентрується поблизу узбережжя морів і океанів.

- Родючі ґрунти сприяють розвитку землеробства й «притягують» населення.

Методичний прийом «Час підручника»

Визначте показник чисельності населення України на певну дату і площу країни.

Станом на 1 січня 2015 р. населення України разом з Кримом становило 42928,9 тис. + 1895,9 тис. = 44824,8 тис. Площа за даними Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру становить 603549 км2.

Середня густота населення — 74 особи/км2. На зазначену дату найвищі показники густоти населення були в Донецькій (162 особи/км2), Львівській (116 осіб/км2), Чернівецькій (112 осіб/км2), Дніпропетровській (103 особи/км2). Найнижчі — мали Чернігівська — 33 особи/км2, Херсонська — 38 осіб/км2.

Методичний прийом «Географічний практикум»

Використовуючи дані Укрстату, обчисліть, на скільки відсотків змінився показник густоти населення за останнє десятиліття для області, у якій ви проживаєте.

Обчисліть показник густоти населення Миколаївської області.

Обчисліть частку Чернівецької області до загальної площі країни, якщо станом на 1 січня 2015 р. густота населення становила 112 осіб/км2.

Обчисліть гіпотетичну чисельність населення України, якби показник щільності населення становив такий, як: а) в Бангладеш; б) в Австралії.

Методичний прийом «Географічне дослідження»

Визначення регіонів України з найбільшою і найменшою густотою населення. Заповніть таблицю.

Чинники, іцо сприяють високому показнику густоти населення

Області

Чинники

Природні

Соціальні

Економічні

Донецька

Львівська

Чернігівська

Чернівецька

Слід урахувати, що на зміни в розміщенні населення, загалом на демографічну ситуацію, істотний вплив мають військові дії в Донецькій і Луганській областях. Державна служба статистики постійно уточнює показники населення цих регіонів України.

Чинники, що мають негативний вплив на показник густоти населення

Області

Чинники

Природні

Соціальні

Економічні

Екологічні

Чернігівська

Херсонська

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Методичний прийом «Географічний аукціон»

Учні складають завдання і обмінюють їх на правильні відповіді. За кожною партою учні один одному готують по два запитання згідно теми сьогоднішнього уроку. Один — стосовно території України, інший — всього світу. Далі їх оголошують та дають на них відповіді.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Самостійно визначте три країни (регіони) світу, для яких характерний високий варіант) і низький (II варіант) показник густоти населення.

Певний вплив на густоту населення мають природні чинники. Так, зокрема, висока лісистість, значна заболоченість, низька родючість ґрунтів, високогір’я, дефіцит прісної води, зони екологічної біди визначають зменшення щільності населення.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § 46 підручника.

2. Продовжте підготовку до географічного турніру.

3. Дослідження. Визначення регіонів України з найбільшою і найменшою густотою населення (записати у зошити).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Соціальне партнерство закладу позашкільної освіти та сім’ї»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.