• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Географія
  • Урок на тему " Географічне положення, історія формування і розвитку, адміністративно-територіальний устрій Хмельницької області "

Урок на тему " Географічне положення, історія формування і розвитку, адміністративно-територіальний устрій Хмельницької області "

Опис документу:
Мета уроку: розширити знання учнів про положення Хмельницької області серед інших областей України, дати оцінку ЕГП області; розвивати вміння застосовувати набуті знання та вміння в процесі вивчення змісту теми, характеризувати об’єкти, користуючись тематичними картами та статистичними матеріалами, працювати з позатекстовим матеріалом підручника; виховувати любов до рідного краю. Джерело: інтернет-ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 63

Тема уроку: Географічне положення, історія формування і розвитку, адміністративно-територіальний устрій Хмельницької області

Мета уроку: розширити знання учнів про положення Хмельницької області серед інших областей України, дати оцінку ЕГП області; розвивати вміння застосовувати набуті знання та вміння в процесі вивчення змісту теми, характеризувати об’єкти, користуючись тематичними картами та статистичними матеріалами, працювати з позатекстовим матеріалом підручника; виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник з географії для 8 класу; адміністративна карта України; карта Хмельницької області; атласи Хмельницької області; контурні карти; роздатковий матеріал з статистичними даними по Хмельницькій області.

Опорні і базові поняття: ЕГП, адміністративно-територіальний устрій

ЕТАПИ УРОКУ

І. ПРИВІТАННЯ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Що таке рідний край?

У кожної людини рідний край – місце, де вона народилася, живе і працює. Для вас і багатьох ваших ровесників рідний край – Хмельницька область, прадавня слов’янська земля.

Знання своєї рідної землі, її особливостей є дуже важливим, адже Хмельниччина – це край, де ми живемо, працюємо, навчаємося. І щоб вирішувати будь-які суспільно-економічні проблеми в регіоні, необхідні глибокі та міцні знання.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Евристична бесіда

  • Що таке фізико-географічне положення?

  • Що характерно для ФГП України?

  • Що характерно для ФГП області?

  • Що спільного та відмінного у фізико-географічному та економіко-географічному положенні?

Саме про місцезнаходження нашої області її адміністративно - територіальний устрій, історію формування і розвитку дізнаємось сьогодні на уроці, тема якого

«Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку Хмельницької області»

План вивчення теми

    1. Економіко-географічне положення області(ЕГП).

2. Історія формування і розвитку Хмельницької області.

3. Адміністративно-територіальний устрій.

IV. ОЧІКУВАННЯ: учень дає оцінку ЕГП області, аналізує відповідний статистичний, картографічний матеріал по темі.

V. ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ

Економіко-географічне положення області (ЕГП)

1). Робота із статистичною таблицею (самостійна пошукова діяльність учнів)

- За допомогою таблиці 1. «Територія областей України станом 01.01.2016 р.», порівняйте площу Хмельницької області з площею інших областей України і встановіть її місце в Україні за площею.

Таблиця 1

Територія областей України станом 01.01.2016 р

Області України

Площа , тис.км2

АР Крим (анексія)

27

Вінницька

26,5

Волинська

20,2

Дніпропетровська

31,9

Донецька

26,5

Житомирська

29,9

Закарпатська

12,8

Запорізька

27,2

Івано-Франківська

13,9

Київська

28,1

Кіровоградська

24,6

Луганська

26,7

Львівська

21,8

Миколаївська

24,6

Одеська

33,3

Полтавська

28,8

Рівненська

20,1

Сумська

23,8

Тернопільська

13,8

Харківська

31,4

Херсонська

28,5

Хмельницька

20,6

Черкаська

20,9

Чернівецька

8,1

Чернігівська

31,9

Висновки

За розмірами території Хмельницька область займає 19 місце серед областей України.

- Порівняйте розміри області з деякими державами світу, зробіть висновки.

Таблиця 2

Розміри територій окремих держав світу

Назва країни

Площа, тис.км2

Бельгія

Албанія

Ізраїль

Ліван

Кіпр

30,5

28,7

20,7

10,0

9,2

2). Робота з картою

- Покажіть на карті кордони Хмельницької області.

- Користуючись картою «Адміністративно-територіальний поділ України», з’ясуйте з якими областями межує Хмельницька область.

- Визначте крайні точки області та їх географічні координати.

3). Робота в парі

- Обговоріть, як визначити протяжність області з півночі на південь та із заходу на схід за допомогою масштабу і градусної сітки.

- За допомогою карти «Адміністративно-територіальний устрій Хмельницької області» (атлас Хмельницької області) визначте протяжність області в градусах та кілометрах з півночі на південь та із заходу на схід, використовуючи масштаб карти і градусну сітку.

( 10-500 паралелі дорівнює 71,7 км)

4). Робота з контурною картою

- Нанесіть на контурну карту Хмельницької області її межі, підпишіть області, з якими вона межує, а також крайні точки області; позначте обласний центр та адміністративні райони.

5). Робота з текстовою таблицею

(Учні записують план характеристики ЕГП в зошит)

План характеристики ЕГП області

1. Положення області відносно економічно розвинених областей України.

2. Відношення щодо джерел сировини.

3. Транспортно-географічне положення.

4. Еколого-географічне положення.

7. Розповідь-пояснення вчителя (учні заповнюють таблицю в процесі розповіді вчителя)

пунктів плану

Характеристика ЕГП Хмельницької області

1.

- Область знаходиться в західній частині України;

- Входить до складу Подільського економічного району;

- Області-сусіди мають середній ступінь розвитку економіки, оскільки відносяться до областей з недостатніми запасами ресурсів;

- Розташована область на віддалі близько 300 км від столиці України;

2.

- Природа області не обділена нерудними мінеральними ресурсами;

- Область відноситься до регіонів з недостатніми запасами ресурсів для розвитку ПЕК;

- Область має значні запаси мінеральних вод, що мають лікувальні властивості;

- Область відноситься до регіонів з обмеженими водними ресурсами (водозабезпеченість лише на 75%);

- Недостатньо забезпечена лісовими ресурсами ( лісів більше на півночі області, менше – в центральній і південній);

- Має сприятливі агрокліматичні та земельні ресурси для розвитку с/г;

3.

- Через територію області проходять важливі транспортні шляхи, які сполучають східні і західні частини України;

- Через територію області проходять залізниці та автомагістралі міжнародного значення;

- Область не має виходу до морів;

- Річковий транспорт в межах області поширення не набув, оскільки річки (за винятком Дністра) несудноплавні.

- Слаборозвинений повітряний транспорт, є аеропорт у м. Хмельницькому;

- Через територію області проходять трубопроводи: газопровід «Дашава-Київ», «Союз», одна з віток нафтопроводу «Дружба», «Одеса – Броди»;

- При постійному використанні зношуються транспортні шляхи, які потребують додаткового обслуговування, а деякі - повної реконструкції.

4.

- Для будівництва шляхів сполучення відводиться велика площа земель, які вилучаються з сільськогосподарського використання;

- Велика кількість транспортних засобів створює екологічні проблеми;

- Територія області відноситься до областей з сприятливою для проживання екологічною ситуацією, крім територій біля м.Хмельницького, в районі Хмельницької АЕС та Кам’янця-Подільського (екологічна ситуація погіршена);

Висновок: ЕГП Хмельницької області є переважно сприятливим для проживання населення і розвитку господарства.

  1. Формування території Хмельницької області

За площею території (20,6 тис. кв. км або 3,4% від площі країни) Хмельницька область належить до невеликих областей України і посідає серед них 19 місце.

Хмельниччина знаходиться на стику великих історико-географічних країв – Правобережжя (до якого входить сама) і Західної України. У вужчому розумінні територія області належить до Волині (північна частина, приблизно до р. Случ) і Поділля (середня і південна частини) і є пограниччям останнього з Галичиною на заході та Буковиною і Бессарабією на півдні. В минулому Волинь і Поділля (як і сусідні землі) входили до складу одних і тих же або різних держав; південні і західні межі сучасної області тривалий час були державними кордонами.

В XI ст. середня Наддністрянщина, що з XII ст. відома в літописах під назвою Пониззя, входила до Теребовлянського князівства, а з 1141 р. - до Галицького. В цей же час землі середньої і північної частин сучасної Хмельниччини належали Київському князівству. В 1199 р. вся територія області увійшла до Галицько-Волинського князівства. Невелика територія на сході області (в басейнах Південного Бугу і Случа) разом з прилеглими землями сучасної Вінничини і Житомирщини відома в XII - XIII ст. під назвою Болохівської землі, князі якої були прихильниками феодальної роздрібленості. У 1241 р. Данило Галицький прилучив Болохівську землю до Галицько-Волинського князівства.

Після падіння Руської держави на території між середньою течією Дністра і верхів'ям Південного Бугу існувало політичне утворення з центром у м. Бакота (донедавна - однойменне село в Кам'янець-Подільському районі, знесене при створенні Дністровського водосховища), яке служило буферною зоною між Золотою Ордою та Галицько-Волинською державою.

У другій половині XIV ст. спочатку Волинь, а пізніше й Поділля (1362 р.) потрапили під владу Литви і були в ній до середини XV ст. автономними князівствами. В 1430-1434 рр. Західне Поділля відійшло до Польщі (утворено Подільське воєводство з центром у Кам'янці), а після Люблінської унії 1569 р. до неї перейшло й Волинське воєводство.

На території області відбувались активні військові дії під час Визвольної війни українського народу проти шляхетської Польщі під проводом Богдана Хмельницького (битви під Пилявцями і Старокос-тянтиновом у 1648 р.; під Жванцем у 1653 р.). Однак за угодою 1667 р. Поділля і Волинь залишились за Польщею і перебували в її складі до 1793 р. (за вийнятком 1672-1699 рр., коли Поділля було захоплене турками).

У 1793 р. Правобережна Україна була приєднана до Росії; землі області відійшли до Волинської та Подільської губерній. З цього часу річка Збруч майже на півтора століття "перекроїла" суцільну українську етнічну територію, ставши кордоном між Росією та Австро-Угорською імперіями (до 1917 р.), межею між проголошеними, але не до кінця зреалізованими у вихорі воєнних подій 1917-1919 рр., Українською та Західноукраїнською Народними

Республіками, кордоном між Україною та Польщею (1920-1939 рр.). Дністер же в 1918-1940 рр. відділяв Україну від Румунії.

У радянський час (1923 р.) в Подільській губернії на території сучасної Хмельницької області створено Кам'янецьку і Проскурівську, у Волинській - Шепетівську округи. У 1925 р. ліквідовано губернський поділ, а 22 вересня 1937 р. на території названих округ створено Кам'янець-Подільську область. В 1941 р. обласний центр перенесено до м. Проскурів, однак область ще тривалий час носила стару назву. З перейменуванням у 1954 р. Проскурова на Хмельницький область отримала нинішню назву.

  1. Сучасний адміністративно-територіальний устрій

  • Проаналізуйте карту адміністративно-територіальний устрій Хмельниччини (робота з картою, таблицею).

  • Скільки районів нараховує Хмельницька область?

  • З якими областями межує наш Старокостянтинівський район?..

Загальна характеристика Хмельниччини (на 1.01. 2016.)

Дата утворення області

22.09.1937 року

Територія, км2

20,6 тис. км2 (3,4 % території України)

Кількість адміністративних районів

20

Кількість міст

13

з них: обласного підпорядкування (значення)

6

Кількість селищ

24

Кількість сіл

1414

Хмельницька область поділяється на 20 адміністративних районів, різних за площею, чисельністю населення, кількістю поселень, соціально-економічним розвитком тощо. Площа середнього за роз-мірами території району становить 1,03 тис. кв. км (приблизно таким є Летичівський район), 10 районів мають більшу від нього площу, а 9 – меншу. Найнижчою ланкою адміністративно-територіального устрою є місцеві Ради (міські, селищні і сільські), які складаються з одного або кількох населених пунктів. У Хмельницькій області станом на 1 січня 2016р. існувало 13 міських, 24 селищних і 550 сільських Рад; останні об'єднували 1117 сільських поселень. 6 міст (Хмельницький, Кам'янець-ІІодільський, Шепетівка, Славута, Нетішин, Старокостянтинів) мають обласне підпорядкування, решта міст - районне.

VІ. ХВИЛИНКА РОЗВАНТАЖЕННЯ

1. Індивідуальне усне опитування

- Користуючись складеною таблицею:

а) назвати позитивні риси ЕГП Хмельницької області;

б) негативні риси ЕГП Хмельницької області.

2. Розв’яжіть кросворд:

1

Ч

е

р

3

В

е

с

е

л

и

н

і

в

к

а

і

і

4

П

р

о

с

к

у

р

і

в

в

с

5

Н

е

т

і

ш

и

н

я

ц

8

Г

р

и

н

ч

у

к

ь

н

к

2

и

а

7

Х

м

е

л

ь

н

и

ц

ь

к

и

й

9

и

и

Б

с

4

П

о

д

і

л

л

я

п

о

л

в

а

а

н

По вертикалі: 1. Найменша за площею область в Україні, з якою Хмельницька область межує на півдні. 2. Крайня східна точка Хмельницької області. 8. Крайня західна точка Хмельницької області. 9. Автор першої вірогідної карти, на якій показана територія теперішньої Хмельницької області.

По горизонталі: 3. Крайня північна точка Хмельницької області. 4. Колишня назва міста Хмельницького. 5. Місто обласного підпорядкування. 6. Крайня південна точка Хмельницької області. 7. Обласний центр Хмельницької області. 10. Історико - географічна область, до складу якої входить більша частина Хмельницької області.

VІI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Оцінювання учнів за роботу на уроці

VІII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Користуючись планом характеристики ЕГП складеної таблиці, картами атласу, скласти порівняльну характеристику ЕГП Хмельницької області та однієї з областей України (на вибір). З’ясувати спільні та відмінні риси ЕГП областей.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інноваційна методика творчо-пізнавальної діяльності особистості: «Rory’s Story Cubes» »
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.