Урок на тему "Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї"

Опис документу:
Мета: формувати уявлення про етнічний і мовний склад населення світу; з'ясувати найбільші за чисельністю нації; розвивати вміння критично мислити, проводити аналогії та порівняння, робити узагальнення та висновки; виховувати повагу до різних народів світу та мов, якими вони розмовляють. Джерело: інтернет-ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

8 клас

Урок №57

Дата:

Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї

Мета: формувати уявлення про етнічний і мовний склад населення світу; з'ясувати найбільші за чисельністю нації; розвивати вміння критично мислити, проводити аналогії та порівняння, робити узагальнення та висновки; виховувати повагу до різних народів світу та мов, якими вони розмовляють.

Обладнання: атлас, карти населення світу, мов і народів світу, політична карта світу; статистичні показники найбільших за чисельністю населення національностей світу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні навчаться:

- розуміти поняття «раса», «нація», «мовна сім'я»;

- називати найпоширеніші мовні сім'ї;

- показувати на карті однонаціональні, двонаціональні та багатонаціональні країни.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання. Налаштування учнів на успіх.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Назвіть об’єкти, які надають місту статус глобального.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Назвіть зовнішні ознаки людських рас. Покажіть, де розташовані райони компактного проживання представників людських рас.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Етнос — історично сформована на визначеній території стійка сукупність людей, що має єдину мову, стабільні особливості культури і психології, відзначається власного самосвідомістю і характером, специфічними нормами господарського життя. У світі налічується близько 5 тис. етносів (народів), кожен з яких цікавий та самобутній.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Формування етносів. Найчисельніші народи світу. Поділ країн за різним складом населення

У найширшому розумінні еволюційний ланцюжок виникнення і становлення етносу можна зобразити так: рід → плем’я → союз племен → народність → народ → нація.

Найчисельніші народи світу (дані English Wikipedia в млн осіб): китайці — 1300, хіндустанці — 420, араби — 400-420, бенгальці — 320, німці — 150, іспанці — 150, росіяни — 130-150, італійці — 140, японці — 130, пенджабці — 120, французи — 106, яванці — 105, англійці — 100, біхарці — 100. Серед найбільших народів світу також можна виділяти й американців США, мексиканців, бразильців. Однак за переписом населення в цих країнах етнічний склад переважно визначають або за кольором шкіри, або як нащадків змішаних шлюбів.До того ж відмінності між різними мовами і діалектами (різновидами) однієї мови досить нечіткі.

Мови світу за ознакою спорідненості об’єднують у мовні сім’ї. Сім’ї поділяють на групи. Найбільш поширені мови індоєвропейської сім’ї, яка містить близько 100 різних мов. Ними розмовляє близько 45 % населення світу. Ця мовна сім’я об’єднує 10 мовних груп.

Методичний прийом «Склади схему»

Використовуючи карту атласу «Народи і мовні сім’ї», накресліть схему «5 найпоширеніших мовних сімей», складовими якої є назви мовних сімей, мовних груп, приклади народів, які розмовляють цими мовами.

Методичний прийом «Картографічний практикум»

На політичній карті світу покажіть країни, населення яких переважно розмовляє мовами слов’янської групи.

Методичний прийом «Міні-дискусія»

Обговорення ситуації. За даними ЮНЕСКО (спеціалізована установа ООН, яка опікується питаннями освіти, науки і культури), більше половини мов, якими нині користуються у світі, може зникнути вже до кінця XXI ст. Визначте демографічні, економічні та інші причини, які, на вашу думку, впливають на цей процес. Що необхідно робити для збереження мов, якими розмовляють небагато людей?

Мови, яким загрожує зникнення, потребують спеціального правового захисту. Саме з такою метою була прийнята Європейська хартія регіональних мов, або мов меншин. Цей документ ратифікований (ратифікація — процес, згідно з яким надається згода уповноваженим органом законодавчої влади на обов’язковість міжнародного документа, який з моменту затвердження набирає юридичної сили та становить частину національного законодавства) Україною у травні 2003 року. У нашій державі положення документу застосовують до мов таких національних меншин: білоруської, болгарської, гагаузької, грецької, єврейської, кримськотатарської, молдавської, німецької, польської, російської, румунської, словацької й угорської.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Методичний прийом «Бесіда»

- Назвіть країни Світу, що мають найбільш різноманітний етнічний склад населення.

- Назвіть причини, які, на вашу думку, цьому сприяли.

- Розмістіть офіційні мови ООН англійська, російська, китайська, французька, іспанська, арабська у порядку зменшення їх носіїв у світі. (Відповідь: китайська, англійська, іспанська, арабська, російська, французька.)

VІI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

- Продовжте речення: «Я б хотів вивчити такі три іноземні мови, як ..., ..., ..., тому що...».

У результаті тривалого історичного розвитку на планеті сформувався певний етнічний склад населення. Нині у світі виділяють від 3 до 5 тис. народів. Характерною ознакою етносу є мова. Країни світу суттєво відрізняються за національним складом населення. Більшість країн світу є багатонаціональними. У багатонаціональних країнах існує ризик виникнення міжетнічних конфліктів.

VІІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Опрацювати § 49 підручника.

- На контурній карті світу позначте по 5 держав, офіційними мовами яких є англійська, іспанська.

- Випереджальне завдання окремими учням до наступного уроку (див. прийом «Біографічна конференція»). Розподілити завдання за національними маншинами України.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методологічні основи організації психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу дитини із особливими освітніми потребами»
Маргарита Сергіївна Чайка
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.