Урок на тему "ЕТНІЧНІ КОНФЛІКТИ. ПРАКТИКУМ. СЕМІНАР «ЗОНИ ЕТНІЧНИХ КОНФЛІКТІВ. ПРОБЛЕМИ ВРЕГУЛЮВАННЯ»."

Опис документу:
Конспект уроку з географії, 10 клас, профільний рівень, курс «Регіони і країни світу», що є продовженням базової географічної освіти у профільних класах старшої школи. Він спрямований на розкриття глобальних та регіональних явищ і процесів, що відбуваються як у світі в цілому, так і в окремих субрегіонах, країнах і їх регіонах. джерело: http://geo-bav.at.ua, інтернет ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

10 клас

Урок №19

Дата:

ЕТНІЧНІ КОНФЛІКТИ.

ПРАКТИКУМ. СЕМІНАР «ЗОНИ ЕТНІЧНИХ КОНФЛІКТІВ. ПРОБЛЕМИ ВРЕГУЛЮВАННЯ».

Мета: розкрити причини появи й загострення етнічних конфліктів; ознайомити учнів із можливими шляхами їх урегулювання; розвивати уявлення учнів про світовий порядок утворення суверенних держав; виховувати повагу до міжнародного права та до прав інших народів, уміння дискутувати й аргументовано відстоювати власні висловлювання.

Обладнання: підручник, настінна політична карта світу, картки із зображенням районів міжетнічних конфліктів — Кіпру, Молдови, Сербії, Судану, Шри-Ланки.

Ключові поняття: етнос, дискримінація, трайбалізм, етнічний конфлікт, сепаратизм, невизнані (самопроголошені) держави.

Тип уроку: вивчення нового ,матеріалу.

Хід уроку

I . ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне слово вчителя

Поряд із міждержавними конфліктами в наш час існує дуже багато конфліктів внутрішньодержавних, гострота яких часто не менша, а інколи й більша, ніж міждержавних конфліктів. Так, наприклад, громадянські війни в М'янмі, Лівані, партизанський рух на Філіппінах або в Колумбії тривали чи тривають десятки років, а трирічна громадянська війна в Нігерії в 1967—1970 pp. забрала життя понад .1 млн осіб. До того ж, у них дуже часто втягуються сусідні держави, що ставить під загрозу мир на Землі. Такі війни та конфлікти суттєво впливають на зміни політичної карти світу, а тому про них потрібно мати глибокі знання.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ О П О Р Н И Х ЗНАНЬ, У М І Н Ь І НАВИЧОК

Бесіда

1. Назвіть і покажіть на настінній політичній карті світу країни, де зараз або в недалекому минулому мали місце міжетнічні конфлікти.

2. Які народи чи конфесійні групи були втягнуті в ці конфлікти?

3. Поясніть причини виникнення таких конфліктів.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Семінар «Зони етнічного конфлікту. Проблеми врегулювання»

Кілька груп учнів отримують картки з описом того чи іншого міжетнічного конфлікту або конфліктної ситуації. Картки також містять завдання, які учні мають виконати усно. Учитель визначає час роботи групи над змістом картки. Під час самостійної роботи учні можуть користуватися атласами та іншими доступними джерелами інформації. Учитель у цей час виступає у ролі консультанта.

Картка № 1. Республіка Кіпр — суверенна держава, яка має площу приблизно 9,3 тис. км2 та населення понад 750 тис. жителів, із яких понад 75 % становлять греки (православні) і майже 23 % — турки (мусульмани). У 1974 р. в результаті спроби військового перевороту, яку здійснили офіцери-греки, у північну частину були введені війська Туреччини. Тут були проведені етнічні «чистки», унаслідок яких місцеві греки (близько 200 тис. осіб) були змушені переселитися в південну частину острова, а в 1983 р. було створено Турецьку Республіку Північний Кіпр (її визнала лише Туреччина). Сюди переселилися також кілька десятків тисяч осіб із Туреччини.

Завдання.

1. Чому Україна не визнає Турецьку Республіку Північний Кіпр?

2. Як ви вважаєте, яка група .— греки чи турки — не бажають жити в одній державі? Чому вони прагнуть мати власну окрему державу?

3. Запропонуйте свій план розв'язання цього конфлікту.

Картка № 2. Курди — іраномовний народ, загальна кількість якого за різними даними становить 16—30 млн. осіб (найчисленніший народ із тих, які ніколи не мали власної етнічної держави). За релігією мусульмани — суніти. Компактно населяють схід Туреччини, захід Ірану, північ Іраку та Сирії. В Іраку вони мають певну автономію. В Ірані така автономія була короткий час у XX ст. Турецькі курди ведуть збройну боротьбу за суверенітет. Вони мають власні збройні формування.

Завдання.

1. Назвіть можливі причини прагнення курдів до суверенітету.

2. Як ви вважаєте, наскільки реальне створення курдської держави в межах території, де курди становлять більшість жителів (див. карту)? Які обставини ускладнюють розв'язання цієї проблеми? Обґрунтуйте свої твердження.

3. Запропонуйте свій план розв'язання цього конфлікту.

Картка № 3. Основну частину населення острова Шри-Ланка складають буддисти-сингали (75 % населення) та індуїсти-таміли (17 %). При цьому таміли становлять абсолютну більшість на півночі й заході острова. Тому вони спершу виступали за надання автономії цій території, далі перейшли до збройної боротьби, а потім проголосили свою незалежну державу Таміл-Ілам, яка проіснувала до 2009 р., коли впала під ударами урядових військ. При цьому керівник самопроголошеної держави загинув. Уряд оголосив про повну перемогу над повстанцями.

Завдання.

1. Як ви вважаєте, чи завершився на цьому конфлікт?

2. Чому, на вашу думку, таміли порушили питання про надання їм автономії? Що могло підштовхнути їх до зміни своєї позиції та проголошення суверенної держави Таміл-Ілам?

3. Запропонуйте свій план розв'язання цього конфлікту.

Після закінчення роботи з картками керівники кожної групи по черзі називають конфлікт, над яким вони працювали, та його суть і пропонують власний погляд на шляхи й результати його розв'язання. Учні інших груп у цей же час можуть ставити питання (відповідають члени відповідної групи або опонувати висловленим думкам.

V . ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель дає чітке визначення понять «трайбалізм» і «сепаратизм» (із залученням до цього учнів), наводить приклади.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель разом з учнями аналізує позитивні сторони їхніх виступів і відповідей, указує на недоліки та оголошує оцінки.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати §7.

Проаналізуйте картосхему міжетнічних конфліктів світу; використовуючи геополітичну концепцію Н. Спікмена, зробіть відповідні висновки щодо її актуальності.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.