Урок на тему " Дієслова минулого часу"

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів з граматичними ознаками дієслів минулого часу; вчити зміню¬вати дієслова минулого часу за родами з опорою на навчальну таблицю та за зраз-ком, ставити дієслова минулого часу в потрібну родову форму за питанням (що робив (-ла, -ло)?, що зробив (-ла, -ло)?); розвивати навички грамотного письма; вихо¬вувати інтерес до вивчення мови. Джерела: 1. Володарська М. О., Мазурок Г. П., Пілаєва О. М. Українська мова. 4 клас. IІ семестр

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ДІЄСЛОВА МИНУЛОГО ЧАСУ

Мета: ознайомити учнів з граматичними ознаками дієслів минулого часу; вчити змінювати дієслова минулого часу за родами з опорою на навчальну таблицю та за зразком, ставити дієслова минулого часу в потрібну родову форму за питанням (що робив (-ла, -ло)?, що зробив (-ла, -ло)?); розвивати навички грамотного письма; виховувати інтерес до вивчення мови.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

Вправа 309

Який заголовок ви дібрали до казки?

Прочитайте продовження казки. Назвіть дієслова теперішнього часу. Поясніть правопис особових закінчень цих дієслів.

2. Каліграфічна хвилинка

Мі іл ль йон мільйон

Зробіть звуко-буквений аналіз слова. Провідміняйте його.

Запишіть речення із ним.

Мільйони людей знаходять у собі сили відмовитися від шкідливих звичок.

Скажіть, як ви ставитеся до подібних учинків.

3. Робота над прислів’ями

Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслова, визначте їх особу, число. Виділіть закінчення, поясніть написання.

1) Що маєш робить, то зроби сьогодні, а що маєш з’їсти, то з’їж завтра. 2) Будеш учиться — завжди пригодиться. 3) Хочеш їсти калачі, не сиди на печі. 4) Любиш кататися — люби і саночки возить.

4. Повторення вивченого про дієслово

Дієслово

  • Називає...

  • Відповідає...

  • Виражає дію...

  • Змінюється за...

Як перевірити правопис ненаголошеного голосного в закінченні дієслів?

1) Поставити...

2) Визначити...

3) Вибрати...

Користуючись алгоритмом, поясніть правопис дієслів.

Напиш..ш, нос..те, ма..ш, чит..в.

Яке слово «зайве»? Чому? (Читав, бо воно — минулого часу.)

Визначте час перших трьох дієслів.

Як змінюються дієслова майбутнього і теперішнього часу?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як змінюються дієслова минулого часу.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження за мовним матеріалом

Робота в групах

1-ша група. Поставте дієслова у форму минулого часу. Змініть за числами.

Писати —

Малювати —

Шити —

Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за числами.

2-га група. Змініть за особами та числами дієслово писав. Виділіть закінчення.

я писав

ти?

він?

ми?

ви?

вони?

Висновок. Дієслова минулого часу не змінюються за особами (про це свідчить закінчення, яке не змінюється). Дієслова минулого часу змінюються за числами.

3-тя група. Поставте дієслова у форму минулого часу, спробуйте змінити їх за родами. Виділіть закінчення.

Писати — він..., вона..., воно...,

шити — він..., вона..., воно...

Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за родами у 3-й особі однини.

2. Складання опорної таблиці

ДІЄСЛОВА МИНУЛОГО ЧАСУ:

  • змінюються: за числами; за родами (у 3-й особі однини);

  • не змінюються за особами.

3. Робота за підручником (с. 158–160)

Вправи 310–313

  • Вправа 313

Словникова робота

Держа́ва — 1) Апарат політичної влади в суспільстві.

2) Країна з таким апаратом політичної влади.

Доберіть синоніми до слова держава. (Країна, Батьківщина, Вітчизна, край)

Доберіть споріднені слова до слова держава, виділіть корінь, визначте, до якої частини мови належать дібрані слова. (Державний, державність, одержавлення, державець)

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслово, поставте його в усіх формах минулого часу за зразком.

Око бачить далеко, а розум ще далі.

Зразок. Світити — світив, засвітив; світила, засвітила; світило, засвітило; світили, засвітили.

2. Робота в групах

Прочитайте вірш. Випишіть дієслова. Визначте число і рід.

Випишіть синоніми до слова говорити. Запишіть значення кожного із синонімів.

ХТО КРИЧАВ?

Йшов з лікарні Гнат селом,

А дружки й спитали:

Що, брат, боляче було,

коли зуба рвали?

Ні,— хлопчина їм сказав,—

Не дуже боліло...

А чого ж ти так горлав

В лікаря щосили?

Та то ж лікар заволав,

Бо я став брикаться,

Йому щипці поламав

І... вкусив за пальця!

Грицько Бойко

Довідка: голосно кричати, голосно покликати, звертатися до когось із запитанням, передавати думки.

З народної мудрості

Таке говорить, що й собака з маслом не з’їсть. Розказав Мирон рябої кобили сон. Верзе, що й купи не тримається. Язиком молоти — не ціпом махати. Набалакав — і в торбу не вбере. Говори з другом поменше, а з собою побільше. Товче воду в ступі (пусті балачки).

3. Творчий диктант

Учитель диктує приказки, вживаючи дієслова теперішнього часу, а учні їх записують у потрібній формі минулого часу.

Сонце гріє, сонце сяє — вся природа воскресає. Березень у зими кожуха купує, а на третій день продає.

Перевірка: Сонце гріло, сонце сяяло — вся природа воскресала. Березень у зими кожуха купив, а на третій день — продав.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Які відкриття ви зробили для себе на уроці?

Як змінюються дієслова минулого часу за числами? (Можуть бути у формі однини та множини)

Як змінюються дієслова минулого часу в однині? (За родами)

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 314 (с. 160).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Технологія розвитку критичного мислення у сучасному освітньому середовищі»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн