До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
5
міс.
2
9
дн.
1
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Урок на тему "АГРОЛАНДШАФТИ, ТЕХНОГЕННІ ЛАНДШАФТИ, УРБАНІЗОВАНІ ТЕРИТОРІЇ"

Опис документу:
Конспект уроку з географії, 10 клас, профільний рівень, курс «Регіони і країни світу», що є продовженням базової географічної освіти у профільних класах старшої школи. Він спрямований на розкриття глобальних та регіональних явищ і процесів, що відбуваються як у світі в цілому, так і в окремих субрегіонах, країнах і їх регіонах. джерело: http://geo-bav.at.ua, інтернет ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

10 клас

Урок №42

Дата:

АГРОЛАНДШАФТИ, ТЕХНОГЕННІ ЛАНДШАФТИ,

УРБАНІЗОВАНІ ТЕРИТОРІЇ.

Мета: розширити знання учнів про виникнення і розвиток різних антропогенних ландшафтів: агроландшафтів, техногенних, урбаністичних; визначити особливості антропогенних ландшафтів; розвивати вміння учнів працювати з ілюстративними джерелами географічної інформації.

Обладнання: підручник, настінні картини «Український Степ», «Український Лісостеп», «Донбас», «Дніпро в районі Києва», «Дніпрогес», настінна фізична карта світу, набір карток із зображеннями урбанізованих територій, техногенних ландшафтів, агроландшафтів.

Ключові поняття: ландшафт, природний ландшафт, антропогенний ландшафт, агроландшафт, техногенний ландшафт, селітебний ландшафт, урбанізована територія.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Фронтальне опитування

1. Доведіть, що людина є біосоціальним видом.

2. У якому регіоні Землі, на думку вчених, зародився вид людина розумна?

3. Що таке науково-технічна революція?

4. Чому в епоху НТР вплив людини на природу Землі зростає?

5. Наведіть конкретні приклади негативного впливу людини на довкілля.

6. Наведіть приклади позитивного впливу господарської діяльності людства на природу Землі.

7. Що таке ноосфера?

8. Дайте визначення поняття «техносфера».

Перевірка домашнього завдання (прийом «Ріг достатку»)

Учитель по черзі демонструє настінні картини «Український Лісостеп», «Український Степ», «Донбас», «Дніпрогес», «Дніпро в районі Києва». Учні до кожної з картин ставлять підготовлені вдома запитання. Решта учнів відповідають на них, після чого автор запитання оголошує власну версію відповіді (використовується настінна фізична карта світу).

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель повідомляє, що на уроці буде продовжено вивчення теми «Людство — творець ноосфери». Власне ж тему уроку мають сформулювати учні після вивчення і закріплення нового матеріалу.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

На допомогу вчителю

Ураховуючи способи виникнення антропогенних ландшафтів, можна виділити сім генетичних груп.

1) Підсічні ландшафти — комплекси, зародження яких пов'язане з вирубкою лісу. Якщо взяти до уваги, що в минулому більшість території була зайнята лісовими масивами, то вирубка та викорчовування лісу спричинили появу більшості сучасних сільськогосподарських, селітебних, дорожніх ландшафтів.

2) Орні ландшафти — антропогенні комплекси, що сформувалися в результаті розорювання незайманих ділянок. До них належать: частина сучасних польових ландшафтів, покинуті земельні наділи, контури яких і тепер добре помітні на схилах долин річок.

3) Пірогенні ландшафти — антропогенні комплекси, що сформувалися на місці спалених лісів і степів. Переважно це польові, рідше пасовищні ландшафти. Антропогенні та історичні матеріали свідчать, що пірогенний чинник.відігравав важливу роль у формуванні антропогенних ландшафтів.

4) Пасквільно-дегресивні ландшафти — комплекси, що виникають у місцях надмірного випасу свійських тварин.

5) Рекреаційно-дегресивні ландшафти — своєрідні комплекси, які формуються в місцях надмірного рекреаційного навантаження. їх активне рекреаційне освоєння призвело до майже повного знищення підліску, а на окремих ділянках і трав'яного покриву.

6) Техногенні ландшафти — особлива генетична група антропогенних ландшафтів, у яких за допомогою техніки докорінно перебудовуються всі компоненти ландшафту, включаючи й літогенну основу. Якщо попередні генетичні групи сприяли формуванню здебільшого сільськогосподарських ландшафтів, то комплекси техногенного походження зустрічаються в кожному класі антропогенних ландшафтів. До них можна відносити кар'єри з відвалами, ставки, водосховища, оборонні вали та кургани.

7) Селітебні ландшафти. Ландшафти заселених територій, або селітебні, посідають особливе місце в системі антропогенних ландшафтів. Із їх появою почався активний процес антропогенізації натуральних та формування антропогенних ландшафтів. Створена система поселень формує своєрідний каркас антропогенних ландшафтів, а люди й техніка, що тут перебувають, — основне джерело їх подальшого формування.

Ураховуючи глибину перетворення природних ландшафтів, більшість авторів розділяють селітебні ландшафти на два типи: міські (урбанізовані) та сільські антропогенні ландшафти. Складність полягає в тому, що в наш час не існує точних та універсальних ознак для розмежування міста та села. Більше того, усі землі населених пунктів розподіляють на три групи: землі міст, землі селищ міського типу та землі сіл.

Урбанізовані ландшафти. Сучасні міста є найактивнішою формою впливу людини на природу. Природні ландшафти при цьому докорінно змінюються, на їх місці формуються якісно нові антропогенні комплекси та системи, що дістали назву міських (урбанізованих) ландшафтів. Використання різноманітних методів і підходів дало можливість установити, що якісні відмінності сучасної структури міських ландшафтів зумовлені просторовим поширенням міст, особливістю структури попередніх ландшафтних комплексів, історією формування та архітектурно-планувальними рішеннями їх будівництва, розмірами та функціями, а власне характером і напрямком розвитку нових взаємозв'язків, що виникають у природі. Поява та розвиток останніх зумовлені перетворенням у межах міст натуральних компонентів і ландшафтних компонентів на антропогенні. Подальше їх функціонування відбувається у структурі міських антропогенних ландшафтів та ландшафтно-технічних систем. Географічне поширення міських антропогенних ландшафтів тяжіє до найбільш густозаселених областей України.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з ілюстрованими картками

  1. Назвіть тип антропогенного ландшафту.

  2. Укажіть його особливості.

  3. Покажіть на фізичній карті світу місцевість, де була зроблена фотографія.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учні формулюють тему уроку, обґрунтовують свої твердження.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте §24 підручника.

2. На контурній карті світу позначте основні ареали поширення агроландшафтів, техногенних ландшафтів та урбанізованих територій.

3. Підготуйте проект «Екологічний будинок» за планом: 1) прив'язка до місцевовості; 2) перелік будівельних матеріалів, які будуть використані для стін, підлоги, облицювання, даху та перекриттів; 3) опис систем водозабезпечення та каналізації, елек-трозабезпечення, опалення; 4) характеристика системи теплозбереження; 5) план будинку. (При підготовці проекту учні об'єднуються в групи по 4—5 осіб. Кожний член групи при цьому відповідає за певну структурну частину проекту.)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Ефективні комунікації (soft skills) учителя з батьками»
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.