До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
6
міс.
0
4
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Урок на темму "ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПІВДЕННОЇ АЗІЇ."

Опис документу:
Конспект уроку з географії, 10 клас, профільний рівень, курс «Регіони і країни світу», що є продовженням базової географічної освіти у профільних класах старшої школи. Він спрямований на розкриття глобальних та регіональних явищ і процесів, що відбуваються як у світі в цілому, так і в окремих субрегіонах, країнах і їх регіонах. джерело: http://geo-bav.at.ua, інтернет ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

10 клас

Урок №138

Дата:

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПІВДЕННОЇ АЗІЇ.

Мета: сформувати цілісне уявлення про Південну Азію як окремий субрегіон; виявити особливості ЕГП і ПГП регіону, установити їх вплив на розвиток господарства; поглибити розуміння учнів впливу історичного чинника на сучасні міждержавні відносини, політичні й економічні системи держав; забезпечити засвоєння учнями знань про природні умови, природні ресурси, особливості населення й господарства Південної Ази.

Обладнання: підручник, географічні атласи для 10 класу, настінні політична й фізична карти Євразії, картини «Фізико-географічні області Зарубіжної Азії», роман 0. Беляева «Аріель».

Ключові поняття: історико-географічний регіон, субрегіон, ЕГП, ПГП, природні умови, природні ресурси, населення, трудові ресурси, багатонаціональна країна, промисловість, сільське господарство, транспорт, сфера послуг, безробіття, зовнішньоекономічні зв'язки.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Прийом «Прес-конференція»

Учитель відбирає трьох учнів, кожному з яких вручає бейдж «Ірак», «Іран», «Саудівська Аравія». Решта учнів ставлять своїм однокласникам запитання за цими країнами. Відповідає на конкретне запитання той, чиєї країни воно стосується. Якщо він не може цього зробити, відповідь дає будь-який учасник прес-конференції. Учитель оцінює як якість відповідей, так і якість запитань.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель зачитує короткий уривок із роману О. Бєляєва «Аріель», наголошуючи, що такими були уявлення в європейців 80 років тому про найбільшу країну субрегіону, який буде вивчатися на поточному уроці: «Змішання рас, змішання племен, мов, говірок, каст, релігій... Смаглявошкірі арійці, індуси, брунатні дравіди, ще темніші тубільці... Арійські мови — хіндустані, бенгалі, маратхі; дравідські — телугу, таміль, тибето-бірманські... Понад 200 говірок... Касти — брамінів-жерців, кшатріїв-воїнів, вайшіїв-торгівців і шудра-землеробів, з внутрішніми підрозділами, кількість яких досягає 2378-ми... Шість мільйонів удів. Чому так багато? У тому числі 100 000 удів, які мають менше 10 років і 300 000 — менше як 15...». Учитель пропонує назвати регіон та наприкінці вивчення теми з'ясувати, наскільки він змінився за час, який минув від моменту написання книги. Під час бесіди вчитель позначає, що значення регіону Південної Азії у світі зростає як у економічному, так і в політичному відношенні. Тут проживає майже чверть людства; чверть країн — членів «ядерного клубу» — припадає на цей субрегіон; найбільша країна регіону володіє космічними технологіями.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Особливості географічного положення Південної Азії. Інтерактивна бесіда

1) Які країни ви могли б віднести до Південної Азії?

2) Які природні кордони є умовними межами субрегіону?

3) Чи сприяють природні кордони Південної Азії розвитку її міжнародних економічних зв'язків з іншими регіонами світу?

4) Пригадайте, які три регіони світу є його найважливішими економічними центрами. Чи належить Південна Азія до них?

5) Наскільки вигідним є розташування Південної Азії щодо трьох найважливіших економічних центрів світу та транспортних коридорів, які їх сполучають?

6) Чи є вогнища міждержавних або міжетнічних конфліктів на території Південної Азії? Якщо є, то як вони впливають на розвиток її економіки?

7) Які держави Південної Азії володіють ядерною зброєю? Як це впливає на стабільність у регіоні?

8) Наскільки впливовими у світі є держави Південної Азії?

9) Сформулюйте загальну оцінку ЕГП і ПГП субрегіону.

2. Особливості політичного устрою держав субрегіону.

Учитель надає стислі відомості про державний устрій країн Південної Азії. Завдання учнів — визначити форми правління держав та їх адміністративно-територіальний устрій.

3. Природні умови та природні ресурси регіону.

Усна практична робота

Використовуючи фізичну карту Євразії та картини «Фізико-географічні області Південної Азії», схарактеризуйте особливості природних умов субрегіону та оцініть їх сприятливість для ведення людиною господарської діяльності.

Із природними ресурсами регіону учнів ознайомлює вчитель.

4. Особливості населення субрегіону.

Учитель нагадує учням, що на території субрегіону розташована друга за кількістю населення країна світу — Індія, а також ще дві країни з населенням понад 100 млн жителів — Пакистан і Бангладеш, звертає їх увагу на те, що навіть гірський Непал має велику густоту населення. Проте все ж таки в субрегіоні є й рідкозаселені території (учні виявляють їх за допомогою відповідних карт своїх атласів).

Метод «Мозковий штурм»

Повертаючись до змісту уривку з роману «Аріель», учитель дає завдання учням: виходячи з тексту, зробити висновок: про релігійний склад населення регіону; національний склад населення регіону; пояснити, чому англійська мова — мова колонізаторів — до цього часу є державною або офіційною в частині країн Південної Азії (Індія, Пакистан).

Продовжуючи бесіду, учитель ставить запитання: як впливає релігія на демографічні процеси в країнах Південної Азії? У процесі обґрунтування учнями відповіді дається оцінка сучасної демографічної ситуації в субрегіоні та визначаються пріоритети демографічної політики держав. Рівень і темпи урбанізації в регіоні оцінює вчитель.

5. Загальні риси господарства країн субрегіону.

Прийом «Парадокс»

Визначте, про які особливості господарства країн Південної Азії говорять наведені факти. Під час дискусії вчитель та учні визначають загальні характерні особливості економіки країн Південної Азії, галузі спеціалізації промисловості й сільського господарства країн субрегіону, причини, які обумовили розвиток саме цих галузей.

1) Індія — космічна держава. Розвиток космічних технологій вимагає наявності висококваліфікованих науковців. Проте саме Індія тримає першість у світі за кількістю неписьменних людей. Кожний третій житель цієї країни не вміє ні писати, ні читати.

2) Пакистан — член «ядерного клубу». Виробництво атомної зброї — дуже складне й дороге задоволення. Проте ВВП на душу населення у Пакистані становить лише близько 2500 дол. США, що приблизно втричі менше, ніж в Україні.

3) У невеликій країні Бутан річне виробництво електроенергії на душу населення невисоке, приблизно 750 кВт/год (для прикладу, в Україні — близько 4000). Проте значну частину виробленої електроенергії Бутан експортує.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Перевірка випереджального домашнього завдання

Виступи учнів із повідомленнями про міждержавні та міжетнічні конфлікти на півострові Індостан та прилеглих територіях.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опраювати § 64.

2. Випереджальне завдання. Підготуйте презентацію однієї з історико-архітектурних пам'яток Індії.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток ключових компетентностей педагога Нової української школи в умовах безперервної освіти»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
30 годин
590 грн