До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
6
міс.
0
2
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Урок на темму "ПІВНІЧНА Й ЦЕНТРАЛЬНА АЗІЯ. КАЗАХСТАН."

Опис документу:
Конспект уроку з географії, 10 клас, профільний рівень, курс «Регіони і країни світу», що є продовженням базової географічної освіти у профільних класах старшої школи. Він спрямований на розкриття глобальних та регіональних явищ і процесів, що відбуваються як у світі в цілому, так і в окремих субрегіонах, країнах і їх регіонах. джерело: http://geo-bav.at.ua, інтернет ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

10 клас

Урок №132

Дата:

ПІВНІЧНА Й ЦЕНТРАЛЬНА АЗІЯ. КАЗАХСТАН.

Мета: створити в учнів цілісне уявлення про Північну Азію як складову частину Роси; дати загальну комплексну характеристику умов і ресурсів Центральної Азії; схарактеризувати населення й господарство Казахстану, показати вплив природних умов і природних ресурсів на формування міжнародної спеціалізації Казахстану.

Обладнання: підручник, географічні атласи для 10 класу, настінні політична, фізична й економічна карти Євразії', збільшена кругова діаграма структури зовнішньої торгівлі України, картини «Фізико-географічні області Азії», збільшена статево-вікова піраміда та діаграма національного складу Казахстану, різнокольорові паперові кружки.

Ключові поняття: пострадянська країна, географічне положення, природні умови, природні ресурси, демографічна ситуація, міжнаціональні відносини, промисловість, гірничодобувна промисловість, ТВК, сільське господарство, поливне землеробство, богарне землеробство, оазисне землеробство, спеціалізація, цілина.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Географічний диктант

Учитель диктує назви географічних об'єктів Росії. Учні записують лише ті з них, які розташовані в Азіатській частині країни. Орієнтов ний перелік об'єктів: Лена, Санкт-Петербург, Воронезький авіаційний завод, Єкатеринбург, ВО «Норильський нікель», Владивосток, Дон, Байкал, Волзький автомобільний завод, Новокузнецький металургійний комбінат, Байкало-Амурська магістраль, комбінат «Сєвєрсталь», нафтопровід «Дружба», Новосибірськ, Саяно-Шушенська ГЕС, Сочі.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель демонструє збільшену діаграму «Структура зовнішньої торгівлі України». Він звертає увагу на те, що важливими торговельними партнерами України є Росія, Казахстан та пострадянські країни Центральної Азії. Названий регіон практично на 100 % забезпечує імпорт Україною нафти й природного газу. Під керівництвом учителя, використовуючи відповідні карти географічного атласу для 10 класу, учні відслідковують шляхи постачання імпортних енергоносіїв в Україну і з'ясовують, що вони надходять до нашої країни переважно з Азіатської частини Росії та Центральної Азії. Таким чином, цей субрегіон є зоною стратегічних інтересів України. Тому вивчення його в курсі соціально-економічної географії світу необхідне.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Склад субрегіону та його межі.

Дискусія

1) Чи доцільно виділяти окремий історико-географічний регіон Північна Азія, якщо він є лише частиною однієї країни?

2) Наскільки правомірне невключения до складу Центральної Азії Афганістану?

3) Яке поняття правильніше Середня Азія чи Центральна Азія?

4) На території якого субрегіону Азії розташований її географічний центр (приблизні координати 51° пн. ш., 94° сх. д. місто Кизил у Туві)? Чи можна включити цю частину Азії до регіону Центральна Азія?

2. Природні умови субрегіону.

Практична робота (із фізичною картою Євразії та картинами «Фізико-географічні області Азії»)

1) Укажіть причини відмінностей рельєфу Західного, Східного, Південного Сибіру та Далекого Сходу Росії.

2) Які три частини можна виділити у складі Центральної Азії, поклавши в основу поділу рельєф території?

3) Чому в багатьох географічних назвах (Каракуми, Кизилкуми, Мойин-кум) Центральної Азії звучить слово «кум» «пісок»?

2) Оцініть сприятливість природних умов Північної та Центральної Азії для розвитку господарства.

3. Природні ресурси Центральної та Північної Азії.

Учитель називає послідовно види мінеральних та інших природних ресурсів, на які багаті країни Північної та Центральної Азії (Росія, Казахстан, Узбекистан, Киргистан, Туркменіетан, Таджикистан); учні при цьому заповнюють таблицю «Природні ресурси країн Північної та Центральної Азії» (зразок заповнення: див. урок № 127). Заповнена таблиця коротко аналізується.

4. Розселення жителів Казахстану, національний і віковий склад, особливості демографічної ситуації.

Інтерактивне навчання

Учитель демонструє збільшене зображення статево-вікової піраміди та діаграми національного складу Казахстану. Завдання учнів проаналізувавши їх, зазначити: особливості національного складу населення Казахстану; групу країн, до яких належить Казахстан за своїм національним складом; демографічну ситуацію та тип відтворення населення. Розселення жителів країни, у тому числі різних народів, вивчається шляхом аналізу карти густоти населення з географічного атласу.

Метод «Мозковий штурм»

Назвіть можливі причини перенесення столиці Казахстану з міста Алмати до Астани.

5. Особливості галузевої та територіальної структури промисловості Казахстану.

Учитель називає галузі промисловості Казахстану та райони їх розвитку: вугільна (Караганда, Екібастуз), нафтогазова (захід), електроенергетика (Павлодар-Екібастузький ТВК), залізорудна (північ), чорна металургія (Теміртау), мідеплавильна промисловість (Карагандинська область), свинцево-цинкова промисловість (Алтай), гірничохімічна (район Каратау), машинобудування (Алмати), переробка сільськогосподарської сировини (цілина). Райони розвитку галузей він відзначає кружками певного кольору на настінній карті. Потім учні разом з учителем роблять висновки щодо характерних рис промисловості Казахстану: практично всі галузі міжнародної спеціалізації спираються на багаті природні ресурси, переважно мінеральні; на території країни склалися кілька спеціалізованих ТВК, які слабко пов'язані виробничими зв'язками між собою.

6. Характеристика сільського господарства Казахстану.

Вивчення матеріалу відбувається шляхом роботи з економічними картами, під час якої учні під керівництвом учителя виділяють три спеціалізовані сільськогосподарські зони: північну (цілинну) із потужним зерновим господарством, середню, де провідною галуззю є пасовищне тваринництво (переважно вівчарство) та південну з осередками оазисного землеробства переважно на поливних землях. Учитель доповнює матеріал розповіддю про освоєння цілини в 1950-х рр., роль українців у цьому процесі.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опраювати §67.

2. Підготувати повідомлення «Бавовник – «біле золото» чи лихо Середньої Азії?»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«ZOO-психологія: як навчитися розуміти тварин»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.