До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
5
міс.
2
9
дн.
1
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Урок на темму "КРАЇНИ БАЛТІЇ."

Опис документу:
Конспект уроку з географії, 10 клас, профільний рівень, курс «Регіони і країни світу», що є продовженням базової географічної освіти у профільних класах старшої школи. Він спрямований на розкриття глобальних та регіональних явищ і процесів, що відбуваються як у світі в цілому, так і в окремих субрегіонах, країнах і їх регіонах. джерело: http://geo-bav.at.ua, інтернет ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

10 клас

Урок №124

Дата:

КРАЇНИ БАЛТІЇ.

Мета: обґрунтувати віднесення країн Балтії до різних субрегіонів Європи; вивчити природні, політичні, демографічні та соціально-економічні умови розвитку господарства Литви, Латвії та Естонії; з'ясувати особливості сучасного господарства країн Балтії; удосконалювати вміння учнів працювати з різними джерелами географічної інформації, обробляти та аналізувати зібрані відомості.

Обладнання: підручник, настінні політична карта Європи та карта природних зон Євразії, географічні атласи для 10 класу, збільшені зображення кліматодіаграм Вільнюса, Риги і Таллінна.

Ключові поняття: ЕГП, форма правління, постсоціалістична країна, природні умови, природні ресурси, демографічна ситуація, густота населення, промисловість, сільське господарство, хутір, сфера послуг, туризм.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель пропонує знайти на політичній карті світу середини XX ст. та карті «Європа в Середні віки» Україну. Він звертає увагу учнів, що тривалий час (XIII—XVI ст.) Україна перебувала у складі Великого князівства Литовського, а в XVII—XX ст. — разом із країнами Балтії — спершу у складі Російської імперії, а потім СРСР. Отже, не могли не сформуватися певні економічні та культурні зв'язки між Україною та країнами Балтії, які зберігаються й донині. Учитель пропонує учням ознайомити однокласників із результатами проведених досліджень щодо литовської, латиської та естонської продукції, яку імпортує Україна. Робиться висновок про те, що країни Балтії є досить важливими економічними партнерами України.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Фронтальне опитування

1. Назвіть країни Східної Європи, які останніми роками відносять до Північної Європи.

2. Які держави Східної Європи не мають виходу до моря?

3. У складі якої з держав Східної Європи є ексклав (напіванклав)?

4. Що є спільним у державному устрої всіх країн Східної Європи?

5. Наведіть приклади країн Східної Європи, які добре забезпечені якимись видами горючих корисних копалин.

6. Назвіть характерні риси східноєвропейського сільського господарства.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Порівняльна характеристика ЕГП країн Балтії.

Учні під керівництвом учителя працюють із картою атласу для 10 класу, роблять висновки щодо особливостей ЕГП кожної з країн (Естонія — найбільш «морська», проте саме вона не має незамерзаючих морських портів; Литва — найбільш «континентальна», проте володіє незамерзаю-чим портом; усі три держави межують на суходолі з Росією, але тільки Литва — із членом ЄС, який не належить до держав Балтії.

2. Порівняльна оцінка природних ресурсів країн Балтії.

Учитель повідомляє про висоти найвищих точок країн (Литви 289 м, Латвії 311 м, Естонії 318 м), демонструє кліматодіаграми Вільнюса, Риги й Таллінна, звертає увагу на розташування країн Балтії в зоні' мішаних лісів, організовує роботу з картою атласу, метою якої є виявлення наявності на території Балтії корисних копалин, після чого пропонує зробити висновок щодо схожості чи відмінності природних умов й ресурсів країн. Підсумовуючи відповіді учнів, учитель указує, що,природні умови i ресурси країн схожі; вони небагаті на них; єдиною важливою місцевою корисною копалиною є горючі сланці Естонії.

3. Порівняльна оцінка населення країн Балтії.

Учні в підручнику або атласі знаходять відомості про кількість жителів кожної країни, її площу, самостійно визначають середню густоту населення кожної країни та роблять висновок щодо ступеня заселеності країн (занадто низька за європейськими мірками). Учитель звертає увагу учнів на кількість жителів столиці кожної з країн і пропонує визначити, яка частка жителів кожної країни проживає в столиці, та зробити відповідний висновок (Рига і Таллінн належать до гіпертрофованих столиць — у них перебуває відповідно 33 % та 29 % населення країн). Учитель повідомляє, що в Естонії та Латвії час від часу загострюються міжнаціональні проблеми. Водночас у Литві це питання стоїть значно менш гостро. Із метою виявлення причин він демонструє зображення кругових діаграм національного складу населення кожної країни. Учні роблять висновок, що Литву можна умовно віднести до однонаціональних країн зі значними національними меншинами. Дві ж інші країни Балтії фактично двонаціональні.

4. Особливості господарства країн Балтії.

Матеріал подається у формі розповіді вчителя.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда

1. Чому для кожної з країн Балтії особливе значення має співробітництво: для Естонії — із Фінляндією, для Латвії — зі Швецією, для Литви — із Польщею?

2. Якщо естонець, латиш і литовець розмовлятимуть між собою кожний власною мовою, не знаючи інших мов, хто з них зовсім не зрозуміє двох інших?

3. Чому більшість віруючих жителів Естонії та Латвії — лютерани, а Литви — католики?

4. На-початку XXI ст. основу енергосистеми Естонії складали ТЕС, Латвії — ГЕС, Литви — АЕС. Чим можна пояснити такі значні відмінності в сусідніх країнах?

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель спільно з учнями дає загальну комплексну характеристику країн Балтії.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § 62 підручника.

2. Випереджальне завдання. Дайте відповідь на запитання: чому Польщу іноді називають «країною-мандрівником»? (Скористайтеся історичними картами різних епох, починаючи від X ст.)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи комунікативної компетентності молодшого школяра. Практичні матеріали»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.