До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
6
міс.
0
2
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Урок на темму " ДЕРЖАВИ-КАРЛИКИ ЄВРОПИ. ПРАКТИКУМ №46. СЕМІНАР «ДЕРЖАВИ-КАРЛИКИ ЄВРОПИ»."

Опис документу:
Конспект уроку з географії, 10 клас, профільний рівень, курс «Регіони і країни світу», що є продовженням базової географічної освіти у профільних класах старшої школи. Він спрямований на розкриття глобальних та регіональних явищ і процесів, що відбуваються як у світі в цілому, так і в окремих субрегіонах, країнах і їх регіонах. джерело: http://geo-bav.at.ua, інтернет ресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

10 клас

Урок № 122

Дата:

ДЕРЖАВИ-КАРЛИКИ ЄВРОПИ.

ПРАКТИКУМ №46. СЕМІНАР «ДЕРЖАВИ-КАРЛИКИ ЄВРОПИ».

Мета: сформувати в учнів уявлення про держави-карлики Європи, причини їх появи та існування, знань про їх населення та особливості господарства; розвивати вміння самостійно працювати з джерелами географічних знань, зв'язно, чітко й обґрунтовано висловлювати та відстоювати власні твердження.

Обладнання: підручник, настінна політична карта Європи, географічні атласи для 10 класу, учнівські презентації, роман 0. Беляева «Стрибок у ніщо».

Ключові поняття: країна-карлик, анклав, форма правління, теократична монархія, протекторат, ЕГП, природні умови й ресурси, населення, міста, господарство, промисловість, сільське господарство, інфраструктура, туризм, рекреаційне господарство.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне слово вчителя

На карті Європи існує .кілька маловідомих держав, на які в часи СРСР у школах узагалі не звертали уваги через їх малу площу та населення. Прикладами таких країн є Андорра, Ліхтенштейн, Сан-Марино, Монако, Ватикан. До них також часто відносять острівну державу Мальта та єдину колонію на території Європи Гібралтар. Дійсно, на перший погляд ці країни не можуть мати суттєвого значення для України. Але не варто забувати, що голова Ватикану, Папа Римський, є одночасно очільником католицької церкви, прихильниками якої є кожний шостий дорослий житель Землі. На території Ліхтенштейну зареєстровано понад ЗО тис. фірм, які діють у десятках країн світу. Рекреаційне господарство Монако має світове значення, а за кількістю іноземних туристів, яка щороку припадає на одного жителя, Андорра не має рівних у світі. Усі країни мають високий показник ВВП із розрахунку на одного жителя, а Ліхтенштейн за даними низки дослідницьких установ посідає за цим показником перше місце у світі. Сан-Марино найдавніша з республік Європи. Досвід місцевої демократії може бути дуже цінним і для України.

ІІІ. ПРАКТИКУМ

Семінар «Держави-карлики Європи»

1. Держави-карлики Європи та їх політичний устрій — пережиток феодальної роздробленості регіону.

До держав-карликів (інша назва мікродержави), згідно з класифікацією ООН та Світового банку, відносять країни з населенням менше ніж 1 млн жителів. Але на практиці, як правило, ними умовно вважають країни, менші за площею від Люксембургу, або ті, населення яких не перевищує 500 тис. жителів. Вони поширені в багатьох регіонах світу. Як правило, це дрібні острівні держави, більшість із яких розташовані в Океанії чи Вест-Індії. Феноменом Європи є існування континентальних держав-карликів (Андорра, Ліхтенштейн), напіванклавів (Монако) або навіть карликових анклавів (Сан-Марино і Ватикан). Яким же чином вони утворилися і як змогли зберегти свою незалежність?

2. Від відсталості до процвітання (на прикладі Андорри).

Учитель повідомляє, що Андорра ще порівняно нещодавно була бідною й відсталою державою Європи. На підтвердження своїх слів він зачитує короткий уривок із роману О. Беляева «Стрибок у ніщо», написаного в середині 1930-х рр. (частина перша,,розділ IV), де описується тогочасна Андорра, після чого наводить дані про показник сучасного ВВП на душу населення країни. Виникає питання: що ж- допомогло Андоррі швидко перейти від відсталості до процвітання?

3. Ліхтенштейн індустріальна країна і країна «податкова схованка». Ліхтенштейн — монархія. Останнє слово нерідко асоціюється з авторитарним правлінням. Дійсно, на перший погляд Ліхтенштейн є прикладом підтвердлсення подібних уявлень: це одна з трьох держав світу (поряд із Саудівською Аравією та Йорданією), де навіть у назві країни відображене прізвище правлячої династії. Але жителі Ліхтенштейну не вважають себе обділеними ні з боку демократії, ні з боку економічного добробуту. Більше того, щодня до країни на роботу приїздить величезна кількість громадян із сусідніх Австрії та Швейцарії. Що ж приваблює їх сюди?.

4. Монако поєднання рекреаційно-туристичного та промислового комплексів.

Назва країни Монако походить від слова «монах, чернець». Проте сучасне господарство країни навряд чи відповідає вимогам чернецтва. Тут поєднуються несумісні, на перший погляд, галузі господарства потужний рекреаційно-розважальний комплекс та численні промислові підприємства. Яким чином князівству вдається поєднати на своїй малій території ці галузі?

5. Сан-Марино країна-анклав.

Учитель показує на політичній карті Європи розташування країни Сан-Марино, звертає увагу на те, що вона з усіх боків оточена територією Італії держави, яка більша за Сан-Марино за площею приблизно у 5000 разів і за кількістю населення майже у 20000 разів. Але при цьому Італія щороку сплачує карликовому анклаву певну суму. Виникає питання: чому Італія погоджується це робити, якщо її військова й економічна міць значно перевищує відповідні показники Сан-Марино?

6. Чи можна Ватикан уважати монархією?

Ватикан традиційно вважають теократичною монархією. Але добре відомо, що голова Ватикану, Папа Римський, навіть теоретично не може передати владу своєму нащадку.

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ

Заключне слово вчителя

Наявність континентальних країн-карликів є, з одного боку, наслідком феодальної роздробленості регіону в історичному минулому, з другогодоказом сучасної демократичності регіону. Практично всі країни-карлики Європи перебувають в економічній та політичній залежності від своїх більших і сильніших сусідів, тому їх суверенітет має обмежений характер. В особливостях державного устрою країн-карликів Європи існують досить значні пережитки минулих часів, які, проте, нерідко є формальними. Господарство країн-карликів ґрунтується на перевагах свого ВГП, висококваліфікованій робочій силі та використанні місцевих рекреаційних ресурсів.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Повторити §§ 59-61.

2. Підготуйте повідомлення за темою «РЕВ спроба міжнародної економічної інтеграції в умовах соціалістичної системи господарювання».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація інклюзивного середовища в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.