Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Урок математики в 5 класі з теми «Розв’язування вправ на додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками ».

Урок математики в 5 класі з теми «Розв’язування вправ на додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками ».

Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
290 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №BK063196
За публікацію цієї методичної розробки Пономаренко Юлія Вікторівна отримав(ла) свідоцтво №BK063196
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Любий друже!

Зараз для тебе починається урок з теми:

«Розв’язування вправ на додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками ».

Мета:

  • Повторити правила додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками.

  • Розвити увагу, обчислювальні навички.

  • Виховувати працьовитість, охайність, активність пізнавальної діяльності, самостійність.

Після цього уроку ти повинен:

Знати: правила віднімання та додавання дробів з однаковими знаменниками.

Вміти: Використовувати ці правила до розв’язку завдань.

Ти вже знаєшь, що називається дробами і які дії з ними можна виконувати. Давай зараз разом заповнимо пробіли. Які дії ми можемо виконувати над звичайними дробами?

Так, дійсно, ти вже вмієш читати, записувати, порівнювати, визначати правильні чи неправильні дроби, переводити їх у мішані числа, віднімати та додавати дроби з однаковими знаменниками.

Тому давай згадаємо деякі поняття з цієї теми:

  • Які числа називаються дровові?

  • Що показує чисельник та знаменник дробу?

  • Наведи приклади правильних та неправільних дробів.

  • Як виділити цілу частину з неправильного дробу?

  • Як перетворити мішане число у неправильний дріб?

  • Як виконується додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками?

На сьогоднішньому уроці ми з тобою повторимо весь теоретичний матеріал та відпрацюємо обчислювальні навички з теми «Звичайні дроби». Бо вміння з цієї теми тобі знадобяться в повсякденому житті.

Бо математика визнана давно главою всіх наук –

Вона потрібна нам, завжди і всюди.

Без математики ми нині як без рук.

З тобою з казки дійсність творять люди.

Освоївши тебе – рвемося у політ.

Створили вже розумні ми машини,

Штурмуємо космічний світ

І різних фактів визнаєм причини.

З тобою ми невпинно ростемо,

З тобою – підкоряємо природу.

Твої досягнення ми віддамо

На благо будівничого народу.

Зараз ми пропонуємо тобі розв»язати цікаві завдання.

  1. Замалюй своїм улюбленим кольором 7/14 частин цієї фігури.

2.Замалюй 1/ 2 частину кола.

3. Яке число пропущено? ( логічна задача )

Давай зараз з тобою повторимо теоретичний матеріал і за допомогою його виконаємо де які завдання.

+ = - =

5 - 1 = 4 8 - 1 = 7

+ = = 1 11 + 1 = 12 =13.

  • А як розділити порівну 2 яблука між: трьома учнями? Пам»ятаєшь?

Якщо потрібно розділити два яблука порівну між трьома учнями, то кожне яблуко можна розрізати на три рівні частини, і матимемо всього шість третин.

Один учень одержить дві третини, або — яблука.

Отже, якщо два яблука розділити порівну між трьома учнями, то кожний з них одержить - яблука, що можна записати так: 2 : 3 = -. Частка від ділення числа 2 на число 3 дорівнює дробу, чисельником якого є 2, а знаменником — 3.

  • Святковий торт розрізали на 16 рівних частин. Дівчатка з’їли 7 таких частин, хлопчики – 5 частин. Яку частину торта з’їли дівчатка і хлопчики разом?

Дівчатка з’їли 7 частин торта, тобто 7/16 торта, хлопчики – 5 частин, тобто 5/16 торта. Разом вони з’їли 7 + 5 = 12 частин торта, або 12/16 торта. Тому 7/16+5/16=12/16

Взагалі, щоб щоб додати дроби з однаковими знаменниками, треба додати їх чисельники і залишити той самий знаменник.

  • Дізнаємось тепер, на скільки більше торта з’їли дівчатка, ніж хлопчики. Дівчатка з’їли на 7 – 5 = 2 частини торта, або на 2/16 торта більше, ніж хлопчики.

Отже, 7/16-5/16=2/16

Взагалі, щоб відняти дроби з однаковими знаменниками, треба від чисельника першого дробу відняти чисельник другого дробу і залишити той самий знаменник.

  • Нехай відрізок АВ має довжину 8 см. Поділимо його на 8 рівних частин. Кожна частина має довжину 1 см :

А.______________________________.В

С.__________.Д и М.______________.К

Зобразимо окремо відрізок СD, довжина якого дорівнює3/8 довжини відрізка АВ і відрізок МК, довжина якого дорівнює 5/8 довжини відрізка АВ. Відрізок СD менший, ніж відрізок МК, отже 3/8 <5/8 .

Взагалі, з двох дробів з однаковими знаменниками менший той, у якого менший чисельник, і більший той, у якого більший чисельник.

Приклад 1. 5/13<13/13 Але 13/13=1, тому 5/13<1. 5/13 - правильний дріб.

Взагалі, будь-який правильний дріб менший від 1.

Приклад 2. 19/15>15/15 . Але 15/15=1, тому 19/15>1 .

Взагалі, будь-який неправильний дріб, крім тих дробів, у яких чисельник і знаменник рівні, більший за одиницю.

  • Нехай кожну з трьох однакових шоколадок поділили на 4 рівних частини. На блюдо поклали 9 таких частинок .

4 частинки разом утворюють одну цілу шоколадку, 8 частинок - 2 шоколадки, а 9 частинок, тобто 9/4 шоколадки - це 2 шоколадки і ще 1/4 шоколадки. Отже, 9/4=2+1/4 .

Суму 2+1/4 домовились записувати без знака + : 2 1/4 . Таке число називається дробовим, або мішаним. У ньому 2 є цілою частиною числа, 1/4 - дробовою частиною числа. Дробова частина числа завжди є правильним дробом.

Як ти уже знаєте, риску дробу можна розуміти як знак ділення, тому 9/4=9:4

Якщо поділити з остачею 9 на 4, дістанемо неповну частку 2 (це є ціла частина числа ) і остачу 1 (це є чисельник дробової частини).

Знаменник дробової частини такий самий як і знаменник неправильного дробу. 9/4=2 1/4.

Отже, щоб виділити цілу і дробову частини з неправильного дробу, треба чисельник поділити на знаменник. Одержана неповна частка буде цілою частиною, остача - чисельником дробової частини, а знаменник неправильного дробу - знаменником дробової частини.

Аналогічно можна вивести правило для зворотньої операції - запису мішаного числа у вигляді неправильного дробу

Щоб записати мішане число у вигляді неправильного дробу, потрібно спочатку знаменник дробової частини помножити на цілу частину і до знайденого добутку додати чисельник дробової частини.Одержане число буде чисельником неправильного дробу, а його знаменником - знаменник дробової частини мішаного числа.

Правильним називається дріб, у якого чисельник менший, ніж знаменник.

Наприклад: 1/3, 3/5, 8/10, 0/6 .

Неправильним називається дріб, у якого чисельник більший за знаменник або дорівнює йому.

Наприклад: 2/1,5/3, 10/8, 6/6.

  • Як поділити 2 однакових апельсини порівну між двома учнями?

Зрозуміло, що кожному з них дістанеться по одному апельсину.

  • Як поділити 1 апельсин порівну між двома учнями?

В такому випадку треба розрізати апельсин на дві рівні частини і кожному дати по одній такій частині. Говорять, що кожний учень отримав половину, або одну другу апельсина і пишуть: ( запиши ці дроби)_________________ .

Якщо ділити апельсин порівну між трьома учнями, треба різати його на три рівні частини, тоді кожен дістане одну третю апельсина, записується:_____________________________________________________ .

Якщо, наприклад, торт розрізати на 8 рівних частин і на маленьку тарілочку перекласти 3 таких частини, то на ній лежатиме три восьмих частини торта (записується ), а на великій тарілці залишиться торта. Разом на двох тарілках лежатиме_________ торта.

У дробі ___________ число 3 називають чисельником дробу, а число 8 – знаменником дробу.

Знаменник дробу показує, на скільки рівних частин поділено ціле.

Чисельник дробу показує, скільки таких частин взято. Чисельник пишеться над рискою дробу, знаменник – під рискою дробу.

Наприклад: Поділити порівну два апельсини між трьома учнями.

Число 2 не ділиться без остачі на 3. Тому поділимо кожний апельсин на 3 рівні частини і дамо кожній дитині по одній частині від кожного апельсина. Обидва учні одержать по дві третіх апельсина ( або апельсина) апельсина одержимо, якщо поділити 2 апельсини на 3 рівних частини. Отже, риску дробу можна розуміти як знак ділення: = 2:3

Тому за допомогою дробів можна записати результат ділення будь-яких двох натуральних чисел, навіть і тоді, коли одне з них не ділиться без остачі на друге, наприклад: 7 : 11 =________ ; 4 : 3 =______ ; 15 : 5 = = 3____ ;

7 : 1 = = 7.

Будь-яке натуральне число можна записати у вигляді дробу, причому різними способами: 2 =____ ; 2 =_______ ; 2 =________ ; 2 =________ .

Найпростіший запис натурального числа у вигляді дробу – коли знаменник дорівнює 1, а чисельник – даному числу. Наприклад: ___________________.

Знаменник дробу не може бути нулем, оскільки ділити на нуль не можна.

Ось, ми і повторили з тобою учбовий матеріал з теми «Звичайні дроби».

А зараз, щоб перевірити, як ти успішно засвоїв матеріал, пропонуємо тобі пройти тестування . Якщо в тебе виникнуть проблеми при розв»язанні цих завдань, то пропонуємо тобі звернутися до презентації і ще раз розібрати завдання. Бажаємо успіхів!

Тести:

І рівень:

  1. Як записати дріб - шість восьмих.

А) 6/8, Б) 8/6, В) інша відповідь

  1. Чому дорівнює чисельник дробу 6\19?

А) 19 Б) інша відповідь В) 6

3. Закінчи речення: «Десята частина сантиметра називається…»

А) 1 дециметр , Б) 1 міліметр, В) інша відповідь.

4. Зошит коштує 36 коп., скільки коштує 1/9 частина зошита?

А) 4 коп., Б) 36 коп., В) 1 коп., Г) 9 коп.

ІІ рівень:

5. Відомо, що дріб Х/3 правильний. Які значення може набувати Х?

А) 4, 0, 1 Б) 1, 2,3 В) 1,2 Г) 3, 5, 1

6. Турист за перший день пройшов 2/5 частини шляху. Яку частину шляху йому залишилось пройти?

Відповідь:________________________________

7. Порівняй дроби: 7/15 та 9/15

Відповідь:________________________________

8. Розв»яжи рівняння: Х/7 = 14

Відповідь:________________________________

ІІІ рівень:

9. При якому значенні Х дроби Х/4 та 7/Х+3 одночасно є

неправильними?

10. Відстань від міста до села 24 км. 5/6 цієї відстані турист проїхав на

машині. Скільки кілометрів турист проїхав на машині?

11. Знайди суму у хвилинах ¾ год + 17 хв.+ 15 с.

12. Промінь світла за 1 с наближено проходить 300000 км. Від Сонця до

Землі він долітає за 5 ½ хв. Знайди відстань від Сонця до Землі.

( дані уявні)

Ключ до тестів:

  1. А) 6/8

  2. В) 6

  3. Б) 1 міліметр

  4. А) 4 коп.

  5. В) 1, 2.

  6. 3/5

  7. Дріб 7/15 менший за дріб 9/15

  8. Х= 98

  9. Х=4

  10. 20 км.

  11. 62 15/60 хв.

  12. 27 500 км.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Розробка дистанційного уроку математики. Мета:  Повторити правила додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками.  Розвити увагу, обчислювальні навички.  Виховувати працьовитість, охайність, активність пізнавальної діяльності, самостійність.
  • Додано
    25.02.2018
  • Розділ
    Математика
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    4160
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    BK063196
  • Вподобань
    0
Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
249 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №BK063196
За публікацію цієї методичної розробки Пономаренко Юлія Вікторівна отримав(ла) свідоцтво №BK063196
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти